]> 2022-02-18T12:29:36+01:00 Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 2. activiteiten/7. rationaliteit 0 nl # rationaliteit: talig redeneren over talige strategiƫn over talige kaarten van de omgeving # verdeel en heers #* focus #** fragment #** gezichtspunt #**belanghebbenden ("stakeholders") #* Chinese dozen #* realiteit - beschrijving (vier werelden) #**realiteit en geldig gevolg #**redeneerregels #**oorzaken van domheid #* structuur - eigenschappen (rationaliteitsvierkant) #** artefact / systeem / machine / organisatie: een werkend iets in de fysieke realiteit #** eigenschappen: de gewenste of daadwerkelijke eigenschappen van zo'n systeem #** specificatie: een talige, misschien zelfs formele, beschrijving van gewenste eigenschappen #** blauwdruk: een beschrijving van de (beoogde) structuur van een fysiek systeem # plannen #*plan van wat nodig is #*plan van een oplossing #*plan, hoe de oplossing te bereiken # vertrouwen en betrouwbaarheid #* beredeneren of alles klopt #* ontwerpfouten #* slijtagefouten #* moedwillige fouten #** wat weet/kan een aanvaller? #exacte wetenschap * de begrippen artefact, blauwdruk, specificatie, eigenschappen ("het rationaliteitsvierkant") uitleggen en voorbeelden geven, * het rationaliteitsvierkant relateren aan het streven van exacte wetenschappen, * aannemelijk maken waarom soms een rationaal ontwerpproces noodzakelijk is * fouten classificeren (specificatiefout, ontwerpfout, realisatiefout, gebrekkig onderdeel) * belanghebbenden onderscheiden (klant, ontwerper, leverancier, domein-expert) * de ontwikkeling van een informatiesysteem analyseren volgens gegeven criteria aan de hand van projectdocumentatie; een beargumenteerd advies uitbrengen over voortzetting en verbetering 7. rationaliteit Wanneer is iets goed, dat gemaakt is of gemaakt moet worden? 2010-05-30T10:41:08Z 2455346.9452315 Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 2. activiteiten/7. rationaliteit Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 2. activiteiten/6. kunnen 0 nl Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 2. activiteiten/6. kunnen