Onderzoeksmethoden 2/het werk/2007-8/Groep05
Door: Jordy Kersten (0650609) jordy.kersten@student.ru.nl Jeroen Meij (0632570) jemeij@student.ru.nl Plaats en datum: Nijmegen, 30 oktober 2007 Versie: 1.00
Inleiding
Dit document is geschreven in opdracht van Stijn. Het doel van dit document is om onderzoek te doen naar methodes om (leg)puzzels op te lossen. Door dit document krijgen de schrijvers inzicht in het uitvoeren van een onderzoek en de hierbij behorende data te analyseren.
Als eerst zal er een probleemstelling met bijbehorende verantwoording en positionering gegeven worden. Hierin staat waarom wij dit onderzoek doen, en welk probleem wij hierin zien.
In het theoretisch kader zal onder andere het conceptueel model uitgewerkt worden. Ook zal hier de structuur behandeld worden welke gebruikt wordt voor het onderzoek. De achtergrond met betrekking tot het onderwerp zal hier gespecificeerd worden.
In het hoofdstuk methode zal aangegeven worden hoe de onderzoekers te werk zullen gaan. Hier zal het onderzoek beschreven worden en hoe deze wordt uitgevoerd. Ook zal beschreven worden hoe de vergaarde data verwerkt wordt tot een conclusie.
De planning bestaat uit een overzicht waarin staat wanneer de onderzoekers wat doen. Hier zal te vinden zijn wat de stappen zijn die doorlopen zijn om tot het resultaat te komen. Het resultaat zal bekeken worden en hier zal een conclusie aan verbonden worden.
Tot slot zal er nog een literatuurlijst opgenomen worden waarin alle documentatie met betrekking tot het onderwerp en onderzoek dat gevonden is worden opgesomt.
Probleemstelling
Veel mensen doen wel eens aan puzzelen. Sommigen doen dit ter vermaak, of om de tijd te doden. Puzzelen kan je in je eentje doen, maar ook met meerdere. De meeste mensen die een spelletje alleen spelen, doen dit om de tijd te doden. Echter als er meerder personen mee doen aan een puzzel, en zeker als er meerdere puzzels in het spel zijn, ontstaat er al gauw een onderlinge competitie. Zo hebben een aantal spelers er een sport van gemaakt om een puzzel zo snel mogelijk op te lossen. Hiervoor zijn echter een aantal methodes ontwikkeld die sommige mensen zelfs al toepassen als ze een puzzel gaan leggen. De vraag is echter welke van deze methodes is nu effectief, en welke kunnen er beter achterwege gelaten worden? Als deze vraag beantwoord wordt kan een puzzel een stuk sneller opgelost worden.
Met dit onderzoek wordt onderzocht wat nu de beste methode is om een puzzel op te lossen, zodat deze het snelst klaar is. Het effectief, en dus het snelst, oplossen van een puzzel is naar onze mening de beste manier, aangezien er dan een uitdaging inzit voor de legger.
Onderzoeksvraag:
“Wat is de snelste methode om een puzzel op te lossen?”
Hoofdvraag
Wat is de snelste methode om een puzzel op te lossen?
Deelvragen
Welke methode heeft de proefpersoon gebruikt?
Welke tijd heeft de proefpersoon nodig gehad om de puzzel op te lossen?
Verantwoording
Aangezien wij als studenten in onze vrije tijd nog wel eens een (digitaal) spelletje willen spelen op school komt men al gauw uit bij een aantal simpele puzzelspelletjes op internet. Het competitie element in deze spelletjes is vaak tijd. Hoe sneller iets opgelost wordt, hoe hoger je score. Omdat veel van deze spelletjes een puzzel element bevat, vroegen wij ons af wat nou de meest efficiënte manier is om een dergelijke puzzel op te lossen. Door hier onderzoek naar te doen leren wij verschillende methodes om puzzels op te lossen en kunnen wij aan de hand van de analyse en de conclusie bepalen wat de snelste manier is om een puzzel op te lossen.
