Onderzoeksmethoden 2/het werk/2009-10/Groep04

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
groepsleden
  • Roger
  • Mohammed
  • Thierry
  • Frank
  • Rens

Inleiding

De kredietcrisis domineerde de berichtgeving de afgelopen maanden. Nu begint de berichtgeving hierover te reduceren, terwijl de negatieve effecten daarvan nog steeds een groot deel van de Nederlandse samenleving beïnvloeden. Wie wordt er precies beïnvloed, de mensen, banken of misschien de overheid? En wat is precies de crisis? Wat zijn de oorzaken/ gevolgen daarvan? Om al deze vragen te kunnen beantwoorden wordt een inhoudelijke analyse uitgevoerd op een aantal interviews gehouden met een aantal experts op financieel gebied.

De onderzoekstechniek die gebruikt wordt is tekstanalyse; zo kan de mening van de expert achterhaald en geanalyseerd worden. Verder kan aan de hand van de resultaten een vergelijking worden gemaakt van de verschillende meningen om de onderzoeksvraag te beantwoorden.

Probleemstelling

Er is veel onduidelijkheid over de kredietcrisis. Veel mensen weten niet wat de kredietcrisis inhoudt, hoe hij is ontstaan, wie er verantwoordelijk voor is en wat de gevolgen van de crisis zijn. Verder willen mensen beter voorbereid zijn op de gevolgen van de crisis en ze willen graag weten wat de overheid heeft gedaan om de negatieve gevolgen te minimaliseren. Wat ook belangrijk is, is wat experts denken,verwachten en adviseren. Om de onduidelijkheid te minimaliseren en een geschikt antwoord op de vragen van mensen en organisaties te kunnen geven, is besloten om het probleem te gaan onderzoeken en te analyseren.

Onderzoeksvraag: Wat is de visie van de expert op de aanpak van de crisis?

Deelvragen:

  • 1. Wat is de crisis?
  • 2. Wat is de oorzaak (wie en hoe)?
  • 3. Wat zijn de gevolgen voor welke groep mensen (effect en gedupeerden)?
  • 4. Wat vindt de expert van de aanpak van de overheid?
  • 5. Welke adviezen geeft de expert?

Conceptueel model

Om een goed beeld te krijgen van het domein waarover de onderzoeksvraag gaat, is een conceptueel model gemaakt. Dit model is deels zelf opgesteld en deels afgeleid uit het (kort) bestuderen van de bronnen (/scannend doornemen van de bronnen).

OM2 grp4 CM v3.PNG


Design beslissingen

Tijdens het ontwerpen van het domeinmodel zijn de volgende beslissingen genomen:

  • Een expert geeft zijn mening over de volgende punten:
    • Een definitie van de crisis
    • Een oorzaak van de crisis; aan de oorzaak wordt een actie en een verantwoordelijke gekoppeld
    • Een gevolg met de bijbehorend effect en eventueel gedupeerden
    • Kritiek over de aanpak van een bepaalde instantie met eventueel een voorstel voor een maatregel

Deze beslissingen komen terug in het stuk 'Methode'

Het conceptueel model is op een hoog niveau gemodelleerd, waardoor dit model voor meerdere crisissen als uitgangspunt kan dienen. Aangezien de expert niet prominent in het conceptueel model wordt vertaald, wordt de expert opgenomen in het model alszijnde relevant binnen het domein. De crisis is het uitgangspunt, want uiteindelijk wordt de crisis beschouwt vanuit de invalshoek van de experts.

Verbalisatie

De concepten uit het model kunnen als volgt geverbaliseerd worden:

1. [Instantie] neemt [Maatregel] Aanpak
2. [Aanpak] bestrijdt [Crisis]
3. [Kritiek] op [Aanpak]
4. [Definitie] van [Crisis]
5. [Expert] beschouwt [Crisis]
6. [Verantwoordelijke] onderneemt [Actie] Oorzaak
7. [Crisis] heeft [Oorzaak]
8. [Gedupeerde] ondervindt [Effect] Gevolg
9. [Crisis] heeft [Gevolg]
10. [Advies] voor omgang met [Gevolg]

Methode

Operationalisatie

Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag c.q. deelvragen, is het nodig om bronnen te onderzoeken. Deze bronnen bevatten gegevens; sommige gegevens zijn belangrijk voor de onderzoeksvraag / deelvragen, andere gegevens niet. Vanuit de interessante gegevens moet uiteindelijk gewerkt worden naar een antwoord op de onderzoeksvraag/deelvraag.

