Architectuur/Voorbeelden/fysiek/De Pont

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Architectuurbegrippen


Hanno Wupper

De Pont

Een voorbeeld voor
"duurzaamheid" komt niet voor in de lijst (belanghebbenden, bouwheer, aannemer, gebruiker, omgeving, afstemming, architect, communicatie, bouwkunde, omgevingskunde, ...) met mogelijke waarden voor de eigenschap "Architectuurbegrip".
, schoonheid
(goed)
Falling Water.jpg

Architectuur
in de IT-wereld
Hanno Wupper
David Jansen


 © comments



cursussen / courses

Kunstmusea en kunsthallen zijn mooie voorbeelden om de gedachten te bepalen omtrent het drieluik. De principes zijn eenvoudig, maar laten veel ruimte voor creatieve invulling en eigen inbreng van de architect. Beroemde architecten zien hun museumgebouw vaak als visitekaartje dat hun kunnen en kunde zichtbaar maakt. Musea moeten, anders dan bijvoorbeeld een fabriek of een kanoorgebouw, door zeer veel mensen geaccepteerd en gebruikt worden en genieten internationale belangstelling.

Principes

Voor vrijwel alle kunstmusea gelden deze principes:

Beeldende kunst moet tentoongesteld kunnen worden

Daarvan afgeleid:

  • Toegankelijkheid
  • Aantrekkelijkheid
  • Kunstwerken in hun waarde laten

Beeldende kunst moet bewaard kunnen worden

Dit geldt allereerst voor de tentoongestelde werken: die mogen niet lijden. De meeste musea en kunsthallen hebben echter ook een eigen verzameling, waarvan lang niet alles altijd tentoongesteld wordt.

Het museum moet bijdragen aan de uitstraling van een stad, een stichting of en verzamelaar

  • Steden als Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Groningen, Nijmegen proberen zich op de kaart te zetten met hun wereldwijd bekende museum.
  • Verzamelaars bouwen soms een museum voor hun eigen verzameling. Vaker nog dwingen ze een stad of een land om iets te bouwen en geven hun verzameling dan in bruikleen.


De Pont, Tilburg

Hanno Wupper Ik zal het hier hebben over de kwaliteit en Het Drieluik.

Utilitas

Dat De Pont voldoet aan de drie bovengenoemde principes is onomstreden, en iedereen kan zich er makkelijk van overtuigen.

Firmitas

Een stichting zocht een geschikte plek voor een nieuw kunstmuseum. De gemeente Tilburg, die er graag een museum bij wilde, liet een opgelaten terrein zien waarop een voormalige textielfabriek nog net niet gesloopt was. De directeur van de stichting zag meteen dat de oude fabriek een ideale tentoonstellingsruimte was, vooral door het mooie daglicht. Er waren alleen minimale aanpassingen nodig (receptie, wc's, restaurant, een nieuwe, doorgaande vloer) om er een museum van te maken.

  • Een voormaals duur gebouw hoefde niet gesloopt te worden.
  • Een dure nieuwbouw was niet nodig.
  • Een gebouw dat al een eeuw lang zijn waarde en zijn goede constructie had bewezen, kon nog lang mee.

De aanpassingen van het gebouw zijn allemaal uitgevoerd met duurzame materialen en technieken: steen, hout, glas, roestvrij staal, zonder moderne snufje die misschien over en paar jaar niet mer werken.

Eén kleinigheid werkte niet als gepland: het fantastische daglicht bleek het resultaat van een eeuw textielstof op de dakruiten. Toen de ruiten eenmaal schoongemaakt waren, was het effect verdwenen. Er moest een speciaal soort melkglas ontwikkeld worden om het stofvrij terug te brengen.

Venustas

Veel mensen zijn het er tegenwoordig over eens dat fabrieksgebouwen uit de 19e en beginnende 20e eeuw doelmatigheid met schoonheid verbinden. Form follows function, waarbij de architecten van toen steeds letten op prettige verhoudingen en zorgvuldige afwerking zonder franje. Het nieuwe museum heeft dit overeind gehouden en wordt dus door velen vanzelf mooi gevonden.

De nieuwe toevoegingen zijn daarbij minimalistisch en bescheiden, maar uiterst zorgvuldig uitgevoerd. Let eens op de wc: je ziet daar op de grond en aan de muren alleen hele tegels, geen knipwerk. Bij het ontwerpen van de muren en de selectie van het sanitaur is rekening gehouden met de grootte van de tegels.

De schoonheid is hier een rechtstreeks gevolg van

  • functionaliteit,
  • bescheidenheid (het gebouw dringt zich niet in de voorgrond),
  • minimalisme,
  • proporties i.p.v. versiering,
  • materiaal (let op de schoonheid van de betonnen vloer!),
  • consistentie (alles past bij elkaar, in elke hoek van het gebouw proef je dezelfde sfeer).