Modelleren van BedrijfsProcessen/2013-14/Assignments/Week 8/2 Opdrachtbeschrijving
Inhoud
- 1 Studietaak Week 8: 'Business Process Management Architectures' (hfdst. 7) en 'Business Process Management Methodology' (hfdst. 8)
- 2 Wat moet je doen?
- 3 Deel A: 'theoretische opgave'
- 4 Deel B: 'toegepaste opgave'
- 5 Deel C: 'MvBP-tentamen van een vorig jaar' (van 10 april 2012)
- 6 In te leveren uitwerkingen
- 7 Reflectie / discussie
- 8 Deadline inleveren
Studietaak Week 8: 'Business Process Management Architectures' (hfdst. 7) en 'Business Process Management Methodology' (hfdst. 8)
Achtergrond
Reeds vorige week zijn we aan de slag gegaan met een aantal vormen van 'soundness' uit hoofdstuk 6. We oefenen daar in deze opdracht verder mee.
In hoofdstuk 7 bekijken we een aantal veelbelovende aanpakken voor BPM Architectures (vooral voor de toekomst...).
In hoofdstuk 8 bekijken we een 'Business Process Management Methodology'.
Leerdoelen
Na afloop van deze studietaak kun je:
Uit hoofdstuk 7:
- via een schets aangeven wat bedoeld wordt met Workflow Management Systems Architecture en een toelichtende verklaring erbij geven;
- aangeven wat de functie is van de interface-taal XPDL;
- in grote lijnen aangeven hoe de interface-taal BPEL gebruikt kan worden voor 'Web services compositions';
- met een voorbeeld duidelijk maken hoe en onder welke voorwaarden dynamic adaptation van een 'workflow instance' kan leiden tot een meer flexibel 'workflow management';
- aangeven wat de verschillen zijn tussen Static en Dynamic Service Binding en bijbehorende voor- en/of nadelen;
- de functie van een 'Domain [data] ontology' aangeven;
- de mogelijkheden aangeven van data-driven processes bij 'case handling' en daarbij aangeven hoe een sequentiële uitvoering van activiteiten daarmee efficiënter zouden kunnen worden uitgevoerd;
Uit hoofdstuk 8:
- een toelichting geven op de verschillende fasen van de 'business process management methodology'.
- het belang aangeven van het goed analyseren van 'afhankelijkheden' tussen processen
- een voorbeeld geven (en toelichten) van het gebruik van een 'KPI' (Key Performance Indicator)
Wat moet je doen?
Voorbereiding:
Volg in de MvBP-werkplaats de 'Werkplaats Instructies' (submenu-optie 1 bij deze studietaak) om voor deze opdracht slechts één bijdrage aan te maken: eentje waar je je uitwerking van deze eerste opdracht inzet (in Speciaal:Mypage/2013-14/Modelleren_van_BedrijfsProcessen/Week_8/Opdracht ) en waarbij iedereen vrij access tot je uitwerking heeft, daar kan zien wat je uitwerking is en waar iedereen ook zijn/haar comments/opmerkingen/suggesties kan achterlaten.
N.B. Indien je naar aanleiding van gemaakte suggesties/opmerkingen/voorbeelden van anderen besluit je uitwerking aan te passen, haal dan niet je oude uitwerking/model weg, maar laat hem staan en geef aan waarom je tot het daarna geplaatste nieuwe model hebt besloten. Laat ook het door iemand anders geplaatste commentaar/suggestie staan!
Overzicht van de uit te voeren taken:
- Lees/bestudeer van hoofdstuk 7 van het gebruikte cursusboek de pagina's 333 - 369 (waarvan 346-252 slechts 'oppervlakkig')
- Lees/bestudeer van hoofdstuk 8 van het gebruikte cursusboek de pagina's 373 – 387
- Lees/bestudeer de op het college besproken sheets.
- Maak de hieronder bij deel A aangegeven 'theoretisch opgave' A.8.1
- Maak de bij deel C aangegeven tentamen van een vorig jaar (van 10 april 2012).
Deel A: 'theoretische opgave'
Opgave A.8.1
Soundness of workflow nets (cont.)
Is the workflow net depicted below sound? 'Completely' sound, or relaxed sound, or ...?
Argue for/prove your answer.
Deel B: 'toegepaste opgave'
Er is deze keer géén 'deel B', maar wel een 'deel C' (zie hieronder).
Deel C: 'MvBP-tentamen van een vorig jaar' (van 10 april 2012)
De tekst/opgaven van dit tentamen kun je vinden in Blackboard onder 'Course Content'.
Je kunt het ook ophalen via onderstaande link:
Bestand:MvBP tentamen dd 10 april 2012.pdf
Plaats je oplossingen van deze opgaven in de ‘Werkplaats’; deadline: vrijdag, 28 maart 2014 om 10:30u
.
