Categorie:Instrumenten voor onderwijsmanagement

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken
Experts voor academisch beta-onderwijs   vakinhoudelijk academisch dialoog instrumenten doelgroepen

Als bestuurder van een onderwijsorganisatie moet u beslissingen op ICT-gebied nemen en knopen doorhakken. Maar u bent - uiteraard - geen ICT-expert. Het begint al bij de materiaalkennis: Welke systemen zijn er op de markt? Wat is een redelijke prijs? Welke nadelen kleven aan diverse technieken? Is gratis software goed of slecht? U moet dus vertrouwen op het advies van technische deskundigen. Maar kennen deze de processen in uw organisatie wel voldoende? Sporen hun belangen met het belang van uw organisatie?


Als informatiseerder kent u uw eigen producten, het materiaal dat u beheerst en de methoden die u al geruime tijd met succes toepast. Maar misschien kan het soms anders - eleganter en goedkoper. Hoe kunt u voorkomen, uit gewoonte vast te zitten aan een technologie die voor een bepaald doel niet de beste is, terwijl u door de werkdruk nauwelijks tijd heeft om de ontwikkelingen bij te houden? En dan wilt u ook nog goed werk leveren voor een onderwijsinstelling, terwijl de ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en onderwijskunde steeds ondoorzichtiger worden en uw klanten niet altijd even goed onder woorden kunnen brengen wat ze eigenlijk nodig hebben.


Als student, docent of administratief medewerker wilt u uw werk goed doen en daarbij op een prettige manier worden ondersteund door moderne techniek. Maar u wilt zich niet in allerlei bochten moeten wringen om een nieuw, verplicht "systeem" te gebruiken, waarvan het nut twijfelachtig is. En u wilt zeker niet gedwongen zijn om iets, wat goed werkt en waar u goed in bent, op te offeren alleen omdat uw baas verlangt dat het "nu eens zo moet".

En daarnaast nog allerlei dingen die niemand mist, maar die voor betrekkelijk weinig geld in korte tijd gerealiseerd kunnen worden. Hier een paar voorbeelden uit onze eigen faculteit.
  • In de computers van de faculteit staat wat wanneer waar plaatsvindt. Waarom staat dat niet op de monitoren die overal in het gebouw hangen?
  • Waarom staat mijn collegerooster niet in de agenda op mijn mobieltje?
  • Waarom moet een docent de cijfers van zijn studenten uit zijn computer overschijven op een papieren formulier, waarna iemand anders ze weer opnieuw in de computer van de administratie invoert?
  • Als ik toch al op mijn computer de ochtendkranten lees, waarom staat daar niet tussen of er vandaag een docent ziek is en zijn college uitvalt?
  • De universiteit bezit digitale pasfoto's van alle studenten. Waarom staan die niet in Blackboard naast de naam van de student? Ik wil als docent toch graag weten wie wie is.
  • Als onderwijsdirecteur heb ik met beste weten en geweten de taken verdeeld. Waarom kan dan niet iedereen thuis zien wat zijn taken en verantwoordelijkheden zijn en waar zijn college morgen plaatsvindt?
  • De werkgever stelt mensen aan, plaatst ze in kamers en geeft ze een telefoonaansluiting. Waarom moet dan een secretaresse op een afdeling in een Word-bestand een "medewerker- en telefoonlijst" bijhouden?
  • De universiteit weet precies welke vakken ik al gehaald heb en welke ik nog moet volgen. Waarom kan ik niet op een scherm zien wat ik volgend semester moet doen, mag doen en welke keuzemogelijkheden me verder brengen?

Met onze ervaring op de gebieden

  • geven van onderwijs (als docenten die ook onderwijskundig publiceren)
  • onderwijsmanagement
  • ICT (als informatici),
kunnen wij bruggen slaan tussen belanghebbenden, hebben wij succesvolle prototypes van systemen ontwikkeld en in praktijk gebracht
en adviseren wij op alle niveau's van de organisatie.




Gerealiseerde systemen

Gerealiseerde prototypes

  • Elektronische studieplanner

Informatiearchitectuur voor onderwijs

Architectuur en kwaliteit algemeen

Deze categorie bevat geen pagina’s of media.