Fysieke en digitale architectuur/2010-11/opdrachten

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Falling Water.jpg

Fysieke en digitale architectuur

Hanno Wupper


 © comments



cursussen / courses


Leerboek in wording

Spelregels

Per 19 februari zijn deze spelregels vereenvoudigd. De eerder hier aangekondigde wekelijks kleine opdrachten zijn samengevat in een derde grote opdracht: deKijkschool. Feitelijk verandert hierdoor niets: het werk blijft hetzelfde, alleen is nu het doel in drie opdrachten beschreven.


Per 4 maart is de presentatie verder vereenvoudigd, om doel en samenhang duidelijker te maken: alle opdrachten zijn onderdelen van je op te bouwen architectuurportfolio.

Portfolio

Gedurende het tweede semester van je studie bouw je een portfolio Fysieke en digitale architectuur op. Met dit portfolio laat je zien dat je...

  • de hier onder Theorie behandelde architectuurbegrippen aan de hand van zelf gevonden voorbeelden kunt uitleggen,
  • de kwaliteit van fysieke en digitale bouwwerken aan de hand van dezer begrippen kunt analyseren,
  • dit zowel op wetenschappelijk-systematische manier kunt doen als ook door een pakkend, algemeen toegankelijk stuk,
  • het belang van je opleiding aan buitenstaanders kunt uitleggen.

Je portfolio bevat ten minste...

  • een aantal zelf gevonden voorbeelden en tegenvoorbeelden voor architectuurbegrippen ("Kijkschool"),
  • een systematische architectonische analyse van een fysiek en van een digitaal bouwwerk,
  • een pakkend populair stuk (bijvoorbeeld een opiniestuk of iets voor de wetenschaps- of cultuurbijlage van een kwaliteitskrant) dat enerzijds als inleiding kan dienen voor je architectonische analyses, anderzijds als krantenartikel om lezers nieuwsgierig te maken naar je analyse,
  • een reflecterend essay.

Voor de analyse van een fysiek bouwwerk werk je samen in een groepje dat een aantal soortgelijke bouwwerken onderzoekt. Je groepje presenteert gemeenschappelijk de resultaten in een college, maar je maakt je eigen uitwerking.

Alles komt terecht in je dossier bij deze cursus.

Verplicht

Voorwaarden vooraf:

  • Je bent aanwezig bij de colleges en doet actief mee aan de discussie.
  • Je houdt je aan de mijlpalen voor de opdrachten.
  • Je neemt deel aan ten minste één excursie. (Wegens omstandigheden vervalt dit onderdeel in 2010-11.)
  • Je bezoekt samen met je groepsgenoten ten minste drie verschillende bouwwerken van een bepaalde klasse.
  • Je geeft een presentatie over je architectuurvraagstuk en je geeft kritiek op de presentaties van anderen.

Eindcijfer

Het eindcijfer wordt bepaald op basis van

  • Voorbeelden Kijkschool.
  • Architectuuranalyse fysiek met polulaire inleiding. Dit moet ten minste met 5,5 beoordeeld zijn, wil je slagen.
  • Architectuuranalyse digitaal met polulaire inleiding. Dit moet ten minste met 5,5 beoordeeld zijn, wil je slagen.
  • Een essay dat je aan het eind schrijft zonder hulpbronnen. Dit moet ten minste met 5,5 beoordeeld zijn, wil je slagen.


Afronding

Hier op deze pagina stond wel degelijk dat je aan het eind nog een essay schrijft. Alleen schrijf je deze niet zo als ik oorspronkelijk gepland had ondertoezicht in de collegezaal maar in je eigen tijd hier in de werkplaats, en wel op deze pagina in je dossier.

  • Over de film kunnen we discussieren op Overleg:Architectuur/2010-11/fysiek en digitaal/film.
  • Ik zal zo als beloofd spoedig de fysieke architectonische analysen bekijken en commentaar geven indien nodig.
  • Je kijkt nog eens wat je kunt bijdragen aan de kijkschoolopdracht. Dit is geen invuloefening: alleen leuke, aansprekende, pakkende voorbeelden worden gewaardeerd.
  • Je rondt de digitale analyse af per 8 juli.
  • Zorg ervoor dat beide stukken met een pakkende lead en een populaire inleiding beginnen!
  • Op de pagina Architectuur/2010-11/fysiek en digitaal/opdrachten/essay vind je binnenkort een specificatie van de essay. Dit hoeft niet langer dan een, twee pagina's te worden. Kort en krachtig is ook goed.
  • In het volgende semester zullen de kijkschoolvoorbeelden - uiteraard met bronvermelding - gebruikt worden voor een eerste versie van een architectuurleerboek.