Research and Development 1/2012-13/projecten/dev5/Expert Review

Uit Werkplaats
< Research and Development 1‎ | 2012-13‎ | projecten‎ | dev5
Versie door Bernhard Degen (overleg | bijdragen) op 26 apr 2013 om 22:59 (Conclusie)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments








Inleiding

We hebben ervoor gekozen om de app van nu.nl te onderzoeken. Deze app is beschikbaar voor Android. Echter hij is daarnaast ook nog beschikbaar voor Windows. Dit zorgde ervoor dat we de app konden testen op verschillende apparaten. Hierdoor konden we ook kijken of er eventuele verschillen waren tussen de manier waarop de app werkt op beide apparaten.

De nu.nl-app wordt vooral gebruikt om op ieder gewenst moment van de dag het allerlaatste nieuws te kunnen checken. Er zijn verschillende categorieën nieuws. Zo is er:

  • algemeen nieuws
  • economisch nieuws
  • sport nieuws
  • tech nieuws
  • overig nieuws

Naast het checken van het allerlaatste nieuws is het ook mogelijk om in het archief te kijken. Op de website nu.nl is het mogelijk om in het archief te zoeken naar een bepaald nieuwsbericht. Dit is op de app (zowel voor android als windows) echter niet mogelijk. Wel kan men op de app controleren wat de beurskoers is, wat voor een weer het wordt, welke programma's erop tv zijn, welke file's er op dit moment zijn en welke voetbaluitslagen bekend zijn.

Tenslotte kan men ook nog diverse rubrieken bekijken in de hoofdcategorieën:

  • nieuws, economie en sport
  • entertainment en tech
  • lifestyle en wetenschap
  • cartoons en beeld
  • overig

Methode

Allereerst stellen we personas op. Aan de hand van deze personas proberen we ons een beeld te vormen over hoe verschillende mensen over deze app denken. Als personas hebben we mensen gekozen die redelijk ver van elkaar af staan. Zo hebben we een jong meisje van 18 jaar die net als ons een telefoon heeft en regelmatig diverse apps gebruikt. Daarnaast hebben we echter ook een persoon die haast nooit met telefoons en dergelijke omgaat en het liefst ieder technisch apparaat in de prullenbak gooit. Daarna stellen we scenario's op die we dan ook door zullen lopen. We zullen hier dan een aantal conclusies uittrekken en vertellen wat de positieve en negatieve punten van de app zijn. Ook zullen we vertellen hoe wij denken dat de app het best verbeterd kan worden.

Personas

Lynn Janssen

  • Leeftijd: 18
  • Frequent app/telefoon gebruikster (oa Facebook, Twitter, nieuws).
  • Al vaker gebruik gemaakt van de betreffende app.
  • Technisch vaardig, door frequent gebruik zeer snel in staat te browsen.
  • Studente, werkt als bijbaantje in de AH bij de broodafdeling. Komt met werk niet expliciet in aanraking met techniek.

Bart van der Linden

  • Leeftijd: 35
  • Gebruikt veel technische programma's, heeft een tablet, smartphone, laptop.
  • Voor de betreffende app gebruikt hij zijn tablet.
  • Nog nooit de betreffende app gebruikt.
  • Technisch zeer onderlegd.
  • Werkzaam in de ICT, komt dagelijks in aanraking met technologie.

Tom Voermans

  • Leeftijd: 47
  • Gebruikt niet veel technische apparatuur, prefereert papier, heeft sinds kort een smartphone.
  • Nog nooit de betreffende app gebruikt.
  • Weinig tot geen technische kennis en vaardigheden.
  • Werkzaam als docent, vrij ouderwetse instelling.

