Research and Development 1/2012-13/projecten/XXXXX/expert-review

Uit Werkplaats
< Research and Development 1‎ | 2012-13‎ | projecten‎ | XXXXX
Versie door Ruben Altorffer (overleg | bijdragen) op 26 apr 2013 om 21:00 (Methode)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments









Inleiding

Wij hebben gekozen voor de NS reisplanner Xtra, omdat dit een veelgebruikte app is, die door een hoop studenten wordt gebruikt. Deze app is zowel te gebruiken op de Iphone en op Android. Wij zullen de app testen met een Android toestel.

De NS Reisplanner Xtra, is hoofdzakelijk bedoelt voor het planner van je reis. En dit "reisadvies" op te stellen aan de hand van de meest recente storingen en andere soorten vertragingen en omleidingen op de Nederlandse Spoorwegen. Verder biedt de app ook info aan over Faciliteiten op het station. De vertrektijden op het station, en zit er ook een implementatie in voor spraak (Door te praten in je microfoon alle info te kunnen verkrijgen die deze app bevat). Xtra lijkt dan ook niet misplaatst vanwege de vele extra's die deze app heeft.

Deze app gaan wij vanuit verschillende perspectieven testen met fictieve persona's, dit zodat er meerdere kanten van de app belicht worden, omdat verschillende personen ook anders met een dergelijke app zullen omgaan. Voor elk van deze persona zullen er scenario's worden opgesteld zodat we deze app grondig kunnen testen.

Hierna hopen we dan ook een duidelijke conclusie over deze app te kunnen geven.

Methode

Persona's:


Piet Verboom, is een oudere man van 67 jaar oud, die toch graag met de tijd mee wil. Vandaar heeft hij ook een gloednieuwe smartphone aangeschaft, hij heeft zo nu en dan nog wel wat moeite deze telefoon te gebruiken. Piet heeft sinds kort besloten niet meer te rijden, omdat hij slecht ter been is en de gaspedalen slecht kan bedienen, daarom is hij sinds kort genoodzaakt de trein te gebruiken. Piet bezoekt graag al zijn kleinkinderen, die constant aan het verhuizen zijn, hierdoor heeft hij geen vaste routes en ziet hij elke keer weer een ander station.

Nicolaas de Bock, is een jonge man van 20 jaar oud, hij studeert tandheelkunde in Nijmegen. Hij woont in Utrecht en reist iedere dag met de trein naar Nijmegen. In het weekend reist Nicolaas ook vaak het hele land door om zijn oude kameraden van de middelbare school op te zoeken. Nicolaas maakt al gebruik van smartphones sinds dat hij 16 was. Hij is groot gebruiker van applicaties op de telefoon. Hij gebruikt Facebook en Whatsapp toch wel minstens tien keer op een dag. Hij gebruikt de NS Reisplanner Xtra om zijn reizen te plannen en om storingen en vertragingen te vermijden.

Philip Vanderlaan, is 30 jaar oud en zit in de bijstand. Hij woont in Nijmegen. Hij heeft Syndroom van Laurence-Moon-Bardet-Biedl(LMBB) en is zwaarlijvig en heeft daardoor enorm dikke vingers. Hierdoor kan hij niet typen op zijn smartphone, die te kleine toetsen heeft. Philip heeft iedere week therapie in de beste ziekenhuizen van Nederland en reist daar naartoe met de trein. Hij gebruikt zijn telefoon niet veel omdat hij moeite heeft met het typen op smartphones en in bijna iedere app moet hij het toetsenbord gebruiken. Hij gebruikt de NS Reisplanner Xtra om zijn reizen te plannen.


Scenario's


Een enkele reis station x-station x

  • De persoon wil weten waar hij moet zijn en hoe laat zijn trein vertrekt.
  • De persoon moet op station x naar de wc.
  • Als de persoon tijd heeft voor een kopje koffie doet hij dat graag.

Gegevens:

  • Vertrek om 12:00 op 24-04-2013

Checken voor huidige storingen

  • De persoon wil weten of er storingen zijn, die zijn reis kunnen vertragen.

Een enkele reis van station x naar station y plannen, zonder het toetsenbord te gebruiken

  • De persoon wil weten waar hij in moet stappen en hoe laat de trein vertrekt en eventuele overstappunten.
  • De persoon mag geen toetsenbord gebruiken.
  • De persoon zou met de geplande reis dezelfde dag om 11:00 moeten aankomen.

Resultaten

Piet Verboom, een enkele reis Roosendaal-Nijmegen(Scenario 1)

