Introductie Informatica en Informatiekunde/Evaluatie/resultaten 2009

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
EvaluatieRapportcijfer
Ik heb de Introductie Informatica en Informatiekunde ervaren als twee weken gevuld met heel verschillende, interessante opdrachten, die onderling toch op elkaar voortborduurden. De brede variatie van onderwijsvormen hield het interessant; de ziekenhuiscasus van Stijn was bijvoorbeeld totaal anders van opzet dan de technodrama's van Hanno. Beiden moeten zeker behouden blijven voor volgende jaren.

De begeleiding in de weken was prima; zeker in acht nemende dat de beschikbaarheid van docenten halverwege de eerste en aan begin van de tweede week niet helemaal verliep zoals gepland.

Ondanks dit zijn het nuttige weken geworden met interessante vakken. De docenten waren prima bereid tot het geven van uitleg, al dan niet in de vorm van een tegenvraag. Ook heb ik een aantal medestudenten die ik nog niet goed kende na de introductie, beter leren kennen tijdens een aantal van de samenwerkingsopgaven van III.

Tot slot wil ik nog even kwijt dat, hoewel niet studie-gerelateerd, ik het wandelingetje van Hanno een leuk initiatief vond. Ook toen Hanno afwezig was, heb ik met een aantal studenten een aantal keer een korte wandeling gemaakt. Hopelijk een blijvertje!
8
Mijn algemene indruk van de III was vooral lange dagen maken, interessante onderwerpen bespreken en nieuwe dingen leren. Ik heb totaal geen moeite gehad met de III. Verbeteringspunten zijn met name organisatie, het was soms een beetje ongeorganiseerd maar dat komt natuurlijk ook door de hoeveelheid druk die werd gelegd op de overige docenten nadat Hanno ziek werd. Ik weet niet in hoeverre hierop geanticipeerd was, maar dit kan beter. Verder heb ik het leuk gehad en zou geen dingen weten ter verbetering.8
Vooraleerst moet ik dus zeggen dat ik vanwege de februari-instroom deze studie dus al een half jaar heb gedaan. Hierdoor is mijn mening enigszins gekleurd.

Ten eerste vond ik het erg geslaagd dat de intro van IK samen met ICA is geörganiseerd. Hierdoor zie je ook de beweegredenen van elkaar om of voor de ene of voor de andere studie te kiezen. Dit maakt de selectie van onderwerpen natuurlijk wel kleiner, maar ik had niet echt het idee dat ik iets aan het doen was wat niet voor mij bedoeld was. Wel is door het verschil in vooropleiding de voorkennis van de ene groter dan de andere wat voor een verschil in niveau zorgt. Zo zou voor een NT'er een schakeling maken geen probleem moeten zijn, maar als je nooit natuurkunde hebt gehad is dit een heel ander verhaal. Daarnaast maskeert dit eventuele problemen die er zijn, in dit geval voornamelijk de IK kant, aangezien deze in de minderheid zijn. Uiteraard geef je het aan wanneer je iets niet begrijpt, maar de algemene snelheid zal hierdoor niet omlaag gaan.

Het samen zijn met een grote groep levert nog een ander voordeel op, namelijk het samen oplossen van problemen. Zo vond ik het spel met de verdeler en de printer een leuke manier om interactief bezig te zijn. Ook werd hierdoor het probleem vereenvoudigd en kon je dit, in tegenstelling tot wanneer je dit moest programmeren, goed begrijpen. Nu hoorde ik wel dat het met de andere groep totaal mis ging, maar dit onderdeel sprak mij zo erg aan dat het hierdoor niet van de lijst geschrapt moet worden.

Ik vind het zelf erg belangrijk dat er niet alleen maar serieus wordt gewerkt en dat er ook plaats is voor humor. Doordat er aan humor gelukkig niks ontbrak kreeg je ook weer energie om verder te gaan. Dit heb ik bijvoorbeeld op mijn 2 maanden HBO nooit op deze schaal meegemaakt. Het van tijd tot tijd ontspannen verhoogd de prestatie en is alleen maar positief. Dit had ik wel nodig, aangezien ik het soms erg snel vond gaan. Het feit dat we 2 weken lang (bijna) de hele week op school zitten met ook nog een tijdsdruk heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat je diploma niet zomaar aan komt waaien. Deze boodschap komt dan ook luid en duidelijk over. In tegenstelling tot de middelbare school (en bij mijn HBO opleiding) wordt er geacht dat je bepaalde dingen zelf regelt en zelf achteraan gaat. Zo heb ik ook een aantal leerlingen moeten wijzen op het feit dat ze bijvoorbeeld nog niet stonden ingeschreven voor de cursussen (hoewel geen grote ramp, maar toch) en dan krijg je toch wel een reactie van "Oh, dat is mij nooit verteld".

Hetgeen wat mij het meest van allen aanspraakt (en dit zullen er wel meer hebben) is het kleinschalige en de toegankelijkheid hierbij. Dit maakt alles een stuk persoonlijker en ook veel leuker. Het feit dat je buiten een rondleiding hebt met de leraren of tijdens een borrel met een leraar over bepaalde zaken praat is in mijn ogen erg bijzonder. Dat sommige mensen zelfs moeite hebben met het zeggen van jij in plaats van u zegt volgens mij al genoeg.

Al met al vond ik dat de onderwerpen goed bij elkaar aansloten en dat we vooral niet té diep op iets in gingen om verwarring te voorkomen. Je wil mensen natuurlijk nieuwschierig maken en geen angst inboezemen. Het afwisselen van verschillende onderwerpen en de verschillende manieren van practica zorgt ervoor dat het niet eentonig wordt en dat iedereen wel dingen heeft gedaan die hij/zij leuk vond. Natuurlijk zorgt dit er ook voor dat mensen bepaalde dingen wat minder vonden, voor mij was dat de opdracht met het ziekenhuis (hoewel erg creatief in elkaar gezet), maar dit is gewoon persoonlijk. Het enigste wat ik soms wel erg miste was het nabespreken van de opdrachten.

