Modelleren van BedrijfsProcessen/2013-14/Assignments/Week 7/2 Opdrachtbeschrijving

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Werkzeug.jpg

Modelleren van BedrijfsProcessen

Ger Paulussen





Studietaak Week 7: 'Properties of Business Processes' (hfdst. 6) en 'BP Management Architectures' (deel 1) (hfdst. 7)


Achtergrond

Reeds in eerdere weken zijn we aan de slag gegaan met de koppeling van processen van verschillende bedrijven en op de ontwikkeling van modellen voor dergelijke samenwerkende systemen.
In hoofdstuk 6 richten we ons vooral op de vraag of opgestelde procesmodellen wel correct kunnen zijn.
In het eerste deel van hoofdstuk 7 richten we ons vooral op 'flexibiliteit' van Workflow Management.


Leerdoelen

Na afloop van deze studietaak kun je:
Uit hoofdstuk 6:

  • aangeven wat in procesmodellen de relatie tussen data flow en process flow moet zijn (en eventuele overtredingen daarvan constateren);
  • aangeven wat in procesmodellen de relatie tussen object lifecycles en process flow moet zijn (en eventuele overtredingen daarvan constateren);
  • een definitie (+ toelichting) van structural soundness geven en van bestaande (workflow nets) procesmodellen aangeven of ze daaraan voldoen;
  • een definitie (+ toelichting) van soundness van een procesmodel geven en van bestaande procesmodellen aangeven of ze daaraan voldoen;
  • een definitie (+ toelichting) van reachability graph geven en voor een gegeven workflow net zo'n reachability graph opstellen;
  • aangeven wat bedoeld wordt met het soundness theorem en met de begrippen "liveness" en "boundness" en dit toepassen om te bepalen of een gegeven workflow net al dan niet sound is;
  • een definitie (+ toelichting) van relaxed soundness van een procesmodel geven en van bestaande procesmodellen aangeven of ze daaraan voldoen;
  • een definitie (+ toelichting) van weak soundness van een procesmodel geven en van bestaande procesmodellen aangeven of ze daaraan voldoen;
  • een definitie (+ toelichting) van lazy soundness van een procesmodel geven en van bestaande procesmodellen aangeven of ze daaraan voldoen;
  • een overzicht (+ verklarende toelichting) geven van de diverse mogelijkheden rond 'soundness' en een vergelijking (qua overeenkomsten en verschillen) van die mogelijkheden maken;

Uit hoofdstuk 7:

  • via een schets aangeven wat bedoeld wordt met Workflow Management Systems Architecture en een toelichtende verklaring erbij geven;
  • aangeven wat de functie is van de interface-taal XPDL;
  • met een voorbeeld duidelijk maken hoe en onder welke voorwaarden dynamic adaptation van een 'workflow instance' kan leiden tot een meer flexibel 'workflow management';


Wat moet je doen?

Voorbereiding:
Voor de uitwerking van deze opdracht kun je gebruik maken van de open-source tool: Signavio-tool (van BPM Academic Initiative; registreer eerst via: http://academic.signavio.com ; deze tool heeft een goede mogelijkheid voor een Semantical Analysis).



Volg in de MvBP-werkplaats de 'Werkplaats Instructies' (submenu-optie 1 bij deze studietaak) om voor deze opdracht slechts één bijdrage aan te maken: eentje waar je je uitwerking van deze eerste opdracht inzet (in Speciaal:Mypage/2013-14/Modelleren_van_BedrijfsProcessen/Week_7/Opdracht ) en waarbij iedereen vrij access tot je uitwerking heeft, daar kan zien wat je uitwerking is en waar iedereen ook zijn/haar comments/opmerkingen/suggesties kan achterlaten.
N.B. Indien je naar aanleiding van gemaakte suggesties/opmerkingen/voorbeelden van anderen besluit je uitwerking aan te passen, haal dan niet je oude uitwerking/model weg, maar laat hem staan en geef aan waarom je tot het daarna geplaatste nieuwe model hebt besloten. Laat ook het door iemand anders geplaatste commentaar/suggestie staan!


Overzicht van de uit te voeren taken:

  • Lees/bestudeer van hoofdstuk 6 van het gebruikte cursusboek de pagina's 293 - 328
  • Lees/bestudeer van hoofdstuk 7 van het gebruikte cursusboek de pagina's 333 - 343
  • Lees/bestudeer de op het college besproken sheets.
  • Maak de hieronder bij deel A aangegeven 'theoretisch opgave' A.7.1. t/m A.7.3
  • Maak de hieronder bij deel B aangegeven 'toegepaste opgave' B.7.1 . Gebruik voor BPMN-schema's liefst de al eerder genoemde Signavio-tool (van BPM Academic Initiative).


Deel A: 'theoretische opgaven'

Opgave A.7.1
Soundness of workflow nets
Is the workflow net depicted below sound? 'Completely' sound, or relaxed sound, or ...?
Argue for/prove your answer.
Exercise 6.1 about soundness.png


Opgave A.7.2
Soundness of workflow nets (2)
Check the following workflow net for soundness.
Exercise 6.2 about soundness.png

Opgave A.7.3
Soundness of workflow nets (3)
Check the following workflow nets for soundness.

a) Exercise 6.3 a about soundness.gif


b) Exercise 6.3 b about soundness.png


c) Exercise 6.3 c about soundness.png

Deel B: 'toegepaste opgave'


Opgave B.7.1 (BPMN modeling)
Generation of participant behavior descriptions
Interaction models describe the control and data flow between interactions happening between different participants. Participant behavior descriptions on the other hand describe the required interaction behavior of an individual participant.
Generate the participant behavior description for pool A from the model below:

Exercise 5.9b Generate participant behavior for A.gif


Plaats je oplossingen van deze opgaven in de ‘Werkplaats’; deadline: vrijdag, 21 maart 2014 om 10:30u


Stel, mede naar aanleiding van je ervaringen/problemen/invallen bij het bedenken en uittesten van deze modellen, een lijstje op van punten die je op het (werk)college van vrijdag, 21 maart 2014 wilt inbrengen.