Er zijn twee manieren om dit te doen: handmatig, n.a.v. wat een onderzoeker leest en hoe die dat interpreteert óf op een systematische manier. Zolang de bronnen niet te groot zijn of het aantal bronnen beperkt is, zou men kunnen proberen het handmatig te doen. Het nadeel hiervan is dat zelf bedacht moet worden (na het bestuderen/lezen van de bronnen) hoe een antwoord moet worden geformuleerd, waar het uit bestaat etc. .

Handiger is het om een systematische methode te gebruiken om de bronnen te bestuderen, de gegevens te ordenen / categoriseren en om vanuit die ordening te werken naar het antwoord. Immers, ongeacht het aantal en de omvang van de bron(nen), kan er, door de methode te volgen, simpel een antwoord worden geformuleerd dat zowel correct als compleet is. Deze methode bestaat en is bekend onder de naam 'tekstanalyse'.

De onderdelen waar de tekstanalyse uit bestaat zijn: methode om tekst te ordenen (dit zal gaan aan de hand van 'tags' die zijn afgeleid uit het conceptuele model en waarin relaties tussen de concepten (in)direct in zijn verwerkt) + een manier om vanuit de ordening te redeneren naar een antwoord.

De hoeveelheid tekst die in dit onderzoek wordt bestudeerd is vrij groot en moeilijk te behappen. Tekstanalyse wordt toegepast om de relevante gegevens te filteren uit de bronnen en te verwerken zodat de totale hoeveelheid gegevens (die van belang zijn voor de beantwoording van de onderzoeksvraag/deelvragen) sterk gereduceerd wordt.

De eerste stap is het vergaren van data. Hierbij wordt de tekst in onze bronnen gecodeerd; er worden 'tags' toegevoegd aan de zinnen van een bron. Een tag geeft aan over welk concept binnen het model een zin gaat. De tags zijn zo ingedeeld dat deze op meerdere niveaus iets kan zeggen over een stuk tekst. Binnen een tag komt eerst een meta-categorie: deze geeft op een vrij abstract niveau aan waar deze zin betrekking op heeft. Daarna volgen, mits dat duidelijk is, een aantal categorieën die meer specifiek aangeven waar deze zin over gaat.

Tags

Nu duidelijk is hoe tags worden toegepast, is het handig om te weten waar de tags die gebruikt worden, vandaan komen. De inspiratiebron voor de tags is het conceptueel model. De tags moeten invulling geven aan het model. Het ligt voor de hand om op deze manier tags te formuleren, want de concepten komen dan terug en de informatie over de verbanden, die in het model zijn aangegeven, zijn dan aan te brengen in de tags.

Een consistente manier van taggen met een strikte syntax wordt gehanteerd, zodat deze tags later met tools kunnen worden gefilterd en bewerkt. Behalve tags die aangeven waar in het model tekst belangrijk is, worden ook een aantal tags ingevoerd om irrelevantie aan te duiden. Tekst die aangeeft wie wat zegt wordt niet getagged, dit wordt verwijderd voordat de automatische verwerking begint. Onderscheid tussen wat de interviewer zegt en wat de expert zegt volgt uit de tags.

De volgende meta-categorieën worden onderscheiden:

  • meta-categorie = oorzaak | gevolg | aanpak | definitie | rest | twijfel | interviewer

Een tag ziet er dan als volgt uit:

  • [tekst:meta-cataeorie]

Het gedeelte van de tag waar "tekst" staat wordt vervangen door het stuk tekst waar iets over wordt gezegd. De ":" is een scheidingsteken, "meta-categorie" wordt ingevuld volgens de bovenstaande syntax.

Mits het uit de tekst blijkt, wordt een verdere specificatie gegeven aan een stuk tekst dat binnen de meta-categorie oorzaak, gevolg of aanpak valt. Één meta-categorie kan over twee stukken tekst verdeeld kan worden! Bijvoorbeeld één aanpak, opgedeeld in een stuk tekst dat de instantie aangeeft en een stuk dat de maatregel door deze instantie aangeeft. Om dit verband over meerdere stukken tekst te behouden worden de meta-categorieën genummerd.

De uitgebreide syntax van de meta-categorieën oorzaak, gevolg en aanpak ziet er als volgt uit:

  • oorzaak = oorzaak#volgnummer | oorzaak#volgnummer$verantwoordelijke | oorzaak#volgnummer$actie | oorzaak#volgnummer$verantwoordelijke,actie
  • gevolg = gevolg#volgnummer | gevolg#volgnummer$gedupeerde | gevolg#volgnummer$effect | gevolg#volgnummer$gedupeerde,effect
  • aanpak = aanpak#volgnummer | aanpak#volgnummer$instantie | aanpak#volgnummer$maatregel | aanpak#volgnummer$instantie,maatregel

Tijd voor een voorbeeldje! Stel we hebben het volgende stuk tekst: "de banken zijn verantwoordelijk voor de crisis. blablabla. dat vind ik omdat deze teveel risico genomen hebben."

