Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2010-11/Groep 03 REact

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

 






Close Act



Werkstuk Requirements Engineering


REact - Maarten Bovy, Joël Cox, Elmar Dongelmans, Ramon van Os, Joep Top



Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde

Radboud Universiteit Nijmegen







version 18 februari 2022




Page Break




Introduction

Het theatergezelschap Close Act voert voorstellingen en acts op over de hele wereld. Jammer genoeg gaat er af en toe nog wel eens wat mis qua planning. De huidige systemen zijn niet met elkaar geïntegreerd en dit maakt het moeilijk om klantenrelaties te onderhouden, spelers in te plannen en attributen over verschillende plekken op de wereld te verzenden. Daarnaast is het werken met dit systeem niet erg efficiënt, voornamelijk omdat er steeds gegevens van het ene systeem naar het andere systemen moet worden gekopieerd. In dit document stellen wij de requirements op voor één geïntegreerd systeem dat dit allemaal mogelijk moet maken.

Problem statement

De grootste problemen met het huidige systeem ontstaan bij het maken van de planningen. Omdat het huidige systeem geen mogelijkheid biedt om de planningen op elkaar af te stemmen, moet al dit werk met de hand gedaan worden. Hierdoor ontstaan onduidelijkheden. Naast de onduidelijkheden levert het handwerk ook meer werkuren op. Er wordt veel tijd verloren met het uittekenen van de uren met de hand. Eveneens is de kennis van spelers en kostuums gelimiteerd bereikbaar. Het is de bedoeling dat deze informatie in het systeem terug te vinden is, en te koppelen is aan de verschillende optredens.

Scope

We willen ons binnen dit project richten op het organiseren van een show. We verwerken de gegevens van de opdrachtgevers, spelers en de shows in ons ontwerp. Hierbij abstraheren wij van de informatie over kostuums. Puntsgewijs kijken we naar de volgende specifieke onderdelen:

  • Het verzamelen van gegevens over de opdracht (locatie, datum, show enz.).
  • Een overzicht voor de spelers in de vorm van een spelersplanner (read only voor de spelers). Kantoormedewerkers kunnen deze planner wijzigen.
  • Historie van contactmomenten met opdrachtgever bijhouden.

Case analysis

Stakeholder analysis

De stakeholders, zoals bedoeld in dit project, zijn de mensen die direct betrokken zullen zijn met het te maken informatiesysteem. Klanten, partners en andere eventueel belanghebbenden van buiten Close Act zullen tijdens dit project niet als stakeholder worden aangemerkt.


User demography

Binnen Close Act zijn twee type stakeholders te onderscheiden:

Type Beschrijving
Kantoormedewerkers De mensen die op kantoor werken en zich bezighouden met de organisatie en planning van Close Act
Spelers en andere uitvoerende medewerkers De acteurs, materiaalmensen en eventueel andere medewerkers die geen kantoormedewerker zijn.


De kantoormedewerkers zijn de stakeholders die het meest met het informatiesysteem zullen gaan werken. Zij zijn dan ook de belangrijkste groep stakeholders voor ons project. De kantoormedewerkers zullen alle gegevens invoeren in het systeem. Zij zullen zorgen voor de correctheid van de gegevens in het systeem, dat de gegevens op de juiste plaats komen te staan en het up-to-date houden van de gegevens.

De spelers en andere uitvoerende medewerkers zullen op basis van alleen-lezen toegang krijgen tot het systeem. Voor hen is het belangrijkste onderdeel van het systeem de spelersplanner met alle speeldata en gegevens. De spelers en andere uitvoerende medewerkers zullen geen wijzigingen in het systeem aanbrengen.


Stakeholder list

De kantoormedewerkers zijn: Hester, Tonnie, Vivian, Ida en Marja.

Alle spelers, materiaalmensen en andere uitvoerende medewerkers worden als groep gezien en zullen niet als individu genoemd worden.

Mission and vision statement

Mission

Het eindproduct bestaat uit de requirements voor een informatiesysteem, dat in het huidige, chaotische werkproces orde en overzichtelijkheid moeten brengen. Het werk dat op kantoor plaatsvindt is te complex geworden om op de huidige werkwijze voort te zetten. Alle informatie moet bij elkaar worden gebracht en geordend. Zo moet het voor de eindgebruikers eenvoudiger worden om gegevens over optredens terug te vinden en te verwerken.

Vision

Het eindproduct zullen de requirements zijn voor een informatiesysteem waarin alle gegevens, die nodig zijn voor het organiseren van optredens, op een gestructureerde manier zijn opgeslagen. Een databank die alle gegevens bevat die nu verspreid over het hele kantoor worden verzameld en bijgehouden.

Values

Wij hebben er als groep voor gekozen om de onderdelen die iedere iteratie bevat te verdelen onder de groepsleden. Iedereen heeft dus een stukje verantwoordelijkheid. Wel plannen we regelmatig bijeenkomsten om deze onderdelen te bespreken en elkaar op weg te helpen, aan te vullen of te verbeteren. Controle vanuit de groep is dus nadrukkelijk aanwezig.

Executive Sponsor Viewpoint

Wat is het probleem waar men op dit moment tegenaan loopt?

De kern van het het probleem zit hem in het feit dat bijna alle kantoorwerk handmatig wordt gedaan, met hulp van enkele los van elkaar staande gedigitaliseerde planningen en overzichten. Problemen die hierdoor ontstaan zijn onder andere:


- De kans op fouten in de planning is aanwezig. Het blijft immers mensenwerk.

- Het kost heel veel tijd om alle informatie overal terug te vinden


Waarom is een (nieuw) systeem nodig?

Het huidige systeem is in de loop der jaren te complex geworden. Wanneer men nu op een overzichtelijke manier alle data bij elkaar brengt, zal het werkproces in de toekomst veel eenvoudiger verlopen. Verder is het, ook kijkend naar de toekomst, goed om werkwijzen te standaardiseren. Nu is het bedrijf te afhankelijk van de domeinkennis van de kantoormedewerkers.


Waarom is een (nieuw) computersysteem nodig?