In te leveren uitwerkingen


Resultaat:
Je uitwerkingen van bovenstaande opdrachten A.7.1 t/m A.7.3 en B.7.1.


==> Geef in het gekopieerde -bij deze opdracht behorende- werkplaatssjabloon bij de parameter 'Percentage' aan hoeveel procent -naar jouw eigen inschatting- van deze opdracht je correct gemaakt hebt. (dus bijvoorbeeld [tussen dubbele vierkante haken..] Percentage::80 ).
En geef bij de parameter 'Status' een van de volgende waarden aan: 'bezig', 'klaar', 'opgegeven', 'deels geslaagd'. (Dus bijvoorbeeld de default-waarde Status::bezig geeft aan dat je op dat moment nog bezig bent met het werken aan deze opdracht. Als je later er verder aan gewerkt hebt, pas dan die Status- en Percentage-waarde aan.) Je doet ons een groot plezier als je tijdens het werken de hier ingevulde waarden regelmatig ververst.
Vul voor de Studie-parameter een van de volgende waarden in: IK, IC e.d..


Reflectie / discussie

In dit deel (dat deze keer binnen je opdracht-uitwerking zit) geef je enerzijds kort aan hoe het er bij deze opdracht vanaf hebt gebracht en geef je anderzijds aan andere studenten een mogelijkheid om op een vraag van jou te reageren. Deze keer is het dus zo, dat je gehele uitwerking+reflectie voor iedereen zichtbaar is en dat door iedereen die een verbetering of aanvulling wil doorvoeren, dit aangepast kan worden. Dus als je twijfels hebt bij je eigen beheersing van de stof, vraag dan expliciet om reacties van anderen.


a) je reflectie
Beantwoord hier (kort) de volgende vragen:

• Wat heb je deze week geleerd in relatie tot de vooraan in deze opdracht geformuleerde leerdoelen? Heb je die bereikt?
• Hoe moeilijk vond je deze te bestuderen/verwerken stof?
• Heb je tips voor verbetering?


Uiteraard ben je van tevoren al vragen nagegaan als:

• Is het verkregen antwoord correct of twijfel je daaraan?
• Zijn er alternatieve uitwerkingen die volgens jou minder correct zijn?


b) je discussie-bijdrage/verzoek
Bij dit tweede deel kan je bijdrage heel divers zijn. Het kan zijn dat je hier aan anderen vraagt je te helpen om een bepaalde 'theoretische' vraag te beantwoorden. Of het kan bijvoorbeeld zijn dat je zelf een in jouw ogen hééél moeilijke [of heel geniepige] vraag over de inhoud van dit hoofdstuk formuleert -die je gezien de leerdoelen van deze opdracht nu op zou moeten kunnen lossen- en dat je daarna een uitwerking formuleert [al dan niet bewust fout opgesteld] en dan aan anderen vraagt of je uitwerking correct is en zo niet om er commentaar op te leveren.

Vergeet niet om bij de uit het sjabloon gekopieerde 'variabelen' waarden in te vullen voor zowel 'Studie' als voor 'Remark' (de inhoud van die laatste parameter verschijnt in het Reflectie-overzicht' onder het kopje 'Korte opmerking van auteur zelf').


Kijk ook bij de 'reflectie/discussie-onderdelen' van anderen wat zij daar als vraag hebben gesteld of moeilijke vraag hebben bedacht en of je correcties in of aanvullingen bij hun uitwerking kunt aanbrengen.
We verwachten dat ook jij bij de 'reflecties/discussies' van andere studenten een reactie/commentaar/suggestie geeft. Als je zo'n reactie hebt gegeven, dan wordt je naam toegevoegd in de kolom 'Met commentaar van..'.

Breng je commentaar/suggestie/... als volgt aan: Bewerk de reflectie-pagina van je mede-student. Kopieer en plak onderstaande regel onder zijn/haar reflectie en vervang "Mijn commentaar" door je eigen commentaar en/of vragen.

 {{!|~~~|| Mijn commentaar }} 


En kijk uiteraard regelmatig bij je eigen uitwerking of je door anderen voorgestelde suggesties e.d. begrijpt en/of ze correct zijn en reageer er desnoods op!

N.B. Haal -in tegenstelling tot wat je gewend bent bij B&B- zulk commentaar NIET weg nadat je het hebt gelezen en eventueel verwerkt... Anderen kunnen ervan profiteren!


Op het (werk)college van vrijdag 21 maart 2014 worden de ingeleverde uitwerkingen en eventueel gerezen vragen&problemen nabesproken. Zorg er daarom voor dat je eventuele problemen/onduidelijkheden, die je tegen gekomen bent bij het maken van het inleverdeel van deze opdracht, op een rijtje hebt staan, zodat als die knelpunten in de nabespreking niet al eerder ter tafel zijn komen, jij ze zèlf kunt aankaarten.
==> Een uitdraai van je (ingeleverde) uitwerkingen + reflectie geldt als entreebewijs bij dit deel van het college!


Deadline inleveren

Deadline voor het inleveren: vrijdag, 21 maart 2014 vóór 10:30u binnen de MvBP-werkplaats; vergeet niet om binnen je uitwerking zowel je naam alsook je studie en je studentnummer te vermelden.
Breng een uitdraai van zowel je uitwerking-deel als van je reflectie-deel als entreebewijs mee naar het college.