Modelleren van BedrijfsProcessen-Opdracht/Assignments/Hoofdstuk 6/2 Opdrachtbeschrijving

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

[[Modelleren van BedrijfsProcessen-Opdracht|]]






Studietaak Hoofdstuk 6: 'Properties of Business Processes'

Achtergrond

In vorige hoofdstukken zijn we aan de slag gegaan met het concrete modelleren van bedrijfsprocessen.
In dit hoofdstuk richten we ons vooral op de vraag of opgestelde procesmodellen wel correct kunnen zijn.



Leerdoelen

Na afloop van deze studietaak kun je:

  • aangeven wat in procesmodellen de relatie tussen data flow en process flow moet zijn (en eventuele overtredingen daarvan constateren);
  • een definitie (+ toelichting) van structural soundness geven en van bestaande (workflow nets) procesmodellen aangeven of ze daaraan voldoen;
  • een definitie (+ toelichting) van soundness van een procesmodel geven en van bestaande procesmodellen aangeven of ze daaraan voldoen;
  • een definitie (+ toelichting) van reachability graph geven en voor een gegeven workflow net zo'n reachability graph opstellen;
  • aangeven wat bedoeld wordt met het soundness theorem en met de begrippen "liveness" en "boudness" en dit toepassen om te bepalen of een gegeven workflow net al dan niet sound is;
  • een definitie (+ toelichting) van relaxed soundness van een procesmodel geven en van bestaande procesmodellen aangeven of ze daaraan voldoen;
  • een definitie (+ toelichting) van weak soundness van een procesmodel geven en van bestaande procesmodellen aangeven of ze daaraan voldoen;
  • een definitie (+ toelichting) van lazy soundness van een procesmodel geven en van bestaande procesmodellen aangeven of ze daaraan voldoen;



Wat moet je doen?

Voorbereiding:
Volg in de MvBP-werkplaats de 'Werkplaats Instructies' (submenu-optie 1 bij deze studietaak) om voor deze opdracht slechts één bijdrage aan te maken: eentje waar je je uitwerking van deze eerste opdracht inzet (in Speciaal:Mypage/2010-11/Modelleren_van_BedrijfsProcessen/Hoofdstuk_6/Opdracht ) en waarbij iedereen vrij access tot je uitwerking heeft, daar kan zien wat je uitwerking is en waar iedereen ook zijn/haar comments/opmerkingen/suggesties kan achterlaten.
N.B. Indien je naar aanleiding van gemaakte suggesties/opmerkingen/voorbeelden van anderen besluit je uitwerking aan te passen, haal dan niet je oude uitwerking/model weg, maar laat hem staan en geef aan waarom je tot het daarna geplaatste nieuwe model hebt besloten. Laat ook het door iemand anders geplaatste commentaar/suggestie staan!


Overzicht van de uit te voeren taken:

  • Lees/bestudeer van hoofdstuk 6 van het gebruikte cursusboek van Mathias Weske de pagina's 267 - 301
  • Maak van de opgaven over hoofdstuk 6 van het boek van Mathias Weske op de boek-website: http://www.bpm-book.com/BPMbook/ExerciseOverview de exercises 6.1, 6.2 en 6.3 (resp. 'Soundness of workflow nets' (1)-(3)) .
    Daarnaast geven we ook nog een opdracht over hoofdstuk 5 van het boek: exercise 5.9 ('Generation of participant behavior descriptions'), die ook te vinden is op de boek-website. Volg van de gegeven 'links' voor "Generation algorithms for deriving ..." de tweede link. Gebruik voor deze laatste opdracht (5.9) liefst de al eerder genoemde Signavio-tool (van BPM Academic Initiative).


Plaats je oplossingen van deze opgaven in de ‘Werkplaats’; deadline: dinsdag, 21 juni 2011 om 9:00u



Stel, mede naar aanleiding van je ervaringen/problemen/invallen bij het bedenken en uittesten van deze modellen, een lijstje op van punten die je op het (werk)college van dinsdag 21/06/2011 wilt inbrengen.


In te leveren uitwerkingen


Resultaat:
Je uitwerkingen van opdracht 6.1, 6.2 en 6.3 bij hoofdstuk 6 van de cursusboek-website, evenals ook nog opdracht 5.9 van hoofdstuk 5.


==> Geef in het gekopieerde -bij deze opdracht behorende- werkplaatssjabloon bij de parameter 'Percentage' aan hoeveel procent -naar jouw eigen inschatting- van deze opdracht je correct gemaakt hebt. (dus bijvoorbeeld [tussen dubbele vierkante haken..] Percentage::80 ).
En geef bij de parameter 'Status' een van de volgende waarden aan: 'bezig', 'klaar', 'opgegeven', 'deels geslaagd'. (Dus bijvoorbeeld de default-waarde Status::bezig geeft aan dat je op dat moment nog bezig bent met het werken aan deze opdracht. Als je later er verder aan gewerkt hebt, pas dan die Status- en Percentage-waarde aan.) Je doet ons een groot plezier als je tijdens het werken de hier ingevulde waarden regelmatig ververst.
Vul voor de Studie-parameter een van de volgende waarden in: IK of hbo-IK (voor 'hbo-doorstromers').



