Research and Development 1/^Archief/2007-2008/projecten/Automatisering OV betalingsverkeer/Onderzoek fase 2
Inhoud
De lijst met criteria
Uit het gebruikersonderzoek hebben wij geconcludeerd dat gebruikers:
- Het huidige betaalsysteem graag willen behouden
- Een contactloze pas niet absoluut vereist vinden
- Graag anoniem willen kunnen reizen
- Hun persoonsgegevens op de pas willen beschermen voor onbevoegden
- Willen dat iedereen netjes betaald voor hun reis
- Absoluut beschermd willen zijn tegen dieven die saldo van hun reispas willen stelen
Operationalisatie
Aan ons is de uitdaging om iets vrij dagelijks, maar toch zeer ruim begrip te operationaliseren. Namelijk, gebruiksgemak, veiligheid. Daarom moeten wij een aantal stellingen omzetten in variabelen die te meten zijn. Hieronder volgt een lijstje van variabelen waarop wij kunnen meten:
- Gebruiksgemak - Aantal tevreden gebruikers
- Gebruiksgemak - De lengte van een betaaltransactie in seconden
- Gebruiksgemak - Het aantal gebruikers dat het nieuwe systeem gebruikt t.o.v. het oude
- Veiligheid - Het aantal gebruikers dat zich niet veilig voelt
- Veiligheid - Het aantal malen dat er misbruik van het systeem gepleegd wordt t.o.v. het aantal malen dat dit probleemloos gaat
- Veiligheid - Het aantal malen dat privacy van gebruikers wordt geschonden
- Veiligheid - De mogelijkheid om saldo van gebruikers te stelen met huidige technieken
- Personeel - Aantal werknemers benodigd om het OV-systeem te laten werken zoals het is bedoeld
Waarom denken wij dat gebruikers deze verandering willen?
Gebruikers willen eigenlijk helemaal niet veel verandering. Ze willen namelijk dat de oude betaalmethoden beschikbaar moeten blijven, en innovatieve technologieen zoals RFID zijn ook niet gewenst. Het is zeer goed mogelijk dat mensen een beetje vast zitten in nostalgie, mogelijk dat jongeren al veel minder moeite hebben met nieuwere technologieën.
Er is echter wel interesse in betere beveiliging voor
- Betaalsaldo
- Persoonsgegevens
- Zwartrijden
Dit zijn punten die nog niet helemaal goed zijn in het ouderwetse systeem, en ook niet in het nieuwe OV chipkaartsysteem. Zwartrijders zijn er namelijk genoeg, en de conducteurs kunnen niet iedereen pakken. Persoonsgegevens zijn met kaartjes niet echt te achterhalen, maar in het OV chipkaart systeem wel, erg gemakkelijk zelfs. Het betaalsaldo van andere mensen is met beide bestaande systemen wel beschermd, de ontwikkelaars van de OV chipkaart beweren dat er geen saldo van gebruikers gestolen kan worden. Echter, als ook deze beveiliging wordt gekraakt dan is het misschien toch mogelijk dat iemand voor de lol iemands saldo op 0 kan zetten.
Beschouwing van het huidige OV-chipkaart systeem
Pro's
- Het gebruik is makkelijker dan losse kaartjes. Een contactloze pas zorgt er voor dat de gebruiker praktisch niets hoeft te doen om een betaaltransactie af te ronden, dit gaat dus erg vlug.
Bovendien hoeven gebruikers voor hun reis geen kaartje te kope, tenzij ze anoniem willen reizen. Behalve de gebruiker profiteert ook de conducteur van de contactloze pas, deze kan met een scanner makkelijk kijken of een reiziger legaal reist.
- Ruimte voor anoniem vervoer. Er zijn kaarten met een vast saldo te koop, die zonder persoonsinformatie af te geven gekocht kunnen worden. chipkaart V&A
- Saldo van de gebruiker wordt veilig geacht (bron nodig)
Con's
Zoals te lezen op de site Is de chip op de huidige OV-kaart niet veilig.
- De gebruikers zijn niet tevreden. Het gebrek aan veiligheid leidt ertoe dat er nu al misbruik gemaakt kan worden van het betaalsysteem, zonder dat het al in gebruik is genomen. De gebruikers horen alleen slecht nieuws, en zullen dus niet echt tevreden zijn, aangezien hun privacy geschonden kan worden.
Zijn er bestaande systemen vergelijkbaar met het ov chipkaartsysteem?
Er zijn bestaande systemen, die ook chipkaarten gebruiken. Denk aan:
- Oyster (Verenigd koninkrijk) [1] (Eamonn)
- Touch and travel (Duitsland) [2] (Rob)
- Myki (Australië) [3] (Joost)
Er is een boek over te vinden: Titel: OV-chipkaart - De technologie van de OV-chipkaart wordt ook elders toegepast. Hoe kunnen organisaties beveiligingslekken aanpakken? Auteur: Ernst Bovelander; Marcel Koers Jaar: 2008 In: Informatie : maandblad voor informatieverwerking, ISSN 0019-9907 Nummering: (2008) (03), pag. 10-15 (6) Onderwerp tijdschrift: bedrijfskunde, organisatiekunde
Eigen OV-chipkaart systeem
Zie hoofdpagina https://lab.cs.ru.nl/algemeen/Research_and_Development_1/het_werk/2007-8/projecten/Automatisering_OV_betalingsverkeer/Product