Een computersysteem kan een goede basis leggen voor de hierboven beschreven noodzakelijke veranderingen. Het grote voordeel van werken met een computersysteem is de mogelijkheid om alle data gestructureerd bij elkaar te brengen. Vervolgens kun je als gebruiker heel eenvoudig bepaalde specifieke informatie opvragen zonder daarvoor zélf te moeten zoeken. Het systeem doet dit voor je en wel zo dat je alleen de informatie krijgt die je ook daadwerkelijk nodig hebt.


Wie raken er betrokken bij het nieuwe systeem?

De zojuist gespecificeerde stakeholders, te weten: de kantoormedewerkers en de groep van spelers en ander uitvoerend personeel.

Statement of Work

Deadlines

  • Facade iteratie: 1 april
  • Filled iteratie: 13 mei
  • Focused iteratie: 10 juni

Statussen

Code Betekenis Uitleg
V Voltooid Deliverable is nagekeken door minstens 1 teamlid en is klaar om ingeleverd te worden.
C Controleren Deliverable is gemaakt door de verantwoordelijk en dient te worden gecontroleerd/verbeterd door een groepslid.
B Bezig Deliverable is in de maak op de wiki.
NG Niet gestart Het maken van deze deliverable is nog niet (op de wiki) gestart.
NV Niet vereist Deliverable is (in deze iteratie) niet vereist.

Status deliverables

Deliverable Verantwoordelijke Facade iteratie Status Filled iteratie Status Focused iteratie Status
Introduction Joël Preliminary version V Preliminary version V Complete V
Problem statement Ramon As good as possible V As good as possible V Complete V
Stakeholder analysis Elmar As good as possible V As good as possible V Complete V
Mission-vision-values Maarten Complete V Complete V Complete V
Statement of work Joël Complete, and up-to-date V Complete, and up-to-date V Complete, and up-to-date V
Risk analysis Joep Complete, and up-to-date V Complete, and up-to-date V Complete, and up-to-date V
Use case survery Joep As good as possible V Complete, and up-to-date V Complete, and up-to-date V
Use case diagram(s) Joël As good as possible V Nearly complete V Complete V
Integrated UC diagram Joël Complete (though preliminary) V Complete V Complete V
Use cases Joep & Elmar Not yet! V As good as possible V Complete V
Scenarios Ramon Not yet! NV Several for each UC V Complete ("focused" level) V
Domain models Joël Not yet! NV Partially complete V Complete V
Integrated domain model Maarten Not yet! NV Partially complete V Complete V
Business rules catalogue Groep Not yet! NV Partially complete V Complete V
Non-functional requirements Groep Notes V Partially complete V Complete V
Terminological definitions Groep Notes V Partially complete V Complete V
Executive sponsor viewpoint Maarten Complete (integrated in M-V-V!) V Complete (integrated in M-V-V!) V Complete (integrated in M-V-V!) V
Use case tests Groep Notes V As good as possible V Complete V
Business process definitions - If available / relevant NV If relevant NV If relevant NV
GUI metaphors / storyboards - If relevant NV If relevant NV If relevant NV

Risk analysis

# Category Risk Solution needed by Status Days lost Expectancy factor Risk factor
01 Personeel Ziekte van groepslid - - 2 1% 10
02 Informatie Verkeerde interpretatie van gekregen informatie - - 3 20% 80
03 Informatie Niet alle benodigde informatie in het systeem verwerkt - - 3 35% 70
04 Informatie Informatie over spelers die nu in het hoofd van de kantoormedewerkers zit wordt door ons verkeerd geformuleerd - - 4 10% 80

Requirements

Use cases

Use case survey

# Name Description Initiating actor
01 Nieuwe opdracht toevoegen Gegevens van een nieuwe opdracht invoeren Kantoormedewerkers
02 Opdracht inzien/wijzigen Informatie over bestaande opdrachten inzien/toevoegen/verwijderen Kantoormedewerkers
03 Spelersplanner inzien Het bekijken van de spelersplanner Spelers
04 Spelers plannen De kantoormedewerker planned een speler in voor een specifieke performance. Kantoormedewerkers
05 Nieuwe medewerker toevoegen Medewerkergegevens toevoegen Kantoormedewerkers
06 Contacthistorie inzien/wijzigen Het inzien/wijzigen van de contacthistorie per opdrachtgever Kantoormedewerkers
07 Mogelijke performances inzien/wijzigen Het inzien van bestaande performances en/of het samenstellen van een performance. Kantoormedewerkers
08 Medewerkergegevens inzien/wijzigen De lijst met alle medewerkers inzien en informatie per medewerker kunnen bekijken Kantoormedewerkers

Integrated use case diagram

REact IUC diagram.png

Individual use cases

Nieuwe opdracht toevoegen

Create a Use Case for all of the ones identified in the survey, include relevant business rule(s) and a Use case Diagram.

Use Case: 01 Nieuwe opdracht toevoegen
Use case diagram REact Use case diagram 1.png
Domain Model DM UC 1.png
Description Gegevens van een nieuwe opdracht invoeren
Actor Kantoormedewerker
Preconditions -
Postconditions Er is een nieuwe opdracht toegevoegd.
Trigger Kantoormedewerker geeft aan systeem aan dat hij nieuwe opdracht wilt toevoegen.
Basic course of events

1. Systeem vraagt om show. (ga naar Use Case 07, stap 2).
2. Systeem vraagt of de kantoormedewerker de opdracht nu in wil plannen.
3. Kantoormedewerker kiest ervoor om de opdracht in te plannen.
4. Systeem toont agenda en geeft hierin aan wanneer het mogelijk is om de opdracht in te plannen.
5. Kantoormedewerker kiest datum en bevestigt.
6. Systeem toont overzicht van de opdracht.
7. Kantoormedewerker sluit af.

Alternate paths

3.1 Kantoormedewerker kiest ervoor om de opdracht niet in te plannen. Hier eindigt de Use Case.
5.1 Kantoormedewerker annuleert. Terug naar stap 3.

