]> 2022-02-18T12:29:58+01:00 Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 2. activiteiten/9. verificatie 0 nl * hoe kan men zeker zijn? ** inzicht ** correctness by construction (rationele ontwikkeling, waarbij elke stap gegarandeerd klopt) ** verifiëren: bewijzen dat ontwerp voldoet aan specificatie ** valideren: nagaan dat de specificatie zegt wat-ie moet zeggen ** deductie (afleiden, bewijzen) ** inductie (testen, experimeteren) * simulatie, rapid prototyping * proof assistants * model checkers * bewijsbaarheid * model, toestandsdiagram * uitleggen wat het verschil is tussen valideren en verifiëren; * uitleggen wat het verschil is tussen testen en verifiëren; * uitleggen hoe een toestandsdiagram een (bepaald aspect) van een systeem beschrijft. * een eenvoudige modelbeschrijving in Uppaal begrijpen, hier zelf kleine aanpassingen in maken, en deze simuleren en model-checken met de Uppaal tool. 9. verificatie Hoe zeker kunnen we zijn? En helpen computers daarbij? 2010-05-30T06:23:08Z 2455346.7660648 Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 2. activiteiten/9. verificatie Introductie Informatica en Informatiekunde/Week 2. activiteiten/9. weten 0 nl Introductie Informatica en Informatiekunde/Week 2. activiteiten/9. weten