Ondanks een paar minpuntjes en het feit dat het best wel slopend was vind ik deze intro toch een cruciaal onderdeel om elkaar beter te leren kennen en men voor te bereiden op een drukke maar interessante tijd.
7,5
Hoewel het zeer intensief was, heeft het mij veel inzicht gegeven hoe ik hier uiteindelijk zal worden opgeleid. Het was heel goed dat allerlei aspecten van de studie aan bod kwam, al dan niet technische. Maar wat er volgend jaar beter kan zijn de practica. Het zou heel fijn zijn om al deze met computer te kunnen doen. Wij leven toch in een samenleving waar computers onmisbaar zijn.8
Veel onderwerpen die aan bod kwamen leken random gekozen te zijn, maar naarmate de week vorderde, bleek dat deze erg slim gekozen waren. Ze leidden ons steeds meer naar de computer toe en lieten zien dat er meer is dan alleen de pc. Veel van de namen die we gebruiken voor de pc kunnen we op veel meer dingen toepassen. Dat dit ook daadwerkelijk werd gedaan, hetzij via een rollenspel (wat heel erg duidelijk maakte hoe bepaalde systemen werken), hetzij via voorbeelden (het restaurant was een heel duidelijk voorbeeld over protocollen en systemen), zorgde ervoor dat alles veel makkelijker te begrijpen is. Het was ook bijzonder fijn dat er informeel kon worden gepraat en dat er over van alles en nog wat gediscussieerd werd. Het was ook erg fijn dat er na de hoorcolleges, practicum uren waren met opdrachten die binnen de practicum uren nog afgemaakt konden worden. Het enige minpunt was de regeling van de zalen. We zaten vaak in te krappe zaaltjes tijdens de practicum uren en de 2 computer zalen voor het essay waren echt veel te klein.9
Ik vond het heel fijn dat er sowieso een introductie was. Niet alleen om wat algemene kennis bij te brengen, maar ook om ons niet gelijk in het diepe te gooien. Ik heb een vriendin die scheikunde studeert, nu het eerste jaar, en zij had meteen al superveel huiswerk en al een tentamen. Ik vond de onderwerpen voor het grootste gedeelte erg interessant en ook vind ik de manieren waarop dingen werden uitgelegd ook goed. Ik heb eigenlijk geen kritiek punten.8
De algemene indruk

Ik heb de III eigenlijk best wel als een ontspannen periode ervaren. Heel erg veel geleerd en wat zaken bevestigd gekregen die ik al dacht te weten. In tegenstelling tot wat wel vaker is gezegd heb ik het totaal niet als echt lange dagen ervaren, het "vroeg" opstaan was er niet bij in mijn belevenis. Het kan wellicht komen doordat ik gewend was (vorige studie) om rond 6 op te staan.

Goede punten

Ondanks de ziekte van Hanno vond ik alles toch wel behoorlijk goed geregeld. Tsja, wat kleine lokalen hier en daar wat ook al vaker is gezegd maar ik persoonlijk stoor mij daar zelden aan. Vooral de vele voorbeelden uit de praktijk en de (felle) discussies die ontstonden waren voor mij erg interesant.

Punten die verbeterd kunnen worden

Als ik dan toch een puntje moet zoeken dan moet ik heel hard nadenken.... en ik ben bang dat ik er zelfs dan geen kan vinden. Misschien ben ik niet kritisch genoeg of ben ik te snel tevreden. Oh well.... All I know is I had fun and learned a lot.
8
Ik vond het een heel erg nuttige en leuke cursus om kennis te maken met het vakgebied, vooral het feit dat het erg interactief was beviel me heel erg goed en ik hoop dat de reguliere cursussen dat ook zijn.
{{{evaluatie}}}
Afgelopen vrijdag hebben we III met z'n alles afgerond. Ik moet zeggen dat het al met al een positieve indruk op me heeft achtergelaten. Na de eerste twee dagen had ik wel even zoiets van "uhm, gaan we ook nog eens iets met computers doen..." maar dit gevoel trok snel weg na woensdag en later zag ik hier ook wel het nut van in.

Qua indeling vond ik het vrij sterk in elkaar steken. Vooral in de eerste week zat er toch een goede opbouw van onderwerpen in die elkaar vaker wel dan niet ondersteunden. Ik geloof best dat dit in de tweede week ook wel zo zou zijn geweest als er niet enkele organisatorische problemen waren geweest. Dat wil niet zeggen dat de opbouw 'slecht' was in de tweede week. Enkel dat het in betere omstandigheden waarschijnlijk beter zou zijn geweest.

De keuze van onderwerpen vond ik op zich goed, hoewel ik (als informatica student) natuurlijk meer lol had in de informatica delen van III dan van de informatiekundige onderdelen. Zo zou ik absoluut meer wiskundige dingetjes willen zien. Maar dit is persoonlijk en absoluut niet iets wat veranderd zou moeten worden in de toekomst. Qua afwisseling begon het voor mijn gevoel niet bijzonder sterk en het werd steeds beter. Ik vermoed dat dit komt omdat er in het begin eerst een soort van basis gelegd dient te worden voordat je op een goede manier naar de rest van de onderwerpen kan kijken.

