Overleg:Waarheen?
commentaar van een student
In navolging op heel veel zinnen in "waarheen?" Een extra vak, direct volgend op BenB en als aankondiging wat informatica en in het verlengde daarvan als verwoorder (als dat een woord is) informatiekunde kan betekenen voor de mensheid: hoe modeleer ik problemen in (discrete) wiskunde die uit te programmeren (desnoods met papier en pen) zijn:
- http://www.amazon.com/Applied-Mathematical-Modeling-Multidisciplinary-Applications/dp/1584880481
- http://www.amazon.com/Practical-Applied-Mathematics-Modelling-Approximation/dp/0521842743
- http://www.amazon.com/Principles-Mathematical-Modeling-Second-Clive/dp/0122265513
- http://www.amazon.com/First-Course-Mathematical-Modeling/dp/0534384285
- http://www.amazon.com/Nature-Mathematical-Modeling-Gershenfeld-Neil/dp/0521570956
- http://www.amazon.com/Mathematical-Modeling-Case-Studies-Industry/dp/0521650070
Wellicht is mijn opmerking kort door de bocht, maar ik vind het voorbehoud m.b.t tot computers niet correct. Informatica (en in het verlengde daarvan informatiekunde min of meer) heeft *wel* iets met computers van doen. Het was immer de computer die de informatica in de huidige vorm mogelijk maakte. Daarvoor was, en ook zonder computers, het er ook al, maar ondergeschoffeld bij de een of andere andere wetenschap. Geen scheikunde zonder Bunsenbranders en reageerbuizen. Waarom zouden we ons schamen voor het specifieke van de computer? De informatica valt meen ik grotendeels samen met een Turing MACHINE. Er is voldoende wetenschap *met* computers zonder ons te verschuilen achter *geen* computer. Volstrekte onterechte schaamtegevoelens. Er is geen natuurkundige die zich schaamt voor een supermagneet met potloodvijlsel.