Doordat wij graag willen weten wat de snelste manier is om een puzzel op te lossen kunnen wij ons positioneren als doelgroep binnen dit onderzoek. Uiteraard gaan wij het onderzoek uitvoeren, dus gebruiken wij een andere doelgroep als experiment. Deze zal bestaan uit een aantal collega studenten die in dezelfde doelgroep vallen als wij.
Theoretisch kader
Domein
Het domein voor dit onderzoek zijn studenten van de Radboud universiteit Nijmegen. Studenten op de universiteit zijn goed toegankelijk en op de universiteit hebben we de mogelijkheid deze studenten zonder gestoord te worden te begeleiden. Studenten zijn daarnaast snel in informatie opnemen en kunnen een think-aloud-protocol goed verwezenlijken. Het opleidingsniveau is naar ons idee niet van belang bij het oplossen van een puzzel.
Elementen
M: Mensen Omschrijving: Mensen, in dit geval studenten studerend aan de RU te Nijmegen. Er worden een 4tal studenten geselecteerd uit de informatiekunde opleiding. P: Puzzels Omschrijving: Puzzels, voor het onderzoek wordt er gekeken naar 1 (leg)puzzel. Dit is een puzzel bestaande uit x stukjes en bevat een afbeelding van x.
Variabelen
M: Methode Omschrijving: De manier van het oplossen van de puzzel. Dit zal onderverdeeld worden in een aantal stappen die uitgevoerd worden welke van te voren vastgelegd worden. Domein: Stap 1 t/m Stap 5 Meetniveau: ordinaal (vergelijking) T: Tijd Omschrijving: De tijd die benodigd is voor het oplossen van de puzzel uiteengezet in tijd (minuten en seconden) Domein: Natuurlijke getallen (tijd) afgerond op seconden (2 cijfers achter de komma) Meetniveau: ratio (verhoudingen)
Relaties
M -> T (Methode -> Tijd) De gekozen methode (stappen) heeft invloed op de tijd die staat voor het oplossen van de puzzel.
ST -> BM (Snelste Tijd -> Beste Methode) De snelste tijd bepaald de beste methode die gekozen kan worden om een puzzel op te passen.
Methode
In dit hoofdstuk bespreken we de methodes die we gaan gebruiken om de onderzoeksvraag te beantwoorden. De student hij of zij, zal aangeduid worden als hij.
De aanpak geven we weer in een stappenplan:
Selecteren van de proefpersonen
We nodigen een totaal van maximaal 4 studenten uit. De keuze van studenten is, omdat we deze makkelijk kunnen benaderen en dat ze geen moeite zullen hebben met de instructies. Het opleidingsniveau is niet relevant, aangezien dit geen invloed heeft op de uitkomst. Er worden 2 jongens en 2 meisjes geselecteerd.
Het onderzoek
Er zal een puzzel gebruikt worden met een 100 aantal stukjes. Een kleinere puzzel is naar onze mening te makkelijk en zal bepaalde methodes nutteloos maken. Een puzzel met meer dan 100 stukjes kost te veel tijd. Het betreft een normale legpuzzel. De student krijgt 10 minuten om de puzzel op te lossen.
Het think-aloud-protocol
De studenten komen te zitten in een aparte ruimte waar ze geen last hebben van anderen. Dit vermindert het risico op storende factoren en misschien verlegenheid om hard op te denken.
Het hele proces wordt gefilmd zodat we het achteraf nog een aantal keer kunnen bekijken. De camera is gericht op het gelaat van de student en de puzzel. Op deze manier wordt naast spraak ook lichaamstaal opgevangen en zien we alle handelingen duidelijk in beeld.
De student zal aangemoedigd worden vooral zijn keuzes en denkproces op te zeggen.
Tijdens het proces moedigen we de student tevens aan hard op te denken. Zodat hij dit niet vergeet.