Als we gaan kijken naar hoe de cursus daadwerkelijk werd gegeven ben ik wederom over het algemeen positief. De ochtendprogramma's waren inhoudelijk gezien helder, in hoeverre interessant is natuurlijk persoonlijk, en het was prettig dat je dit meteen kon gaan toepassen 's middags. Dan blijft het toch wat beter hangen. Het technodrama vond ik toch wel een zeer interessante manier van een probleem aanpakken en, hoewel ik niet mijn eerste keus zal zijn, is misschien wel iets dat ik zou kunnen toepassen in de toekomst. Een discussie vind ik altijd leuk hoewel ik hier wel een klein minpuntje kan vinden. Ik merkte dat veel mensen nooit actief deelnemen aan een discussie en dat altijd dezelfde mensen hiermee bezig zijn. Maar ik ben er van overtuigd dat er hele interessante meningen en invalshoeken aanwezig waren in die zaal die niet worden uitgesproken omdat ze ofwel niet durven ofwel overheerst worden door andere mensen. Misschien kan een docent gewoon random wat mensen vragen om een mening. Nou snap ik wel dat dit probleem inherent is aan een discussie-format maar toch viel me dit op.

Organisatorisch zat het gezien de omstandigheden goed in elkaar. Er bestaan gewoon problemen als een tekort aan zalen en daar kan je niet zoveel aan doen. Ook dingen als ziekte kan je maar heel beperkt voorzien en op anticiperen. Dus gezien de omstandigheden vond ik de organisatie gewoon degelijk.

Aan de docenten zelf wil ik niet al te veel woorden vuil maken. Ik vond het verademing in zekere zin dat er eindelijk docenten voor je neus staan die én weten waar ze het over hebben, maar ook gewoon weten wat ze niet weten. Nou is dit hopelijk inherent aan het gehele studeren maar dit kan ik nog niet beoordelen.

Afsluitend wil ik nog zeggen dat ik moeite moest doen om allerhande negatieve puntjes te vinden en dit op zichzelf is naar mening een positief iets. Ik heb de cursus in het geheel als zeer prettig en interessant ervaren.
8
{{{evaluatie}}}
III is erg goed bevallen. Het is een leuke manier om de studie te beginnen, om op deze manier het vakgebied te bekijken, maar ook om op deze manier kennis te maken met de docenten. Zoals al gezegd waren niet alle onderwerpen even interressant, maar dat hoort er zo bij denk ik. In de eerste week kregen we allerlei voorbeelden te zien. Dat is leuk, maar ik vond het lastig om te bepalen wat ik daar nou mee moest, wat ik moest onthouden.8
De cursus is mij goed bevallen. De dagen waren weliswaar lang en niet altijd even boeiend, maar ik vond programma over het algemeen interessant. De organisatie van de cursus liet nog wel eens wat te wensen over, maar dat is denk ik te wijten aan de afwezigheid van Hanno, waardoor het soms wat improviseren was. Ik vond dat er goede uitleg was bij de hoorcolleges. Het meeste van wat er is verteld snapte ik ook, behalve het compiler deel. De uitleg in de werkcolleges viel mij aan de andere kant tegen. Er was veel onduidelijk en met name de rollenspellen waren slordig. Ik denk dat zo'n rollenspel een goed hulpmiddel kan zijn om dingen te leren begrijpen, maar dan moet het wel goed worden uitgelegd en dat was nu in veel gevallen niet zo. Zo was het tijdens het rollenspel over de printen totaal niet duidelijk wat de spelers moesten doen. Volgens mij is de uitleg in de werkcolleges het grootste minpunt en was de rest van de cursus goed georganiseerd. Ik vond het al met al een leuke, maar wel een vermoeiende cursus.7,5
{{{evaluatie}}}
Ik snap niet waarom niet elke opleiding een soort van dompelbad-cursus heeft. Twee weken keihard aan de slag om na de twee weken een beter beeld te krijgen van wat er verwacht wordt. Zelf heb ik (in het algemeen) ervaren dat maar weinig (verse) studenten een compleet beeld hebben van wat studeren inhoud en wat een opleiding inhoud. Je kunt naar veel informatiedagen gaan, maar het zelf ervaren, dat is pas echt.

Je weet van te voren niet exact hoe een opleiding gaat uitpakken. Door geen (let op, lees niet over de GEEN heen) dompelcursus (anders gezegd: "entreecursus") te volgen, volg je dus opeens een x-aantal vakken die een deel van je P representeren. De samenstelling van deze vakken kan voor een beginnende student een vertekend beeld geven. (De basis kan soms zuur en droog zijn.) Door het volgen van een entreecursus krijgt de student een véél beter beeld van de opleiding en hangt de betekenis van een opleiding "niet in de lucht" of is deze niet afhankelijk van moeilijke basisvakken. De entree cursus kan dus als filter fungeren (student zit niet op de juiste plaats), maar ook als definitieve keuze tussen IK en IC wellicht en als laatste een goede Kick-off van de opleiding. Veel materiaal behandeld door het dynamische duo Stein en Hanno kom ik nu weer tegen in hoorcolleges. Ik ervaar het als zeer prettig als ik deze 'herkenningspunten' voorbij zie komen.

Team III heeft op het laatste moment met allerlei onverwachte problemen moeten omgaan. De symptomen hiervan (voor zoverre ik die kan koppelen) laat ik achterwege, die zijn bij Team III waarschijnlijk ook bekend.