Related business rules #9

Opdracht inzien/wijzigen

Use Case: 02 Opdracht inzien/wijzigen
Use case diagram

REact Use case diagram 2.png

Domain Model DM UC 2.png
Description Opdrachtgegevens inzien/toevoegen/verwijderen
Actor Kantoormedewerker
Preconditions -
Postconditions Opdrachtgegevens zijn gewijzigd/ ingezien.
Trigger
  • Kantoormedewerker navigeert naar overzicht van opdrachten.
  • Kantoormedewerker selecteert opdracht uit agenda, begin met stap 3.
Basic course of events

1. Systeem toont overzicht van opdrachten.
2. Kantoormedewerker kiest opdracht.
3. Systeem toont opdrachtgegevens.
4. Kantoormedewerker past gegevens aan en bevestigt.
5. Systeem toont opdrachtgevens.
6. Kantoormedewerker sluit opdrachtgegevens af.
7. Systeem toont overzicht van opdrachten.
8. Kantoormedewerker sluit opdrachtoverzicht af.

Alternate paths

4.1 Kantoormedewerker heeft gegevens ingezien, maar past ze niet aan. Ga naar stap 6.
8.1 Kantoormedewerker kiest opdracht. Ga naar stap 3.

Related business rules -

Spelersplanner inzien

Use Case: 03 Spelersplanner inzien
Use case diagram REact Use case diagram 3.png
Domain Model DM UC 3.png
Description Het bekijken van de spelersplanner.
Actor Speler
Preconditions Planning gemaakt door kantoormedewerker
Postconditions Speler heeft de planning ingezien en weet wanneer hij moet optreden
Trigger

Speler navigeert naar spelersplanner

Basic course of events

1. Systeem toont spelersplanner.
2. Speler sluit spelersplanner af.

Alternate paths -
Related business rules #10

Spelers plannen

Use Case: 04 Spelers plannen
Use case diagram REact Use case diagram 4.png
Domain Model DM UC 4.png
Description De kantoormedewerker planned een speler in voor een specifieke performance.
Actor Kantoormedewerker
Preconditions

Er is minstens een opdracht.

Postconditions Planning gemaakt door kantoormedewerker
Trigger

Kantoormedewerker navigeert naar spelersplanner

Basic course of events

1. Systeem toont spelersplanner.
2. Kantoormedewerker geeft aan een speler in te willen plannen.
3. Systeem vraagt om welke specifieke performance het gaat.
4. Kantoormedewerker geeft aan om welke specifieke performance het gaat.
5. Systeem toont overzicht van spelers en vraagt welke speler ingeplanned moet worden.
6. Kantoormedewerker geeft aan om welke speler het gaat en bevestigt.
7. Systeem toont de spelersplanner met nieuwe gegevens.
8. Kantoormedewerker sluit spelersplanner af.

Alternate paths

4.1 Kantoormedewerker annuleert. Einde use case.
6.1 Kantoormedewerker annuleert. Einde use case.

Related business rules
  • #2
  • #5

Nieuwe medewerker toevoegen

Use Case: 05 Nieuwe medewerker toevoegen
Use case diagram REact Use case diagram 5.png
Domain Model DM UC 5.png
Description Medewerkergegevens toevoegen.
Actor Kantoormedewerker
Preconditions -
Postconditions Speler/kantoormedewerker is toegevoegd aan het systeem.
Trigger

Kantoormedewerker navigeert naar locatie waar een nieuwe medewerker kan worden toegevoegd aan het systeem.

Basic course of events

1. Kantoormedewerker geeft aan een nieuwe medewerker te willen toevoegen.
2. Systeem vraagt om functie(kantoormedewerker/speler).
3. Kantoormedewerker vult in: "kantoormedewerker".
4. Systeem vraagt om persoonsgegevens(voornaam, achternaam, geboortedatum, e-mailadres, adres, telefoonnummer).
5. Kantoormedewerker vult persoonsgegevens in en bevestigt.
6. Systeem geeft aan dat de persoongegevens zijn toegevoegd.
7. Kantoormedewerker stuurt een bevestigingmail naar nieuwe medewerker en sluit af.

Alternate paths

3.1. Kantoormedewerker vult in: "speler".

Related business rules #5

Contacthistorie inzien/wijzigen

Use Case: 06 Contacthistorie inzien/wijzigen
Use case diagram REact Use case diagram 6.png
Domain Model DM UC 6.png
Description Het wijzigen van de contacthistorie per opdrachtgever.
Actor Kantoormedewerker
Preconditions -
Postconditions Contacthistorie is aangepast
Trigger

Kantoormedewerker navigeert naar het overzichtsscherm van de opdrachtgever.

Basic course of events

1. Systeem toont overzichtsscherm van de opdrachtgever.
2. Kantoormedewerker geeft aan dat hij de contacthistorie wil aanpassen.
3. Systeem geeft invoerveld weer.
4. Kantoormedewerker voert nieuwe contacthistorie in en bevestigt.
5. Systeem geeft het overzichtsscherm van de opdrachtgever weer (met de nieuwe contacthistorie).
6. Kantoormedewerker sluit systeem af.

Alternate paths

2.1 Kantoormedewerker heeft de contacthistorie bekeken. Hier eindigt de use case.
4.1 Kantoormedewerker wijzigt eerder ingevoerde contacthistorie en bevestigt.

Related business rules #6

Mogelijke performances inzien/wijzigen

Use Case: 07 Mogelijke performances inzien/wijzigen
Use case diagram REact Use case diagram 7.png
Domain Model DM UC 7.png
Description Het inzien van bestaande performances en/of het samenstellen van een performance.
Actor Kantoormedewerker
Preconditions -
Postconditions
  • performance is ingezien.
  • performance is aangepast.
  • performance is aangemaakt.
Trigger

Kantoormedewerker navigeert naar overzicht van performances.

Basic course of events

1. Systeem toont overzicht van performances.
2. Kantoormedewerker geeft aan welke performance hij wil inzien.
3. Systeem geeft overzicht van performance weer.
4. Kantoormedewerker sluit overzicht af.

Alternate paths

2.1.1. Kantoormedewerker geeft aan welke performance hij wil aanpassen.
2.1.2. Systeem geeft overzicht van performance weer.
2.1.3. Kantoormedewerker past performance aan en bevestigt.