Het proces zal duren tot hij de puzzel heeft opgelost. Een herkansing of poging opnieuw is niet mogelijk. De student heeft dan meer kennis van de puzzel en dit kan leiden tot fouten in de analyse.
De nabewerking
Na het proces zal de data geanalyseerd worden en gedigitaliseerd. De data wordt opgesplitst in methodes die de student gebruikt en de totale tijd die hij erover doet. De methodes worden van te voren vastgesteld zodat de handelingen van de student makkelijk ingedeeld kunnen worden zodat de data goed verwerkbaar is. De volgende methodes worden gebruikt:
1. Stukjes goedleggen en overzichtelijk maken [Overzicht] 2. Puzzelstukjes sorteren op kleur [Kleur] 3. Hoekjes en randen uitzoeken [Randen] 4. Beginnen met hoekjes [Hoekjes] 5. Randen/omlijsting neerleggen [Omlijsting] 6. Bekende aanknopingspunten pakken en vanuit daar werken (kleur) [Herkenning] 7. Puzzel op de doos maken [Voorbeeld] 8. Puzzel gedeeltelijk maken en deze samenvoegen [Delen] 9. Willekeurig leggen [Willekeurig]
Nadat bekend is welke methodes de studenten gebruikt hebben zal deze gecategoriseerd worden naar tijd. Aan de hand hiervan kan geconcludeerd worden welke methode de snelste is en welke handelingen het beste zijn om de puzzel het snelste op te lossen.
Persoon 1
Bert: Owkee, bert gaat aan het puzzelen…ik leg eerst alle stukjes naar boven toe [TAG:Overzicht] …de kantstukjes bij de kantstukjes [TAG:Randen] …en sorteer ik ze ook nog een beetje op kleur [TAG:Kleur] …en dan ga ik meestal beginnen met de gewone stukjes ook nog proberen op kleur te leggen zoals de echt opvallende rood die houden we bij elkaar [TAG:Kleur] …omdat die bij elkaar horen…even kijken…kantstukjes [TAG:Randen] …het is nogal een klus ze allemaal goed te leggen…het belangrijkste bij een puzzel is dat je de afbeelding leuk vind…dit is een leuke afbeelding…david de kabouter…allemaal lucht, lucht [TAG:Kleur] ..die kunne n allemaal mooi al bij elkaar…meer lucht…en sneeuw…nog meer…ik krijg die puzzel nooit af in die tijd…(niet verstaan)…het is al een hele klus om ze op uit te zoeken en recht te leggen en op kleur te houden [TAG:Kleur] …bij de rode met de puntmutsen kunnen het dus wel verschillende zijn…dus die houden we bij elkaar…kwaliteit van de puzzel is dus ook belangrijk of je een beetje goede puzzel heb…(niet verstaan)…nee dat gaat wel..maar soms had je ook echt van die hele dunne…slobberdingen nou dan kan je helemaal niet puzzelen die passen allemaal op elkaar…nou deze kleur…even kijken…is toch nog een aardige puzzel dit…ik bedoel met aardig…toch nog 100 stukjes deze…even kijken kaboutertjes bij elkaar…nog een stukje lucht… [TAG:Kleur] (niet verstaan)..stukje wezel of wat is het voor een beest [TAG:Herkenning] …even kijken of ik geen kantstukjes mis anders moet je ze straks zoeken uit de massa [TAG:Randen] …dan wordt het alleen nog maar moeilijker om de stukjes te vinden dus als je de stukjes allemaal rechtop legt kan je de kantstukjes er meteen uitzoeken [TAG:Randen] …zo begin ik meestal altijd…stukje rood van een puntmutsje…ook bij elkaar leggen..ook stukje kabouter…stukje kant…donkere kant…het is een beetje een winter tafereelje…lucht…kabouter…hier nog donker…zo…zijn er stukjes gevallen? “Nee nog niet”…dan krijg