Research and Development 1/^Archief/2008-2009/Muziek generatie/onderzoek/onderzoeksPlan

Uit Werkplaats
Ga naar: navigatie, zoeken

% % Onderzoeksplan Muziekgenerator %

\documentclass[12pt, oneside, a4paper]{article} \usepackage{ifpdf} \usepackage[colorlinks,bookmarksopen]{hyperref} \usepackage{amsmath} \begin{document}

\title{Muziek componeren op basis van emoties} \author{Linus van Elswijk, Mehdi Aqadjani Memar, \\ Frank van der Graaff, Joost Timmerman} \date{24 augustus 2009}

\maketitle

\section{Voorwoord} In de pilot fase is een verband onderzocht tussen verschillende muzikale eigenschappen en emoties. Uit dit onderzoek bleek dat er bepaalde combinaties van muzikale eigenschappen waren, die een bepaalde emotie in een muziekstuk zouden moeten brengen, als deze in het muziekstuk verwerkt zouden worden. Dit zou moeten betekenen dat het mogelijk is om een computer een muziekstuk te laten genereren met een bepaalde emotie. In dit vervolg onderzoek willen we kijken of deze combinaties van muziekeigenschappen op zichzelf voldoende zijn om de bijhorende emoties herkenbaar te maken in muziekstukken.

\section{Probleemstelling}

\subsection{Onderzoeksvraag en Deelvragen} \begin{description} \item[Onderzoeksvraag:] "Zijn de eigenschappen uit de in de pilot-fase gevonden tabellen voldoende om de emoties in muziekstukken te brengen?" \item [Deelvraag 1:] "Welke geluidsbibliotheek is voor ons het meest geschikt om de muziek-generator te bouwen?" \item [Deelvraag 2:] "Hoe kunnen we de eigenschappen uit de tabel omzetten tot invoer voor de gekozen geluidsbibliotheek?" \item [Deelvraag 3:] "Hoe goed kunnen de proefpersonen de emoties herkennen in de door de applicatie gegenereerde muziekstukken?" \end{description}

\subsection{Op te leveren product}

\subsubsection{Applicatie} Er zal een applicatie opgeleverd worden dat muziek componeert op basis van een emotie. Omdat de onderzoeker de meeste ervaring hebben met de programmeertaal Java, zal deze applicatie worden geschreven in java. Bij het maken van de applicatie zullen we gebruik maken van een muziekbibliotheek, die ervoor zorgt dat de muziek ook daadwerkelijk kan worden afgespeeld.

\subsubsection{Analyse} De door de applicatie gegenereerde muziekstukken willen we voorleggen aan proefpersonen in een enqu\^ete. We vragen daarbij welke emotie de proefpersonen in elk muziekstuk herkennen. Wat we uiteindelijk willen weten is in hoeveel procent van de gevallen de emotie, waarvan de eigenschappen in het muziekstuk zijn verwerkt, juist herkend worden.

\section{Verantwoording} De applicatie die in dit onderzoeks- en ontwikkelingstraject wordt opgeleverd is interessant voor verschillende doelgroepen. Een aantal, niet uitputtende, voorbeelden zijn. \begin{description} \item[Muziek- en/of filmmakers] Bij films en muziek (vooral films) is het erg belangrijk dat de juiste emotie in de muziek wordt opgevangen voor de beste ervaring. De applicatie kan gebruikt worden om inspiratie voor een bepaalde emotie op te doen \item[Attractieparken] Tijdens een attractie (meestal van korte duur) kan muziek gebruikt worden om de ervaring te versterken. \item[Onderzoekers] Onderzoek naar emoties en muziek kan ondersteunt worden door de applicatie. \end{description}


\section{Theoretisch kader}

\subsection{Methode}

\subsubsection{Muziekbibliotheek bepalen} De eerste fase van het onderzoek zal bestaan uit een literatuur onderzoek naar beschikbare muziekbibliotheken. De onderzoekers zijn allen het best bekent met Java, daarom zal de voorkeur naar een Java-bibliotheek uitgaan. Verder is de eis dat zoveel mogelijk van de benodigde eigenschappen worden ondersteunt.

\subsubsection{Muziek componeren} In het tweede gedeelte zullen we de gekozen muziekbibliotheek gebruiken op een programma te schrijven dat muziek kan componeren. De gebruiker mag een emotie opgeven en het programma zal een kort fragment (10 tot 30 seconden) componeren dat de sfeer van deze emotie vastlegt.

De relatie tussen emoties en muziek eigenschappen komt voort uit het pilot onderzoek.

Afhankelijk van het succes van het componeren (vooral, hoe snel krijgen wij het voor elkaar) zal er een feedback loop worden toegevoegd. Als de muziek niet de emotie opwekt die in eerste instantie wordt meegegeven wordt deze informatie gebruikt om een volgend muziekstuk beter te componeren.

\subsubsection{Succes onderzoeken} Om te verifi\"eren of ons programma inderdaad de gegeven emoties in de muziekstukken kan brengen zullen we de gemaakte stukken voorleggen aan een aantal onderzoeksobjecten. Deze krijgen per muziekstuk een lijst met emoties. Per muziekstuk geven ze aan welke emoties ze vinden dat er door opgewerkt worden en welke juist niet.

\subsection{Analyse} Het percentage \'goede\' muziekstukken (d.w.z. de emotie die bron was voor het muziekstuk is daadwerkelijk door de gebruiker opgemerkt) geeft aan hoe succesvol het programma is in het opwekken van emoties.

\section{Tijd en faseringsschema}

\begin{description}

      \item{Fase 1: Voorbereiding}
           \begin{description}
                \item[Projectweek 7] Onderzoeksplan af, muziekbibliotheek

gekozen en werkend, plan voor programma ontwerp

           \end{description}
       \item{Fase 2: Programma maken}
           \begin{description}
               \item[Projectweek 8] Database af en gepopuleerd, begin

schrijven methodes voor klankeigenschappen \item[Projectweek 9] Methodes voor klank eigenschappen af \item[Projectweek 10] Vertaling emotie $>$ muziek \item[Projectweek 11] Vertaling emotie $>$ muziek \item[Projectweek 12] Vertaling emotie $>$ muziek, gui ontwerp \item[Projectweek 13] Uitloop

          \end{description}
       \item{Fase 3: Testen}
           \begin{description}

\item[Projectweek 14] Begin proefpersonen onderzoek \item[Projectweek 15] Beoordelen en eventueel aanpassen parameters, opnieuw proefpersonen onderzoek \item[Projectweek 16] Afronden proefpersonen onderzoek \item[Projectweek 17] Resulaten interpreteren, verslag schrijven

           \end{description}
      \item{Fase 4: Conclusie}
          \begin{description}

\item[Projectweek 18] Resulaten interpreteren, verslag schrijven \item[Projectweek 19] Uitloop, presentatie

         \end{description}

\end{description}

\section{Literatuur} \begin{enumerate} \item \href{http://www.jfugue.org/javadoc/index.html}{JFugue API Specification} \end{enumerate}

\end{document}