Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 1. fenomenen/5. schakelingen en maakbaarheid

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
5. schakelingen en maakbaarheid

Gezocht: de ideale universele programmeerbare machine.

Turing heeft ze bedacht en er alles over gezegd. Maar Turing-machines worden bijna nooit gerealiseerd.

Von Neumann wist hoe het moet, en sindsdien worden steeds weer andere machines gerealiseerd.

Hoe kan men een programmeerbare machine maken?

aanname van de dag
Men kan schakelelementen voor logische voegwoorden (en, of, niet) maken.
doelen: aan het eind kunnen de deelnemers
  • voor zeer eenvoudige problemen (zoals de wijnvullerij) de bijbehorende logische formule bepalen;
  • beargumenteren dat men voor elke functie van n Boolse ingangen naar m Boolse uitgangen een machine kan maken die deze realiseert;
  • een computer bouwen, gegeven voldoende geheugencellen, een klok, voldoende logische poortjes, en heel veel geduld - oftewel, je kunt
    • beschrijven hoe een cpu een machineprogramma verwerkt (instructiecyclus, program counter, arithmetiek),
    • uitleggen dat een cpu niet meer is dan een machine die cyclisch steeds dezelfde Boolse functie berekent (geheugen+input->geheugen'+output)
    • logische formules omzetten naar schakelingen
III

FAQvaak gestelde vragen


filosofie van de cursus

brainstorm
Hoe maken we nou zo'n Little Man Computer?
verkenning
  • de wijnfabriek
  • bouwschets voor de Little Man Computer, incl. CPU en geheugenaddressering
pauzevraag
Wat als het geheugen zo groot moet zijn dat de adressen te groot worden?
concepten
  • Realiseren van elektrische schakelingen
  • Specificeren; verband met logische uitdrukkingen
  • CPU als realisatie van een logische uitdrukking
  • Poorten en logische schakelingen
  • berekenbaarheid en complexiteit


rode draad: cellulaire automaten

Complexiteit en beslisbaarheid

studietaak

schakelingen

materiaal

Opdrachten & formulier dag 5

Slides kunnnen computers denken?

docenten
zalen