Portfolio/beleid
In het studiejaar 2009-2010 is gestart met een portfolio voor de eerste jaars studenten informatica en informatiekunde. We streven naar een “ontwikkelportfolio”, hetgeen betekent dat het vooral gebruikt wordt om de student te laten reflecteren op de studie, het vakgebied en zijn/haar eigen studiekeuzes en studieproces.
Doel
Onderzoek leert dat studenten die meer reflecteren ook beter studeren.
Dus de doelen van het portfolio zijn:
- Studenten leren reflecteren op de studie en hun studieproces. NB Reflectie is een belangrijke academische vaardigheid.
- Studenten hun keuzes expliciet laten maken
Het portfolio bestaat uit een aantal documenten en producten die de student aanmaakt binnen de electronische werkplaats. Studenten zijn vrij om (onderdelen van) hun portfolio prive te houden. Gedurende het eerste jaar wordt het portfolio besproken met de tutor, die het portfolio dus gebruikt bij de advisering van de student en in het monitoren van het studieproces. In volgende jaren wordt het portfolio door de studieadviseur gelezen en zal uitgangspunt vormen voor studieadviesgesprekken.
Concrete Opzet
Het portfolio wordt opgestart in III (Introductie Informatica en Informatiekunde). Een onderdeel van III vormt het eerste onderdeel (1) van het portfolio. Dit bevat een reflectie van de student op de inhoud van de studie, de verwachtingen die hij/zij daar over heeft en een reflectie op de eigen studiemotivatie.
In het eerste semester – net voor de kerstvakantie - zal de student bij een vak een kort reflectiestuk schrijven, als onderdeel van dat vak. Bij Informatica P1 (Programmeren 1) en bij Informatiekunde OCT
(Oriëntatie College Toepassingen). Dit vormt onderdeel (2) van het portfolio.
Aan het begin van het tweede semester - februari - wordt gevraagd een reflectie op het eerste semester te schrijven en een vooruitblik naar het tweede semester. Dit is onderdeel (3) van het portfolio.
Gedurende het tweede semester wordt bij BB (Beweren en Bewijzen) aan de studenten gevraagd een reflectie op het vak te schrijven. Dit is onderdeel (4) van het portfolio.
Aan het eind van het tweede semester wordt de studenten gevraagd om in het vak RenD1 een stuk te schrijven over hun ervaringen over het afgelopen jaar (wat ging goed, wat ging niet goed en waarom niet, waar ben ik goed in, waarin minder, wat vind ik leuk, wat minder, ...), hun plannen voor het komend jaar en hun kijk op de studie. Hierin kunnen ook expliciet de ervaringen en activiteiten in de eerste jaars excursie en RenD1 aan de orde komen. Dit is onderdeel (5) van het portfolio.
Opmerkingen
- De stukken (1)--(5) zullen allemaal hun eigen "signatuur" hebben. Om het concreter te maken zullen we een aantal concrete vragen en onderwerpen aanreiken die de student in dat specifieke onderdeel kan behandelen. Het is niet de bedoeling grote verslagen te schrijven (1 A4 voldoet), maar de stukken moeten wel inhoud hebben.
- Alle stukken, behalve (3) zijn gekoppeld aan een vak. De vakdocenten zullen deze stukken dus ook “aftekenen” en ze vormen onderdeel van de verplichte opdrachten in het vak.
- De stukken worden in de electronische werkplaats gecreeerd. De student kan er voor kiezen deze stukken prive te houden, maar zal in ieder geval zijn tutor toegang moeten verlenen.
- De tutorgesprekken staan ingeroosterd voor de studenten (vanaf maandag 14 september elke drie weken op maandagmiddag van half 4 tot half 5). Het staat tutoren uiteraard vrij om het tijdstip in overleg met de tutorgroep aan te passen.
Herman Geuvers
Onderwijsdirecteur I&I
17 september 2009