je hem natuurlijk nooit in elkaar als er stukjes weg zijn zul je natuurlijk ook zien op het eind dan heb je heel veel moeite gedaan om een puzzel te maken en dan zijn er twee stukjes weg…ontzettend bale…nog een stukje kabouter…kijk nou heb ik het bijna allemaal liggen zodat ik kan beginnen met leggen…hier nog een stukje..en zal vast nog wel een stukje kant tussendoor geschoven zijn [TAG:Randen] …je bent al lang bezig met alle spullen goed te leggen…want als het niet goed ligt, eigenlijk moet je al die stukjes niet in je puzzelgebied leggen…die moet eigenlijk op een plaat ernaast liggen…dat je helemaal kan concentreren op de puzzel zelf…dan ga ik zo stukjes zoeken op kleur…en dan ga je weer verder…zo…(niet verstaan) ..twee stukjes ook niet..waar gaat het hier over man?...even kijken wat past allemaal…donker stukje…(niet verstaan)…stukje boom..tak eigenlijk…en deze past dan ook…even kijken wat hebben we nog meer?...stukjes boom boom…stukje kant…(niet verstaan)…even kijken wat hebben we hier…ik maak met deze het klokje…[TAG:Herkenning] met deze het stukje boom het uiteinde…dan moet je zoeken naar een boom met een stukje uiteinde…dan gaat ook dus nog een stukje boom…dit past ook…even kijken…hier nog een lichtere tak..hebben we nog takken?...nog een paar stukjes tak..nou dit lijkt niet echt erop…ik denk dat ik nu toch in de problemen kom met dat ik iets mis…daar mis ik nog een stukje..dit hoort er helemaal niet bij…misschien dit…ook niet…misschien hier..ook niet..dit valt me best nog een beetje tegen hoor..vooral in het begin moet je een beetje zoeken naar de stukjes waar het over gaat…hier ook nog een stukje…deze krijg ik niet…deze ook niet…dit is hem denk ik…ja…die dan niet…ja..even kijken waar zit dat stukje…boven…lucht boven…en die berg hier..ja goed zo…hier gaan we nog even verder met iets…dit moet een donker stukje zijn…dat zou wel eens deze kunnen zijn…ook niet…deze dan?...nee…dit is hem niet…is hem niet…die past wel…we missen gewoon nog een stukje tussenin…ook niet…deze zou dan wel kunnen passen…ok…even kijken….ja dat zijn die bomen zie je?...dat komt dan wel goed maar volgens mij mis ik nog stukjes boom…dat geeft niet…ik ga met andere dingen verder…[TAG:Willekeurig]dan komen we vanzelf mee terecht…die zit hieronder volgens mij…nee stukje boven..hier moet die ergens komen…en dan komt deze waarschijnlijk aan deze kant te zitten…ja die is ook klaar daar…hier nog een stukje van een boom, struik…hier nog een stukje berg maar daar kom ik vast te zitten…dit komt..hier te zitten..zie je hier moet nog een stukje er tussenin…een stukje mis ik nog…daar komen we zo wel achter…nog een stukje boom…wat is dat dan?...hij kan ook hier zitten..maar ook hier zitten…ik mis nog een kantstukje volgens mij [TAG:Randen] …ik heb ze niet goed uitgezocht…beetje te snel gedaan geloof ik…ik mis hier een stukje tussen…welk stukje kan dat nou zijn? Kijk….niet goed genoeg uitgezocht…we komen wel in de buurt…nu gaan we zakken…dit is heel lastig, sneeuw..dit is veel lastiger..het zit niet in kleur…dit is gewoon heel lastig puzzelen…maar het moet wel gebeuren…je moet ook een beetje geluk hebben met puzzelen natuurlijk…je moet naar de vorm van de stukjes kijken…dat is heel belangrijk…deze past hier op…kijk deze stukjes heb ik beter uitgezocht dan de andere stukjes…ook goed…deze komt hier…hier…dit valt toch tegen…past ook niet…nou dat is ook niet netjes…ik wil toch doorpuzzelen…ja die past wel..en deze..even kijken hoor..nee dat kan niet omdat die boom daar staat…zie je past niet…stukje boomstronk en stukje wit[TAG:Kleur] …ja…nog een stukje boom en wit…steen met boom…nou…deze past…”nou”…moet ik stoppen nu? “ja”…einde
