Research and Development 1/^Archief/2008-2009/Kari/Conclusie
Conclusie
Uit de resultaten kunnen we concluderen dat Kari een redelijk goed leervermogen heeft. Concreter kunnen we concluderen dat wanneer Kari voorkennis heeft, van welk onderwerp dan ook, ze ongeveer een kwart minder zinnen nodig heeft dan wanneer ze niets weet. Ook concluderen we dat Kari naarmate ze meer kennis heeft, bijna geen tot geen harhaling meer nodig heeft. Het is dus duidelijk dat Kari profijt heeft bij haar voorkennis en makkelijker leert naarmate ze meer kennis heeft. Dat laatste is waarom wij Kari haar leervermogen een "goed" te noemen vinden.
Discussie
Het is erg moeilijk om een concrete sluitende conclusie te formuleren, mede omdat het moeilijk bleek Kari concreet op een aantal zinnen te testen. Het oorspronkelijke plan was om steeds na een aantal zinnen een vraag te stellen, maar tijdens het onderzoek bleek dat dit niet representatief zou zijn. Kari geeft vaak goed antwoord, omdat je haar net iets verteld heeft, maar om te weten of ze het ook echt weet, moet je de vraag eigenlijk pas later stellen. Eerst hebben we haar dus een aantal dingen geleerd, waarna we in een keer hebben gegekeken of ze deze dingen nog wist. Wist ze het dan nog niet, dan gingen we herhalen en de vragen nog een keer stellen. We hebben hierbij duidelijk kunnen merken dat Kari-2 en Kari-3 vragen veel vaker de eerste keer goed beantwoorden en dus minder herhaling meer nodig hebben dan toen ze ongetraind waren.
!!Ik zal aantallen gaan tellen als ik iets beter wakker ben, hoewel die eigenlijk in de resultaten moeten!!
!!Aantallen moeten inderdaad bij de resultaten, hoewel ze hier misschien ook genoemd kunnen worden. Komen ze hier al snel te staan?!!
Opvallend was voor ons dat we moesten concluderen dat een Karipersoonlijkheid met "meer kennis" makkelijker leert en niet zozeer een Kari met "voorkennis" of "verwante kennis". Uit ons onderzoek maakten we namelijk op dat het voor Kari haar snelheid van leren niet uit leek te maken wat ze precies weet, zolang ze maar kennis heeft. Het hebben van kennis lijkt het voor haar makkelijker te maken relaties en verbanden te leggen, ook onderling tussen zaken die te maken hebben met een onderwerp dat geheel nieuw voor haar is.
Het is moeilijk om dit vermoeden goed te testen in een kort onderzoek als deze pilot, omdat we daarvoor Kari veel meer verschillende onderwerpen zouden moeten aanleren en haar daarmee op een hoger niveau van kennis brengen. Hierbij zouden we bijvoorbeeld niet het verschil kunnen maken tussen de onderwerpen die Kari kent, maar tussen Kari haar intelligentielevels, om te kijken of het inderdaad zo is dat Kari steeds sneller iets kan leren. Dit is een idee voor een vervolgonderzoek.
Reflectie
Hoewel ze niet direct invloed uitoefenden op het onderzoek, waren er toch een paar verbeterpunten te noemen. Zo was de communicatie hier en daar wat moeilijk in verband met ziekte en het opnieuw installeren van windows heeft ook wat problemen gegeven in verband met een niet te hergebruiken licentiecode voor het Kariprogramma. Dit zijn echter kleine probleempjes die zich altijd voor kunnendoen.