Architecture and New Challenges/2011-12/cursusdossier

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Cursusbeschrijving

Beschrijving in de studiegids:

In this course we prepare students to be i-architects by working on a state-of-the-art architectural challenge. The course brings the together the more theoretical courses in a constructive context.


Studenten die in Nijmegen een bachelor Informatiekunde gehaald of het HBO-schakelprogramma gevolgd hebben, zijn uitgebreider voorgelicht over deze cursus:


Architecture and New Challenges op master-niveau was in uitzicht gesteld als een gevolg van de gedachte dat de Nijmeegse opleiding Informatiekunde onderwijst wat een architect voor de digitale wereld nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Het e.e.a. is uitgewerkt in deel III van het leerboek in wording: https://lab.cs.ru.nl/algemeen/Architectuur/Leerboek_in_wording#Deel_III._De_architect en werd in drie bachelorcursussen zo neergezet: in de cursus Introductie Informatica en Informatiekunde aan het begin van de studie; in de eerstejaars bachelorcursus Fysieke en digitale architectuur en aan het eind van de bachelor in Architectuur in de digitale wereld. In de mastercursus Architecture and New Challenges zouden studenten Informatiekunde nu eindelijk echt als architect werken aan een project (Architecture) om het geleerde in samenhang in praktijk te brengen. Een tweede doel van deze cursus (New Challenges) was, de projecten zo te laten kiezen dat ervaringen met nieuwe ontwikkelingen (nieuwe platforms, nieuwe media) opgedaan worden.

Leerdoelen

Being able to make an innovative architectural design for small practical problems.

Being able to anticipate it-developments and societal needs in the near future.

Tentamen

In de docentevaluatie zijn de problemen van deze cursus uitgelegd. Daaruit moge duidelijk worden het de geplande doelen niet gehaald hadden kunnen worden en dat de GiP-projecten niet altijd geschikt waren om er door de bril van architect naar te kijken.

Daarom werd aan het eind van de cursus een nieuw tentamen bedacht, waarvoor studenten zelf een geschikt project mochten kiezen.


Background

In this course a conceptual framework has been introduced that can be used to assess the quality of projects and products in IT.

Competence

You can assess the quality of a project and the product to be delivered by this project by means of this conceptual framework.

Instructions

  • This is an individual assignment, not a group assignment. The deadline is de tentamen date of ANC.
  • Select some IT-project in which you were, are, will be or would like to be involved.
  • Listen to the pencasts and/or read the Dutch reader.
  • Analyse the chosen project and the system in which it ought to result by means of the conceptual framework sketched here.
  • You may either write a separate report with your assessment or incorporate it in an individual report you have to write anyway. It may also be written as an appendix to a suitable group report.
  • Estimated size: 5 to 10 pages.

Product

A report on paper consisting at least of...

  1. a title page,
  2. a short description of the project and its (desired) result,
  3. an analysis of the field of stakeholders and concerns (lesson 1),
  4. an analysis of the focus and problem statement (lesson 2),
  5. a list of relevant and specific principles (lesson 3),
  6. an assessment of Vitruvius' three qualities (lesson 4),
  7. an assessment of human proportions (lesson 5).

Reflection

  • Will I convince the reader that I understand the conceptual framework?
  • Am I showing that I can apply it to specific projects and problems rather than repeating general observations?
  • Am I explaining the relevant challenges and pitfalls of the project in terms of this framework?
  • Am I explaining the strong and weak points of the product in terms of this framework?
  • Has the framework helped me to find things I otherwise might have missed?

Toetsmatrix

Uit de productspecificatie van de tentamenopdracht en de lessen volgt dat men moet aantonen, de volgende begrippen te kunnen toepassen:

Lesson 1. Why good architects are necessary

  • stakeholders
    • definition
    • groups
      • sponsor / project owner
      • contractor
      • users
      • environment
        • people and organisations
        • site, topography
        • weather
        • surroundings (landscape, view, ...)
        • laws
    • problems and conflicts
      • concern
      • problem understanding
      • domain knowledge
      • language
  • architect
    • tasks
    • education