Waarvan ik denk dat echt een bijdrage kan leveren is een 'map'. Dit is een grafische weergaven van de inhoud van de cursus met IK en IC in het midden. Op die map kan ik aflezen welke onderwerpen behandeld gaan worden en hoe deze in relatie staan tot de rest. Gedurende de cursus kan er steeds meer afgevinkt worden. Een opzet van zo'n map wil ik wel maken, ik mis echter het overzicht / inzicht om de map gelijk compleet te maken. Het kan zijn dat deze map uit vier A4 bladen bestaat. Op de eerste pagina, een beknopte overzichtsmap. Waarbij de map op de tweede pagina steeds meer branches krijgt (Uitbreiden, extern) of dat er is ingezoomed op één bepaald component. (Ontleden, intern)... Als de student kan beantwoorden waar voorbeeld X op de map thuishoort (dus het voorbeeld niet alleen begrijpt, maar ook begrijpt waarvoor en waarom het een voorbeeld is) dan is de student goed bezig. - Merk op dat de kaart volledig moet zijn en dat niet alle onderwerpen behandeld hoeven te worden in III, het gaat om de beeldvorming van de opleiding. Dat ik na 2 maanden zeg, tijdens college: "Ow, dit is de broer van onderwerp X of de uitbreiding van Theorie Y met voorbeeld "Restaurant-klantvriendelijkheid"... dat is toch alleen maar gaaf, praktisch en efficiënt.

De cursus III fungeert als kaart door het P-jaar. De bovengenoemde 'map' zou als legenda van deze kaart moeten fungeren.
8
Keuze van onderwerpen, indeling

De onderwerpen vond ik over het algemeen wel interessant - er zitten natuurlijk altijd dingen tussen die je meer of minder boeien. Wel is het, zoals we al besproken tijdens de nabespreking soms misschien handig om duidelijker te stellen of een vak voornamelijk verband houdt met Informatica of met Informatiekunde (“met allebei ongeveer evenveel” is natuurlijk ook gewoon een antwoord). Juist doordat dit expres niet expliciet gemaakt werd, verviel men al snel tot gissen en conclusies in de trend van “dit onderwerp vond ik niet interessant, het was typisch een informatiekunde-onderwerp [neemt ik als Informatica-student aan]”.

De samenhang vond ik vooral in de eerste week duidelijk en helder aanwezig, in de tweede week leek alles een beetje op zichzelf te staan. Hierdoor werd het doel soms een beetje onduidelijk.

Over het geheel genomen vond ik de inhoud wel nuttig, aangezien het vooral algemene computerkennis/inzicht en logische vaardigheden (tekenen van procesdiagrammen) betrof. Dit zijn dingen die je, verwacht ik, hoe dan ook tijdens de studie tegen gaat komen.

Onderwijsvormen De onderwijsvormen vond ik zeker goed gekozen. Door het krijgen van uitleg in de vorm van hoorcolleges staan we toch dicht bij hoe het er na de III-cursus aan toe gaat, en door dingen als het Taalspel en het Technodrama blijft het enigszins luchtig (wat wel prettig is als je dagen van kwart voor 9 tot een uur of 4 maakt).

Ook is het zeker goed dat we na hoorcolleges ‘s ochtends, ‘s middags concreet met de stof aan de gang gingen. Doordat de stof gelijk toegepast wordt blijft het (in ieder geval bij mij) veel beter hangen en is het gelijk een stuk duidelijker wat er bedoelt werd.

Begeleiding De begeleiding vond ik een sterk onderdeel aan de cursus. Doordat je dagen achtereenvolgend dezelfde docent hebt, leer je snel wat je wel of niet kan verwachten, en hoe de omgangsnormen zijn. Verder vond ik de dynamiek van de begeleiding zeker ook een pluspunt, het was zeker geen eenrichtingsverkeer; met vragen en opmerkingen werd naar mijn mening voldoende gedaan.

Organisatie Natuurlijk gaat er in twee weken wel eens iets mis (zaal dubbel geboekt), maar over het algemeen vond ik het allemaal vrij strak gaan. Ook was het altijd duidelijk waar en wanneer we verwacht werden.

Zoals we tijdens de evaluatie al besproken hebben in het academisch kwartiertje een hekel punt wat naar mijn mening alleen maar verwarring veroorzaakt. Ik neem aan dat het mede hierdoor kwam dat er wel erg vaak een kwartier pauze viel. Deze pauzes zijn natuurlijk tijdens sommige hoorcolleges erg welkom, maar over het algemeen vond ik het soms net iets te vaak en net iets te lang - dit zal wel komen doordat we op de middelbare school tussen de lessen door veel minder pauze hadden, maar dit werd gecompenseerd door ‘zelfstandig werken’. Enfin, dit is wellicht gewoon een kwestie van wennen.
8
Eerst wil ik kwijt dat ik met veel plezier en interesse aan deze cursus heb mee gedaan.

De manier van opbouw van de cursus was ook erg aantrekkelijk. In het begin was het een beetje onduidelijk waarom we in hemelsnaam over talen, communicatie, etc te begonnen te praten. Maar als de dagen verstreken begon het steeds meer duidelijk te worden en viel alles in zijn plaats. Daarbij komt gelijk een klein puntje. Misschien is het handig om te vertellen wat het doel van de weken is en de grote lijnen van de verschillende dagen. Stijn Hoppenbrouwers heeft mij verteld hoe ongeveer de grote lijnen van de cursus waren op een gegeven moment. Dat was best wel verduidelijkend.

Wel wat een beetje vervelend was, was dat we soms in gesplitste groep zonder leraar in een klein lokaal zat, dat was iets minder.

Maar deze cursus was erg goed, zoals al verteld werd zijn de rapportcijfers die wij geven erg onbetrouwbaar want een 9 vind ik zo hoog lijken want er is altijd ruimte voor verbetering. Dus bij deze vind ik het een dikke 8,5. Gewoon GOED!
8,5
Na de hele cursus III gevolgd te hebben, kan ik concluderen dat de cursus III me over het algemeen goed bevallen is, alhoewel ik zeker niet met alles tevreden ben.

