Studiecontract (1)
Uit Werkplaats
Uitgangspunten
- Je heb de voor het volgen van deze cursus nodige tijd, 28u/ec.
- Je hebt de motivatie om binnen deze tijd ook te werken om te slagen.
- Dit verondersteld hebbende, heeft de docent de cursus zo opgezet en biedt op een zodanige manier begeleiding dat je in principe slaagt als je deelneemt aan de geplande onderwijsactiviteiten (colleges, oefeningen, verwerken van feedback etc.) en de tijdsbesteding gelijkmatig verdeelt over de cursusperiode.
- Als je om welke redenen dan ook niet kunt of wilt studeren volgens de opzet van de cursus, neem je je verantwoordelijkheid en tref je een persoonlijke regeling met de docent. Om de gedachten te bepalen:
- In het uiterste geval spreek je af dat je geen beroep doet op begeleiding, dat je op je eigen manier studeert en alleen deelneemt aan het tentamen.
- Als je bijvoorbeeld verhinderd bent om aan colleges deel te nemen, doe je een voorstel hoe je dit gemis wilt compenseren en wat je daarbij van de docent verwacht.
- Als je gedurende bepaalde perioden minder tijd hebt, spreek je met de docent af wanneer en hoe je dat compenseert en welke begeleiding je daarbij kunt krijgen.
- Oefenen doe je om te leren. It's a deal:
- De docent bedenkt oefeningen en geeft feedback op je uitwerkingen.
- Jij voert de oefeningen uit en verwerkt de feedback.
- Daarna kun je het en weet je dat je het kunt.
- Het oefenen kan niet worden beloond door cijfers die "meetellen" bij het eindcijfer.
- Bijzonderheden
-
- Deze cursus is zo ingericht, dat je hem op twee niveaus kunt volgen. Het tweede niveau vergt academische motivatie en wellicht meer inspanning van jou en van de docent.
- Het tentamen is hetzelfde voor beide niveaus, en ook de tentamenstof komt op beide niveaus voldoende aan de orde.
Spelregels voor niveau 1
- De onderwijscyclus
- Je volgt de colleges en denkt mee.
- Deze colleges bieden ook ruimte voor kleine oefeningen. Deze voer je uit.
- Je werkt de voor zelfstudie opgegeven literatuur door.
- Je doet het opgegeven huiswerk en levert de uitwerkingen op tijd in.
- Je verwerkt de feedback die je daarop hebt gekregen. Daartoe maak je, indien nodig, een afspraak met de docent voor nadere toelichting. De docent is daartoe bereid.
- Als je het huiswerk voor een bepaald onderdeel niet hebt uitgevoerd en ingeleverd, heb je geen recht op bijles over dit onderdeel.
- In het geval van overmacht zoek je samen met de docent een oplossing.
- Als je aan deze cyclus niet kunt of wilt deelnemen, tref je in overleg met de docent een eigen regeling.
Spelregels voor niveau A
Niveau A biedt en verlangt meer. Jij en de docent leveren een extra inspanning. De beloning is een behandeling van de stof op academisch niveau, met meer diepgang en meer vrijheid.
- De onderwijscyclus
- Je volgt de colleges van niveau 1 en/of maakt je de stof in zelfstudie eigen.
- Je voert het aan jou opgegeven huiswerk uit en levert de uitwerkingen op tijd in.
- In het begin zal dat identiek zijn aan het huiswerk van niveau 1;
- Later zijn vrijere opdrachten voorstelbaar.
- Je neemt goed voorbereid en actief deel aan de extra colleges op niveau A.
- Als je je uitwerkingen niet conform de opdracht inlevert of niet deelneemt aan de extra colleges, verlies je het recht op deelname aan niveau A.