2.1.3.1. Kantoormedewerker annuleert.

2.2.1. Kantoormedewerker geeft aan dat hij een performance wil aanmaken.
2.2.2. Systeem vraagt om performancegegevens.
2.2.3. Kantoormedewerker voert gegevens in en bevestigt.

2.2.3.1. Kantoormedewerker annuleert.

2.3.1. Kantoormedewerker geeft aan dat hij een bestaande performance wil aanpassen voor een specifieke opdracht.
2.3.2. Systeem geeft overzicht van performance weer.
2.3.3. Kantoormedewerker past performance aan, koppelt de specifieke performance aan een opdracht en bevestigt.

2.3.3.1. Kantoormedewerker annuleert.
Related business rules
  • #2
  • #7
  • #8

Medewerkergegevens inzien/wijzigen

Use Case: 08 Medewerkergegevens inzien/wijzigen
Use case diagram REact Use case diagram 8.png
Domain Model DM UC 8.png
Description De lijst met alle medewerkers inzien/wijzigen en informatie per medewerker kunnen bekijken/wijzigen.
Actor Kantoormedewerker
Preconditions

Er moeten medewerkers ingevoerd zijn in het systeem als er iets gewijzigd moet worden.

Postconditions Kantoormedewerker heeft gegevens over medewerkers bekeken/gewijzigd.
Trigger

Kantoormedewerker navigeert naar overzicht van alle medewerkers.

Basic course of events

1. Systeem toont overzicht van medewerkers.
2. Kantoormedewerker kiest medewerker die hij wil aanpassen.
3. Systeem toont gegevens van de geselecteerde medewerker.
4. Kantoormedewerker past gegevens van medewerker aan en bevestigt.
5. Systeem toont bijgewerkte gegevens van medewerker.
6. Kantoormedewerker sluit overzicht af.

Alternate paths

4.1 Kantoormedewerker heeft de gegevens van de medewerker ingezien. Hier eindigt de use case.

Related business rules #5

Use case tests

Opdrachtgever geeft een datum aan de kantoormedewerker, waarna het systeem de beschikbare shows weergeeft (aan de hand van beschikbare kostuums e.d.).

De opdrachtgever kan ook een show opgeven, waarna beschikbare data weergegeven worden. Dit geeft de eerste indicatie van eventuele data/shows.

Er moet tot slot gecontroleerd worden of de spelers beschikbaar zijn

Scenarios

Individual scenarios

Scenario: Nieuw Opdracht Toevoegen

Use Case: 01 Nieuwe opdracht toevoegen
  • Henry navigeert naar: Nieuw Opdracht
  • Het systeem vraagt Henry om een show te kiezen en geeft de keuzemogelijkheden: Malaya, Pi Leau, Xo
  • Henry kiest voor Pi Leau
  • Het systeem vraagt of Henry de opdracht nu wilt inplannen in de agenda
  • Henry geeft aan de opdracht nu in de agenda te willen zetten
  • Het systeem opent de agenda en toont data waarop deze opdracht ingepland kan worden
  • Henry kiest voor 15 mei 2012 en bevestigd deze datum
  • Het systeem geeft een overzicht:
    • Opdracht datum: 15 mei 2012
    • Opdrachtgever: DansValleiBV
      • Contactpersoon: Beau ter Ham
      • Telefoon: 077 - 1234567
      • E-mail: BeauterHam@gmail.nl
    • Voorstelling: Pi Leau
  • Henry sluit het overzicht af
Use Case: 01 Nieuwe opdracht toevoegen (Alternative path 1)
  • Henry navigeert naar: Nieuw Opdracht
  • Het systeem vraagt Henry om een show te kiezen en geeft de keuzemogelijkheden: Malaya, Pi Leau, Xo
  • Henry kiest voor Pi Leau
  • Het systeem vraagt of Henry de opdracht nu wilt inplannen in de agenda
  • Henry geeft aan de opdracht nu niet in de agenda te willen zetten
  • Het systeem geeft een overzicht:
    • Opdracht datum: -
    • Opdrachtgever: DansValleiBV
      • Contactpersoon: Beau ter Ham
      • Telefoon: 077 - 1234567
      • E-mail: BeauterHam@gmail.nl
    • Voorstelling: Pi Leau
  • Henry sluit het overzicht af
Use Case: 01 Nieuwe opdracht toevoegen (Alternative path 2)
  • Henry navigeert naar: Nieuw Opdracht
  • Het systeem vraagt Henry om een show te kiezen en geeft de keuzemogelijkheden: Malaya, Pi Leau, Xo
  • Henry kiest voor Pi Leau
  • Het systeem vraagt of Henry de opdracht nu wilt inplannen in de agenda
  • Henry geeft aan de opdracht nu in de agenda te willen zetten
  • Het systeem opent de agenda en toont data waarop deze opdracht ingepland kan worden
  • Henry kiest voor 15 mei 2012. Henry realiseert zich dat hij een foutieve datum heeft ingevoerd en annuleert de invoer.
  • Het systeem vraagt of Henry de opdracht nu wilt inplannen in de agenda
  • Henry geeft aan de opdracht nu in de agenda te willen zetten
  • Het systeem opent de agenda en toont data waarop deze opdracht ingepland kan worden
  • Henry kiest voor 18 mei 2012 en bevestigd deze datum
  • Het systeem geeft een overzicht:
    • Opdracht datum: 18 mei 2012
    • Opdrachtgever: DansValleiBV
      • Contactpersoon: Beau ter Ham
      • Telefoon: 077 - 1234567
      • E-mail: BeauterHam@gmail.nl
    • Voorstelling: Pi Leau
  • Henry sluit het overzicht af