Inhoudelijk zijn naar mijn mening de meeste kritiekpuntjes te geven. De cursus was erg breed van opzet en probeerde te laten zien wat het vakgebied nou precies inhield. Dit was natuurlijk één van de belangrijkste doelen van de cursus en in dat opzicht is het daar ook prima in geslaagd. Dit zorgde er tevens voor dat de samenhang tussen verschillende onderdelen soms nogal ver te zoeken was. Alhoewel men op het einde de losse touwtjes nog wat aan elkaar probeerde te knopen, had men wat mij betreft wat vaker en explicieter deze samenhang kunnen laten zien. Verder vond ik dat de nadruk binnen III net iets te veel op -kunde lag; erg veel opdrachten en colleges hadden te maken met bedrijven en bedrijfsprocessen. Voor mij als toekomstig informaticus was dit niet altijd even interessant. Dit, en het feit dat ik om 10 voor half 7 op moest staan en om 7 uur pas weer thuis was, en dus erg lange dagen maakte, zorgden er voor dat mijn aandacht af en toe een beetje verslapte. De stof bood gelukkig wel genoeg uitdaging om mee aan de slag te gaan. Daarnaast was het bij vrijwel elk onderdeel van de cursus duidelijk wat het nut ervan precies was en wat voor rol het speelde in het vakgebied of in de maatschappij. Over de vorm van de cursus heb ik verder niets te klagen. De combinatie van een hoorcollege 's ochtends en een werkcollege/practicum 's middags werkte erg goed en de practica waren lekker afwisselend (hoewel een pak papier van 60 pagina's voor je neus krijgen natuurlijk niet altijd even leuk is). Erg fijn was dat het bij de meeste opdrachten mogelijk was om groepsgewijs te werken.

Ook wat betreft de docenten en de manier van begeleiding heb ik niets te klagen. Er was altijd genoeg ruimte om vragen te stellen en de niet al te formele setting bood een fijne werksfeer.
7
Het meeste was interessant en ook leuk, maar misschien had ik het liever dat informatica en informatiekunde wat meer gescheiden waren. Deels was dit onmogelijk gemaakt wegens omstandigheden, maar dan alsnog had ik het idee dat we vooral met de bedrijfsprocessen meer aan de kant van informatiekunde bezig waren en bij het verhaal over compilers echt aan de informatica kant zaten. Misschien sloot het programma beter aan bij onze interesses als de groepen gescheiden waren. Aan de andere kant zijn de groepen dan zo klein dat het erg onpraktisch wordt, en heeft het programma mij er nu wel weer aan herinnert waarom ik voor informatica koos in plaats van informatiekunde! Ik was ook erg blij dat alles tijdens de uren op de universiteit is gedaan. Lange dagen waren het wel, maar thuis niks meer te hoeven doen was geweldig! Verder vind ik dat in het programma erg goed is omgegaan met de organisatorische problemen.9
Wat ik toch wel mooi vond van de III is dat je een heel breed beeld krijgt van het vakgebied in slechts 2 weken. De onderwerpen zijn hiervoor dus wel goed gekozen. Ook de opbouw vond ik geslaagd. Je hebt natuurlijk wel eens onderwerpen die saai (lijken te) zijn maar ook onderwerpen die ik weer heel interessant vond. Wat ik ook goed vond is dat de onderwerpen weer een beetje voort borduren op de vorige onderwerpen en op elkaar aansluiten. Hierdoor zie je het grote plaatje steeds groter worden. De indeling van de dagen vond ik ook wel OK. Dus het beginnen met 'hoor colleges' gevolgd door 'werk colleges'. Wat ook wel fijn was dat als je met een opdracht bezig bent en je snapt iets niet of je komt er niet uit dat je dan hulp kon vragen een de docent. Dat was dus wel aangenaam werken. Wat misschien wel beter kan de volgende keer is dat de zaaltjes iets beter gekozen konden worden. Soms zat je simpelweg gewoon met te veel mensen in 1 klein zaaltje wat vaak niet prettig werkte. Maar over het algemeen genomen vond ik de III geslaagd!7
De cursus is mij goed bevallen. zelfs de lange tijden waren niet echt een probleem.

De wandelingen waren zeker leuk om aan deel te nemen, helaas heeft het maar een week kunnen duren. Zo ben je in een nog andere sfeer met je medestudenten en docenten aan het socializen.

Het is wel jammer dat als iemand door ziekte of iets dergelijks uitvalt de informatiekundige er meer onder leiden dan de informatici. er wordt dan sneller dan de informatica gegaan.
8
{{{evaluatie}}}
{{{evaluatie}}}
In het begin hadd ik het idee dat het toch een ander soort introductie zou gaan worden. eentje waarin weinig stof zou worden verteld, maar dat bleek ik fout te hebben. Het hele vak informatica kwam aanbod en dat was toch wel verassend.

Overigens vond ik dat alles wat aanbod kwam zeer boeiend, alleen de opdracht met het ziekenhuis was voor mij te saai voor woorden. Ik heb het niet zo op teksten lezen voor die reden. Dit wordt misschien wel te vaak genoemd, maar de dagen kunnen wat mij betreft ook een stukje korter, als de aandacht weg valt omdat iedereen helemaal gaar is net zo nuttig als tegen een lege klas praten. Wat dan weer wel een plus punt was, als de leraren ons iets lieten uibeelden. Een automaat of een bank of een verdeler. Op die manier was het heel goed te zien wat er nou precies gebeurde in een bepaald proces. De practica hielpen mij ook te zien wat er precies bedoelt was tijdens een college. het versterkte mijn begrip van het onderwerp. Vooral de pratica waar we achter de computer konden kruipen en wat programmeren waren leuk om bij te zijn. Misschien dat er daar wat meer van mogen zijn volgend jaar.

De manier waarop over het algemeen college werd gegeven vond ik ook goed. de docent was op een boeiende manier bezig met de klas en hield ons daardoor wakker. Maar niet alleen hield hij ons wakker. we, ik in ieder geval, waren ook actief aan het denken om een oplossing op een probleem te vinden.

