Research and Development 1/^Archief/2009-2010/01/Presentaties/1 juni 2010

Uit Werkplaats
< Research and Development 1‎ | ^Archief‎ | 2009-2010‎ | 01‎ | Presentaties
Versie door Erik Barendsen (overleg | bijdragen) op 3 feb 2011 om 20:57
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments



Doel van presentatie

Op een audiovisuele manier duidelijk maken wat de bedoeling is van ons project; onder andere middels een rudimentaire demonstratie.

Inventarisatie van inhoud

  • features van het eindproduct
    • wat er al geïmplementeerd is.
    • wat nog moet...
  • visie op streams en projecten.
  • demo
    • de lay-out
    • bladeren door streams & projecten
    • bekijken en beluisteren van streams & projecten
  • vragen

Verhaal (script)

Features

  • feature 1. Flash live microphone uploader.
De live microphone uploader is bedoeld voor de mensen die geen audio edit tool hebben, dus kunnen ze het geluid direct via hun microfoon uploaden naar de server. Er zijn echter nogal wat beperkingen met flash en geluid naar de server streamen. Hier is namelijk een flash comunication server voor nodig. En hier zit het probleem een flash server is niet gratis het kost $4500,-. Er is echter een alternatief. dat is red5 een open source versie van de Flash Communication server. de website is echter slecht onderhouden en het is vrij slecht gedocumenteerd, dit zorgde voor veel meer werk dan verwacht en is dit daarom nog een onderwerp van discussie om het door te laten gaan of niet.
  • feature 2. Flash file uploader.
Om alles nog mooier aan te kleden gebruiken we flash om een progress bar weer te geven als je een bestand upload.
  • feature 3. Audio merger voor het mergen van de audio!!
Laten we niet al te ver doordrammen over technische details waar de gebruiker toch niet in is geïnteresseerd... Het doel van dit ding is simpelweg verschillende audio files mixen. De term 'mergen' is mogelijk enigzins misleidend omdat we eigenlijk de bestanden willen mixen, ofwel tegelijkertijd afspelen. Wat er dus gebeurt is het volgende, de gebruiker gooit een aantal streams in een project en wil daar graag één afspeelbaar bestand uit halen. Dit doet de merger. Het mixen/mergen lukt inmiddels al aardig, maar het moet nog geïmplementeerd worden in StreamComposer zelf.

Visie op streams en projecten

Voordat we overgaan tot de demo, verzorgd door onze lieftallige assistent Aaron, wil ik nog wat uitwijden over de streams en projects die zo'n belangrijk deel uitmaken van het geheel. De basis is niet zo heel erg lastig: projects bestaan uit streams en streams weer uit audio-files. [/me opent slide met plaatje] Daarnaast worden hieraan tags gehangen die een indicatie geven van het soort stream of project. Tags kunnen zaken zijn als "Classical, Indie, Piano, Vocals en noem maar op. De tags van de streams worden weer doorgegeven aan het project. En zo kan je op een goede manieren je projecten en je streams indexeren. Een persoon die deel uitmaakt van een project kan zo bijvoorbeeld gemakkelijk een stream proberen te zoeken die binnen zijn project valt (of absoluut niet!). Maar genoeg droog gepraat: ik kondig u allen aan, dames en heren, onze lieftallige, en vlijtige, assistent Aaron.

Applaus

Demo

Aaron tegen publiek

Goed, tijd om een demo te laten zien en vooral horen. De afgelopen weken is er flink naar deze dag toe gewerkt, en het resultaat tot zover is iets waarop we, denk ik, al best trots mogen zijn.

Wat ik ga doen, is zodirect in de browser onze lokale StreamComposer setup openen, om vervolgens van een aantal demoprojecten de individuele streams én het eindresultaat te laten horen, om jullie je een beeld te geven van wat er het eindproduct nou eigenlijk moet kunnen.

Voor ik de browser opstart, nog even een vraag: kent iemand hier het spel Auditorium? {ja / nee, uit publiek}

Auditorium is een spel waarin voor 15 "muziekstukken" individuele streams vrijgespeeld worden, om uiteindelijk een compleet kort muziekstuk te krijgen. Erg origineel; de streams die ik zo ga laten horen komen uit dat spel, dus mensen die het spel kennen, herkennen vast één en ander.

Aaron schakelt naar de StreamComposer-tab in de browser

Goed, dit is de tijdelijke welkomstpagina van StreamComposer. Het design is, zoals jullie zien, aardig verbeterd sinds de conceptversie; ik denk dat ik er met recht trots op mag zijn. We zijn hier niet om designkunsten te bewonderen, dus ik klik in het menu op Browse om te bladeren door projecten.

Aaron schakelt naar Browse en kiest voor Hajimemashita; verwacht eventueel gelach in publiek door vermelding van Rick Astleys Never Gonna Give You Up

Voor ik het volledige geluid laat horen, laat ik eerst wat individuele streams horen. Aan de rechterkant van het scherm zie ik in de sidebar welke streams door dit project gebruikt worden. Ik kan ze individueel beluisteren door erop te klikken.

Aaron klikt op Hajimemashita Right Piano

Met deze stream begin je het spel. Erg basic en ietwat ingeblikt pianodeuntje, maar het is wel de basismelodie.

Aaron klikt terug naar project en laat nog wat andere streams horen

En zo klinkt het uiteindelijk allemaal bij elkaar. Nog steeds wat ingeblikt, maar je hoort wel wat uiteindelijk onze bedoeling is.

Aaron laat nog wat andere projecten horen; bij goede reacties uit publiek eventueel Rick Astley opzetten als afsluiting

Goed, tot zover de demo!

Vragen

Aaron schakelt terug naar de presentatie en navigeert naar de vragenslide

Zijn er nog vragen?

Slides

Wat hebben we al:

  • Layout
  • Framework
  • Projecten en streams
  • Afspelen streams

Wat moeten we nog doen:

  • Opname van muziek via microfoon
  • Uploaden van lokaal opgeslapen audio streams
  • Crontabs/daemons t.b.v mergen

Google Docs

Hier komt een link naar de presentatie op Google Docs.