Reflectie / discussie

In dit deel (dat deze keer binnen je opdracht-uitwerking zit) geef je enerzijds kort aan hoe het er bij deze opdracht vanaf hebt gebracht en geef je anderzijds aan andere studenten een mogelijkheid om op een vraag van jou te reageren. Deze keer is het dus zo, dat je gehele uitwerking+reflectie voor iedereen zichtbaar is en dat door iedereen die een verbetering of aanvulling wil doorvoeren, dit aangepast kan worden. Dus als je twijfels hebt bij je eigen beheersing van de stof, vraag dan expliciet om reacties van anderen.


a) je reflectie
Beantwoord hier (kort) de volgende vragen:

• Wat heb je deze week geleerd in relatie tot de vooraan in deze opdracht geformuleerde leerdoelen? Heb je die bereikt?
• Hoe moeilijk vond je deze te bestuderen/verwerken stof?
• Heb je tips voor verbetering?


Uiteraard ben je van tevoren al vragen nagegaan als:

• Is het verkregen antwoord correct of twijfel je daaraan?
• Zijn er alternatieve uitwerkingen die volgens jou minder correct zijn?


b) je discussie-bijdrage/verzoek
Bij dit tweede deel kan je bijdrage heel divers zijn. Het kan zijn dat je hier aan anderen vraagt je te helpen om een bepaalde 'theoretische' vraag te beantwoorden. Of het kan bijvoorbeeld zijn dat je zelf een in jouw ogen hééél moeilijke [of heel geniepige] vraag over de inhoud van dit hoofdstuk formuleert -die je gezien de leerdoelen van deze opdracht nu op zou moeten kunnen lossen- en dat je daarna een uitwerking formuleert [al dan niet bewust fout opgesteld] en dan aan anderen vraagt of je uitwerking correct is en zo niet om er commentaar op te leveren.

Vergeet niet om bij de uit het sjabloon gekopieerde 'variabelen' waarden in te vullen voor zowel 'Studie' als voor 'Remark' (de inhoud van die laatste parameter verschijnt in het Reflectie-overzicht' onder het kopje 'Korte opmerking van auteur zelf').


Kijk ook bij de 'reflectie/discussie-onderdelen' van anderen wat zij daar als vraag hebben gesteld of moeilijke vraag hebben bedacht en of je correcties in of aanvullingen bij hun uitwerking kunt aanbrengen.
We verwachten dat ook jij bij de 'reflecties/discussies' van andere studenten een reactie/commentaar/suggestie geeft. Als je zo'n reactie hebt gegeven, dan wordt je naam toegevoegd in de kolom 'Met commentaar van..'.

Breng je commentaar/suggestie/... als volgt aan: Bewerk de reflectie-pagina van je mede-student. Kopieer en plak onderstaande regel onder zijn/haar reflectie en vervang "Mijn commentaar" door je eigen commentaar en/of vragen.

 {{!|~~~|| Mijn commentaar }} 


En kijk uiteraard regelmatig bij je eigen uitwerking of je door anderen voorgestelde suggesties e.d. begrijpt en/of ze correct zijn en reageer er desnoods op!

N.B. Haal -in tegenstelling tot wat je gewend bent bij B&B- zulk commentaar NIET weg nadat je het hebt gelezen en eventueel verwerkt... Anderen kunnen ervan profiteren!


Op het college van dinsdag 21 juni 2011 worden de ingeleverde uitwerkingen en eventueel gerezen vragen&problemen nabesproken. Zorg er daarom voor dat je eventuele problemen/onduidelijkheden, die je tegen gekomen bent bij het maken van het inleverdeel van deze opdracht, op een rijtje hebt staan, zodat als die knelpunten in de nabespreking niet al eerder ter tafel zijn komen, jij ze zèlf kunt aankaarten.
==> Een uitdraai van je (ingeleverde) uitwerkingen + reflectie geldt als entreebewijs bij dit deel van het college!


Deadline inleveren

Deadline voor het inleveren: dinsdag 21 juni 2011 vóór 9:00u binnen de MvBP-werkplaats; vergeet niet om binnen je uitwerking zowel je naam alsook je studie en je studentnummer te vermelden.
Breng een uitdraai van zowel je uitwerking-deel als van je reflectie-deel als entreebewijs mee naar het college.