Veel meer heb ik niet op te merken. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen Wat ik goed vond en wat ik minder vond.
7
Ik vind de III vrij geslaagd. Sommige onderwerpen vond ik erg interessant (bijvoorbeeld de LMC) en dingen als de sinaasappel casus vond ik behoorlijk vervelend. Het was fijn dat we na de lange dagen thuis zo goed als vrij waren, op deze manier was het nog goed vol te houden. Wat misschien nog toegevoegd kan worden aan de cursus is meer info over blackboard, kiss en tis. Na de III wordt je opeens geacht alles te begrijpen en te weten dat je je moet inschrijven voor tentamens en cursussen. Dit ging allemaal opeens heel snel en het was fijn geweest als we daar al iets meer van wisten.7
De cursus III is mij over het algemeen zeer goed bevallen. Zoals iedereen inmiddels weet is er helaas noodzaak geweest voor improvisatie hier en daar, maar het gemis van Hanno werd heel goed opgevangen door Stijn en collega's.

Ik heb eerder mondeling al aangegeven dat ik het een goed idee vond om de twee opleidingen (informatica en informatiekunde) samen als één groep te behandelen. Dit had enkele voordelen: zo leer je iedereen wat beter kennen (ook al is er een kleine kennismaking geweest tijdens de introductieperiode), maar zo kruisen de vakgebieden elkaar ook af en toe.

Het was soms wat moeilijk om me tijdens enkele opdrachten te begeven in het "pure" informatiekunde-gebied, maar voor mijn gevoel had dit toch wel enige meerwaarde. Soms moeten dingen een beetje geforceerd worden, zodat wij ook eens met wat nieuwe dingen kennismaken.

Suggesties voor volgend jaar: Het is mij opgevallen dat de kleine "rollenspelletjes" tijdens de colleges goed bevallen zijn. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat deze methode volgend jaar ook weer toegepast wordt. Verder was het fijn dat er nauwelijks huiswerk was, en de wandelingen zouden eigenlijk verplicht moeten worden.

Het lijkt me ook raadzaam om wat meer (informeel) contact te hebben met de studenten. Zo kent Engelbert nu schijnbaar al alle namen van de eerstejaarsstudenten. Dit voelt meteen wat persoonlijker aan, wat positief aanvoelt.
8
De cursus was voor mij zeer geslaagd! De colleges waren variërend van onderwerp, maar toch hadden ze over het algemeen een goede samenhang, wat ik heel prettig vond. De practica waren eveneens heel verschillend van elkaar, verschillende takken van de informatica en informatiekunde kwamen aan bod en gaven een goed beeld over wat het nu in de echte wereld allemaal met zich meebrengt. Het enige wat even slikken was waren de lange dagen maar ik durf nu wel te zeggen dat het het waard was. Al met al ben ik dik tevreden!
{{{evaluatie}}}
Afwisseling was het sterkste punt.

Ik vond groepsopdrachten waarbij je met 5 anderen moest samenwerken niet leuk, omdat je tijdens een middagpracticum nooit tijd had om goed taken te verdelen.

Ook ben ik anti-Second Life.
7
Ik denk, dat de III goed verlopen is.

De opbouw van de verschillenden thema’s was heel goed en ik vond het echt leuk, dat bij som thema’s gezegd wordt, dat dit thema voor informatica en de andere thema voor informatiekunde belangrijk is. Maar in de III mis ik een introductie in de gebruik van de blackboard, Kiss en zo dingen.

Ik vind het echt moeilijk nu daarmee te werken, zonder te weten hoe ik wat doen moet.
8
De manier waarop III gegeven werd vond ik aan de ene kant wel fijn maar aan de andere kant ook niet. Ik vond namelijk dat de dagen zeer lang waren en er toch wel veel uren achterelkaar gegeven werden. Natuurlijk werd er zo nu en dan wel een pauze ingelast maar soms was het wel moeilijk om de concentratie erbij te houden. Dit komt waarschijnlijk doordat er teveel dingen verteld moesten worden om een goede introductie te kunnen geven. Mijn voorstel zou zijn om de cursus twee dagen langer te maken zodat de dagen iets dragelijker zijn.

Ik vond het wel fijn dat we drie docenten hadden. Dit zorgde voor de benodigde afwisseling en expertise. Ik vond het vooral opmerkelijk goed van de docenten dat ze elkaar konden onderbreken voor enige toevoegingen of opmerkingen, niet elke docent zou dit kunnen waarderen.

Zo nu en dan kreeg de groep een probleem (opdracht) voorgeschoteld die soms tot erg moeilijke discussies leiden. Dit gaf mij het gevoel dat ik zelf nog inbreng had op de cursus en dit hield mij actief en oplettend tijdens de uitleg. De opdrachten waren overigens goed afgestemd op het verhaal en de vorige opdrachten/uitleg. De discussies mochten wat mij betreft soms wat eerder afgekapt worden in verband met herhalende onderwerpen, vooral tijdens het “geldautomaat probleem”.


Het totaal plaatje van de III cursus was goed verzorgd, de docenten wisten wat ze moesten vertellen en alles was goed op elkaar afgestemd. De heeft wel alleen de leuke dingen van de informatica laten zien, de wiskunde is na mijn mening te weinig aan bod gekomen. Ik heb nu wel een beter plaatje waar een computer uit bestaat, wat het kan maar vooral wat hoe het werkt.
8
{{{evaluatie}}}
Trots ongunstig en verzwarend omstandigheden is de III volgens mij goed geslaagd8
Ik vond een groot pluspunt van de cursus dat deze erg breed was in onderwerpen. Hierdoor zitten er natuurlijk onderwerpen bij die iets minder interessant zijn (hoewel ik geen van de onderwerpen echt saai vond), maar ook een hoop onderwerpen die ik erg leuk vond (zoals het ontwerpen van de sinaasappelfabriek, en het diabetesproject).