Stel, mede naar aanleiding van je ervaringen/problemen/invallen bij het bedenken en uittesten van deze modellen, een lijstje op van punten die je op het (werk)college van vrijdag, 28 maart 2014 wilt inbrengen.
In te leveren uitwerkingen
Resultaat:
Je uitwerkingen van bovenstaande opdrachten A en C.
Reflectie / discussie
In dit deel (dat deze keer binnen je opdracht-uitwerking zit) geef je enerzijds kort aan hoe het er bij deze opdracht vanaf hebt gebracht en geef je anderzijds aan andere studenten een mogelijkheid om op een vraag van jou te reageren.
Deze keer is het dus zo, dat je gehele uitwerking+reflectie voor iedereen zichtbaar is en dat door iedereen die een verbetering of aanvulling wil doorvoeren, dit aangepast kan worden. Dus als je twijfels hebt bij je eigen beheersing van de stof, vraag dan expliciet om reacties van anderen.
a) je reflectie
Beantwoord hier (kort) de volgende vragen:
- • Wat heb je deze week geleerd in relatie tot de vooraan in deze opdracht geformuleerde leerdoelen? Heb je die bereikt?
- • Hoe moeilijk vond je deze te bestuderen/verwerken stof?
- • Heb je tips voor verbetering?
Uiteraard ben je van tevoren al vragen nagegaan als:
- • Is het verkregen antwoord correct of twijfel je daaraan?
- • Zijn er alternatieve uitwerkingen die volgens jou minder correct zijn?
b) je discussie-bijdrage/verzoek
Bij dit tweede deel kan je bijdrage heel divers zijn. Het kan zijn dat je hier aan anderen vraagt je te helpen om een bepaalde 'theoretische' vraag te beantwoorden. Of het kan bijvoorbeeld zijn dat je zelf een in jouw ogen hééél moeilijke [of heel geniepige] vraag over de inhoud van dit hoofdstuk formuleert -die je gezien de leerdoelen van deze opdracht nu op zou moeten kunnen lossen- en dat je daarna een uitwerking formuleert [al dan niet bewust fout opgesteld] en dan aan anderen vraagt of je uitwerking correct is en zo niet om er commentaar op te leveren.
Vergeet niet om bij de uit het sjabloon gekopieerde 'variabelen' waarden in te vullen voor zowel 'Studie' als voor 'Remark' (de inhoud van die laatste parameter verschijnt in het Reflectie-overzicht' onder het kopje 'Korte opmerking van auteur zelf').
Kijk ook bij de 'reflectie/discussie-onderdelen' van anderen wat zij daar als vraag hebben gesteld of moeilijke vraag hebben bedacht en of je correcties in of aanvullingen bij hun uitwerking kunt aanbrengen.
We verwachten dat ook jij bij de 'reflecties/discussies' van andere studenten een reactie/commentaar/suggestie geeft. Als je zo'n reactie hebt gegeven, dan wordt je naam toegevoegd in de kolom 'Met commentaar van..'.
Breng je commentaar/suggestie/... als volgt aan: Bewerk de reflectie-pagina van je mede-student. Kopieer en plak onderstaande regel onder zijn/haar reflectie en vervang "Mijn commentaar" door je eigen commentaar en/of vragen.
{{!|~~~|| Mijn commentaar }}
En kijk uiteraard regelmatig bij je eigen uitwerking of je door anderen voorgestelde suggesties e.d. begrijpt en/of ze correct zijn en reageer er desnoods op!
N.B. Haal -in tegenstelling tot wat je gewend bent bij B&B- zulk commentaar NIET weg nadat je het hebt gelezen en eventueel verwerkt... Anderen kunnen ervan profiteren!
Op het (werk)college van vrijdag 28 maart 2014 worden de ingeleverde uitwerkingen en eventueel gerezen vragen&problemen nabesproken. Zorg er daarom voor dat je eventuele problemen/onduidelijkheden, die je tegen gekomen bent bij het maken van het inleverdeel van deze opdracht, op een rijtje hebt staan, zodat als die knelpunten in de nabespreking niet al eerder ter tafel zijn komen, jij ze zèlf kunt aankaarten.
==> Een uitdraai van je (ingeleverde) uitwerkingen + reflectie geldt als entreebewijs bij dit deel van het college!
Deadline inleveren
Deadline voor het inleveren: vrijdag 28 maart 2014 vóór 10:30u binnen de MvBP-werkplaats; vergeet niet om binnen je uitwerking zowel je naam alsook je studie en je studentnummer te vermelden.
Breng een uitdraai van zowel je uitwerking-deel als van je reflectie-deel als entreebewijs mee naar het college.