Lesson 2. What one should understand before starting on a project

Lesson 3. Building for Principles

  • Definitions in Dutch: Architectuur/C. Theorie/3. Bouwen voor principes
  • Tame construction and mean building
    • Rationality Square revisited
    • Construction
      • Correctness by construction
      • Tame problems
    • Building
      • Why correctness by construction may not work
        • incomplete and wrong requirements / specifications
        • conflicting concerns
        • fragmented views, encapsulated solutions, horizon
        • no quality awareness
      • Mean problems
        • Don't try to tame mean problems! They may go wild.
          • EVEN IF STAKEHOLDERS WANT TO TAME.
        • Be aware of bucket-pump-hose-solutions
        • Always ask: Yes, but why?
        • Agile development
  • Principles
    • Principles of the sponsor's organisation
    • from requirements to principles ("Yes, but why?")
    • General quality principles (next lesson)
  • Buildings and rules
  • The architect's principles

Lesson 4. Vitruvius' Three Qualities

Vitruvius is famous for asserting in his book De architectura that a structure must exhibit the three qualities of firmitas, utilitas, venustas — that is, it must be solid, useful, beautiful. (integrity etc.)

  • Utilitas - is it useful?
    • Problems
      • invisible proliferiation
      • inconsistency
      • encapsulation
      • forgotten rules
      • bucket-pump-hose-solutions
    • Apporach
      • planning
      • caution, agile development
  • Firmitas - is it solid / robust?
    • robustness
    • integrity
      • internal, local
      • external, global
    • sustainability, perishability
  • Venustas - is it beautiful?
    • static appearance
    • dynamic behaviour
    • language
    • mathematical structure

Lesson 5. Human proportions

  • physical (body)
  • cognitive (rational thinking)
  • perception (feeling)
    • image / corporate identity
    • respect
  • cultural

Correctievoorschrift

Inschatting van de docent.

Studentevaluaties van de cursus

De docent kan geen schriftelijke evaluaties in het systeem vinden. De mondelinge evaluaties waren vernietigend. Gezien de perikelen zo als hieronder beschreven had de docent dit ook niet anders verwacht.

Docentevaluatie van de cursus

De plaats van de cursus in de opleiding

Het oorspronkelijke voorstel tot een cursus Architecture and New Challenges op master-niveau was een gevolg van de gedachte dat de Nijmeegse opleiding Informatiekunde onderwijst wat een architect voor de digitale wereld nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Het e.e.a. is uitgewerkt in deel III van het leerboek in wording: https://lab.cs.ru.nl/algemeen/Architectuur/Leerboek_in_wording#Deel_III._De_architect

Deze gedachte wordt al een aantal jaren uiteengezet in de voorlichting voor scholieren en uitgebreid neergezet in de cursus Introductie Informatica en Informatiekunde aan het begin van de studie. In de eertejaars bachelorcursus Fysieke en digitale architectuur leren studenten een eenvoudig maar krachtig begripssysteem kennen (spanningsveld van belanghebbenden, afstemming van belangen, domeinkennis, de drie kwaliteiten funtionaliteit, stabiliteit en schoonheid, de menselijke maat; zie het boven genoemde leerboek in wording) waarmee ze de brede, heterogene stof van de bacheloropleiding Informatiekunde in samenhang kunnen plaatsen. En ze zien wat een architect voor de digitale wereld kan leren uit eeuwen architectuur in de bouw en leren academisch denken en kijken. Deze cursus werd door sommige studenten een van de belangrijkste van de bacheloropleiding genoemd.

Aan het eind van de bachelor volgen de studenten Architectuur in de digitale wereld. Hier wordt hetzelfde begripssysteem gebruikt om al het in de bachelor geleerde nog eens in samenhang te plaatsen, architectuuranalyse en kwaliteitsbeoordeling te oefenen en te leren hoe men de eigen expertise als aankomend "digitaal" architect en de rol in de maatschappij duidelijk kan maken. Ook wordt in deze cursus aandacht besteed aan toekomstige ontwikkelingen. Hetzelfde begripssysteem kan ook klanten helpen de kwaliteit van het werk van een architect en van de architect zelf te beoordelen.