Nienke Swinkels

  • Leeftijd: 31
  • Gebruikt veelal tekstverwerkers zoals Word en Excel, niet veel apps buiten WhatsApp op haar telefoon.
  • Nog nooit de betreffende app gebruikt.
  • Gemiddelde technische kennis, kan overweg met de meeste programma's maar zal geen gebruik maken van shortcuts ed.
  • Werkzaam als administratief medewerkster, werkt met tekstverwerkers en mailprogramma's.

Scenario's

We willen testen of de personas een beetje met de app overweg kunnen. We laten hen een aantal dingen opzoeken.

Scenario 1

Aantal kilometer file op dit moment

Allereerst vragen wij hen om op te zoeken hoeveel kilometer file er staat.

  • De persoon moet op de pagina file komen in nu-verkeer.
  • Daar moet hij kijken hoeveel km file er op dit moment staat.

Scenario 2

TV-Gids

Vervolgens vragen we hen of ze weten wat vanavond, om 19.30 op ned 3, op tv komt.

  • De persoon moet in staat zijn om vanaf de pagina met filemeldingen weer terug naar de voorpagina te komen.
  • Vanaf de voorpagina moet hij/zij de tv-gids kunnen vinden.
  • Daarna moet de persoon het juiste tijdstip zoeken. Men moet in dit geval kijken bij Primetime. Vervolgens moet naar de goede zender worgen gegaan.
  • Tenslotte kan men lezen welk programma om 19.30 op ned 3 komt.

Resultaten

Uitvoer Scenario's

Scenario 1

Lynn Janssen

  • Lynn opent de app en komt op de voorpagina terecht.
  • Ze gaat op zoek naar de filemeldingen.
  • Bovenaan in de balk ziet ze een knopje met de tekst 6 files eronder.
  • Ze klikt op het knopje.
  • Ze wordt doorgestuurd naar de pagina NU-verkeer.
  • Ze ziet staan dat er in totaal 6 files zijn.
  • Ze telt het aantal km file bij elkaar op en concludeert dat er in totaal 14 km file is.
  • Lynn sluit de app af.

Bart van der Linden

  • Hij opent de app door op het icoontje ervan te tikken.
  • Hij wacht tot de app geladen is.
  • Een overzicht van titels verschijnt en hij scrolt hier doorheen.
  • Omdat hij hier enkel nieuwsartikels ziet, drukt hij op de menu-knop van zijn apparaat.
  • Aan de onderkant van het scherm ontvouwt zich een menu. Ook hier staat geen verwijzing naar file-informatie en daarom tikt hij op het item "Meer".
  • Het scherm wordt gevuld met een overzicht van categorieën. Onder de rubriek "Overig" vindt hij de knop "Verkeer" en tikt hierop.
  • Een opsomming van drie files verschijnt met maar één file die een lengte heeft. Hieruit kan hij de totale afstand niet bepalen.
  • Hij herinnert zich dat in het vorige scherm ook een knop "Instellingen" te zien was en drukt op de terug-knop.
  • In het lijstje vindt hij de gezochte knop en tikt erop.
  • Hier vindt hij niets dat met file informatie te maken zou kunnen hebben.
  • Hij verlaat het scherm door op de home-knop op zijn apparaat de drukken.

Tom Voermans

  • Tom moet even zoeken op de telefoon, maar vindt uiteindelijk de app en opent hem.
  • De voorpagina verschijnt in beeld.
  • Tom gaat op zoek naar filemeldingen, maar vindt deze niet onder die naam.
  • Daarna probeert hij de categorie verkeer te vinden.
  • Hij vindt echter geen categorie verkeer op de voorpagina.
  • Tom klikt op een willekeurig bericht in overig.
  • Hij komt echter terecht bij een nieuwsbericht over een zanger.
  • Tom heeft geen idee hoe hij terug komt naar het beginscherm.
  • Hij geeft het op.