Scenario: Opdracht Wijzigen/Inzien

Use Case: 02 Opdracht wijzigen/inzien
  • Henry navigeert naar het overzicht van de opdrachten
  • Het systeem toont een lijst met opdrachten en bijbehorende data:
    • 1 april 2012 - Malaya
    • 5 april 2012 - Pi Leau
    • 5 juni 2012 - Malaya
    • 19 juni 2012 - Pi Leau
    • 16 augustus 2012 - Xo
  • Henry kiest de opdracht Pi Leau op 19-06-2012
  • Het systeem toont:
    • Opdracht: 19 juni 2012
    • Opdrachtgever: DansValleiBV
      • Contactpersoon: Beau ter Ham
      • Telefoon: 077 - 1234567
      • E-mail: BeauterHam@gmail.nl
  • Henry wijzigt de opdrachtdatum naar 21 juni 2012 en slaat deze wijziging op
  • Het systeem toont:
    • Opdracht: 21 juni 2012
    • Opdrachtgever: DansValleiBV
      • Contactpersoon: Beau ter Ham
      • Telefoon: 077 - 1234567
      • E-mail: BeauterHam@gmail.nl
  • Henry sluit het overzicht van 21 juni 2012
  • Het systeem toont een lijst met opdrachten en bijbehorende data:
    • 1 april 2012 - Malaya
    • 5 april 2012 - Pi Leau
    • 5 juni 2012 - Malaya
    • 21 juni 2012 - Pi Leau
    • 16 augustus 2012 - Xo
  • Henry sluit het opdracht overzicht af


Use Case: 02 Opdracht wijzigen/inzien (Alternative path 1)
  • Henry navigeert naar het overzicht van de opdrachten
  • Het systeem toont een lijst met opdrachten en bijbehorende data:
    • 1 april 2012 - Malaya
    • 5 april 2012 - Pi Leau
    • 5 juni 2012 - Malaya
    • 19 juni 2012 - Pi Leau
    • 16 augustus 2012 - Xo
  • Henry kiest de opdracht Pi Leau op 19-06-2012
  • Het systeem toont:
    • Opdracht: 19 juni 2012
    • Opdrachtgever: DansValleiBV
      • Contactpersoon: Beau ter Ham
      • Telefoon: 077 - 1234567
      • E-mail: BeauterHam@gmail.nl
  • Henry bekijkt de gegevens
  • Henry sluit het overzicht van 19 juni 2012
  • Het systeem toont een lijst met opdrachten en bijbehorende data:
    • 1 april 2012 - Malaya
    • 5 april 2012 - Pi Leau
    • 5 juni 2012 - Malaya
    • 21 juni 2012 - Pi Leau
    • 16 augustus 2012 - Xo
  • Henry sluit het opdracht overzicht af


Use Case: 02 Opdracht wijzigen/inzien (Alternative path 2)
  • Henry navigeert naar het overzicht van de opdrachten
  • Het systeem toont een lijst met opdrachten en bijbehorende data:
    • 1 april 2012 - Malaya
    • 5 april 2012 - Pi Leau
    • 5 juni 2012 - Malaya
    • 19 juni 2012 - Pi Leau
    • 16 augustus 2012 - Xo
  • Henry kiest de opdracht Pi Leau op 19-06-2012
  • Het systeem toont:
    • Opdracht: 19 juni 2012
    • Opdrachtgever: DansValleiBV
      • Contactpersoon: Beau ter Ham
      • Telefoon: 077 - 1234567
      • E-mail: BeauterHam@gmail.nl
  • Henry wijzigt de opdrachtdatum naar 21 juni 2012 en slaat deze wijziging op
  • Het systeem toont:
    • Opdracht: 21 juni 2012
    • Opdrachtgever: DansValleiBV
      • Contactpersoon: Beau ter Ham
      • Telefoon: 077 - 1234567
      • E-mail: BeauterHam@gmail.nl
  • Henry sluit het overzicht van deze opdracht
  • Het systeem geeft het overzicht van alle opdrachten weer
    • 1 april 2012 - Malaya
    • 5 april 2012 - Pi Leau
    • 5 juni 2012 - Malaya
    • 21 juni 2012 - Pi Leau
    • 16 augustus 2012 - Xo
  • Henry kiest de opdracht op 16-08-2012
  • Het systeem toont:
    • Opdracht: 16 augustus 2012
    • Opdrachtgever: BeweegMaarBV
      • Contactpersoon: Stanley Mes
      • Telefoon: 077 - 0123456
      • E-mail: Stanley_Mes@gmail.nl
  • Henry bekijkt de gegevens
  • Henry sluit het overzicht van 16 augustus 2012
  • Het systeem toont een lijst met opdrachten en bijbehorende data:
    • 1 april 2012 - Malaya
    • 5 april 2012 - Pi Leau
    • 5 juni 2012 - Malaya
    • 21 juni 2012 - Pi Leau
    • 16 augustus 2012 - Xo
  • Henry kiest 5 april
  • Het systeem toont:
    • Opdracht: 5 april 2012
    • Opdrachtgever: DansValleiBV
      • Contactpersoon: Beau ter Ham
      • Telefoon: 077 - 1234567
      • E-mail: BeauterHam@gmail.nl
  • Henry bekijkt de gegevens
  • Henry sluit opdracht overzicht af
  • Het systeem toont een lijst met opdrachten en bijbehorende data:
    • 1 april 2012 - Malaya
    • 5 april 2012 - Pi Leau
    • 5 juni 2012 - Malaya
    • 21 juni 2012 - Pi Leau
    • 16 augustus 2012 - Xo
  • Henry sluit de lijst met opdrachten

Scenario: Spelersplanner Inzien

Use Case: 03 Spelersplanner inzien
  • Niels opent de Spelersplanner
  • Het systeem toont de spelersagenda:
Speler Datum
Niels 15-05-2012
Mary 18-06-2012
Bram 19-06-2012
Suzy 01-08-2012
  • Niels sluit de spelersagenda