Een logisch vervolg is de mastercursus Architecture and New Challenges zo als oorspronkelijk gepland, waar studenten Informatiekunde echt als architect werken aan een project (Architecture) om het geleerde in samenhang in praktijk te brengen. Een tweede doel van deze cursus (New Challenges) was, de projecten zo te laten kiezen dat ervaringen met nieuwe ontwikkelingen (nieuwe platforms, nieuwe media) opgedaan worden. Met geslaagde projecten uit zo'n cursus zou duidelijk gemaakt kunnen worden, hoe nuttig en belangrijk de Nijmeegse Informatiekunde is. De twee bachelorcursussen Fysieke en digitale architectuur en Architectuur in de digitale wereld zijn logischerwijs onderdelen van het schakelprogramma Informatiekunde.

Evaluatie 2011

Ongeveer twee jaar geleden werd H.W. door de buitenlandcoördinator gevraagd om Engelstalig zelfstudiemateriaal te ontwikkelen, zodat buitenlandse studenten thuis Fysieke en digitale architectuur en Architectuur in de digitale wereld zouden kunnen leren en een soort toelatingsexamen te doen. H.W. deed een voorstel: de nodige studentassistentie om het cursusmateriaal en de opdrachten te vertalen, zodat buitenlandse studenten het praktische werk vanuit thuis in de elektronische Werkplaats onder begeleiding van H.W. zouden kunnen uitvoeren. H.W. ontving nooit een antwoord op dit voorstel.

Toen H.W. afgelopen jaar de cursus Architecture and New Challenges voor het eerst zou geven, was deze tot onderdeel van "GiP-vakken" gemaakt, met dien verstande, dat de projecten in het GiP-complex zouden worden uitgevoerd, waardoor de 3ec Architecture and New Challenges geheel aan de begeleiding "met de bril van de architect" besteed zouden kunnen worden. H.W. juichte deze synergetische, inhoudelijk zinvolle oplossing toe.

Helaas dezen zich bij begin van de cursus de volgende problemen, voor H.W. geheel onvoorzien, voor.

  1. Er bleken buitenlandse studenten toegelaten die de voorkennis uit Fysieke en digitale architectuur en Architectuur in de digitale wereld niet hadden. Voor deze studenten heeft de docent zonder hulp van een studentassistent in allerijl Engelstalige pencasts ontwikkeld (zie Architecture and New Challenges/Architecture/conceptual framework) en tijdens het semester een aantal bijlessen in het Engels gegeven.
  2. Tien Nijmeegse informaticastudenten, die evenmin Fysieke en digitale architectuur en Architectuur in de digitale wereld gevolgd hadden, bleken Architecture and New Challenges door een programmeerfout in het curriculum verplicht in hun pakket te hebben. H.W. vroeg ze per e-mail om voor de eerste bijeenkomst alvast een zevental pagina's met het begripssysteem door te nemen. Deze studenten reageerden niet richting docent, maar klaagden linea recta bij de onderwijsdirecteur dat ze "een hele wiki" moesten doorwerken. In eerste instantie handelden de onderwijsdirectie en de opleidingscoördinatoren Informatica en Informatiekunde deze klacht af zonder de docent erbij te betrekken, waardoor de sfeer van begin af vergiftigd was. Uiteindelijk kregen deze studenten de toezegging, dat ze de cursus zouden kunnen volgen zonder ook maar één uur meer te hoeven investeren dan studenten die de voorkennis wél hadden. De docent werd daardoor in verlegenheid gebracht. Hij verkeerde tot da moment in de veronderstelling dan men van master-studenten mag verwachten dat ze ontbrekende voorkennis zelf bijspijkeren.
  3. Voor het gecompliceerde complex van "GiP-vakken" had de coördinator met alle zorgvuldigheid een rooster gemaakt. Helaas kwam daarin het eerste optreden van de docent van Architecture and New Challenges te laat om nog invloed te kunnen nemen op de projecten.
  4. De projecten zelf waren al gedefinieerd. Van "new challenges" kwam niets terecht, en sommige projecten waren inhoudelijk zodanig op de vierkante centimeter, dat daar ook van architectuur niets terecht kon komen. Studenten die de doelen van Architecture and New Challenges goed hadden gelezen, waren hierdoor diep teleurgesteld.
  5. Naast de door de docent voor de buitenlanders georganiseerde privélessen was er ruimte voor vier bijeenkomsten van twee uur. Twee uur werden besteed aan het alsnog bespreken van "new challenges", ook al werd daar binnen het GiP-complex niets meer mee gedaan. Het kon in feite weinig meer zijn dan wat al in Architectuur in de digitale wereld besproken was. Daar klaagden - terecht - de studenten over die dit al in Architectuur in de digitale wereld hadden gehad.
  6. Omdat de GiP-projecten al vastlagen, hadden de studenten de toezegging van de coördinator, dat ze aan Architecture and New Challenges niet meer dan 28 uur, 1 ec dus, hoefden te besteden.

