Introductie Informatica en Informatiekunde/tentaminering/Taak1B. communicatie in een netwerk

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
III

FAQvaak gestelde vragen


filosofie van de cursus

achtergrond

Dit wordt de eerste oefening waarmee we iets ingewikkelds analyseren als netwerk van communicerende processen.Wat voor ICT-infrastructuur heeft een bank nodig om geldautomaten betrouwbaar te laten werken, en welke vraagstukken komen daarbij kijken?We analyseren dit probleem met een bepaalde onderwijstechniek, "technodrama" geheten. Je hoeft daartoe geen insiderkennis te hebben over hoe een bank werkt. Samen met je medestudenten kun je helemaal zelf bedenken.

doel

Je kunt een probleem analyseren in termen van een netwerk van communicerende processen en aangeven welke berichten moeten worden uitgewisseld en waarom.

instructie

  1. Doe mee bij het technodrama over geldautomaten. Hoe dat werkt, leer je al doende.
  2. Als een medestudent iets uitlegt en jij begrijpt het niet: zeg dat dan en stel vragen. Het is de bedoeling dat aan het eind iedereen alles begrepen heeft.
  3. Ga na afloop in een groepje van 3 studenten alles op een rij zetten: welke berichtjes moeten precies tussen werke knopen worden uitgewisseld en waarom?
  4. Denk daarbij ook aan de betrouwbaarheid:
    1. Wat gebeurt als op een willekeurig moment de stroom uitvalt?
    2. Wat gebeurt, als een bericht verstuurd wordt maar nooit aankomt?

product

Het automatendiagram voor een actor bij geldtransacties. Neem er een (klant? bank?) die niet plenair besproken is. ===reflectie===