Nienke Swinkels

  • Ze ziet een icoontje op haar home-scherm met een logo dat ze eerder heeft gezien op de website van nu.nl en tikt erop.
  • In de balk die bovenin haar scherm komt te staan, leest ze "1 files".
  • Ze tikt op het rijtje auto's erboven.
  • Een nieuw venster met de titel "NU Verkeer" opent zich.
  • Hierin staat één file "Utrecht - Zwolle" met beschrijving "5 km Stilstaand verkeer...".
  • Ze heeft gevonden wat ze wilde weten en zet haar telefoon uit.

Scenario 2

Lynn Janssen

  • Lynn opent de app van nu.nl.
  • Ze wacht tot de app helemaal is opgestart.
  • Nadat ze op de voorpagina gezocht heeft vindt ze bovenaan in een beeld een balk met knoppen.
  • Ze ziet de knop met "TV-gids".
  • Ze klikt op de knop en komt in een scherm met een tv programmering.
  • Ze zoek tussen het lijstje naar "Nederland 3".
  • Vervolgens kijkt ze of het tijdstip 19:30 erin voorkomt. Dit is niet het geval.
  • Ze scrolt tot bovenaan de pagina en ziet een knop primetime.
  • Ze klikt op de knop en er verschijnt een nieuw schema in beeld.
  • Lynn zoekt naar "Nederland 3"
  • Dan ziet ze staan dat vanaf 19:30- 20:25 De Wereld Draait Door op tv is.
  • Ze weet nu welk programma wordt uitgezonden en sluit de app af.

Bart van der Linden

  • Hij opent de app via de lijst van geïnstalleerde apps.
  • Hij wacht tot de app volledig is opgestart.
  • Eenmaal in het hoofdscherm, drukt hij op de menu-knop van zijn apparaat.
  • In het menu dat verschijnt, vindt hij geen optie met "tv" erin en kiest daarom voor "Meer".
  • Het scherm wordt gevuld met een overzicht van categorieën. Nadat hij iets naar beneden heeft gescrold, vindt hij een icoontje waarop een antieke televisie staat afgebeeld met de tekst "Media" en tikt hierop.
  • Een lijst met wetenswaardigheden verschijnt en hij neemt er kennis van dat Kevin Spacey geen politieke ambities heeft.
  • Het valt hem op dat bij geen van deze punten een tijd of zender staat en beseft dat hij verkeerd zit.
  • Hij drukt op de terug-knop.
  • Hij scrolt verder door de rubrieken en vindt daar opnieuw een icoontje met daarop een televisie met antenne, maar dit keer met de tekst "TV Gids".
  • Hier tikt hij op.
  • Dan kiest hij voor "Nederland 3".
  • Als eerste item verschijnt "19:30 - 20:25 De Wereld Draait Door".
  • Hij besluit dat hij zo genoeg weet en drukt op de hardware standbye-knop.

Tom Voermans

  • Tom start de app op en wacht tot hij is opgestart.
  • Vervolgens verschijnt de voorpagina in beeld.
  • Deze pagina heeft Tom nu al een keer eerder gezien.
  • Hij zoekt op de voorpagina naar de categorie "TV".
  • Aangezien deze categorie er niet is, gaat hij verder kijken bij "overig".
  • Hier ziet hij de naam "Paul de Leeuw" staan. Aangezien hij hem kent van televisie denkt Tom dat hij zo misschien bij de TV gids kan komen.
  • Het artikel gaat echter over het feit dat Paul de Leeuw nog graag het Koningslied zingt. Er staat niks over TV-gidsen.
  • Tom stopt met zoeken en zet de telefoon uit. Hij heeft er genoeg van.

Nienke Swinkels

  • Nienke start de app op.
  • Ze wacht tot hij geladen is en komt op de beginpagina.
  • Ze ziet al vrij snel dat er niks over tv te vinden is op deze pagina.
  • Dan ziet ze bovenin de balk het knopje met "TV-gids" staan.
  • Ze komt in het scherm met de programmering.
  • Al gauw realiseert ze zich dat 19:30 al primetime.
  • Ze klikt op de knop "primetime".
  • Hier kijkt ze bij zender "Nederland 3".
  • Ze ziet staan dat om 19:30 het programma "De Wereld Draait Door" begint.
  • Ze zet haar telefoon uit. Ze heeft gevonden wat ze wilde.