samenvatting: [TAG:Overzicht] [TAG:Randen] [TAG:Kleur] [TAG:Willekeurig] [TAG:Herkenning]
Persoon 2
Erny: Ok…ik probeer een puzzel te maken en ik heb het voorbeeld voor me staan [TAG:Voorbeeld] …ik wil eerst de kanstukjes zoeken [TAG:Randen] …en…want zomaar middenin te beginnen lukt toch niet..ik wil eerst de stukjes met de afbeelding naar boven leggen [TAG:Overzicht] …anders kan ik natuurlijk helemaal niets zien…ik heb hier een hoekstukje van even kijken [TAG:Randen] ..linksboven dus dat kan ik al linksboven leggen…ik kijk naar de kleur die het heeft…en…hier heb ik nog, ik ga eerst alle kantstukjes eruit halen [TAG:Randen] want dat ik moet grabbelen naar de stukjes tussen alle middenstukjes vind ik niets…dus ik leg die even met de goede kant naar boven en opzij… [TAG:Overzicht] nadat ik nu de kantstukjes gelegd heb, dan weet ik hoe groot de puzzel ongeveer wordt…hier heb ik nog een hoekstukje [TAG:Randen] …even kijken…dat is licht en er staat een nummer op…maar ik weet niet waar dat nummer…ja dat is links onder…ik moet even kijken…de meeste stukjes hebben natuurlijk geen kantjes [TAG:Randen] …die leg ik nu rechts van mij…even kijken…ik kom geen kantstukjes tegen…ik heb wel het idee dat dit op een bepaald tempo moet maar goed…ik denk nu even niets…hier is nog een kantstukje [TAG:Randen] …het is een puzzel van honderd stukjes dus daar ben je wel even mee bezig…tenminste, ik heb al heel lang niet meer gepuzzeld…nou…ik ben al wel lang bezig met het omleggen…ho, ik moet geen kanstukjes bij de middenstukjes leggen natuurlijk…dit aan de kant schuiven de middenstukjes…hier nog een kantstukje…veel middenstukjes…ja…het zou wel fijn zijn als alle stukjes met de goede kant naar boven lagen dan ging het een stuk sneller natuurlijk…dat is alvast voor degene na mij…hier nog een kantstukje…nou…nog een kantstukje…hier weer een…kant…hier weer…he ik denk dat dit stukje kapot is…nou…weer een kant…ik moet langzaam aan maar eens beginnen om te kijken of ik iets kan leggen…hier dan weer een stukje kant…deze hoort in het midden…wat raar om hard op te zeggen wat je denkt…maar goed…bij wat ik zeg denk ik ook verder niets meer..hier een stukje….nu ik alle middenstukjes heb moet ik dat weer gaan uitzoeken..had ze beter gelijk op kleur kunnen leggen…maar ja…eerst het midden…ik zeg midden terwijl ik kant bedoel…hier nog…ik denk dat ik nu voor het grootste deel de kantstukjes heb liggen. Nu moet ik naar de kleuren gaan kijken…[TAG:Kleur]het is licht onder want het is een sneeuwlandschap…een of ander beest…hier hebben we nog een hoekje…ik zou eigenlijk het andere hoekje ook wel willen hebben…maar waar ligt die dan? Maarja…is dit nou sneeuw? Ja dit is sneeuw…[TAG:Herkenning]hier nog een grote sneeuwvlok erin…lijkt wel hieronder…past niet…ik ga maar wat