Domeinmodellering-Opdracht/2 Activiteiten/Casus/Deelopdracht 2/2 Opdrachtbeschrijving

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

Domeinmodellering-Opdracht


 © comments



Deel II: Informatie-analyse t/m beperkingsregels + checks


Achtergrond

We gaan nu verder met de al eerder in deze DM-cursus gebruikte beschrijving van de ziekenhuiscasus. Middels het uitvoeren van een ‘Change-oriented Organization Study’ ben je al enigszins vertrouwd geraakt met dit UoD.
We gaan in deze deelopdracht weer een stap verder in de richting van het ontwerpen en realiseren van een [beperkt] prototype van een realistisch aandoend [eenvoudig, administratief] informatiesysteem.,br /> Bij de reeds uitgevoerde ‘wekelijkse’ studietaken is al op kleine, beperkte UoD’s geoefend met het opbouwen van een [ORM-] datamodel. In deze casus moet je de zo al verworven kennis en ervaring toepassen op een uitgebreidere, semi-realistische situatie.


Leerdoelen

Na uitvoeren van deze leertaak ben je in staat om de verschillende aspecten die in de cursus zijn (en nog worden) behandeld rond het opstellen van het benodigde [ORM-] datamodel (conceptuele schema), toe te passen in een ‘realistische situatie’.


Instructie

Organisatie: werk ook voor dit casusdeel weer in de eerder gevormde groepjes van 3 studenten (met je eigen ‘casus-team’) [of vul dat aan tot in totaal 3 leden!].

Deze tweede casus-deeltaak behelst het aan de ziekenhuis-casus uitvoeren van een (ORM-) Informatie-Analyse, met daarin expliciet èn verantwoord: verwoording, opstellen van een eerste ‘ruw’ CS (Conceptueel Schema), opsporen en aanbrengen van de beperkingsregels in dat CS en waarbij tevens de gebruikelijke tests worden uitgevoerd (m.b.t. de key length check en de test voor geneste objecttypes), gezocht wordt naar subtypes (specialisatie/generalisatie) en mogelijke set-types en objectificaties.

Opmerkingen:

  1. begin uiteraard met het formuleren van elementaire feit-expressies, gevolg door elementaire feittype-expressies;
  2. qua taakverdeling kun je daarom beginnen met het afspreken van een werkverdeling over het opstellen en [in een kale tekst-editor] intikken van de elementaire zinsexpressies die horen bij de informatie die je kunt halen uit de verstrekte tabellen in de casusbeschrijving.
  3. ofschoon dat niet verplicht is, suggereren we voor je uitwerking gebruik te maken van de VisioModeler-tool. De tool is freeware en [was] op te halen via de ORM-homepage op http://www.orm.net/ . Ga daar naar de map “Resources” en kijk bij ‘3) The former ORM tool known as VisioModeler is freely available...’. Helaas is de link binnen de Microsoft-site tegenwoordig onvindbaar! Ik heb de tool daarom geplaatst op: http://www.cs.ru.nl/~gerp/B3/MSVisioModeler31.EXE Gewoon downloaden en installeren...; het installatiebestand is ca. 25 MB groot). Helaas draait de tool niet meer onder Windows Vista (wèl onder XP). Je kunt die tool ook gebruiken vanuit een van de pc-ruimten op de faculteit; ga dan naar de (read-only) ‘xpcursus ..(T: )’-netwerkschijf en ga dan in de map DomeinMod naar de submap ‘Program’. Maak daar (via ‘Send To..’) voor het bestand Visomdlr.EXE een shortcut naar je Desktop, om via die shortcut het programma te kunnen opstarten.
  4. als je de kwalificatie van de verwoordingen via die CASE-tool hebt uitgevoerd, kun je de gebruikte gebruikersverwoordingen deels wel weer genereren (via menu-optie Window/Verbalizer) en in je rapport opnemen; maar om te voorkomen dat je ze (deels) opnieuw moet intikken is het het eenvoudigst om eerst zo’n (lees: alle!) verwoording in een tekstverwerker (of editor zoals ‘Notepad.exe’) in te tikken en daarna via Copy/Paste over te brengen naar de fact-editor van de tool.
    De tool kan het gemakkelijkst expressies verwerken, als die in de ‘Freeform/Capitalized’-vorm zijn:
    Entiteit1naam ( Labelnaam1) relatie-omschrijving Entiteit2naam ( Label2naam) (etc. voor n-air)
    waarbij zowel entiteit- als labeltype-namen met een hoofdletter beginnen en de hier tussen haakjes aangeven labeltype-namen indentificerend zijn voor het betreffende entiteit-type.
    ORMTekstEditor.gif
    Mocht er niet direct zo’n identificerend labeltype bestaan, dan kun je de haakjes+wat er tussen staat voorlopig weglaten en later de identificatie regelen;
  5. bij het opsporen van uniciteitsregels hoef je alleen in twijfelgevallen expliciet (dus met verantwoording naar de opdrachtgever!) de arbeidsintensieve ‘tabelmethode’ te gebruiken; het màg natuurlijk altijd, maar het móet dus bij twijfelgevallen (met andere woorden: als je het aanbrengen van uniciteitspijlen fout doet zonder dat je de ‘tabelmethode’ toepast, dan zit je dus goed fout!);
  6. helaas is het met deze tool niet mogelijk een [grafisch zichtbaar] onderscheid te maken tussen specialisatie en generalisatie. Gebruik voorlopig voor beide situaties de ‘subtype-aanpak’; we vinden later wel een ‘work-around’ om dit probleem op te lossen;
  7. met vragen/problemen kun je in eerste instantie mij (=GP) bijvoorbeeld in een pauze aanschieten; ook kun je je vragen per email stellen. (GP is afwezig van 20-11 t/m 6-12!)

Gebruik voor het werken aan deze [deel]opdracht weer de elektronische DM-werkplaats. Maak één ‘uitwerkingsdocument’ en één ‘reflectiedocument’ per groep. Laat degene die voor deze deelopdracht de verslagen van groepsbesprekingen maakt, die documenten aanmaken en laat hem/haar er ook voor zorgen [door het aanpassen van de 2 Access-rechten-regels voor de andere twee groepsleden] dat het uitwerkingsdocument [naast de docenten] door slechts de 3 groepsleden ingezien en bewerkt kan worden.
Het reflectiedocument moet uiteraard weer door iedereen ingezien kunnen worden en gebruikt worden om ook vragen aan anderen te stellen. En uiteraard geef je ook feedback op vragen van andere groepen…


Producten / dead line

(deadline: lever je [papieren] uitwerking uiterlijk dinsdagmiddag 8 december 2009 om 16:00u in op de kamer van Ger Paulussen: HG02.068). Let er op, dat je niet alleen een ‘plaatje’ (het ORM-schema) inlevert; voorafgaand aan het CS behoren de eerder genoemde elementaire feitexpressies én de elementaire feittype-expressies te komen en resultaten/conclusies van de uitgevoerde testen en de verdere verantwoording. Vergeet niet een eigen evaluatie in te leveren.

N.B. Kijk voor alle zekerheid nog even na wat in de sheets van de [organisatorische] inleiding op deze cursus [Course Info: “DM Cursus: Opzet, Organisatie en educational approach”] over het onderwerp ‘de casus’ wordt aangegeven…