Informatica of Informatiekunde?

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
iChallenge

vaak gestelde vragen

Wij

Onze wetenschappers
aan het woord

Jij

Wat kun je
met zo'n studie?

De studie

onderwijsvormen
projecten
en meer

voor scholieren

CodeYard
Profielwerkstukken

Vraagstukken rond de verwerking van informatie kun je vanuit verschillende invalshoeken bekijken. “Hoe zit zo’n horloge in elkaar? Hoe moeten al die radertjes in elkaar grijpen?”, maar ook: “Wat wil de gebruiker eigenlijk weten? Hoe wijzen we de tijd het beste aan?”

Wetenschappers van het Onderwijsnstituut voor Informatica en Informatiekunde verzorgen dan ook twee opleidingen rond ICT: informatica en informatiekunde. Deze vakgebieden zijn nauw met elkaar verbonden, maar benaderen de ICT elk op een eigen wijze.

Informatici ontwikkelen methoden en gereedschappen om de bouw van computersystemen te ondersteunen. Men richt zich vooral op de vraag hoe je ervoor kunt zorgen dat software betrouwbaar is en voldoet aan eisen van gebruikers en omgeving. Het thema van informatica in Nijmegen is dan ook ‘Kwaliteit van software’. Veel informatici werken als ‘software-architect’.

Informatiekundigen zijn als het ware ‘informatie-architecten’. Ze onderzoeken hoe je de mogelijkheden, behoeften en eisen van ICT, mensen en organisaties optimaal op elkaar kunt afstemmen, en hoe je die kunt vertalen naar een ontwerp (een informatiearchitectuur). In dit ontwerp worden zowel de techniek als de organisatie en de interactie met gebruikers vormgegeven.

Je kunt binnen ons instituut zonder al te veel tijdverlies overstappen als blijkt dat de andere opleiding je toch beter ligt. Hoe sneller je dat beslist, des te gemakkelijker zo’n overstap gaat. Bovendien zijn er keuzemogelijkheden in het derde jaar van het bachelorpogramma, waardoor je een persoonlijke combinatie van informatica- en informatiekundecursussen kunt samenstellen.