De keuze van de onderwerpen vond ik in het begin wat onsamenhangend lijken, maar dat werd in de loop van de week wat duidelijker. Ik vond de technodrama's erg leuk en leerzaam, het gaf ons niet alleen inzicht in hoe alles werkt, maar deed dat ook nog eens op een manier waardoor we er echt zelf over na moesten denken (en we uiteindelijk vanzelf onze fouten opmerkten als we bij bijv. de pinautomaat het protocol onjuist hadden bedacht).

Ik vond de manier van lesgeven erg fijn. 'S ochtends wat theorie, met vaak leuke anekdotes erin, waarbij de aanwezige docenten elkaar ook nog eens mooi aanvulden. 's Middags waren de opdrachten over het algemeen duidelijk, en de begeleiding was (ondanks het tekort aan docenten de tweede week) goed.

Ik vond de organisatie naar omstandigheden goed. De zaalindeling was niet altijd even fijn, maar dat is de docenten nauwelijks aan te rekenen. Over de lange tijden zal ik niet te veel gaan zeuren, en het had als mooi bijkomend voordeel dat alles ook echt af was wanneer we naar huis konden gaan. Verder vond ik het prettig dat alle lessen mooi aansloten, zonder tussenuren. De communicatie wat betreft de lokalen enzovoort verliep goed genoeg, ik wist waar ik wanneer moest zijn 's middags. Het enige wat betreft communicatie wat minder liep was dat we pas op het laatste moment te horen kregen wat zo'n essay nou precies inhield. Iets eerdere informatie was fijn geweest, maar ik hoorde vrijdag al dat dat normaal wel gebeurd, maar door de afwezigheid van Hanno nu niet gelukt was.
8
Dit is een evalutie van het jaar 2008-09.

Wat meteen duidelijk werd in de ochtenden tijden de III is het feit dat je ook voor langere tijd alleen moet kunnen luisteren. Deze manier van lesgeven was ik niet gewent. Het is daardoor wel fijn dat je na de III weet hoe het is om voor langere tijd geconcentreerd te luisteren zonder dat je ondertussen opdrachten aan het doen bent. Dit in vergelijking met de middelbare school waar dit alles toch op een geheel andere manier verloopt. Dit was vermoeiender in de eerste dagen dan dat ik van tevoren gedacht had.

Hierdoor vond ik het ook altijd fijn dat we in de middagen net even wat andere dingen gingen doen. Ook dat we zelf wat konden gaan doen. Het is op deze manier dan toch net even wat duidelijker wat er verteld wordt. Zodat het beeld wat je krijgt een stuk beter is.
6
De cursus is goed bevallen. Het waren wel lange dagen, maar omdat er (bijna) geen huiswerk was viel dat toch wel mee. Het was informatief en interessant en we zijn goed geintroduceerd in een breed spectrum van de informatica en informatiekunde. Sommige zaken zouden misschien wel iets minder uitgebreid kunnen, zoals het laten zien van allerlei programmaatjes op de iPhone, maar een duidelijke en uitgebreide uitleg was op zich wel fijn.8
Ik vond het bij de introductie erg leuk dat we met heel weinig informatie heel veel te weten kwamen over een computer. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld die dag dat we aan het uitvinden waren hoe de computers één specifieke leider zouden kiezen, of de dag waarin we uit moesten vogelen hoe vaak een betaalautomaat contact heeft met de bank. Ik vond het fijn dat er toch een duidelijk verschil was tussen de lessen van informatica en die van informatiekunde. Als je nog twijfelde, kon je daardoor je keuze tussen deze twee opleidingen zeker maken. Ik vond het ook erg leuk dat de lessen erg gevarieerd waren, maar op een of andere manier toch wel met elkaar samenhingen. De ondersteuning voor het inschrijven voor de cursussen kon wat mij betreft wel wat beter, omdat dit volgens mij voor een groot deel van de leerlingen onduidelijk was, maar dit heeft misschien niet veel met de introductie zelf te maken.8
{{{evaluatie}}}
{{{evaluatie}}}
{{{evaluatie}}}
{{{evaluatie}}}
{{{evaluatie}}}
{{{evaluatie}}}
Ik vond sommige onderwerpen van de III interessanter dan andere. Dat komt denk ik ook omdat sommige onderwerpen meer richting de informatica gaan dan naar de informatiekunde, en de informatica kant is me net iets te technisch. Er werd opzich wel goed afgewisseld in onderwerpen. Ik vond het ook handig dat er af en toe voorbeelden in gestopt waren, hierdoor zijn dingen soms makkelijker te begrijpen.

De onderwijsvorm vond ik wel goed. Er werd goed afgewisseld op een dag. De college's vielen soms wel erg zwaar, want er werd zoveel verteld in een korte tijd. De meeste practicums waren wel leuk, er waren ook mindere bij. Sommige vond ik ook wel moeilijk omdat ik geen natuurkunde gehad heb en dan zijn die schakelingen nogal lastig. De rollenspellen waren wel goed bedacht. Hierdoor snap je toch beter hoe iets werkt dan dat het alleen maar vertelt of getekend wordt. Ook is zoiets ertussen dan ook minder saai dan dat je de hele tijd moet luisteren. Discussies werden soms wel erg lang getrokken vond ik, soms was de oplossing allang gevonden maar werd er nog lang over doorgegaan. De begeleiding vond ik goed. Het was alleen jammer dat Hanno ziek werd, dan was het denk ik nog beter geweest. Maar veel last hebben we er niet van gehad. De begeleiding tijdens de practica vond ik goed. In de college's werd alles ook wel goed uitgelegd, alleen ging het soms redelijk snel. De organisatie was ook wel goed. Het waren niet altijd de meest praktische lokalen maar we zaten in ieder geval ergens. Ik vond de dag wel heel lang vallen, maar dat komt gedeeltelijk ook omdat ik nog lang moest reizen. Daardoor was ik vaak zo'n 12 uur weg van huis en dat werd wel erg vermoeiend.