Bevindingen

Rampen

-

Grote problemen

  • Er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van het grotere scherm van tablets. Zo worden er bij artikelkoppen geen datum en tijd weergegeven en is het niet mogelijk om tekst te vergroten of te verkleinen.

Klein problemen

  • Bij "NU Verkeer" staat niet bij elke file een lengte vermeld.

Cosmetische problemen

  • Als er momenteel één file staat, is de subtitel van de knop in het hoofdscherm die naar "NU Verkeer" verwijst "1 files"
  • De icoontjes voor "Media" en "TV Gids" zijn hetzelfde, terwijl de knoppen een andere betekenis hebben.

Conclusie

Voor onze conclusie hebben we gebruik gemaakt van de tien heuristieken van Jakob Nielsen gebruikt. Onze bevindingen en uiteindelijke resultaten worden dan ook hier weergegeven.

Visibility of system status Overal in de app is zichtbaar waar men zich op dat moment bevindt. In de linkerbovenhoek staat in welke categorie (bijv. Nu Economie) men zich bevindt. Daardoor is het meestal goed mogelijk om te ontdekken waar men zich bevindt. Niet alle categorieën zijn goed terug te vinden. Bovendien is er ook geen zoekfunctie om bepaald soort nieuws te vinden.

Match between system and the real world De app gebruikt 'gewone' natuurlijke taal die voor gebruikers goed te begrijpen is. Alles staat in de taal van de gebruiker.

User control and freedom Het is altijd mogelijk om de gehele app af te sluiten en opnieuw te beginnen. Dit wil men echter niet. Als men een fout nieuwsbericht selecteert kan met gemakkelijk terugkeren naar het vorige scherm.

Consistency and standards De termen die in de app worden gebruikt zijn consistent. Alles betekent wat het moet betekenen en twee verschillende woorden wijzen niet naar hetzelfde dingen en beteken niet hetzelfde.

Error prevention Er treedt zelden een fout op in de app. Als er een fout optreedt komt er echter geen foutmelding in beeld. Het enige wat dat nog mogelijk is, is de app afsluiten en opnieuw opstarten.

Recognition rather than recall De app gebruikt voor alle categorieën icoontjes met veel-gebruikte metaforen. Dit helpt voor het overzicht en maakt het in veel gevallen overbodig om de tekst ernaast te lezen.

Flexibility and efficiency of use De knoppen om door de app te navigeren zijn goed zichtbaar en voor een aantal veel-gebruikte schermen zijn shortcuts. De meeste schermen zijn te bereiken met een paar knoppen en het menu kent slechts één niveau.

Aesthetic and minimalist design Alle schermen bestaan uit maar een paar knoppen en een grote, lijst met items. Dit zijn in veel gevallen artikels. Ook bestaan bijna alle knoppen en instellingen slechts uit één woord.

Help users recognize, diagnose, and recover from errors Aangezien de app bijna nooit crasht zijn er ook eigenlijk bijna nooit foutmeldingen. Als de app niet goed functioneert komen er ook geen echte foutmeldingen in beeld. Dus we kunnen ook niet zeggen of de foutmeldingen in platte tekst zijn.

Help and documentation In de gehele app kan men geen help-functie vinden. Meestal is dit niet nodig. Het meeste is namelijk snel terug te vinden. Echter, een aantal categorieën en rubrieken nieuws zijn moeilijk te vinden. Het zou dus wel helpen als er ergens een help-functie is waarin staat hoe je snel bij de lijst met rubrieken terecht komt. Ook zou het handig zijn als men een zoekvlak zou toevoegen, zodat het zoeken naar bepaald nieuws sneller gaat.