Scenario: Spelers Plannen

Use Case: 04 Spelers plannen
  • Henry navigeert naar: Spelersplanner
  • Het systeem toont de spelers agenda met ingeplande uren
  • Henry geeft aan een speler in te willen plannen
  • Het systeem om welke specifieke performance het gaat:
    • Xo
      • 21 juni 2012
      • 25 augustus 2012
      • 13 oktober 2012
    • Pi Leau
      • 16 juli 2012
      • 8 augustus 2012
      • 1 september 2012
    • Malaya
      • 6 april 2012
      • 16 mei 2012
      • 4 juli 2012
  • Henry kiest voor Malaya op 6 april 2012
  • Het systeem geeft een overzicht van de spelers die mee kunnen spelen aan Malaya op 6 april 2012
    • Niels
    • Marieke
    • Pjetr
    • Andrey
    • Nienke
    • Petra
  • Henry kiest Niels
  • Het systeem toont de spelers agenda van 6 april met bijbehorende details
    • Niels
    • Imke
    • Jennifer
    • Pjótr
    • Sam
    •  !Deze voorstelling heeft nog 3 spelers nodig!
  • Henry sluit de spelersplanner


Use Case: 04 Spelers plannen (Alternative Path 1)
  • Henry navigeert naar: Spelersplanner
  • Het systeem toont de spelers agenda met ingeplande uren
  • Henry geeft aan een speler in te willen plannen
  • Het systeem om welke specifieke performance het gaat:
    • Xo
      • 21 juni 2012
      • 25 augustus 2012
      • 13 oktober 2012
    • Pi Leau
      • 16 juli 2012
      • 8 augustus 2012
      • 1 september 2012
    • Malaya
      • 6 april 2012
      • 16 mei 2012
      • 4 juli 2012
  • Henry annuleert de bezigheid en sluit de spelersplanner


Use Case: 04 Spelers plannen (Alternative Path 2)
  • Henry navigeert naar: Spelersplanner
  • Het systeem toont de spelers agenda met ingeplande uren
  • Henry geeft aan een speler in te willen plannen
  • Het systeem om welke specifieke performance het gaat:
    • Xo
      • 21 juni 2012
      • 25 augustus 2012
      • 13 oktober 2012
    • Pi Leau
      • 16 juli 2012
      • 8 augustus 2012
      • 1 september 2012
    • Malaya
      • 6 april 2012
      • 16 mei 2012
      • 4 juli 2012
  • Henry kiest voor Malaya op 6 april 2012
  • Het systeem geeft een overzicht van de spelers die mee kunnen spelen aan Malaya op 6 april 2012
    • Niels
    • Marieke
    • Pjetr
    • Andrey
    • Nienke
    • Petra
  • Henry annuleert zijn bezigheid en sluit de spelersplanner

Scenario: Nieuw Medewerker Toevoegen

Use Case: 05 Nieuwe medewerker toevoegen
  • Henry navigeert naar: Nieuwe Medewerker
  • Het systeem vraagt naar de functie van de nieuwe medewerker
  • Henry vult in: Kantoormedewerker en bevestigt
  • Het systeem vraagt naar de persoonsgegevens van de nieuwe kantoormederwerker
  • Henry voert in (en bevestigt):
    • Daan Jans
    • 23-08-1989
    • Daan_Jans@hotmail.com
    • Droomstraat 234
    • 06-12345678
  • Het systeem stuurt een bevestiging naar Daan_Jans@hotmail.com met daarbij de geheimhoudingsverklaring
  • Henry sluit het systeem af


Use Case: 05 Nieuwe medewerker toevoegen (Alternative Path 1)
  • Henry navigeert naar: Nieuwe Medewerker
  • Het systeem vraagt naar de functie van de nieuwe medewerker
  • Henry vult in: Speler en bevestigt
  • Het systeem vraagt naar de persoonsgegevens van de nieuwe speler
  • Henry voert in (en bevestigt):
    • Anna Nas
    • Vrouw
    • 1.63 meter
    • 16-02-1976
    • Anna_Nas_Sap@live.com
    • Fruitlaan 16
    • 06-02345679
  • Het systeem stuurt een bevestiging naar Anna_Nas_Sap@live.com
  • Henry sluit het systeem af

Scenario: Contacthistorie Aanpassen

Use Case: 06 Contacthistorie aanpassen
  • Henry navigeert naar: Opdrachtgevers
  • Het systeem geeft een overzichtslijst van de opdrachtgevers en vraagt naar de naam van de opdrachtgever die gezocht wordt
    • DansValleiBV
    • BeweegMaarBV
    • SpraakWatervalBV
  • Henry geeft aan de contacthistorie van DansValleiBV te willen zien
  • Het systeem toont alle voorafgaande contacten met DansValleiBV
  • Henry voegt het laatste contact toe aan het systeem en bevestigd:
    • 21-05-2011 \ Getelefoneerd met H. Mens. Opdracht 17-01-2012 bevestigd (Malaya).
  • Het systeem toont een overzicht met alle contactmomenten van DansValleiBV
    • 16 mei 2011 \ Getelefoneerd met H. Mens over een opdracht op 17-01-2012
    • 19 mei 2011 \ Getelefoneerd met H. Mens over de mogelijkheden op 17-01-2012. Malaya aangeraden.
    • 22 mei 2011 \ Getelefoneerd met H. Mens. Opdracht 17-01-2012 bevestigd (Malaya).
  • Henry sluit het systeem af


Use Case: 06 Contacthistorie aanpassen (Alternative Path 1)
  • Henry navigeert naar: Opdrachtgevers
  • Het systeem geeft een overzichtslijst van de opdrachtgevers en vraagt naar de naam van de opdrachtgever die gezocht wordt
    • DansValleiBV
    • BeweegMaarBV
    • SpraakWatervalBV
  • Henry geeft aan de contacthistorie van DansValleiBV te willen zien
  • Het systeem toont alle voorafgaande contacten met DansValleiBV
  • Henry bekijkt de contacthistorie met DansValleiBV en sluit het systeem af


