Waarheen?/Het tweede computertijdperk
Uit Werkplaats
Drie orthogonale ontwikkelingen zijn een paar jaar geleden begonnen, zonder dat de maatschappij zich ervan bewust is. Deze ontwikkelingen versterken elkaar en zullen tot een nieuwe met computers samenhangende maatschappelijke revolutie leiden, die anders is dan de technisch-maatschappelijke revolutie van de afgelopen 60 jaar: Het tweede computertijdperk is al begonnen. Zie: Gebruiker:Hanno Wupper/outlines/Een blik in de toekomst.
Bereiden onze opleidingen wel voldoende voor op de aanstaande ontwikkelingen?
- Machines die dingen doen waarvan geen mens weet hoe men het doet
- Lerende machines worden nu al gebruikt. Ze leren dingen te doen waarvan mensen niet weten hoe men het doet, en ze zijn daar al behoorlijk goed in. De kunstmatige intelligentie houdt zich met zulke machines bezig. Maar er is ook een maatschappelijke kant: wie controleert? wie heeft de macht? wie is verantwoordelijk?
- Machines worden steeds kleiner en krijgen steeds meer zintuigen
- De iPhone is een eerste voorbeeld: met zijn combinatie van touchscreen, acceleratiesensor, microfoons, gps, wifi en gsm dringt het diep door in ons leven. Sommige scholieren hebben al de ontwikkelomgeving voor de iPhone in gebruik en bedenken nieuwe toepassingen. En kleinere apparaten zullen volgen. Philips werkt aan een hoofdkussen dat je EEG analyseert. Het internet of things komt eraan. In Twente is er al een opleiding Creative Technology.
- Bereidt ons programmeer- en SE-onderwijs hierop voor?
- Samenwerking van IT en kunst/vormgeving wordt steeds belangrijker. Hoe gaan we daarop in?
- Waarom doen wij niets met zulke ontwikkelomgevingen?
- Het internet begin emergente eigenschappen te krijgen
- Semantic Web, koppeling van gegevens en koppeling van programma's, botnets, intelligente zoekmachines. Dame Wendy Hall [1]: Over een paar jaar zal elke universiteit alles aanbieden met semantic-web-technologie. Wie er nu niet op inspeelt, zal hopeloos achter lopen.
Links