Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 1. fenomenen/1. bouwwerken en kwaliteit

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
1. bouwwerken en kwaliteit

Om ons vakgebied te begrijpen doen we een stap terug en plaatsen het de context van het menselijke streven: dingen bouwen die goed zijn.

Wat betekent goed?

En wat is het gemeenschappelijke van grote en kleine bouwwerken van steen en staal, organisaties en computernetwerken?

Welke systemen onderzoekt onze discipline en wanneer vinden we deze goed?

aanname van de dag
Men kan knopen in een netwerk door middel van mensen, hardware of software realiseren.
doelen: aan het eind kunnen de deelnemers
  • voorbeelden geven voor oriëntatie en beleving bij digitale bouwwerken;
  • systemen (o.a. computernetwerken en organisaties) analyseren als functionele netwerken met gebruik van de juiste workflow-begrippen;
  • knopen in netwerken classificeren m.b.t. autonomie;
  • uitleggen wat het doel van protocollen is en hoe ze in principe werken.
III

FAQvaak gestelde vragen


filosofie van de cursus

brainstorm
Wanneer is een artefact goed?
verkenning
  1. Deltawerken: een fysiek bouwwerk
    • Moet het in één keer goed zijn?
    • Waarmee moet men allemaal rekening houden?
    • Wat voor rol spelen computers en computernetwerken? (als onderdelen, bij het ontwerp, bij simulatie)
  2. Het biometrisch paspoort: een IT-bouwwerk
    • Wat hoort allemaal bij het bouwwerk?
    • wat moet in één keer goed werken?
  3. ov betalen in Berlijn: een casus
  4. Games: een virtuele wereld
    • beleving
    • regels en strategie
    • mogelijkheid om over de echte wereld te leren
    • netwerken met veel mensen
  5. Een denkbeeldig restaurantverhaal
    • Wat heeft dit met informatica/informatiekunde te maken?
    • t-mobile.nl: de ervaring van een klant
    • Wat gaat in een restaurant goed, en waarom eigenlijk?
  6. iPad
    • Kompas, navigatie en omgeving
    • Photo stitch
    • sociale netwerken
    • muziek (Shazam, modomi, iTunes)
    • Kan dit allemaal beter worden geïntegreerd?
  7. Deterministische beursspeculatie
    • autonomie
    • chaos
pauzevraag
Hoe zou de ideale reis-assistent op iPhone-basis eruitzien?
concepten
  • Belangen
    • bouwheer
    • gebruikers
    • omgeving
    • aannemer
  • Kwaliteit
    • Functionaliteit
    • Duurzaamheid
    • Uitstraling
  • De menselijke maat
    • lichaam (afmetingen, bewegingsapparaat, zintuigen, ...)
    • cognitie (begrijpen, leren, intuïtie, oriëntatie, ...)
    • gevoel (uitstraling, corporate identity, respect, integriteit)
    • cultuur (verwachtingen, gewoontes, normen en waarden, iconen, ...)
  • Hierarchische decompositie
    • we zoeken niet naar atomen.
    • interface, protocol
    • robuustheid, continuïteit
    • autonomie
  • Workflow ("keukens")
    • realiteit: product, instrument, handeling (termen: zie boven)
    • functioneel netwerk: diensten onder protocollen
    • beschrijving: recept, dienstspecificatie (bijvoorbeeld m.b.v. automatendiagram), protocolspecificatie


rode draad: cellulaire automaten

Zelfs een overzichtelijk deterministisch systeem kan onvoorspelbaar zijn en tot chaos leiden.

studietaak
materiaal
docenten

User:Hanno Wupper;verkenning
User:Stijn Hoppenbrouwers;verkenning
User:Hanno Wupper;analyse
User:Stijn Hoppenbrouwers;analyse
User:Hanno Wupper;wandeling
User:Stijn Hoppenbrouwers;wandeling
User: Engelbert Hubbers; wandeling
User:Hanno Wupper;practicum
User:Stijn Hoppenbrouwers;practicum

zalen

collegezaal met goede beamer;ochtend
platte kleine zaal;practicum
iets voor de www-opdracht; practicum