Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 1. fenomenen/1. bouwwerken en kwaliteit
1. bouwwerken en kwaliteit
Om ons vakgebied te begrijpen doen we een stap terug en plaatsen het de context van het menselijke streven: dingen bouwen die goed zijn. Wat betekent goed? En wat is het gemeenschappelijke van grote en kleine bouwwerken van steen en staal, organisaties en computernetwerken? |
Welke systemen onderzoekt onze discipline en wanneer vinden we deze goed?
|
- brainstorm
- Wanneer is een artefact goed?
- verkenning
- Deltawerken: een fysiek bouwwerk
- Moet het in één keer goed zijn?
- Waarmee moet men allemaal rekening houden?
- Wat voor rol spelen computers en computernetwerken? (als onderdelen, bij het ontwerp, bij simulatie)
- Het biometrisch paspoort: een IT-bouwwerk
- Wat hoort allemaal bij het bouwwerk?
- wat moet in één keer goed werken?
- ov betalen in Berlijn: een casus
- Games: een virtuele wereld
- beleving
- regels en strategie
- mogelijkheid om over de echte wereld te leren
- netwerken met veel mensen
- Een denkbeeldig restaurantverhaal
- Wat heeft dit met informatica/informatiekunde te maken?
- t-mobile.nl: de ervaring van een klant
- Wat gaat in een restaurant goed, en waarom eigenlijk?
- iPad
- Kompas, navigatie en omgeving
- Photo stitch
- sociale netwerken
- muziek (Shazam, modomi, iTunes)
- Kan dit allemaal beter worden geïntegreerd?
- Deterministische beursspeculatie
- autonomie
- chaos
- pauzevraag
- Hoe zou de ideale reis-assistent op iPhone-basis eruitzien?
- Belangen
- bouwheer
- gebruikers
- omgeving
- aannemer
- Kwaliteit
- Functionaliteit
- Duurzaamheid
- Uitstraling
- De menselijke maat
- lichaam (afmetingen, bewegingsapparaat, zintuigen, ...)
- cognitie (begrijpen, leren, intuïtie, oriëntatie, ...)
- gevoel (uitstraling, corporate identity, respect, integriteit)
- cultuur (verwachtingen, gewoontes, normen en waarden, iconen, ...)
- Hierarchische decompositie
- we zoeken niet naar atomen.
- interface, protocol
- robuustheid, continuïteit
- autonomie
- Workflow ("keukens")
- realiteit: product, instrument, handeling (termen: zie boven)
- functioneel netwerk: diensten onder protocollen
- beschrijving: recept, dienstspecificatie (bijvoorbeeld m.b.v. automatendiagram), protocolspecificatie
rode draad: cellulaire automaten Zelfs een overzichtelijk deterministisch systeem kan onvoorspelbaar zijn en tot chaos leiden. |
- studietaak
- Introductie Informatica en Informatiekunde/tentaminering/Taak1A. Workflow
- Introductie Informatica en Informatiekunde/tentaminering/Taak1B. Oriëntatie en beleving
- materiaal
- Architectuur/0. over deze cursus/de motivatie
- Architectuur/1. Theorie/1. Architecten zijn nodig
- Taxonomy/1. Quality/02. Models#The Chinese Box Principle
- Taxonomy/2. Methodology/4. Workflow
- Tussen sturing en anarchie
- Introductie Informatica en Informatiekunde/materiaal/Cellulaire automaten
- http://www.utwente.nl/ir/algemeen/organschema.pdf
- docenten
User:Hanno Wupper;verkenning
User:Stijn Hoppenbrouwers;verkenning
User:Hanno Wupper;analyse
User:Stijn Hoppenbrouwers;analyse
User:Hanno Wupper;wandeling
User:Stijn Hoppenbrouwers;wandeling
User: Engelbert Hubbers; wandeling
User:Hanno Wupper;practicum
User:Stijn Hoppenbrouwers;practicum
- zalen
collegezaal met goede beamer;ochtend
platte kleine zaal;practicum
iets voor de www-opdracht; practicum