Architectuur/Voorbeelden/fysiek/S-Bahn Berlijn/2009-10

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Falling Water.jpg

Architectuur
in de IT-wereld
Hanno Wupper
David Jansen


 © comments



cursussen / courses


Inhoud

Ashwien Rampersad

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • Enorm goed vermogen om rekening te houden met de veranderingen in de toekomst en hier direct op te anticiperen.
  • Rekening houden met de omgeving en de gebruikers serieus nemen.
  • In het geval van onderhoud, mag de gebruiker hier geen tot minimale last van ondervinden.
  • Toen al maakte men gebruik van herkenbare patronen, zoals het logo van de S-Bahn.

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • Op het moment dat er een nieuw systeem of een nieuwe service wordt geïmplementeerd, houd dan ook rekening met de toekomst. Zoals de veranderingen in de markt, de eisen en wensen van de gebruikers/klant.
  • Neem de gebruiker/klant serieus, want zij betalen direct of indirect voor de dienst of het product.
  • Op het moment dat er onderhoud plaatsvindt, informeer de gebruiker dan ook goed. Als er onderhoud moet plaatsvinden tijdens kantooruren informeer de gebruiker welk systeem of welke service het betreft.
  • Maak gebruik van herkenbare patronen, bijvoorbeeld een gebruikersinterface van een service, besturingssysteem of website.

Christiaan Hillen

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • Wat mij vooral opviel was de vooruitziende blik van de ontwerpers van het systeem. Stations leggen op plaatsen waar toentertijd nog niemand woonde en zelfs al rekening houdend met het "type mens" dat in die gebieden zou gaan wonen.
  • Ook het wegwerken van het West-Berlijn deel van het netwerk was erg interesant. Daarbij de rest van de kaart zo laten ogen dat er gewoon nog steeds een ringbaan te vinden was. Een schitterend stukje grafisch ontwerp.
  • De vele kunstgrepen die zijn gebruikt om het systeem toch draaiende te krijgen zoals de "spiraalritten" om toch op 60 minuten voor een complete rondgang te komen.

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • Goed vooruit kijken bij het ontwerpen van systemen, anticiperen op wat komen gaat en hiervoor al vast voorzieningen treffen. Zo maak je het jezelf in de toekomst een stuk makkelijker. Je moet natuurlijk voldoen aan de eisen van de opdrachtgever, maar als je hierbij anticipeerd en niet domweg bouwt wat op dat moment wenselijk is kun je problemen in de toekomst voorkomen.
  • Iets wat niet geheel hieruit volgt wellicht maar wel weer eens is bevestigd (binnen IT maar ook daarbuiten): Het gaat niet altijd om de oplossing, het gaat om de ervaring van een oplossing. Als je de klant kunt laten ervaren dat het probleem is opgelost, dan maakt het niet meer uit of het probleem daadwerkelijk is opgelost of niet. De klant is tevreden en daar draait het om is mijn ervaring.

Edwin de Koning

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • De token-ring achtige structuur;
  • De visie voor de toekomst;
  • De schoonheid en het individualisme aangaande de stations;
  • Het klasseverschil dat zichtbaar wordt door de betere aansluiting naar het zuidoosten van Berlijn;
  • De, in de huidige maatschappij al te vaak voorkomende, teloorgang van een goed werkend systeem;
  • Ondanks de grote variatie aan stations is het voor een bezoeker van de stad eenvoudig om een station te herkennen. Dit omdat gebruik wordt gemaakt van een eenvoudig doch duidelijk herkenbaar logo;
  • Werkzaamheden aan het spoor leiden niet tot een overlast voor de reiziger;
  • De berichtgeving over het spoor, zoals daar zijn: werkzaamheden, oplossing voor knelpunten etc..., is duidelijk en gericht op de klant.

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • Denk aan de toekomst. Men kan nu iets vinden echter de wereld staat niet stil. Houd rekening met verandering van eisen en wensen;
  • Zorg voor een duidelijk communicatie met de gebruiker. Hoed je voor jargon. Spreek de taal van de gebruiker. Vaktaal kan onderling wel met de collega's worden gesproken;
  • Beperk de user-interface tot iets waar de gebruiker goed overweg kan. Als dat betekend dat men zich moet conformeren aan een layout die niet aan de eigen smaak voldoet dan moet dat maar zo zijn. Het belang is de herkenbaarheid en het gebruikersgemak.
  • De verscheidenheid aan applicaties mag niet in de weg staan van de herkenbaarheid. Consequent van schermlayout, lettertypes en logo's vergroot de herkanbaarheid van de organisatie. Dit behoort dan ook bedrijfsbreed doorgetrokken te worden.


Frank Poort

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • ...
  • ...

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • ...
  • ...

