Onderzoeksmethoden/2012-13/instructies/fase 2 feedback

Uit Werkplaats
< Onderzoeksmethoden‎ | 2012-13‎ | instructies
Versie door Joost Janssen (overleg | bijdragen) op 22 nov 2012 om 16:31 (Literatuur)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
Handschoenen.jpg

Research Methods

Bernadette Smelik
Ebrahim Rahimi
Ilona Wilmont
Erik Barendsen


 © comments



Werkwijze

Aspecten

De operationalisatieschema's staan centraal. Studenten geven onderling feedback op het gehele document, de docenten letten met name op de operationalisatie. Stel eventueel aanvullend (in de vorm van een commentaar-blokje in je eigen product) één concrete feedbackvraag.

Elektronische feedback

Je geeft een (aangewezen) medestudent feedback op het document 'Operationalisatie'. Dat doe je in de vorm van commentaar bij de tekst.

Hieronder vind je voor elk onderdeel (incl. het totaal) een aantal aandachtspunten. Ga die niet mechanisch één voor één afwerken, maar geef per onderdeel je indruk in de vorm van positieve aspecten en verbeterpunten. Zorg dat je feedback constructief is: de ontvanger moet er het werk mee kunnen verbeteren.

Deadline is de dag voorafgaand aan de feedbacksessie, 23:59 uur.

Feedbacksessie

We organiseren groepsgewijze feedbacksessies, waarin (meestal) drie studenten en een docent bij elkaar komen.

Ter voorbereiding heb je één van je medestudenten elektronisch feedback gegeven en het werk van de andere student gelezen.

Voor elke student hanteren we de volgende werkwijze (10 min):

  • Bij wijze van aftrap recapituleert de student zijn onderzoeksvraag
  • Degene die elektronisch feedback heeft gegeven reageert op het werk: belangrijkste positieve punten en verbeterpunten
  • Meelezer reageert
  • Docent geeft commentaar en tips
  • Discussie voorzover de tijd het toelaat

Aandachtspunten Fase 2

Probleemstelling

  • formulering van de vraag
  • deelvragen
  • inhoud van de onderzoeksvraag, geschiktheid van de keuze
  • herkenbaarheid van onderzoekseenheden, variabelen, relaties

Variabelen

  • tabel: theoretische variabelen sluiten aan bij onderzoeksvraag
  • tabel: empirische variabelen sluiten aan bij uitvoering van het onderzoek
  • tabel: indicatoren zinvol gekozen
  • geschiktheid van de methode
  • methode ook in woorden uitgelegd en beargumenteerd
  • inhoudelijke (theoretische variabelen -> indicatoren) en methodologische (indicatoren -> empirische variabelen) aspecten van validatie
  • validiteit, betrouwbaarheid
  • waar nodig: methodespecifieke voorzorgsmaatregelen
  • verwijzingen naar literatuur

Onderzoekseenheden

  • tabel: theoretische onderzoekseenheden sluiten aan bij onderzoeksvraag
  • tabel: empirische onderzoekseenheden sluiten aan bij uitvoering van het onderzoek (concreet, uitvoerbaar, overdraagbaar)
  • tabel: steekproefkader zinvol gekozen
  • selectie onderzoekseenheden ook in woorden uitgelegd en beargumenteerd
  • inhoudelijke en methodologische aspecten
  • validiteit/representativiteit of soortgelijk kwaliteitsaspect
  • indien van toepassing: verwijzingen naar literatuur

Onderzoeksvraag (relaties)

  • data-analyse beschreven, gekoppeld aan beantwoording van de onderzoeksvraag/deelvragen
  • methode voor data-analyse zinvol
  • indien van toepassing: verwijzingen naar literatuur

Literatuur

  • kwaliteit van de beschrijving (format conform standaarden)
  • publicatieniveau

Algemeen

  • consistentie: passen de onderdelen bij elkaar?
  • voldoende informatie
  • goed uitgangspunt voor nadere uitwerking? vertrouwenwekkend?
  • scherpte van de formuleringen, bondigheid
  • originaliteit, elegantie