Use Case: 06 Contacthistorie aanpassen (Alternative Path 2)
  • Henry navigeert naar: Opdrachtgevers
  • Het systeem geeft een overzichtslijst van de opdrachtgevers en vraagt naar de naam van de opdrachtgever die gezocht wordt
    • DansValleiBV
    • BeweegMaarBV
    • SpraakWatervalBV
  • Henry geeft aan de contacthistorie van DansValleiBV te willen zien
  • Het systeem toont alle voorafgaande contacten met DansValleiBV
  • Henry kiest het laatste contactmoment met DansValleiBV van 16 mei 2011
    • Getelefoneerd met H. Mens over een opdracht op 17-01-2012
  • Henry voegt de voorstelling toe aan het contactmoment
    • Getelefoneerd met H. Mens over de voorstelling Xo op 17-01-2012
  • Henry bevestigd de wijziging
  • Het systeem toont een overzicht van de contacthistorie met DansValleiBV
    • 16 mei 2011 \ Getelefoneerd met H. Mens over de voorstelling Xo op 17-01-2012 (gewijzigd op 17 mei 2011 om 14.24)
    • 19 mei 2011 \ Getelefoneerd met H. Mens over de mogelijkheden op 17-01-2012. Malaya aangeraden.
    • 22 mei 2011 \ Getelefoneerd met H. Mens. Opdracht 17-01-2012 bevestigd (Malaya).
  • Henry sluit het systeem af

Scenario: Mogelijk Performances Inzien/Aanpassen

Use Case: 07 Mogelijke performances inzien/aanpassen
  • Henry navigeert naar: Performances
  • Het systeem toont een overzicht van de performances:
    • Malaya
    • Pi Leau
    • Xo
  • Henry kiest voor Malaya
  • Het systeem geeft de performancedetails
    • Malaya
    • Spektakel voorstelling
    • 60 min
    • Schemer of later
    • Tussen het publiek
    • 32 medewerkers
      • 22 spelers
      • 10 crewleden
    • 8 uur opbouwtijd
    • 2,5 uur afbreektijd
    • Licht/geluid door Close Act

...

  • Henry sluit het systeem


Use Case: 07 Mogelijke performances inzien/aanpassen (Alternative Path 1)
  • Henry navigeert naar: Performances
  • Het systeem toont een overzicht van de performances:
    • Malaya
    • Pi Leau
    • Xo
  • Henry kiest voor Malaya
  • Het systeem geeft de performancedetails
    • Malaya
    • Spektakel voorstelling
    • 60 min
    • Schemer of later
    • Tussen het publiek
    • 32 medewerkers
      • 22 spelers
      • 10 crewleden
    • 8 uur opbouwtijd
    • 2,5 uur afbreektijd
    • Licht/geluid door Close Act

...

  • Henry geeft aan de performance te willen aanpassen
  • Het systeem geeft het aanpasvenster weer
  • Henry wijzigt de naam van Malaya naar MalaXo, veranderd de volgende onderdelen en bevestigd
    • 140 min
    • 45 medewerkers
      • 32 spelers
      • 12 crewleden
    • 10 uur opbouwtijd
    • 4 uur afbreektijd
  • Het systeem geeft een overzicht van de performance MalaXo weer:
    • MalaXo
    • Spektakel voorstelling
    • 140 min
    • Schemer of later
    • Tussen het publiek
    • 45 medewerkers
      • 32 spelers
      • 12 crewleden
    • 10 uur opbouwtijd
    • 4 uur afbreektijd
    • Licht/geluid door Close Act
  • Henry sluit het systeem af


Use Case: 07 Mogelijke performances inzien/aanpassen (Alternative Path 2)
  • Henry navigeert naar: Performances
  • Het systeem toont een overzicht van de performances:
    • Malaya
    • Pi Leau
    • Xo
  • Henry kiest voor Malaya
  • Het systeem geeft de performancedetails
    • Malaya
    • Spektakel voorstelling
    • 60 min
    • Schemer of later
    • Tussen het publiek
    • 32 medewerkers
      • 22 spelers
      • 10 crewleden
    • 8 uur opbouwtijd
    • 2,5 uur afbreektijd
    • Licht/geluid door Close Act

...

  • Henry geeft aan de performance te willen aanpassen
  • Het systeem geeft het aanpasvenster weer
  • Henry wijzigt de naam van Malaya naar MalaXo en veranderd de volgende onderdelen
    • 140 min
    • 45 medewerkers
      • 32 spelers
      • 12 crewleden
    • 10 uur opbouwtijd
    • 4 uur afbreektijd
  • Het systeem geeft een overzicht van de performance MalaXo weer:
    • MalaXo
    • Spektakel voorstelling
    • 140 min
    • Schemer of later
    • Tussen het publiek
    • 45 medewerkers
      • 32 spelers
      • 12 crewleden
    • 10 uur opbouwtijd
    • 4 uur afbreektijd
    • Licht/geluid door Close Act
  • Henry annuleert zijn wijzigingen en sluit het systeem af


Use Case: 07 Mogelijke performances inzien/aanpassen (Alternative Path 3)
  • Henry navigeert naar: Performances
  • Het systeem toont een overzicht van de performances:
    • Malaya
    • Pi Leau
    • Xo
  • Henry geeft aan een nieuwe performance te willen toevoegen
  • Het systeem vraagt naar de performancedetails
    • W2P
    • Spektakel voorstelling
    • 120 min
    • Ochtend
    • Tussen het publiek
    • 16 medewerkers
      • 10 spelers
      • 6 crewleden
    • 3 uur opbouwtijd
    • 2 uur afbreektijd
    • Licht/geluid door Close Act

...

  • Henry bevestigd de performance details
  • Het systeem geeft een overzicht van de ingevoerde performance
    • W2P
    • Spektakel voorstelling
    • 120
    • Ochtend
    • Tussen het publiek
    • 16 medewerkers
      • 10 spelers
      • 6 crewleden
    • 3 uur opbouwtijd
    • 2 uur afbreektijd
    • Licht/geluid door Close Act
  • Henry geeft aan een performance te willen veranderen voor een specifieke opdracht
  • Het systeem geeft een overzicht van de bestaande performances
  • Henry kiest voor W2P
  • Het systeem geeft de performance details van W2P in een overzicht weer
    • W2P
    • Spektakel voorstelling
    • 120 min
    • Ochtend
    • Tussen het publiek
    • 16 medewerkers
      • 10 spelers
      • 6 crewleden
    • 3 uur opbouwtijd
    • 2 uur afbreektijd
    • Licht/geluid door Close Act
  • Henry wijzigt de performance en koppelt deze aan de opdracht voor DansValleiBV op 06-06-2012
    • W2P
    • Spektakel voorstelling
    • 80 min
    • Middag
    • Tussen het publiek
    • 16 medewerkers
      • 10 spelers
      • 6 crewleden
    • 2 uur opbouwtijd
    • 1,5 uur afbreektijd
    • Geluid door Close Act
    • Licht door DansValleiBV
  • Het systeem geeft een overzicht van de performance voor DansVallei op 06-06-2012
    • W2P
    • Spektakel voorstelling
    • 80 min
    • Middag
    • Tussen het publiek
    • 16 medewerkers
      • 10 spelers
      • 6 crewleden
    • 2 uur opbouwtijd
    • 1,5 uur afbreektijd
    • Geluid door Close Act
    • Licht door DansValleiBV
  • Henry sluit het systeem af

