Werkplaats:Handleiding/Een nieuwe vak-werkplaats opzetten

Uit Werkplaats
< Werkplaats:Handleiding
Versie door Hanno Wupper (overleg | bijdragen) op 13 sep 2009 om 11:45
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Cursussen in de elektronische werkplaats bestaan uit achtergrondinformatie, onderwijsmateriaal, jaargebonden taken en werkstukken en eventueel supplementair materiaal. Om te zorgen dat cursussen zo uniform mogelijk blijven maken we enkele aannames:

  • CURSUS = Cursusafkortingen (i.e. BenB, RE, OZM niet de vakcode uit ISIS/BB)
  • CURSUSNAAM = Volledige cursusnaam (i.e. Beweren en bewijzen, Requirements engineering, Onderzoeksmethoden)

Alle informatie valt onder subfolders van de genoemde onderwerpen, specifiek:

  • de opzet
  • het verhaal
  • het werk
  • supplement

Een cursus zelf bestaat dus uit een omschrijvende pagina en een geheel aan subpagina's in de aangegeven subfolders voor specifiekere informatie. Opdrachten, probeersels en oefeningetjes worden beschreven in de cursuspagina's, maar uitwerkingen altijd in een subpagina van de gebruikerspagina (i.e. Gebruiker:Dirk van der Linden/III/2007-8/Essay).

Een cursus aanmaken

Voor alle pagina's die je hieronder aanmaakt (met uitzondering van de voorpagina van de cursus) dien je het volgende toe te voegen:

{{Contents}}

Begin en standaarddocumenten

  1. Maak een pagina CURSUSNAAM aan. Dit is de voorpagina waar studenten binnenkomen.
    1. Plaats deze pagina in de [[Categorie:Vakwerkplaatsingangen]]. Hierdoor wordt deze pagina opgenomen in de lijst van vakspecifieke ingangen. Daar vind je ook voorbeelden voor zulke voorpagina's.
    2. Zet in deze pagina de aanroep van het cursusspecifieke navigatiemenu (zie #Menustructuren).
  2. Maak nu de volgende subpagina's aan, telkens met {{Contents}}. Als het goed is, zie je dan het navigatieschermpje groeien.
    1. CURSUSNAAM/de opzet met deze onderpagina's:
      1. CURSUSNAAM/de opzet/doelen
      2. CURSUSNAAM/de opzet/dossier
      3. CURSUSNAAM/de opzet/leercyclus
      4. CURSUSNAAM/de opzet/planning
      5. CURSUSNAAM/de opzet/spelregels
    2. CURSUSNAAM/het verhaal met een onderpagina voor elk hoofdstuk:
      1. CURSUSNAAM/het verhaal/n. Hoofdstuk n
    3. CURSUSNAAM/het werk
    4. Maak alvast CURSUSNAAM/het werk/Aankondigingen aan. Hou op deze pagina de jaarlijkse communicatie naar de gehele groep bij. (Zie voor voorbeelden Beweren en bewijzen/het werk/Aankondigingen
      1. Maak een subdirectory aan voor taken/afvinkopdrachten: CURSUSNAAM/het werk/taken
      2. Voor elke taak n maak t.z.t. aan: CURSUSNAAM/het werk/taken/n
      3. Maak indien de cursus een werkstuk, essay of ander doorlopend te realiseren product heeft een pagina met een treffende producttitel aan:
        1. CURSUSNAAM/het werk/werkstuk
    5. CURSUSNAAM/supplement
  3. Plaats beschikbaar supplementair materiaal e.d. onder subpagina's van CURSUSNAAM/supplement/ (i.e. CURSUSNAAM/supplement/rekenvoorbeelden)

Menustructuren

Menustructuren worden automatisch gegenereerd aan hand van subpagina's. Per cursus dient er eenmalig op de voorpagina van de cursus de volgende code te worden gekopieerd:

{{PageTree
|title=CURSUSNAAM
|subtitle=EVENTUELE SUBTITLE VAN DE CURSUS
|color=ACHTERGRONDKLEUR VAN HET MENU
|color2=KLEUR VAN HET MENU ZELF
|extra=EXTRA RUIMTE VOOR BIJVOORBEELD EEN LINK
|logo=AFBEELDING DIE BOVENAAN HET MENU KOMT TE STAAN
}}
Op elke subpagina moet dan alleen nog
{{Content}}
gezet worden.

Een cursus inrichten

Vooralsnog: bekijk Beweren en bewijzen voor voorbeelden.

Cursusmateriaal

Taken

Gebruik bij taken en werkstukken altijd de volgende link om studenten automatisch in hun eigen gebruikersspace te laten werken:

[[Special:Mypage/{{ACADEMISCH JAAR}}/CURSUS/OPDRACHT]]