Research and Development 1/2011-12/projecten/Paranoid Android/Usability
Uit Werkplaats
Inhoud
Usability onderzoek eigen app, deel 1
Testdoelen
Wij willen testen of onze app gemakkelijk in gebruik is voor zowel de gebruiker die regelmatig gebruik maakt van het marietje systeem, maar ook voor gebruikers die nog nooit in aanraking gekomen zijn met het marietje systeem. Daarbij geven we gebruikers opdrachten en kijken we of ze die goed kunnen uitvoeren zonder vragen te stellen of veel te aarzelen.
Gebruikersgroepen
- Tech-savvy Studenten
Scenarios
Queue bekijken
Doel: Schrijf op welk nummer er als 5e op de aanvraaglijst staat.
- De gebruiker start de app op
- De app laadt
- De gebruiker ziet de queue en kan erin scrollen
Nummer aanvragen
Doel: Vraag het nummer "nothing else matters" aan
- De gebruiker ziet de balk bovenin het scherm
- De gebruiker tikt erop en begint te typen
- De gebruiker typt een verkeerde naam en ziet geen resultaten
- De gebruiker doet backspace en typet een andere naam
- De gebruiker tikt een van de suggesties aan
- De gebruiker is verbaasd dat deze niet in de queue verschijnt.
- Het daadwerkelijke aanvragen werkt niet.
Conclusie
De app is niet af. Dat blijk het duidelijks door de aanwezigheid van mock-up data en het niet communiceren met het marietje-systeem. Dit is dan ook nog de grootste te nemen hobbel.
En persoonlijk vind ik het een beetje raar om een prototype te gaan testen, dat werkt helemaal niet goed voor wat wij aan het bouwen zijn. Bij Requirements Engineering werd practisch gezegd: "bouw maar niet een prototype: veel meer dan een mockup wordt het toch niet, en anders had je die tijd beter in het eindproduct kunnen stoppen. Het schept vooral verkeerde verwachtingen over het eindresultaat." | ||
Thom Wiggers → Research and Development 1 | Remove this comment when resolved! |