Het taggen gaat dan als volgt; [de banken zijn verantwoordelijk voor de crisis.:oorzaak#1$verantwoordelijke][blablabla.:rest][dat vind ik omdat deze teveel risico genomen hebben.:oorzaak#1$actie]

Tijdens het beschouwen van de volledige tekst (het taggen) is het verband tussen deze twee zinnen te zien. Zoals uit het voorbeeld blijkt kan dit verband geregistreerd worden door hetzelfde volgnummer te gebruiken.

Aanpak

Het coderen van tekst is een vrij subjectieve taak, er zullen een aantal zinnen zijn waarvan het plausibel is of deze getagged moeten worden of welke tag van toepassing is. Wellicht blijkt zelfs tijdens het coderen dat tags niet goed gekozen zijn; ze kunnen te veel op elkaar lijken qua interpretatie of er kan behoefte zijn aan nieuwe tags.

Het coderen wordt gedaan in twee groepen van twee personen. Hierdoor onstaat de mogelijkheid om inhoudelijk een discussie te voeren over coderingen. Indien iedereen apart codeert, kan twee keer zoveel tekst worden verwerkt, de overtuiging in de groep bestaat dat deze aanpak een substantiele bijdrage aan de kwaliteit van het coderen zal leveren.

Na het coderen volgt het nabewerken en structureren van de data. Met zelfontwikkelde tools worden de gecodeerde zinnen verwerkt, zodat de data klaar is voor inhoudelijke analyse. In principe is de stap van rauwe data (het interview met tags erin) naar geformatteerde data een kwestie van reguliere expressies op de bronnen loslaten. Een vereiste hiervoor is het kiezen van een goede tag syntax. Bij het formuleren van de tag syntax hebben is al nagedacht over het verwerken van de tags!


De reguliere expressies die gebruikt zijn, zijn:

  • Uit een geheel interview een lijst met alle tags halen: \[[^\[]*\]

Daarna worden de tags één voor één verwerkt. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een tag die eenvoudig is, dus alleen tekst en een meta-categorie, en een complexe tag. Wellicht kan deze samengevat worden in één reguliere expressie, maar het nu gemaakte onderscheid maakt de implementatie eenvoudiger.

  • Per simpele tag; onderscheid tekst en meta-categorie: \[(.*):(.*)\]
  • Per complexe tag; onderscheid tekst, meta-categorie, volgnummer en mits aanwezig de categorie: \[(.*):(.*)#(\d*)(\$(.*))?\]

Als laatste stap van de tekstanalyse wordt de data geanalyseerd. Per deelvraag volgt een tabel met daarin de relevante tekst van elke expert met betrekking tot de deelvraag. Uiteindelijk wordt de onderzoeksvraag aan de hand van de bevindingen tijdens de data analyse beantwoord.

Planning

Planning, bijgewerkt vanaf het punt dat het vooronderzoek, de inleiding en de eerste versie van het conceptueel model gereed zijn.

  • Week 47:Begin met opstellen van mogelijke tags, identificeer categorieën. Aanpak plus richtlijnen coderen. CM aanpassen (een ORM-model waarin expert in verwerkt is en een model zonder).
  • Week 48: Bepalen van de definitieve tags en eventueel aanpassing van het CM. Vervolgens coderen van de drie chat gesprekken aangaande de (krediet)crisis.
  • Week 49: Data structureren; verwerken coderingen tot leesbaar formaat. Begin tekstanalyse op basis van de geformatteerde data.
  • Week 50: Tekstanalyse; het maken van frequentietabellen, kruisverbindingen zoeken etc.
  • Week 51: Resultaten verwerken en terugkoppeling onderzoeksvraag.
  • Week 52: Kerstvakantie

Data structurering

Hieronder staan de bronnen met daarin de tags aangebracht. Deze vormen de input voor de tool; de output is een .csv bestand met daarin iedere tag geformatteerd in kolommen.



Data analyse

Iedere deelvraag wordt per expert beantwoord en de resultaten worden tegen elkaar afgezet. Alle deelvragen zijn te beantwoorden door de bijbehorende tags op te halen uit de verwerkte data. De relevante tekst die wordt geïnterpreteerd. Hieronder volgt een overzicht waarin staat hoe, met behulp van de tags, de deelvragen kunnen worden beantwoord.

