Modelleren van BedrijfsProcessen-Opdracht/Assignments/Hoofdstuk 4c/2 Opdrachtbeschrijving

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

[[Modelleren van BedrijfsProcessen-Opdracht|]]





Studietaak Hoofdstuk 4: 'Process Orchestration' ; deel c (over 'Workflow nets')

Achtergrond

In hoofdstuk 4 zijn we aan de slag gegaan met het concrete modelleren van bedrijfsprocessen. Na het werken met Petri nets gaan we nu in hfdst. 4.4 ook aan de slag met de zogenaamde (sterk op Petri nets gebaseerde) Workflow nets.


Leerdoelen

Na afloop van deze studietaak kun je:

  • aangeven wat het verschil is tussen een 'normaal Petri net' en een 'Workflow net';
  • aangeven welke Control Flow Patterns of combinaties daarvan in 'Workflow nets' gebruikt kunnen worden;
  • aangeven welke extra functionaliteit 'Workflow nets' (kunnen) hebben ten opzichte van 'normale Petri netten' ;
  • processen modelleren via 'Workflow nets'.



Wat moet je doen?

Voorbereiding:


Ook voor de uitwerking van deze opdracht kun je gebruik maken van de open-source tool: WoPeD (WoPeD: Workflow Petri net Designer). Je kunt deze tool ophalen van de WoPeD homepage; URL : http://www.woped.org/ Download van daar de Beta-versie 2.6.0 [ca. 14 MB groot] en installeer hem op je harde schijf.



Volg in de MvBP-werkplaats de 'Werkplaats Instructies' (submenu-optie 1 bij deze studietaak) om voor deze opdracht slechts één bijdrage aan te maken: eentje waar je je uitwerking van deze eerste opdracht inzet (in Speciaal:Mypage/2010-11/Modelleren_van_BedrijfsProcessen/Hoofdstuk_4c/Opdracht ) en waarbij iedereen vrij access tot je uitwerking heeft, daar kan zien wat je uitwerking is en waar iedereen ook zijn/haar comments/opmerkingen/suggesties kan achterlaten.
N.B. Indien je naar aanleiding van gemaakte suggesties/opmerkingen/voorbeelden van anderen besluit je uitwerking aan te passen, haal dan niet je oude uitwerking/model weg, maar laat hem staan en geef aan waarom je tot het daarna geplaatste nieuwe model hebt besloten. Laat ook het door iemand anders geplaatste commentaar/suggestie staan!


Overzicht van de uit te voeren taken:

  • Lees/bestudeer van hoofdstuk 4 van het gebruikte cursusboek van Mathias Weske de pagina's 169 - 182
  • Maak van de opgaven over hoofdstuk 4 van het boek van Mathias Weske op de boek-website: http://www.bpm-book.com/BPMbook/ExerciseOverview de exercises 4.10, 4.11 en 4.12 (Workflow nets modeling 1-3) . Gebruik liefst de WoPeD-tool. Test de werking van je model beslist uit via de 'token-game'-optie! Probeer ook de in WoPeD aanwezige optie voor Semantical Analysis te gebruiken voor het opsporen van mogelijke semantische fouten in je uitwerkingen.


Een opmerking bij opgave 4.10 Workflow nets modeling (1): als je een zogenaamd 'subprocess' definieert binnen je workflow net (zoals gesuggereerd wordt door de zin: "Since a patient interview workflow is already established, ..", dan blijkt het bij het uittesten via 'token-game' niet mogelijk om dat token-game te stoppen [je kunt dan alleen hard het window sluiten]. Suggestie: gebruik hierbij gewoon een enkelvoudige activity met een naam als 'Do the interview'...
Ger Paulussen.jpg
Ger PaulussenModelleren van BedrijfsProcessen-Opdracht Remove this comment when resolved!


Plaats je oplossingen van deze opgaven in de ‘Werkplaats’; deadline: vrijdag, 27 mei 2011 om 9:00u


Stel, mede naar aanleiding van je ervaringen/problemen/invallen bij het bedenken en uittesten van deze modellen, een lijstje op van punten die je op het (werk)college van vrijdag 27/05/2011 wilt inbrengen.


In te leveren uitwerkingen


Resultaat:
Je uitwerkingen van opdracht 4.10, 4.11 en 4.12 bij hoofdstuk 4 van de cursusboek-website.