proberen…even kijken naar de vorm…nee zo te zien niet..ik weet niet hoe goed deze puzzel past..niet alle puzzels passen even goed…beetje afhankelijk van het merk denk ik…hier is een passend stukje…dit ziet er lichter uit en dat lichte zou hier aan de zijkant kunnen zitten…stukje van het beest..even kijken…lijkt wel van een boom…dat moet daar heen…dit is wat donkerder met wat licht..zou ook wel daar kunnen zijn…nee past niet…ik heb een beetje last van het licht…”moet het feller of donkerder?” nee die stukjes die spiegelen…maar goed…het lijkt wel of het minder licht is als normaal…hier is iets meer schaduw aan deze kant…zou dat kunnen met dit stukje erboven? Ja dat kan…dit hier is een donkerder stukje, [TAG:Kleur]zou deze erop passen? Ja die past…dan kom ik langzaamaan een donker stuk maar misschien zit er nog iets lichts aan…deze ja…en dan moet er een takje komen…even kijken of het deze is…dit is een donkere, dit die daarboven? Ik denk dat die daarboven zit…deze is van de boom aan de rechterkant…he hier is nog een hoekstukje..die hoort rechtsboven…middenstukje..wit met grijs en die kan boven…het maakt natuurlijk niet uit als ik hem niet afkrijg maar…zou deze in elkaar passen? Ja…de rest van de boom aan de rechter kant…dit is..wat is dit nou weer…lijkt ook wel van een boom hier…daar hoort nog een stukje tussen zo te zien…hier heb ik nog een mooi stukje maar waar past die dan weer in? He dit is blauw, ik denk zo..nee toch niet, wat vervelend…en die dan? Ja die past wel…en dan even kijken of deze hier op past…past dat? Ja dat past…waar gaat die dan naar toe? O die is van de andere boom aan de andere kant…hmm..hier..dit heeft twee kleuren..een donkere, ok dat past ook weer…dit lijkt een beetje..even kijken…nee dat is niet goed..ik denk dat die aan de rechterkant hoort ja…wat is dat dan…is dat ook rechts? Ja…en die past weer daar in…ik heb al een heel eind van de rechterkant zo te zien…ik moet hier nog een stukje hebben om dat hierop aan te laten sluiten…ik denk maar een stukje… [TAG:Randen] zou die daarin passen? Ja..ok…nou heb ik nog een stukje boven met dat…wat is dat dan…(niet verstaan) hier zitten kleintje, kleine takjes op…uhm, ik denk dat die aan die kant hoort…licht en blauwe kleur…he hier heb je nog die lettertjes…zo…uhm…ik zit een beetje, even kijken of die past…hm…nou zou ik nog wat van het water moeten vinden…hier nog een dakje van boven..ja die is van boven…die is wel een beetje donker…hier zitten ook kleine takjes aan…kleine takjes…dit is van het struikje hier …”we moeten stoppen”...einde
samenvatting: [TAG:Voorbeeld] [TAG:Randen] [TAG:Overzicht] [TAG:Kleur] [TAG:Herkenning]
persoon 3
Marjolein, Ik ga eerst alle donkere stukjes bij elkaar leggen [TAG:Kleur sortatie] , de donker blauwe…even kijken…die zijn van het riviertje…”blijven zeggen wat je denkt”…ik heb bijna alle donkerblauwe gevonden…nu ga ik alle lichtblauwe bij elkaar leggen…die zijn van de sneeuw…en van de bever [TAG:Herkenning] , of zoiets…het zijn er heel veel…ik moet even zoeken…ow wacht..ik pak eerst even de hoekjes [TAG:Randen] , ik heber al twee….even kijken dit zijn de lichtste, die horen aan de onderkant…nu ga ik weer verder met het zoeken van alle lichte plaatjes…deze hoort aan de