Proces – content analyses

  • Als criteria is met name gekeken naar semantische relaties binnen een tekst die gerelateerd zijn aan de te beantwoorden deelvragen. Waartoe een tekst inhoudelijk behoort, hangt af van de theoretische kader, context en situatie die sterk verbonden zijn aan de concepten. Deze komen in het conceptueel model terug. De interpretatie van een tekst heeft ertoe geleid dat er betekenisproblemen zijn ontstaan. Daarbij komt nog eens dat er ingeleefd moest worden in de experts aangezien zij ieder een bepaalde invalshoek hebben ingenomen.
  • Hiervoor zijn er afspraken gemaakt om de teksten (zinnen, alinea’s) met een duidelijke inhoud te categoriseren volgens de beschreven methode. Elke stuk tekst dat geanalyseerd wordt, moet worden gecodeerd/toegekend aan een bepaalde categorie. Definities van categorieën zijn in overleg expliciet gemaakt. Daarnaast is er geëvalueerd of dit ook adequaat is gedaan.
  • Om te garanderen dat verschillende codeurs dezelfde criteria gebruiken bij het toekennen van categorieën, en niet de definities van categorieën aanpassen, zijn regelmatig operationele discussies gevoerd. Daarnaast zorgt het uitvoeren van een kwalitatieve content analyse op hetzelfde tekstmateriaal in tweetallen voor het bewaken van de kwaliteit. Er is wederom een kwalitatieve analyse uitgevoerd op de resultaten ervan. Aangezien bepaalde stukken tekst naderhand moeilijk onder te brengen waren of achteraf niet relevant bleken te zijn, zijn er gaandeweg wijzigingen aangebracht in de categorisering/tags. Dit heeft te maken met de volledigheid en betekenis van de informatie.
# Deelvraag Welke data bevat het antwoord?
01 Wat is de crisis? alle tags "definitie"
02 Wat is de oorzaak (wie en hoe)? alle tags "oorzaak" geordend op volgnummer, mits beschikbaar met verantwoordelijke en actie
03 Wat zijn de gevolgen voor welke groep mensen (effect en gedupeerden)? alle tags "gevolg" geordend op volgnummer, mits beschikbaar met gedupeerde en effect
04 Wat vindt de expert van de aanpak van de overheid? alle tags "aanpak" waar de overheid de uitvoerende partij is en er kritiek van de expert beschikbaar is
05 Welke adviezen geeft de expert? alle tags "advies"

Wat is de crisis?

De definitie van de crisis, relevante tags van alle experts op een rijtje:

expert relevante tag(s)
01 Een crisis in de financiële wereld waardoor niemand elkaar meer vertrouwt, dat is eigenlijk de simpelste uitleg.
02 Volgens mij is de kredietcrisis begonnen in Amerika. Daar is het consumentenvertrouwen in de financiële wereld en het vertrouwen van banken en financiële instellingen in elkaar langzaam weggeëbd.
03 Kredietcrisis is eigenlijk een tekort aan liq.middelen op de kapitaalmarkt.

Het beantwoorden van deze onderzoeksvraag is vrij eenvoudig omdat de beschikbare informatie per expert dusdanig beperkt is dat er weinig ruimte voor interpretatie is. In conclusie, de mening van de experts 1 en 2 is kort samen te vatten als:

  • gebrek aan vertrouwen in de financiële wereld

Waar de derde expert de crisis uitlegt als:

  • tekort aan liq.middelen op de kapitaalmarkt

Gelukkig was het mogelijk om met de gebruiktetags eenvoudig alle beschikbare data te doorzien en verbanden te zoeken. We zien hier een verschil in mening tussen de experts en kunnen dat als zodanig opschrijven. Maar er kan verder gekeken worden en na wat datamining blijkt dat expert3 het vertrouwen in de financiële wereld ook als een spil in het web ziet. Een van de gevolgen die hij noemt is "en daardoor banken elkaar niet meer vertrouwden m.b.t het uitlenen van geld." Een ander is "Angst voor de toekomst zorgt er voor dat de consument wacht met uitgeven.". Bij de analyse van de gevolgen komt dit verkregen inzicht in de expert terug.

Voor nu kan worden geconcludeerd dat de experts het eens zijn dat het gebrek aan vertrouwen in de financiële wereld een sterk kenmerk is van de crisis.

Wat is de oorzaak van de crisis?

Hieronder volgt een vergelijking van, op basis van de aangebrachte tags, de bevindingen onder de drie ondervraagde experts die betrekking hebben op de oorzaak van de crisis.