Scenario: Medewerkersgegevens Inzien/Wijzigen

Use Case: 08 Medewerkersgegevens inzien/wijzigen
  • Henry navigeert naar: Spelersoverzicht
  • Het systeem toont een overzicht van de huidige spelers:
    • Niels
    • Mary
    • Suzy
    • Bram
  • Henry kiest Suzy
  • Het systeem geeft de gegevens van Suzy weer
    • Naam: Suzy
    • Leeftijd: 34
    • Woonplaats: America
    • Lengte: 1.68 meter
    • Mogelijk speelbare data: -
  • Henry geeft aan dat Suzy kan spelen van 16 juni 2011 - 28 aug 2011 en bevestigd
  • Het systeem geeft de gegevens van Suzy weer
    • Naam: Suzy
    • Leeftijd: 34
    • Woonplaats: America
    • Lengte: 1.68 meter
    • Mogelijk speelbare data: 16 juni 2011 - 28 aug 2011
  • Henry sluit het systeem af


Use Case: 08 Medewerkersgegevens inzien/wijzigen (Alternative Path 1)
  • Henry navigeert naar: Spelersoverzicht
  • Het systeem toont een overzicht van de huidige spelers:
    • Niels
    • Mary
    • Suzy
    • Bram
  • Henry kiest Suzy
  • Het systeem geeft de gegevens van Suzy weer
    • Naam: Suzy
    • Leeftijd: 34
    • Woonplaats: America
    • Lengte: 1.68 meter
    • Mogelijk speelbare data: -
  • Henry geeft aan dat Suzy kan spelen van 16 juni 2011 - 28 aug 2011
  • Het systeem geeft de gegevens van Suzy weer
    • Naam: Suzy
    • Leeftijd: 34
    • Woonplaats: America
    • Lengte: 1.68 meter
    • Mogelijk speelbare data: 16 juni 2011 - 28 aug 2011
  • Henry annuleert zijn wijzigingen en sluit het systeem af

Integrated Domainmodel

ORM-Model REact vs2.png

Non-functional Requirements

Beschikbaarheid

Omdat het voorgestelde systeem de kritieke processen van het bedrijf begeleid, is het van belang dat het systeem een hoge beschikbaarheid kent. Eventueel onderhoud aan het systeem moet dan ook buiten kantooruren (of rustige perioden) gebeuren.

Bruikbaarheid

De processen die geautomatiseerd worden zijn erg rijk aan informatie. In het nieuwe systeem moet al deze informatie overzichtelijk te bekijken zijn. De hoeveelheid informatie op één scherm moet dus beperkt zijn. Daarnaast moet het mogelijk zijn om informatie te filteren op bepaalde attributen en over een zoekfunctie beschikken. Op die manier kan specifieke data snel worden terug gevonden.

Integriteit

De data binnen het systeem moet ten alle tijden integer zijn, om zo planningsproblemen te voorkomen. Niet-integere informatie mag nooit worden opgeslagen en de gebruiker moet geïnformeerd worden wanneer zij tegenstrijdige informatie probeert op te slaan.

Veiligheid

De toegang tot het systeem moet beperkt worden tot werknemers van Close Act en eventuele externe personen die voorafgaand permissie hebben gekregen. Ook moet de systeem er voor zorgen dat bepaalde groepen stakeholders beperkte toegangsrechten hebben. Zoals de spelers die alleen de spelersplanner kunnen inzien.

Addendum

Business Rules Catalogue

Business Rules Catalogue
Nr. Regel definitie
1 Een performance kan alleen gegeven worden wanneer alle rollen door de correcte spelers vervuld zijn.
2 Een performance kan alleen ingepland worden wanneer alle benodigdheden en spelers genoeg tijd hebben om naar de locatie af te reizen.
3 Lunch en parkeergelegenheid worden door opdrachtgever verzorgd.
4 Iedere opdrachtgever is bereikbaar via e-mail én telefoon.
5 Iedere medewerker is bereikbaar via e-mail én telefoon.
6 Van ieder contactmoment wordt het besprokene gedocumenteerd in het systeem.
7 Performances kunnen worden aangepast naar gelang de wensen en eisen van de opdrachtgever.
8 Alle performances zijn onderhevig aan de algemene voorwaarden van Close Act.
9 Een opdracht mag alleen aangenomen worden als de opdrachtgever betrouwbaar is bevonden door de kantoormedewerker.
10 Spelersplanner kan alleen bewerkt worden door kantoormedewerkers.

Terminological Definitions

Term Definitie
Opdrachtgever Een persoon of organisatie die in het verleden of op dit moment diensten heeft afgenomen/afneemt van Close Act.
Opdracht Een door de opdrachtgever en kantoormedewerker opgestelde performance.
Spelersplanner De uiteindelijke agenda met daarin weergegeven wanneer welke speler voor welke show ingepland staat.
Performance Een show of een act uitgevoerd door Close Act.
Specifieke performance Een aan een opdracht aangepaste performance.
Medewerker Een persoon die voor Close Act werkt.
Speler Een toneelspeler die voor Close Act werkt.
Kantoormedewerker Een medewerker die voor Close Act op kantoor werkt.
Rol Een rol in een performance .
Functie Een ondersteunende rol in een performance.
Performance variatie Een standaard performance waarbij bepaalde elementen aangepast zijn aan de wensen van de opdrachtgever, bijvoorbeeld meer spelers bij een act.