Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 2. activiteiten/7. rationaliteit

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Enigszins geimproviseerd ochtendprogramma:
Kunstmatige intelligentie door Engelbert Hubbers

7. rationaliteit

Over willen, kunnen, proberen, rationaliteit en domheid.

Rationaliteitsvierkant

Wanneer is iets goed, dat gemaakt is of gemaakt moet worden?

doelen: aan het eind kunnen de deelnemers
  • de begrippen artefact, blauwdruk, specificatie, eigenschappen ("het rationaliteitsvierkant") uitleggen en voorbeelden geven,
  • het rationaliteitsvierkant relateren aan het streven van exacte wetenschappen,
  • aannemelijk maken waarom soms een rationaal ontwerpproces noodzakelijk is
  • fouten classificeren (specificatiefout, ontwerpfout, realisatiefout, gebrekkig onderdeel)
  • belanghebbenden onderscheiden (klant, ontwerper, leverancier, domein-expert)
  • de ontwikkeling van een informatiesysteem analyseren volgens gegeven criteria aan de hand van projectdocumentatie; een beargumenteerd advies uitbrengen over voortzetting en verbetering
III

FAQvaak gestelde vragen


filosofie van de cursus

brainstorm
Wat betekent kwaliteit?
verkenning
  • Cellulaire automaten
    • determinisme en voorspelbaarheid: wat kunnen we over zo'n deterministisch, eenvoudig iets weten?
    • compositionaliteit: kun je deze structuren zo componeren als programma's en formules?
  • Drie wensen: rapid prototyping
  • Flitspalen, brieven, natuurkunde en de Nederlandse overheid
  • Systemische kijk op de wereld; vooruitzien en aanpassen; evolutie en diversiteit; begrijpen en leren; zekerheid zoeken (Stijn Hoppenbrouwers)
  • Rationeel denken (Hanno Wupper en Stijn Hoppenbrouwers)
    • De correctheidsstelling voor artefacten
    • Redeneren in 13 regels gevat (natuurlijke deductie)
    • Domheid
  • Rationeel plannen en ontwerpen; rationeel handelen, managen, bouwen (Hanno Wupper)
pauzevraag
Geef een paar voorbeelden van vondsten die het resultaat zijn van een rationele aanpak.
concepten
  1. rationaliteit: talig redeneren over talige strategiën over talige kaarten van de omgeving
  2. verdeel en heers
    • focus
      • fragment
      • gezichtspunt
      • belanghebbenden ("stakeholders")
    • Chinese dozen
    • realiteit - beschrijving (vier werelden)
      • realiteit en geldig gevolg
      • redeneerregels
      • oorzaken van domheid
    • structuur - eigenschappen (rationaliteitsvierkant)
      • artefact / systeem / machine / organisatie: een werkend iets in de fysieke realiteit
      • eigenschappen: de gewenste of daadwerkelijke eigenschappen van zo'n systeem
      • specificatie: een talige, misschien zelfs formele, beschrijving van gewenste eigenschappen
      • blauwdruk: een beschrijving van de (beoogde) structuur van een fysiek systeem
  3. plannen
    • plan van wat nodig is
    • plan van een oplossing
    • plan, hoe de oplossing te bereiken
  4. vertrouwen en betrouwbaarheid
    • beredeneren of alles klopt
    • ontwerpfouten
    • slijtagefouten
    • moedwillige fouten
      • wat weet/kan een aanvaller?
  5. exacte wetenschap


rode draad: cellulaire automaten

  • maken: hoe maak je zulke structuren voor een gegeven doel?
  • begrijpen: de theorie van cellulaire automaten
  • weten: wat kunnen we weten?
studietaak
materiaal
vernuft
Beweren en bewijzen/het verhaal/1. Vernuft
domheid
Categorie:Domheid
taxonomie
Taxonomy/Beweren en bewijzen
rationaliteitsvierkant
rationaliteitsvierkant: presentatie in pdf
graden van organisatie en zelforganisatie
graden van organisatie en zelforganisatie
docenten
zalen