zijkant vast..dat kan ik zien aan het getalletje [TAG:Herkenning] …even kijken heb ik een hoek? Nee…ik ga weer verder met alle lichte bij elkaar te leggen..en de donkere [TAG:Kleur] …en ik zie ook stukken van de kabouter die leg ik ook even apart..dat kan ik zien aan zijn rode muts…het zijn er drie..zo…de kabouter heeft ook een baart [TAG:Voorbeeld] …dat is van de bever…de bever leg ik ook apart…en een konijn, die leg ik bij de kabouter…de bever…ik heb hier een hoek..en die hoek hoort linksboven…en ik heb hier twee baby konijntjes [TAG:Herkenning] , en die doe ik ook bij de kabouters…die hoort daar…dat is oo keen baby konijn…kabouters, kabouters…kabouters [TAG:Herkenning] …die hoort ook bij de donkere…die ook…ow een hoek…even op zoek…de laatste hoek heb ik ook gevonden…zo…o ik zie nog meer kabouter stukken…nog een kabouter hoed…donkere stukken..nog een kabouter…de rest, wat ga ik daar mee doen? Even kijken…weer de lichte bij elkaar [TAG:Kleur] …volgens mij is dit echt een hele slechte tactiek…kabouter..even kijken..nou ga ik, ok…nee ik blijf de stukken bij elkaar zoeken…boom…boom [TAG:Herkenning] …en de kabouter…o nee…een kaboutervoet…een boom maar waar staat de boom? Die boom staat….ook bij de kabouters…en dit is een bever…de bever…ikweet niet wat dit is…twee donkere stukken [TAG:Kleur] …een beversnoet…volgens mij is dit ook bever? Vast wel bever…een kabouter…(niet verstaan)…kabouterbeen [TAG:Herkenning] …boom…de bever die heeft een touw in de mond..dat touw hoort ook bij de bever…dit is allemaal donker…dit is donker…kabouter…donker [TAG:Kleur] …nou zeg, donker…kabouter…bever, bever…bever [TAG:Herkenning] …mooi bij elkaar…hoort ook bij bever…dit is…donker…dit is een touw…dit hoort volgens mij ook bij de bever..deze stukken zijn ook weer donker…ook allemaal donker….donker…dit is een stuk kabouter…dit ook…licht…licht .licht…allemaal licht [TAG:Kleur] …blaadjes…dat is hier aan de zijkant dicht bij de bever dus die leg ik maar naast het stapeltje van de bever…de boom heeft avn die groene takjes..dus die leg ik daar allemaal bij…nog meer groene takken [TAG:Herkenning] …naja die hoort er ook bij…touw…bij de bever…boomschors of zoiets…bij de bever…die zijn allemaal donker..die is van het touw, dat hoort ook bij de bever..ik heb al wel alle hoeken gevonden…kabouter…boom…kabouter…donker…allemaal donker [TAG:Kleur] …dit is volgens mij een beveroog? Een stuk bever…donker…licht..boom boom…licht…dit is een, wie heeft er nu een touw om zijn nek? [TAG:Voorbeeld] Even kijken…owja, konijntje, die hoort bij de kabouters..die hoort bij de boom bij de bever…het lampje hoort ook dicht bij de kabouters…allemaal donker..licht…daarbij…deze hoort nog bij de boom, met die blaadjes, kaboutermuts [TAG:Herkenning] …een deel van de beverpoot…wat is dit? Dat weet ik even niet..ik zie hier een hand…vast ook van een kabouter…ow, ik heb de kabouter…nou ik heb hier drie kabouters…even kijken..donker, weer een donkere..het lampje bij de kaboutertjes…volgsn mi jde bever…licht..licht [TAG:Kleur] ..die hoort bij de blaadjes…licht…nog een paar donkere, nog eentje met blaadjes…lichte…ow een lichte en…boom…en een lichte…nu heb ik alles gesorteerd en nu ga ik beginnen met de groene boom, die ga ik nu proberen in elkaar te leggen..ik ga nu gewoon wat passen..ik kan misschien beter even naar het plaatje kijken [TAG:Voorbeeld gebruiken] …wel lastig met allemaal dezelfde stukjes…ik zie nog niet echt wat er bij elkaar hoort…heb ik een stukje? Nee nog steeds niet…nu ook nog niet..maar ik blijf het proberen…stukje? Nee is ook geen stukje…is natuurlijk we l de beste tactiek…deze stukjes passen niet…einde…
