Meesters, gezellen en leerlingen leren en werken samen.
- door zelf iets te maken
- oefenen en tegelijk bijdragen aan een groter geheel
- door af te kijken hoe anderen het doen
- in een examensituatie is afkijken verwerpelijk. Daar moet je immers aantonen dat je iets zelf kunt. Als je iets moet oefenen en je copieert i.p.v. zelf te oefenen de uitwerking van een ander is dat dom (want je leert niets) en verwerpelijk (want je houdt niet alleen jezelf maar ook de docent voor de gek). Maar als je zelf aan een project werkt en je kijkt hoe anderen een vergelijkbaar project aanpakken, kun je daar veel van leren.
- door je werk door medestudenten en docenten te laten bekijken
- niet alleen als je vindt dat het af is of als je vastloopt, maar altijd - net als in een oude gilde-werkplaats en in de ateliers op de kunstacademie
- door een vraag te plakken op een stukje van je eigen werk
- Er zal vast wel iemand langskomen die je helpt om verder te gaan.
- door ongevraagd een commentaar te geven op een stukje werk van iemand anders
- Hij (m/v) zal je vast dankbaar zijn. Uit zijn reactie daarop kunnen jullie allebei iets leren. Dit geldt trouwens ook voor het werk van de docenten - het cursusmateriaal!
- door in discussie te gaan precies op de plek waarover de discussie gaat
- door iets aan iemand anders uit te leggen
- uitleggen wat men zelf geleerd heeft is het beste middel om te controleren of men iets begrepen heeft.
- door uit een woord in een tekst een link te maken om aan te geven dat hier nadere uitleg gewenst is
- door op een rode link te klikken en zelf een bijdrage te wagen
- iemand zal het vast verbeteren als het voor verbetering vatbaar is.
- door bij te dragen aan get glossarium bij een cursus of het globale glossarium hier
- door in een groep samen aan één project te werken
Aan deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend. Maatgevend zijn de officiële regelingen.
|