#02 Deelvraag: Wat is de oorzaak (van de crisis)?
#02 Deelvraag: Wat is de oorzaak (van de crisis)?
Egbert Kalse Corjanne Lucassen Dick van Ooyen
  • Expert 1 belicht de Amerikaanse financiële markt waarvan uiteindelijk Nederlandse banken en beleggers de dupe zijn geworden. Banken hebben voor het overgrote deel gezorgd voor de totstandkoming van de kredietcrisis met alle gevolgen van dien. Doordat de banken onderling, we spreken dan over Amerikaanse zakenbanken waarbij Nederlandse en Europese banken bij betrokken waren, zaken hebben gedaan, deed zich de situatie voor om enorm veel geld te investeren en te beleggen in Amerikaanse hypotheken. Zij hadden belegd in obligaties waar Amerikaanse hypotheken als onderpand dienen en dachten daar meer geld mee te kunnen verdienen dan met andere beleggingen. Iedereen dacht dat de huizenprijzen in Amerika altijd zouden blijven stijgen, wat achteraf niet het geval bleek te zijn. En omdat iedereen dat dacht, dacht ook iedereen dat het wel veilig was daarin te beleggen. De mentaliteit die banken hebben, liet zich ook te wensen over. Zij stelden zich passief op en namen geen maatregelen ten behoeve van de noodsituaties en beredeneren dan dat als ze (om)vallen, de overheid wel in zou grijpen en de banken komt redden uit de financiële crisis. De banken hielden totaal geen rekening mee met mogelijke financiële problemen op de langere termijn en richtte zich voornamelijk op het behalen van inkomsten/winst. Al deze banken hebben aandelen in hun bezit, maar die banken hebben amper geld achter de hand zodra het mis dreigt te gaan. Dit heeft ertoe geleid dat deze banken geld van en aan elkaar moesten gaan lenen, want als er eentje gaat, loopt de anderen / rest het risico ook te gaan. Dit heeft alles te maken met angst.
  • Expert 2 benadrukt dat het een samenspel is tussen de banken en consumenten. Dit beïnvloedt het gedrag van de consumenten, aangezien zij door de angst, al dan niet opgeroepen door de media, geneigd zijn om minder (grote) aankopen te doen. De consumenten gaan minder besteden en zijn bang om grote aankopen te doen, zoals een huis. Daarnaast waren de toestanden rondom de beleggingen ongunstig, waardoor er schulden zijn ontstaan in de financiële bankwereld.
  • Expert 3 gaf aan dat het tekort wat is ontstaan, te maken heeft gehad met het feit doordat de aandelen kelderden door Amerikaanse toestanden. Het domino-effect doet hier zijn intrede; als er een bank omvalt, volgt de andere, waarbij risico’s worden overgedragen van grotere banken naar andere kleinere banken. Als banken het vertrouwen in elkaar onderling verliezen, heeft dat een enorme impact op de economische markt. Het is gebleken dat banken en beleggers aandelen in hun bezit hadden, die uiteindelijk niets waard bleken te zijn. Volgens de expert hebben de drie grote banken dat bewust gedaan. De banken hebben toonderpapieren gebundeld en doorverkocht op de beurs. Banken, maatschappijen en sommige beleggers hadden op hun beurt weer geld geleend om deze aandelen te kunnen betalen. Verder heeft de media ook een rol gespeeld vanwege reportages/verslaggeving met een negatieve tendens.

Wat zijn de gevolgen van de crisis voor welke groep mensen?