==> Geef in het gekopieerde -bij deze opdracht behorende- werkplaatssjabloon bij de parameter 'Percentage' aan hoeveel procent -naar jouw eigen inschatting- van deze opdracht je correct gemaakt hebt. (dus bijvoorbeeld [tussen dubbele vierkante haken..] Percentage::80 ).
En geef bij de parameter 'Status' een van de volgende waarden aan: 'bezig', 'klaar', 'opgegeven', 'deels geslaagd'. (Dus bijvoorbeeld de default-waarde Status::bezig geeft aan dat je op dat moment nog bezig bent met het werken aan deze opdracht. Als je later er verder aan gewerkt hebt, pas dan die Status- en Percentage-waarde aan.) Je doet ons een groot plezier als je tijdens het werken de hier ingevulde waarden regelmatig ververst.
Vul voor de Studie-parameter een van de volgende waarden in: IK of hbo-IK (voor 'hbo-doorstromers').



Reflectie / discussie

In dit deel (dat deze keer binnen je opdracht-uitwerking zit) geef je enerzijds kort aan hoe het er bij deze opdracht vanaf hebt gebracht en geef je anderzijds aan andere studenten een mogelijkheid om op een vraag van jou te reageren. Deze keer is het dus zo, dat je gehele uitwerking+reflectie voor iedereen zichtbaar is en dat door iedereen die een verbetering of aanvulling wil doorvoeren, dit aangepast kan worden. Dus als je twijfels hebt bij je eigen beheersing van de stof, vraag dan expliciet om reacties van anderen.


a) je reflectie
Beantwoord hier (kort) de volgende vragen:

• Wat heb je deze week geleerd in relatie tot de vooraan in deze opdracht geformuleerde leerdoelen? Heb je die bereikt?
• Hoe moeilijk vond je deze te bestuderen/verwerken stof?
• Heb je tips voor verbetering?


Uiteraard ben je van tevoren al vragen nagegaan als:

• Is het verkregen antwoord correct of twijfel je daaraan?
• Zijn er alternatieve uitwerkingen die volgens jou minder correct zijn?


b) je discussie-bijdrage/verzoek
Bij dit tweede deel kan je bijdrage heel divers zijn. Het kan zijn dat je hier aan anderen vraagt je te helpen om een bepaalde 'theoretische' vraag te beantwoorden. Of het kan bijvoorbeeld zijn dat je zelf een in jouw ogen hééél moeilijke [of heel geniepige] vraag over de inhoud van dit hoofdstuk formuleert -die je gezien de leerdoelen van deze opdracht nu op zou moeten kunnen lossen- en dat je daarna een uitwerking formuleert [al dan niet bewust fout opgesteld] en dan aan anderen vraagt of je uitwerking correct is en zo niet om er commentaar op te leveren.

Vergeet niet om bij de uit het sjabloon gekopieerde 'variabelen' waarden in te vullen voor zowel 'Studie' als voor 'Remark' (de inhoud van die laatste parameter verschijnt in het Reflectie-overzicht' onder het kopje 'Korte opmerking van auteur zelf').


Kijk ook bij de 'reflectie/discussie-onderdelen' van anderen wat zij daar als vraag hebben gesteld of moeilijke vraag hebben bedacht en of je correcties in of aanvullingen bij hun uitwerking kunt aanbrengen.
We verwachten dat je bij de 'reflecties/discussies' van zeker 2 andere studenten een reactie/commentaar/suggestie geeft. Als je zo'n reactie hebt gegeven, dan wordt je naam toegevoegd in de kolom 'Met commentaar van..'.

Breng je commentaar/suggestie/... als volgt aan: Bewerk de reflectie-pagina van je mede-student. Kopieer en plak onderstaande regel onder zijn/haar reflectie en vervang "Mijn commentaar" door je eigen commentaar en/of vragen.

 {{!|~~~|| Mijn commentaar }} 


En kijk uiteraard regelmatig bij je eigen uitwerking of je door anderen voorgestelde suggesties e.d. begrijpt en/of ze correct zijn en reageer er desnoods op!

N.B. Haal -in tegenstelling tot wat je gewend bent bij B&B- zulk commentaar NIET weg nadat je het hebt gelezen en eventueel verwerkt... Anderen kunnen ervan profiteren!


Op het college van vrijdag 27 mei 2011 worden de ingeleverde uitwerkingen en eventueel gerezen vragen&problemen nabesproken. Zorg er daarom voor dat je eventuele problemen/onduidelijkheden, die je tegen gekomen bent bij het maken van het inleverdeel van deze opdracht, op een rijtje hebt staan, zodat als die knelpunten in de nabespreking niet al eerder ter tafel zijn komen, jij ze zèlf kunt aankaarten.
==> Een uitdraai van je (ingeleverde) uitwerkingen + reflectie geldt als entreebewijs bij dit deel van het college!


Deadline inleveren

Deadline voor het inleveren: vrijdag 27 mei 2011 vóór 9:00u binnen de MvBP-werkplaats; vergeet niet om binnen je uitwerking zowel je naam alsook je studie en je studentnummer te vermelden.
Breng een uitdraai van zowel je uitwerking-deel als van je reflectie-deel als entreebewijs mee naar het college.