ICT Infrastructuren
In het vak ICT Infrastructuren krijgen informatiekunde-studenten een inkijk in de opbouw en de functiewijze van een computersysteem. Later zul je deze kennis zelden direct toepassen. Toch is het belangrijk een paar basisbeginselen van de opbouw te kennen zodat je begrijpt wat een computersysteem wel en niet kan.
Daarnaast leer je in dit vak de basale bouwstenen van een computersysteem kennen: de hardware en het besturingssysteem. Je leert in een eerste praktische opdracht hoe een processor symbolen (cijfers, letters e.d.) manipuleert. Een computersysteem is goed in het manipuleren van symbolen maar begrijpt niet wat ze betekenen; dat laatste is een menselijke taak.
Je leert ook het belangrijkste concept achter een besturingssysteem: een proces. Het besturingssysteem moet ervoor zorgen dat de processen elkaar niet voor de voeten lopen maar juist samenwerken. Het grootste deel van de hoorcolleges en de tweede praktische opdracht is daaraan besteed.
Inhoud
Leerdoelen
- Kennis. Je kunt de belangrijkste concepten uit de volgende onderwerpen uitleggen.
- opbouw en functiewijze van een computer
- basisbouwstenen van hardware
- functies van besturingssystemen, met nadruk op processen
- Vaardigheden.
- Je kunt een eenvoudig assembly-programma (ca. 20 instructies) schrijven.
- Je kunt met een eenvoudige procesalgebra omgaan, om deadlocks en soortgelijke problemen te vinden.
Doel van deze kennis en vaardigheden is dat je een realistische inschatting van de mogelijkheden en beperkingen van een computersysteem kunt geven.
Rooster
Ik verwacht dat je de opgegeven delen van de literatuur voor of na het hoorcollege nog eens zelfstandig doorneemt. Ik probeer in het hoorcollege de hoofdlijnen aan te geven, zodat je de details die in het betreffende boek staan in het geheel kunt inpassen.
De links verwijzen naar de slides – kort na elk hoorcollege zal ik de betreffende slides vervangen door degene die ik dit jaar heb getoond en ook actuele oefenopgaven voor het werkcollege opgeven. Als je onzeker bent of je de juiste editie van Stallings’ boek hebt, kun je op Blackboard even controleren of de oefenopgaven overeenkomen.
Datum | Tijd | Thema | Literatuur |
---|---|---|---|
11 nov | 08.45 | Machines en machinetaal | Stallings 1, behalve appendix 1.A |
13 nov | 15.45 | werkcollege | Stallings, Problems 1.1, 1.3, 1.5. – Vertaal het volgende programmafragment naar 8086-assembly:
for ( i = 5 ; i > 0 ; i-- ) { sum = sum + i; } |
18 nov | 08.45 | Processen en threads | Stallings 2.1–2.4, 3.1–3.4, 4.1–4.2 |
21 nov | 08.45 | werkcollege | Stallings, Problems 2.3, 2.5, 3.2, 3.5, 4.2, 4.6, 4.7. |
25 nov | 08.45 | Concurrency en deadlocks | Stallings 5.1–5.4, 6.1–6.6 |
28 nov | 08.45 | werkcollege | Op pagina 30v. van de slides van het hoorcollege wordt een systeem (network-on-chip) beschreven. Bedenk wat voor deadlocks kunnen ontstaan en wat je het beste ertegen doet. – Bereid een 3-minuten-presentatie van afbeelding 6.7 op pagina 292 van Stallings voor (zie ook pagina 32vv. van de slides van het hoorcollege). – Stallings, Problems 5.23 (“... Santa Claus sleeps in his shop ...”), 6.17 (“In the dining philosophers problem, ... he puts the right fork back and repeats the cycle ...”). |
02 dec | 08.45 | Geheugenbeheer | Stallings 7.1–7.4, 7A, 8.1 |
05 dec | 08.45 | werkcollege | Stallings, Problems 7.6, 7.14, 8.1, 8.2. |
09 dec | 08.45 | De procesalgebra FSP | Zie ook [1]. LTSA tool. |
12 dec | 08.45 | werkcollege |
|
16 dec | 08.45 | Scheduling | Stallings 9.
Er is een tikfout op slide 17: er staat dat SPN preëmptief is, maar dat zou bij SRT (slide 18) moeten staan. |
19 dec | 08.45 | werkcollege | Stallings, Problems 9.2 (“... the same analysis as depicted in Table 9.5 and Figure 9.5 ...”), 9.14 (“The short-term scheduler is invoked whenever an event occurs ...”), 9.15 (“... Dekker’s solution ... to the mutual exclusion problem ...” Appendix A.1 begint direct na pagina 732.). We kijken ook nog naar de FSP-huiswerkopdracht. |
06 jan | 08.45 | Netwerken, Internet | Stallings 17.1–17.2 (online, zie [2]) |
09 jan | college vervalt (ik ben ziek en er is geen opname) | ||
13 jan | 08.45 | Netwerken, Internet | Stallings, Appendix 17A |
16 jan | 08.45 | werkcollege | Stallings, Problems 17.2 (“List the major disadvantages ...”), 17.3 (“A TCP segment consisting of 1500 bits ...”), 17.5 (“The previous version of the TFTP specification ...”), 17.6 (“What is the limiting factor ...?”) |
31 jan | 12.30 | tentamen | Het tentamen is een gesloten-boek-tentamen. Ik zal er wel voor zorgen dat je je uitwerkingen van de opdrachten (evtl. ontdaan van overdadig commentaar) krijgt. |
Beoordeling
De cursus wordt beoordeeld met een tentamen. Om deel te mogen nemen aan het tentamen, moet je twee praktische opdrachten uitgevoerd hebben; echter, het cijfer wordt uitsluitend bepaald op basis van het tentamen.
Je mag tijdens het tentamen gebruik maken van jouw uitwerkingen van de praktische opdrachten (evtl. ontdaan van overdadig commentaar).
Praktische opdrachten
Je zult twee praktische opdrachten uitvoeren:
- een eenvoudig assembly-programma schrijven. Assembly is de meest basale programmeertaal van een computer, die direct in machinetaal vertaald kan worden.
- met FSP (de procesalgebra die je in het hoorcollege leert) een systeem beschrijven en onderzoeken.
Literatuur
We gebruiken hoofdzakelijk het volgende boek, dat je ook al bij Thalia kon kopen:
- Operating systems: internals and design principles. / William Stallings. – Seventh ed. – Upper Saddle River, NJ: Pearson, 2011. – ISBN 978-0-13-230998-1.
Dit boek heeft een website, maar sommige delen zijn in de website van de 6e editie makkelijker bereikbaar.
Aanvullende literatuur
Daarnaast gebruiken we delen uit het volgende boek voor het hoorcollege over netwerken:
- Computer networks / Andrew S. Tanenbaum. – Fourth ed. – Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall PTR, 2003. – ISBN 0-13-066102-3.
FSP (het onderwerp van de tweede praktische opdracht) wordt o.a. beschreven in het boek:
- Concurrency: state models & Java programs / Jeff Magee; Jeff Kramer. – Chichester: Wiley, 1999. – ISBN 0-471-98710-7.
Alle drie boeken staan in de faculteitsbibliotheek FNWI. Ik beveel aan het eerste boek, van Stallings, te kopen.
De docent
Ik ben David N. Jansen en verzorg de hoor- en werkcolleges. Schroom niet om bij vragen over de vorm of de inhoud contact met mij op te nemen. Je mag altijd langskomen, ook zonder afspraak, en mailen!