Onder de streep bleven over: drie of vier optredens van H.W. als gastdocent, wel met op papier de verantwoordelijkheid van H.W. voor 3 ec met doelen, die binnen de heersende randvoorwaarden niet waar gemaakt konden worden; ontevreden studenten; een door H.W. vrijwillig gegeven privécursus met de bachelorstof in het Engels.

Planning 2012

Bij het schrijven van de zelfstudie t.b.v. de heraccreditatie bleek dat de opleidingscoördinator Informatiekunde een ander beeld van de doelen van Architecture and New Challenges had dan de docent. Daarbij bleef voor H.W. onduidelijk waarin het verschil eigenlijk bestond. H.W. stelde voor, dit in een gesprek op te lossen. Dit gesprek werd door de opleidingscoördinator uitgesteld wegens onduidelijkheden omtrent de heraccreditatie en kwam vervolgens niet meer tot stand. Tegelijkertijd werd de bacheloropleiding Informatiekunde en daarmee Fysieke en digitale architectuur afgeschaft. Ook verdween Architecture and New Challenges uit het systeem, waaruit H.W. concludeerde dat het niet meer gegeven zou worden.

Ondertussen, nadat duidelijk is dat H.W. na februari 2013 niet meer beschikbaar is, blijkt dat Architecture and New Challenges wel degelijk in het curriculum blijft en door H.W. gegeven moet worden. Wie het daarna overneemt, is nog niet bekend. H.W. heeft een aantal mogelijkheden voorgesteld:

  • H.W. ontwikkelt samen met de beoogde opvolger een duurzame invulling. Bij gebrek aan een opvolger was dat helaas geen optie.
  • H.W. krijgt deze ene keer vrije hand om een goede cursus van 3 ec op master-niveau zonder al die onmogelijke randvoorwaarden te geven. De onderwijsdirecteur verlangt echter dat
    • de cursus onderdeel van het GiP-complex blijft en
    • het voorkennisprobleem opgelost wordt.

Omdat H.W. het voorkennisprobleem niet op kan lossen en het GiP-complex niet goed begrijpt, heeft H.W. aan de coördinator van het GiP-complex, die het cursusmateriaal Architecture and New Challenges goed kent en de colleges gevolgd had, gevraagd om

  • een voorstel voor leerdoelen te doen die binnen de randvoorwaarden realistisch zijn,
  • een voorstel voor de manier van tentaminering te doen,
  • het voorkennisprobleem op te lossen, bijvoorbeeld door studenten zonder voorkennis te laten aanschiuven bij het tegelijkertijd lopende Architectuur in de digitale wereld.

Over leerdoelen en tentaminering zijn H.W. en de GiP-coördinator het ondertussen eens.

Het antwoord m.b.t. het voorkennisprobleem was: "we moeten er, vind ik, vanuit gaan dat studenten niet onze bachelor gevolgd hebben als ze de master doen. In die zin moet het vak modulair zijn. Zie je daar mogelijkheden toe?"

H.W. weet niet goed wat modulair in deze context betekent. Maar ondertussen heeft de coördinator een oplossing voorgesteld die hopelijk werkt: alle deelnemers moeten het Engelstalige materiaal doorwerken.

Herkansingstentamen

Zie tentamen.

Hertentamentoetsmatrix

Zie toetsmatrix.

Hertentamencorrectievoorschrift

Zie correctievoorschrift.