Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2013-14/Groep 06/client evaluation

Uit Werkplaats
< Requirements Engineering‎ | het werk‎ | werkstuk‎ | 2013-14‎ | Groep 06
Versie door Bart Timmermans (overleg | bijdragen) op 3 apr 2014 om 17:49
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Client Evaluation door Groep 6

Thomas Welten, Twan Cuijpers, Matthias Vogelaar, Bart Timmermans

Introductie

Onze groep heeft de Client Case bedacht over De Zwerver Utility Vehicles. In die Client Case wordt de situatie geschetst van een bedrijf dat handels in vuilniswagen, die in West-Europa opgekocht worden en na een eventuele opknapbeurt aan landen in het voormalige Oostblok verkocht worden. Het bedrijf heeft vanaf het begin alles bijgehouden in Excel-sheets, iets wat door de significante groep van het bedrijf niet meer werkbaar is geworden en voor vele fouten heeft gezorgd. In onze Client Case hebben we bij die situatie uitgelegd wat voor gegevens voor de organisatie belangrijk zijn en hierbij hebben we zelfs voorbeelden van de gebruikte Excel-sheets gegeven. Gezien de chaotische situatie hebben wij gevraagd om een systeem waarbij de Excel-sheets vervangen worden door database. Een verder punt waar in het systeem rekening gehouden moet worden is het feit dat Harry de Zwerver, de glorieuze oprichter die zijn bedrijf in 1992 oprichtte, van plan is om behalve vuilniswagen ook zich te gaan begeven op de markt van de strooiwagens met het oog op de klimaatveranderingen.

Voldoet het aan onze verwachtingen?

Nadat we de Client Case hadden uitgewerkt, hebben we in onze groep al nagedacht over een mogelijke uitwerking. Dit kwam dan neer op een relatief simpel databasesysteem. Ook kwamen we erachter dat we heel eenvoudig een stuk of 10 use cases konden verzinnen. Het is dan ook geen verassing dat er een paar use cases 'missen'. Zo is het in de huidige oplossing niet mogelijk om de voorraad van onderdelen voor de vrachtwagens bij te houden. Aangezien er maar een gering aantal use cases uitwerkt moesten worden, hebben wij er het volste begrip voor dat er gekozen is om juist de onderdelen weg te laten uit het systeem. Verder voldoen de uitwerkingen van de use cases redelijk aan onze verwachtingen. Het belangrijkste deel was ons inziens namelijk toch de inkoop, reparatie en verkoop van de vrachtwagens.

Wat goed ging

Ten eerste hebben wij de omgang met groep 5 als zeer prettig ervaren tijdens het interview, het was te merken dat de groep zich had voorbereid op het interview aangezien ze met gerichte vragen kwamen over hoe de sheets aan elkaar gelinkt zijn en wat er precies met onderdelen van vrachtwagens geregistreerd diende te worden.

Betreffende het document, de use cases zijn netjes uitgewerkt en zijn redelijk in lijn met wat wij zelf bedacht hebben. We vonden het ook mooi dat het belang van de medewerker van de financiële administratie als actor netjes was uitgewerkt. Deze rol hadden we zelf niet bedacht maar was een logische uitwerking van de eis dat de kosten per vrachtwagen bij te houden moesten zijn. Verder zijn de 'extra', niet direct belangrijke mogelijkheden, ook geschrapt waardoor er niet teveel use cases zijn.
De definities zijn ook netjes uitgewerkt en in lijn met wat wij voor ogen hadden.

Moeilijkheden

Op het moment van schrijven is er nog geen domeinmodel te vinden. Dit maakt het een beetje lastig om te kunnen zien of alle relaties en constraints, die moeten gelden, juist zijn.
Verder is het niet mogelijk om potentiële klanten in het systeem op te nemen. Dit is eigenlijk wel een essentieel onderdeel, aangezien De Zwerver Utility Vehicles een groeiend bedrijf is en dus met een redelijk grote hoeveelheid klanten te maken heeft. Bij de business rules wordt genoemd dat alleen inkoopmedewerkers onderdelen aan het systeem mogen toevoegen. Daar hebben we twee opmerkingen bij:

  1. Onderdelen komen niet terug in de use cases.
  2. Als het hier om onderdelen voor de wagens gaat moeten de monteurs deze toe kunnen voegen.

Wat nog jammer is dat er gekozen is geen use case waarin een montagemedewerker in Blerick een opgeknapte vrachtwagen op klaar-voor-verkoop zet te maken. Nou is er namelijk een gat in de flow van inkoop - montage - verkoop. Aan de andere kant moeten er ook ergens use cases geschrapt worden om de hele zaak niet te uitgebreid te maken.

Suggesties voor verbeteringen

Soms ontbreekt de consistentie een beetje (zie 'Moeilijkheden' > Onderdelen), verder is de case naar ons idee redelijk goed uitgewerkt.

Conclusie

Wij zijn tevreden over de uitwerking van onze Business Case. De use cases en scenario's zijn doorgaans goed uitgewerkt. De dingen die ontbraken kwamen vooral door de begrijpelijke noodzaak om het aantal use cases beheersbaar te houden (vandaar dat de onderdelen van de vrachtwagens missen). Over het domeinmodel kunnen we nog niets zeggen, aangezien dat op het moment van schrijven nog niet is toegevoegd.