#03 Deelvraag: Wat zijn de gevolgen van de crisis voor welke groep mensen?
Egbert Kalse Corjanne Lucassen Dick van Ooyen
  • Expert 1 heeft het vooral over vertrouwen dat weg is als gevolg van de crisis. Banken weten niet van elkaar hoe slecht het gaat, en worden dus heel erg voorzichting met het uitlenen van geld. Ook voor bedrijven gaat de geldkraan grotendeels dicht, waardoor deze minder kunnen investeren en niet kunnen uitbreiden. Ook het kelderen van de huizenprijzen in Amerika wordt genoemd, hierdoor wordt een huis op den duur minder waard dan de hypotheek die erop zit, waardoor mensen deze niet meer kunnen betalen en banken opnieuw inkomsten mislopen. Dit zit er ook in Nederland aan te komen. Verder neemt de groei af en loopt de werkloosheid op. De aandelenbeursen kelderen waardoor ook beleggers het zwaar krijgen. Ondertussen gaan mensen zelfs hun geld weghalen bij banken, waardoor deze opnieuw dieper in de problemen komen.
  • Expert 2 noemt alleen banken als de grote gedupeerden van de crisis, en dan met name van hun eigen doen. Banken vertrouwen elkaar niet meer, willen niet meer aan elkaar lenen waardoor ze ineens in grote problemen kunnen komen, en zomaar failliet kunnen gaan. Ook consumenten kunnen hierdoor moeilijker aan geld komen voor een hypotheek of beleggingen waardoor ze minder gaan besteden en het voor de banken alleen nog maar moeilijker wordt.
  • Expert 3 stelt ook dat banken elkaar niet meer vertrouwen en dus elkaar geen geld meer willen lenen. De DNB heeft de regels van liquiditeit voor banken aangescherpt, er wordt steeds voorzichtiger gedaan met financieringen en verschillende budgetten worden naar beneden bijgesteld. Ondertussen verschijnt er allerlei negatief nieuws over banken in de media, consumenten worden bang en gaan geld sparen in plaats van uitgeven, en velen halen hun geld weg bij de banken die negatief in het nieuws komen, wat de positie van desbetreffende banken alleen nog maar slechter maakt.

Wat vindt de expert van de aanpak van de overheid?

#04 Deelvraag: Wat vindt de expert van de aanpak van de overheid?
Egbert Kalse Corjanne Lucassen Dick van Ooyen
  • Expert 1 vindt dat de overheid een goede garantie biedt voor mensen met een saldo beneden de 40.000, dat zien we terug in aanpak#1. Verder vindt expert 1 dat de overheid verstandig is omgegaan met de 4 grote banken: ABN, Fortis, ING en Rabobank. De 4 banken zijn belangrijk voor het functioneren van de Nederlandse maatschappij dat de Staat die nooit zal laten omvallen(aanpak#2). Over hoe de staat de waarde van het geld garandeert is expert 1 positief, maar hij vindt ook dat het gevaarlijk kan zijn in verband met inflatie(aanpak#3). Over de aanpak van de overheid voor wat betreft het lenen bij andere overheden en zelf geld lenen aan banken is expert 1 ook positief (aanpak 4). Tot slot vindt expert 1 dat de overheid slim heeft onderhandeld met Belgen over de prijs van Fortis, wat ze daarna (als de crisis voorbij) kunnen doorverkopen voor de juiste prijs, maar vindt uitspraken van Bos hierover niet slim(aanpak5).
  • Expert 2 belicht dat de overheid goede plannen heeft voor de crisis en dat het probleem nooit zal escaleren( eten uit prullenbak en niet kunnen pinnen)(aanpak#1). Expert 2 vindt het goed dat de overheid banken helpt als Fortis (als ze dat niet zouden doen, zouden wij hier een flinke crisis krijgen), maar dat Fortis het als reclame gaat gebruiken vindt expert 2 het niet eerlijk,omdat het tot oneerlijke concurrentie gaat.(aanpak2,3).
  • Expert 3 vindt dat de overheid ingespeeld heeft op de onrust in de financiële markt. Aan de ene kant is het positief(onrust is niet gunstig voor de economie) aan de andere kant negatief(als voorbeeld noemt hij de uitspraken van Bos over ABN AMRO en DNB)(aanpak#1). Verder benadrukt expert 3 de negatieve kant van aanpak#1 door te verwijzen naar de advertenties van ABN AMRO en prijsde de reactie van DNB aan(aanpak 2,3).

Welke adviezen geeft de expert?

De adviezen van de expert, relevante tags van alle experts op een rijtje:

expert relevante tag(s)
01
  • Zolang je minder dan 40.000 euro op de bank hebt, is er dus geen enkel probleem.
  • Nog een keer die kaasboer: die zorgt ervoor dat hij een potje achter de hand heeft voor als het even tegenzit.
  • Als je een goede inbraakbeveiliging hebt, is dat veilig. Alleen wordt dat geld elk jaar relatief minder waard (vanwege de inflatie).
02
  • je spaargeld staat veilig in Nederland.
  • En verder moet je je er weinig van aantrekken, lekker verder leven.
  • Goud is iets wat over het algemeen zijn waarde behoudt.
  • Geld in een sok is echter zeer onverstandig.
  • Gewoon lekker blijven consumeren!
03
  • Jij als student hoeft je voorlopig nog geen zorgen te maken

Conclusie

Nu de data-analyse is voltooid, is het mogelijk om een antwoord te geven op de onderzoeksvraag:


Wat is de visie van de experts op de aanpak van de crisis?


