Wanneer vraag ik een docent of adviseur?

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Informatievoorziening FAQ


Overige FAQ-categorieën

Je studeert hier, en je hebt een vraag.

Problemen oplossen in vier stappen

1. Denk eerst zelf na!

2. Raadpleeg de beschikbare bronnen!

Bijvoorbeeld de studiegids, het rooster, de examenregeling, de aankondigingen in BlackBoard.

Docenten zijn geen wandelende gegevensbank. Zij moeten net als jij de bronnen raadplegen. En tot sommige bronnen hebben ze, anders dan jij, niet eens toegang. Zo kan een docent niet in TIS zien wat studenten zien.

3. Vraag een medestudent!

De kans is groot dat je medestudenten het antwoord dat je zoekt meteen paraat hebben. Omdat ze dezelfde cursussen volgen aan dezelfde universiteit en vergelijkbare problemen kennen.

Sommige dingen kun je overigens ook bijvoorbeeld aan het onderwijsbureau of aan de portier vragen. Het onderwijsbureau maakt de roosters en de portier weet uit hoofde van zijn functie welk zaaltje waar is.

Zie ook: Bij wie moet ik zijn?

4. Vraag een docent!

Dit staat met opzet op de vierde plaats. Docenten helpen graag, en je kunt sommige docenten 's nachts wakker maken voor een interessante vakinhopudelijke vraag. Ook met persoonlijke problemen kun je bij docenten en adviseurs terecht.

Maar bedenk wel dat de tijd van een docent schaars is en zijn salaris hoog. De Nederlandse belastingbetaler betaalt docenten niet om vragen te beantwoorden die je met een van de eerdere stappen zelf kunt beantwoorden of aan een medestudent vragen. En docenten besteden hun tijd echt veel liever aan nuttig inhoudelijk werk en persoonlijke begeleiding dan dat ze call center of vraagbaak van de organisatie spelen.

Als je er echt niet uit komt, bijvoorbeeld omdat een bron ook met hulp van de website en van je medestudenten niet te vinden is of omdat je stuit op tegenstrijdige informatie, is het natuurlijk wat anders.



Aan deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend. Maatgevend zijn de officiële regelingen.