Giel Janssen Lok

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?(*) Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit? (-->)

  • het feit dat de Ring al ontworpen en aangelegd werd, voordat er uberhaupt mensen bij de stations woonde.

--> Houd rekening met de groei van het bezoekersaantal. (schaalbaarheid)

  • het feit dat er later ook een noord zuid lijn etc bijgebouwd is, dat na de bouw van de muur, er veel aanpassingen in het spoornet zijn gemaakt.

--> zorg dat er ruimte is voor aanpassingen. Houd hier dus rekening mee tijdens het ontwerp en de bouw. (aanpasbaarheid)

  • Interessant dat er alles aangedaan werd om de route / dienstregeling binnen een uur te houden

--> Denk aan gebruikersvriendelijkheid ( De gebruiker is (meestal) de belangrijkste belanghebbende)

--> Uiteindelijk draait het om de gebruikers(alle!), die moet zo snel en gemakkelijk mogelijk van punt a naar b vervoerd worden.

  • nieuw: het feit dat elk station een eigen architect kreeg. Hierdoor kreeg elke station in elke wijk, een eigenzinnig station wat in die wijk past.

--> Hou rekening met de omgeving en verschillende groepen gebruikers, die hebben allen hun eigen eisen en wensen.

Idzard Stoker

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • Ik vond het mooi hoe de ontwerpers een blik in de toekomst hebben geworden en daarop hebben geanticipeerd.
  • Als er onderhoud moet worden gepleegd wordt dat duidelijk aangegeven aan de reizigers, en wordt er veel moeite gedaan om de reizigers er zo min mogelijk last van te laten ondervinden.
  • Ik vind het vooral een mooi voorbeeld om te laten zien dat een goed systeem (de S-Bahn) de groei van iets (bijvoorbeeld een bedrijf) kan stimuleren (in deze casus is dat 'iets' Berlijn)
  • Het is ook goed dat ondanks alle veranderingen door de jaren heen het systeem daar niet onder heeft geleid en er op alle veranderingen in de omgeving is geanticipeerd.

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • Geef tijdig aan als er onderhoud moet worden gepleegd aan een systeem, zodat de gebruikers zich daarop kunnen voorbereiden.
  • Bekijk waaraan een systeem zou moeten voldoen als het bedrijf van de klant een groei doormaakt en zorg dat het systeem klaar is voor die groei.
  • Mocht er een grote verandering plaatsvinden in de werkomgeving van de klant, anticipeer hier dan op en zorg dat je systeem op elk moment kan worden aangepast.


Jodocus Deunk

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • Algemeen interessant vond ik vooral de visie die de architecten hadden en deze ook konden verwezenlijken, zij kregen de mogelijkheid en hier is (zover mij bekend) niet vanaf geweken.
  • Het rekening houden met de gebruiker, het systeem moet doorgaan, ook tijdens onderhoud.

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • Systemen zo opbouwen dat onderhoud mogelijk is , ook op tijden dat er veel gebruikers zijn. Maar is het niet zo dat er in de IT meer afhankelijkheden zijn.


Algemene opmerking: is het niet dat er in de IT tegenwoordig teveel nieuwe technieken / methoden / manieren worden uitgevonden die stuk voor stuk best beter kwalitatief beter kunnen zijn en deze ook doorgevoerd moeten worden wanneer men al begonnen is met de bouw?

Is het dus niet zo dat de overeenkomsten tussen nu (snelle veranderingen in techniek / aanbod van nieuwe techniek) en toen niet altijd goed te vinden zijn?

Joeri Arendsen

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • De stations waren zo verschillend, maar ieder prominent aanwezig.
  • Dat er kaarten waren waarin ze de S-bahn rond lieten lijken.

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • ...
  • ...

under construction

Koen Derks

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • Met een relatief klein iets kan een gebouw voor iedereen herkenbaar worden gemaakt.
  • Denk bij de aanleg van een groot systeem/netwerk direct aan de toekomst
  • Denk aan de mogelijkheid tot onderhoud zonder te grote overlast
  • Denk aan het gebruiksgemak voor de gebruiker: bijvoorbeeld altijd op een zelfde tijd op kunnen stappen (ronde duurt precies een uur) en het aanleggen van stations waar mensen zullen gaan wonen/willen komen

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • Bereidt een systeem voor op toekomstige situaties
  • Zorg dat een systeem gemakkelijk te onderhouden is zonder te veel overlast, dus geen down-time
  • Laat duidelijk zijn welke onderdelen van het netwerk bij elkaar horen door bijvoorbeeld dezelfde GUI te maken en een zelfde logo te gebruiken

Liset Meijerman

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • Het gebruik van de S-bahn na de 2e wereldoorlog,
  • De gewoonte van mensen om elke minuut een trein te horen,
  • Het gemak om een stuk baan toe te voegen,
  • Privatisering,
  • De treinen die op de Amsterdamse metro's (ken alleen de Amsterdamse =) ) lijken.