De eerste twee experts definiëren de crisis als het gebrek aan vertrouwen in de financiële wereld. De derde expert omschrijft het als een tekort aan liquide middelen op de kapitaalmarkt. Hoewel daar ogenschijnlijk een andere verklaring onder experts gegeven wordt denken we niet dat deze elkaar uitsluiten. Dat blijkt ook uit verdere analyse, expert 3 geeft aan dat een gebrek aan vertrouwen in de financiële wereld een gevolg is van de crisis. Dus daaraan zien we dat er een kip-ei probleem is bij het definiëren van de crisis: wat was er eerder? Het gebrek aan liquide middelen of het gebrek aan vertrouwen?

De oorzaak van de crisis is te wijten aan angst die consumenten hebben ondervonden met als gevolg dat zij minder of geen grote aankopen durfden te doen, de instorting van de Amerikaanse huizenmarkt waardoor banken, beleggers en consumenten in een financiële crisis zijn beland, domino-effect van risico-overdracht, wantrouwen op financieel gebied van banken en consumenten – het lenen van geld van en aan elkaar - en doordat banken zich niet actief hebben voorbereid op onverwachte situaties die zouden kunnen optreden. De negatieve tendens heeft zich alleen maar versterkt door de publiciteit in de media, welke invloed heeft gehad op de gedragingen van menig consument, bank, belegger, en/of onderneming. Banken namen ook geen serieuze maatregelen op de langere termijn, zoals een financiële voorraad ten tijde van nood. Beleggen is namelijk risico nemen en wie belegt, kan zijn geld kwijtraken.

De experts zijn het er over eens dat de grootste gedupeerden van de crisis de banken zijn, maar dat deze banken tegelijkertijd zelf verantwoordelijk zijn. Omdat het vertrouwen weg is wordt er geen geld meer uitgeleend, waardoor problemen steeds maar groter worden, en er een neerwaartse spiraal ontstaat. Door de berichtgeving van de media hierover worden raakt ook bij consumenten het vertrouwen op, waardoor zij hun geld bij banken weg gaan halen en de neerwaartse spiraal alleen nog maar steiler wordt. Expert 1 merkt verder nog op dat er ook in Nederland een daling van de huizenprijzen aan zit te komen, de groei gaat afnemen en de werkloosheid gaat oplopen. Ook beleggers krijgen het moeilijk door kelderende aandelenbeurzen.

De drie experts vinden dat de overheid de concurrentie heeft beïnvloed door bepaalde banken te kopen, waardoor die banken de naam van de overheid hebben gebruikt in hun reclames. Verder vinden alle experts dat de overheid een positieve stap heeft gezet door garanties te bieden voor de klanten; echter alle experts koppelen een nadeel aan deze aanpak, namelijk het verwijzen naar concurrerende advertenties van banken door andere banken (expert 2,3); dit is namelijk gevaarlijk in verband met inflatie (expert1).

De gewone burger hoeft zich geen zorgen te maken, zeker niet als deze minder dan 40.000 euro op de bank heeft. Wat betreft het bewaren van geld op een andere manier dan door het op de bank te zetten, geeft expert 3 geen mening. Expert 1 en expert 2 zijn het er over eens dat het geen goed idee is om dan maar al je geld thuis te bewaren, waarbij expert 2 opmerkt dat goud eventueel wel een goede investering is. Voor (kleine) ondernemers geeft expert 1 nog het advies om een potje achter de hand te houden voor slechtere tijden. Tot slot geeft expert 2 het advies om gewoon door te gaan met consumeren.


Reflectie

Nu het onderzoek is afgerond en daarmee het werk voor deze cursus is voltooid, is het interessant om terug te kijken op het proces.

Conceptueel model

Het eerste onderdeel van het onderzoek dat is uitgevoerd, was het opstellen van een conceptueel model (nadat de probleemstelling was bedacht). Onze groep heeft dit gedaan op basis van de bronnen die werden bestudeerd; zodoende was er een goede connectie tussen model en bron, waardoor tekstanalyse goed tot uiting zou kunnen komen. Dit heeft gunstig uitgepakt, want ondanks een paar kleine issues met het vertalen van bepaalde concepten in het model, is het model gedurende het onderzoek nagenoeg hetzelfde gebleven; verandering was niet nodig. beslissingen m.b.t. het model zijn genomen om het zo simpel mogelijk te houden i.v.m. het doorlopen van het proces dat hoort bij tekstanalyse (vergaren/structureren/analyseren). Deze keuze, evenals de keuze voor het baseren van het model op de bronnen, viel samen met de opmerkingen in de colleges over (het opstellen van) het conceptueel model.