Ik vond het uiteindelijk allemaal wel meevallen. Aan het begin van de twee weken leek het me veel zwaarder worden dan het uiteindelijk was. De eerste week was ook wel zwaarder omdat de dagen toen langer waren dan de tweede week. Het is wel een nuttige cursus, ook omdat je meer mensen van je studie leert kennen. En ik zou er niet te veel aan veranderen.
8
Natuurlijk was het erg jammer dat Hanno in de tweede week ziek werd. Daardoor werd de planning dermate gestoord dat niet alles goed behandeld is. Wat me tegenvalt is wel dat door het wegvallen van één docent zoveel mis kan gaan; ik begrijp dat er daarnaast een docententekort was waardoor het ook mét Hanno al aan de krappe kant was. Het zou dus voor volgend jaar goed zijn om meer docenten aan het woord te zien, mensen die je het komende jaar waarschijnlijk ook te zien krijgt, en als fallback mocht er weer iemand ziek worden. Hoe dan ook vond ik de instructiecursus enorm interessant en ben ik zeker blij dat ik 'm van begin tot eind gevolgd heb, van de saaiere en toch nodige case studies tot de leuke en nuttige technodrama's. Houden zo!9
De cursus is goed bevallen. We hebben lange dagen gemaakt maar dit is een goede manier om iedereen, ook de mensen die niet mee hebben gedaan aan de introweek, beter te leren kennen. Dit werd nog eens bevorderd doordat er 's middags veel in groepen gewerkt werd. De meeste onderdelen waren interessant al was het zo nu en dan wat langdradig. Dit kwam mede doordat we enkele keren de hele ochtend van 8.45 tot 12.30 naar dezelfde leraar hebben geluisterd. Daarnaast werd er af en toe iets te lang op bepaalde onderwerpen door gegaan, zeker in de tweede week, al denk ik dat dit mede te wijten is aan de ziekte van Hanno.8
De onderwerpen waren voor het grootste gedeelte wel interessant, en er zaken elke dag ook weer verwijzingen naar vorige dagen, goede samenhang dus.

De hoorcolleges waren meestal wel goed te doen, alleen kan het stuk over taal misschien wat opleving gebruiken. De discussies leken mij wel succesvol, en ik heb hier zeker ook wat van opgestoken, maar ik denk dat het beter zou zijn als de groepen wat kleiner zijn (ook al is dit misschien niet haalbaar dankzij personeeltekort), zodat iedereen aandacht krijgt en niet de 'luidruchtigste' mensen. Het talenpracticum was wel erg leuk.

De docenten waren goed verstaanbaar en er werd veel aan de studenten gevraagd, wat natuurlijk goed is. De sporadische samenwerking tussen docenten kon misschien wat beter, omdat ze eigenlijk niet leken te weten wat de ander zou hebben moeten doen.

De tijdsindeling was consistent, wat me perfect lijkt voor een eerste cursus, maar de zalen konden bij sommige colleges wel wat ruimer/beter doorlucht. Ook was ik de tweede Donderdag een uur te vroeg omdat mij niet was meegedeeld dat het een uur later zou beginnen (ik was dan ook al best vroeg weg die Woensdag).
Ik vond het een goeie cursus waar veel wordt uitgelegt over

wat we later zullen krijgen en dat het allemaal goed gelopen is. Ik vond alleen dat het wel lang was ( van s'morgens 8:45 tot s'middags 17:45 ) maar dat bleek niet vaak het geval te zijn ( bijna altijd

eerder naar huis )
8
aan het end van de III kan ik eigentlijk zeggen, dat het erg interessant was te zien hoe vaak gemakkelijke aspecten van de Informatic duidelijk op een makkelijke manier worden gemiddeld. Binjzonders interessant vond ik erbij het concept was het technodrama, maar ook het bekijken was de gebruik in het algemene leven, zoals bijvoorbeld het I Phone.

Bovendien was het door de los relatie tussen docent en student veel makkelijker vrij te discuteren een eigene Idee in te betrekkenen. Daarin zie ik een heel groote vordeel voor de Communicatie in het algemene. Voor de toekomst moet naar mijn mening de spelende manier van het middeln van leerinhouden worden behounden, misschien nog vaker worden gebruikt.

Personlijk ben ik erg te vreden met de cursus en heb een goede indruuk gekrijken van de bedoeling van informatica.
8
Over het algemeen vond ik de cursus interessant en leerzaam. Af en toe was de cursus vooral door de lange dagen zwaar en moeilijk om te volgen.

Om de cursus te verbeteren zou ik vooral naar de lineariteit van de cursus kijken. Ik heb het idee dat een opbouwende cursus leerzamer en duidelijker zou zijn. Nu had ik af en toe het idee dat er van de hak op de tak gesprongen werd. Ook kan ik me voorstellen dat voor sommige met minder voorkennis sommige basisprincipes onterecht als bekend werden verondersteld alhoewel ik daar zelf geen last van had.

Goed vond ik de zwaarte van de cursus. Deze was in mijn opzicht spot-on, niet te moeilijk maar ook zeker niet te makkelijk. Ook de wandelingen waren een welkome afwisseling zodat er niet alleen tijd in zalen werd doorgebracht en er ook buiten het vak over informatica werd gepraat.
7
… overige resultaten