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • Door privatisering zie je dat het onderhoud weinig tot niet wordt gedaan. Aanbeveling voor de IT: Hou altijd een groep verantwoordelijk voor onderhoud en controleer tijdig.
  • Het gemak om een stuk toe te voegen zie je ook in de IT, waardoor dingen onoverzichtelijk kunnen worden. Aanbeveling: laat het niet onoverzichtelijk worden, maak backups en bouw tijdig een nieuwe plaats om alles overzichtelijk te houden. Door de backups hoort dat weinig tijd te kosten, omdat je alleen hoeft te knippen en plakken.

Menno van Wieringen

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • Ontworpen met een visie van groei
  • Regels voor het door trekken van lijn door de stad.
  • geen verstoring van het dagelijkse leven bij onderhoud en uitbreiding.
  • Verschillende style stations.

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • Hou rekening met groei
  • Zorg voor zo min mogelijk overlast
  • Zorg voor herkenbaarheid, maar ook voor diversiteit en eigen identiteit voor verschillende organisatie onderdelen.
  • Hou rekening met de BusinesCulture"De wil om te veranderen binnen een organisatie Willen mensen daadwerkelijk wel iets, of wordt het opgelegd door hogere hand. Pas het ook binnen de huidige cultuur"


P.S Braindump dus nog niet geheel klaar

Daarnaast weet ik ook niet zeker hoe uitgebreid dit moet.

Patrick Schileffski

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • Het goede informatiesysteem over dingen die zich bij de S-Bahn Berlijn veranderen.
  • Dat bij bouwwerkzaamheden altijd een vervanging van het traject door bussen plaats vindt.
  • De vele verschillende stations die niet op elkaar lijken.
  • Dat de S-Bahn zo sterk de ontwikkeling van de stad beïnvloede.
  • Dat men in het begin van de S-Bahn de visie van de planners betrouwde en en project van deze grootheid realisierde.
  • Dat voor de verbindingen midden door de stad niets moest en hoefde wijken.
  • Dat de S-Bahn de DDR "overleefde".
  • Dat men an sommige tradidies vast houd zoals bv. het logo, de kring die nog steeds en een-uur-rijt is of de geel-rode kleurencombinaties van de treinen.
  • Dat de privatisering van de S-Bahnen zijn gevolgen (kapotte remmen e.d.) een zo slecht image kunnen produceren.

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • Dat men de klant moet serieus nemen.
  • Dat nodige veranderingen an systemen zo weinig (negatief) invloed als mogelijk of de gebruiker moet hebben.
  • Dat men de gebruiker oriëntatie moet bieden. Dit kan door dingen verschillend eruit te laten zien maar toch een rode draad (hier bv. het witte S in de groene kring) te hebben.
  • Dat men als planner zijn (realistische) visies goed moet kunnen verdedigen en presenteren en dat men als bouwheer de moed moet hebben, zich aan nieuwe dingen te wagen.
  • Dat men altijd de omgeving moet in acht nemen en niet alles op een makkelijke manier kan omzetten.
  • Dat een goed systeem ook crisis (c.q. met aanpassingen) kan doorstaan als iedereen het wil. Dus is voor all een goed imago nodig als men ook crisissen wil doorstaan.
  • Dat gebruikers vaak conservatief zijn en niet regelmatig nieuwe dingen willen leren.
  • Dat men zo zuinig als mogelijk en zo "onzuinig" als nodig moet zijn. De grens te vinden is misschien moeilijk maar erg belangrijk voor een stabiel systeem met een goede imago.

Sanne Derckx

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • de link tussen informatiesystemen en de S-Bahn
  • de verschillende stijl stations
  • alle regels om een stuk door de stad te leggen

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • ...
  • ...


Stan Philipsen

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • ...
  • ...

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • ...
  • ...

Tolga Gök

Wat was voor mij nieuw, verrassend, bevestigend en/of algemeen interessant?

  • Bij de bouw in het centrum werd er rekening gehouden met de omgeving door een brug te bouwen.
  • Elke station had een andere architect (dus ook een andere uiterlijk)
  • Tijdens onderhoudswerkzaamheden geen volledig uitval van treinen (aangepaste dienstregeling)
  • Er bestaan logo's die al bijna hondert jaar in gebruik zijn

Welke aanbevelingen voor de IT-wereld volgen hieruit?

  • Rekening houden met de groei van de omgeving (mensen)
  • Zorgen voor een calamiteitenplan (uitwijkplan). Als er door een bepaalde gebeurtenis iets niet kan doorgaan, moet er altijd een plan B beschikbaar zijn.
  • Zorg ervoor dat de gebruiker altijd ziet waar hij is en de plek herkent