Gegeven: Piet gaat op station Tilburg naar de wc

  • Piet opent de app
  • Hij klikt in het menu op reisplanner
  • Hij klikt op "van"
  • Hij selecteerd het witte vlak, zodat hij kan typen.
  • Hij typt in Roosendaal maar voordat hij bij R-O-O-S is verschijnt het woord Roosendaal al op zn scherm.
  • hij drukt erop
  • Hij klikt op naar
  • Hij selecteerd het witte vlak, zodat hij kan typen.
  • Hij typt in Nijmegen maar voordat hij bij N-I-J-M is verschijnt het woord Nijmegen al op zn scherm.
  • De datum en reistijd kloppen al, dus klikt Piet op plannen.
  • Na toch wel even wachten, komt er een suggestie. de trein van 12:21 vanaf spoor 2.
  • Piet ziet niet welke trein dit is. Omdat dit nergens aangegeven staat
  • Piet klikt dus 2x op vorige om in het hoofdmenu te komen.
  • en klikt op vertrektijden
  • Na een kort moment laden ziet hij staan dat om 12:21 de intercity richting Zwolle vertrekt vanaf spoor 2.
  • Omdat hij nog even de tijd heeft wil hij een kopje koffie halen.
  • Piet gaat terug naar het hoofdmenu en klikt op faciliteiten
  • Hier staat onder andere stations in de buurt waaronder: Roosendaal
  • Hij ziet hier niet staan of er een koffiezaak aanwezig is(Deze is er wel...)
  • Dus stapt Piet na 15 minuten wachten op de trein richting Zwolle
  • Rond Tilburg moet Piet naar de WC(Piet kan door zijn been conditie niet in de trein naar de wc gaan), Piet zoekt alvorens hij op station Tilburg binnen komt rijden onder faciliteiten
  • Hij selecteert Tilburg onder stations in de buurt
  • Hij ziet dat er een wc aanwezig is en hij stapt om 12:53 uit de trein
  • Piet komt 10 minuten later weer aan op het perron hij ziet dat de volgende trein de intercity naar Zwolle weer is om 13:24
  • Hij wil controleren of dit de eerste trein is die vertrekt
  • Hij klikt in het menu op reisplanner
  • Hij klikt op "van"
  • Hij selecteerd het witte vlak, zodat hij kan typen.
  • Hij typt in Tilburg
  • Hij klikt op "naar"
  • Hij selecteerd het witte vlak, zodat hij kan typen.
  • Hij typt in Nijmegen
  • De datum en reistijd kloppen al, dus klikt Piet op plannen.
  • Er komt een suggestie. de trein van 13:24 vanaf spoor 1.
  • Hier staat hij al.
  • Piet stapt weer in en komt 50 minuten later aan in Nijmegen

Nicolaas de Bock checkt voor storingen(Scenario 2)

  • Nicolaas opent de NS Reisplanner Xtra applicatie.
  • Hij drukt in het menu op Storingen.
  • Nicolaas ziet een geel leeg scherm en is verward. Hij twijfelt of er geen storingen zijn of dat de app niet goed werkt.


Philip Vanderlaan, enkele reis Nijmegen-Amsterdam plannen, zonder toetsenbord te gebruiken(Scenario 3)

  • Philip opent de app.
  • Hij drukt in het menu op Spraak.
  • Hij drukt op het microfoontje met onderschrift "Klik om te spreken".
  • Hij spreekt extra duidelijk en langzaam: "Ik wil vandaag van Nijmegen naar Amsterdam".
  • Hij selecteert nu het knopje "Aankomst".
  • Hij verandert Reistijd naar 10:00.
  • In het lijstje met geplande reizen drukt hij op de reis met aankomst om 10:52.
  • Philip leest hoe laat hij op welke locatie moet vertrekken en de overstappunten.

Bevindingen

  • De verbinding van de app wil nog wel eens de nodige problemen met zich meebrengen
  • De app is erg duidelijk, maar sommige dingen zouden toch nog iets duidelijker kunnen voor de gebruiker met minder ervaring(Bijv. aangeven of op iets geklikt kan worden voor extra info of niet).
  • De app wil nog wel eens traag zijn met sommige lijsten laden.
  • Een erg overzichtelijke app.
  • De app is te gebruiken voor mindervaliden.

Conclusie

De 10 heuristiken van Nilesen

Visibility of system status

Af en toe lijkt het alsof de NS Reisplanner Xtra iets heel lang aan het laden is of dat na lang wachten een scherm gewoon leeg blijft. Het wordt ook vaak niet duidelijk of dit door een fout in de app of verbinding komt of dat het gewoon leeg hoort te zijn. Verder houd het systeem de gebruiker wel goed op de hoogte wat het doet.

Match between system and the real world

Deze app is natuurlijk veel gebruikt, en bevat in totaal niet gigantisch veel tekst. Dit is dan ook allemaal erg natuurlijke taal. En het komt goed over, alles is goed te begrijpen.

User control and freedom

De telefoon bevat zelf al een "vorige" en een "exit deze app" knop. Dit zit vrij standaard op android toestellen. en het is hier ook niet nuttig dit ook nog een keer in de app te verwerken. wel, zit er een Home-knop in de app, zodat men niet 3x vorige hoeft te doen of de app opnieuw te starten om snel bij de home van de app te komen.

Consistency and standards

Deze app is erg consistent, en er worden dan ook geen termen door elkaar gegooid.

Error prevention

Behalve de sporadische error messages die gegeven worden als de verbinding wegvalt, die overigens wel erg vervelend zijn, omdat heel de app zichzelf hierdoor afsluit. Zitten er weinig daadwerkelijke veelvoorkomende error messages.

Recognition rather than recall

Het meestgebruikte onderdeel van deze app is de reisplanner. En deze geeft absoluut geen verplichting tot onthouden. alles staat overzichtelijk in een lijstje, en je kunt allerlei extra details opvragen, welke er vervolgens bij worden gezet.

Flexibility and efficiency of use

Dit zit er erg weinig in behalve dan de auto-correct, waarmee plaatsnamen sneller kunnen worden ingetikt. en de optie om bepaalde reizen bij favorieten te zetten zodat deze niet meer vanaf het internet hoeven af te komen. Nu denk ik ook niet dat dat deze app heel veel goeds zou doen.

Aesthetic and minimalist design

Deze app bevat geen reclame of wat dan ook, het is heel erg to-the-point en laat alleen zien wat je nodig hebt. en alleen extra info (bijv. tussenstations tonen) wanneer er door de gebruiker om wordt gevraagd.

Help users recognize, diagnose, and recover from errors

Ik heb weinig/geen errors kunnen vinden behalve de error waar de verbinding wegvalt en de app afsluit. die de tekst connection lost weergeeft, wanneer deze error voorkomt.

Help and documentation

Er zit een FAQ in de app die op de meeste vragen wel antwoord geeft, verder is de app zelf gewoon erg to-the-point en laat de app ook weinig aan de fantasie over.