Methode

Het was duidelijk dat de techniek bij onze groep (tekstanalyse) vergezeld zou gaan van het taggen van tekst. Daarnaast hebben we ons, achteraf gezien, terecht gerealiseerd dat de essentie van het onderzoek het proces was en niet zozeer de inhoud van het onderzoek. We hebben daarom bewust voor een zo gestructureerd mogelijke aanpak gekozen en beseften ons dat de tijdsbesteding overeenkomstig het aantal ec en gefocust op het proces moest zijn. Dit besef heeft zich ook vertaald in de verschillende fasen van de tekstanalyse die zijn doorlopen.

Fasen v/d tekstanalyse

We hebben bij het opstellen van onze aanpak besloten om steeds eerst activiteiten te plannen, deze vervolgens uitvoeren en eventuele problemen noteren. Als ieder zijn werk af heeft bespreken we (indien nodig) problemen, het werk wordt dus tussendoor niet stilgelegd. Dit hebben wij gedaan om de vaart erin te houden en dit is zeker gelukt. Het was dus verstandig om op deze wijze te werk te gaan.

1. data structurering

Terugkijkend op de data structurering, kunnen we tevreden zijn over onze keuze om de tags te baseren op het conceptuele model. Op deze manier hadden we bij het taggen al de structuur meegenomen. Hier zijn we dus geen (extra) tijd aan 'kwijtgeraakt'. Bovendien hanteerden we meerdere niveaus qua detail van tags, waardoor er geen grote problemen (bijv. met definities van tags) ontstonden. Daarnaast hadden we dus afgesproken om eventuele problemen te bespreken; dit is gedaan en daarmee waren de enige problemen ook verholpen.

Voor de tags hanteren we een platte structuur met een duidelijke en stricte syntax. Het ontwikkelen van een eigen tool waarmee de getaggede tekst kon worden verwerkt bestond daardoor uit een vrij eenvoudige string parser op basis van reguliere expressies. Het verwerken van bronnen met tags naar geformatteerde data in excel verliep met behulp van deze tool automatisch, de enige handarbeid was het corrigeren van (typ)fouten in tags (zoals het vergeten van een sluithaakje of scheidingsteken).

2. data analyse

Het resultaat van de goed uitgedachte methode was ook te merken bij de data analyse. Van tevoren hadden we opgesteld welke deelvraag met welke tags / getaggede tekst was te beantwoorden. Eigenlijk bestond het feitelijk beantwoorden van de deelvragen uit het bestuderen van de bijbehorende getaggede tekst en deze samen te vatten tot een antwoord. Soms kon er ook handig gebruik gemaakt worden van kruisverbanden tussen de tags, een meerwaarde van deze aanpak. Echter, we hadden gemerkt dat sommige getaggede tekst niet te gebruiken was om een deelvraag te beantwoorden. In een bespreking hebben we toen besloten om nogmaals de getaggede tekst door te nemen en de, bij nader inzien, toch niet nuttige stukjes eruit te filteren. Daarna werd voor elke deelvraag de deelconclusie opgesteld. Het resultaat van deze keuze was dus dat we geen tijd verloren met het behandelen van tekst die toch niet verder hielp een deelvraag te beantwoorden.

3. conclusie

Het opstellen van de conclusie was door al het voorgedane werk niets meer dan een combinatie van de deelconclusies, zij het dat van de deelconclusies alleen de belangrijkste punten werden genoteerd. Onze overtuiging was (en is) dat je de essentie van een onderzoek moet kunnen halen uit de inleiding (probleemstelling + methode) en de conclusie. Dit hebben wij verwerkt in ons onderzoek en achteraf gezien zijn we tevreden met het resultaat.

Samenvatting

In het algemeen kan gesteld worden dat we ons goed beseften vanaf het begin waar de nadruk op gelegd moest worden in dit onderzoek. In combinatie met het besef dat het 'maar' een 3ec cursus is en dat de tijdsbesteding dienovereenkomstig de ec moest zijn, hebben we dit vertaald naar een gestructureerde aanpak, waardoor alle onderdelen van het onderzoek voor ons snel helder waren en simpel konden worden uitgevoerd. Dit hebben wij gedaan met behulp van een instelling die bestond uit: 'eerst doen, problemen bespreken we, maar we houden het simpel' om de vaart erin te houden en continue progressie te boeken. Het resultaat is een helder opgezet en uitgewerkt onderzoek, wat makkelijk te herhalen valt en waarin het doorlopen proces duidelijk te volgen is, van begin tot eind.

Literatuur

bronvermelding: interview- bronnen komen uit werkstuk groep6 uit 2008, [1].