samenvatting: [TAG:Kleur sortatie] [TAG:Herkenning] [TAG:Randen] [TAG:Voorbeeld]
persoon 4
Lisette, Ik ga eerst alle kabouters zoeken [TAG:Herkenning] , want dat vind ik makkelijker, want dan ben ik eerder klaar denk ik.(niet verstaan), even kijken hoor…kabouter…baard, muts..nog een kabouter, kabouter, nog een kabouter… [TAG:Herkenning] hier nog een…nog een…nu kan ik ze even omdraaien, nou ja, niet noodzakelijk..even kijken…ow nog een baard…wat is dit? Nee dat is een konijn denk ik. O nee…hier nog een…even kijken of ik al wat kan maken hoor, deze heeft dan een gezicht, dat is die met die stok, deze heeft ook al een beetje een gezicht, volgens mij is dit hem, ja…is dit zijn baard? Nee, even kijken die heeft al, is dit dan zijn baard of muts? Hm, (niet verstaan), deze hoort, kan dat zo? Ja, en nog een stukje [TAG:Herkenning] ..een muts, kan deze muts? Ja die past, moet je zien, ik heb al bijna een kabouter af, nog een muts…even kijken..zijn muts staat scheef, maar heb ik daar veel aan? Hij zit naast een beest is dat een konijn of is dat die fred? [TAG:Voorbeeld] , even kijken…nou dat kan niet de fred zijn. Dus dat is het konijn en die heb ik niet nodig, en deze is, die hoor t hier…die heeft een stok vast en die kan ook niet bij het konijn zitten..dus die hoort ook niet daar…die ook niet daar..een klein puntmutsje [TAG:Herkenning] , maar ik ben hier niet heel goed in..ow is dit een muts? Nee die hoort hier, ow ik heb zijn muts al, hoort deze daar ook in? Ja ow kijk eens aan, hier, ik heb het ene gezicht nog niet van de andere kabouter, dus die moet ik even, is dit zijn? [TAG:Herkenning] Nee, is dit zijn baard dan? Nee, veel verschillende baarden, ow dit is zijn muts…ik heb nog een kabouter..bijna dan…moet ik nog een puntje erin…dat is dit denk ik…ja…nu heb ik al bijna twee kabouters af…dat vind ik toch al een hele prestatie..even meer kabouters zoeken…hier is kleding van een kabouter [TAG:Herkenning] …ja heb ik het lijf af…is dit nog iets? Nee dat is het konijntje…hier nog een handje van de kabouter…kan die erin? Hoort die hier? Nee dat hoort bij de grote kabouter..nee dat kan niet want daar hoort zijn baard…en nog een hand…of kan dat? Nee…hoort die niet daar? [TAG:Herkenning] Jawel hij heeft een blauwe arm…heb ik hem apart gedaan? Nee dat kan niet..ow hij hoort hier.. [TAG:Voorbeeld] dat is de baard van het beest…even kijken dan ga ik nog wat zoeken naar meer kabouters want ik ben nu toch al een heel eind[TAG:Delen]…kabouter…ik zie alleen maar lucht…ow dit is nog een pakje zo te zien…die kan die nog aan…ow…die hoort dus niet zo…ow dat is nog een deel van het konijn..ow nee dat kan niet, het is een voet ofniet?..die past er nog niet in, maar zo te zien heb ik hier nog een stukje van zijn lichaam [TAG:Herkenning] …en dan past de voet er wel in denk ik…alleen…ja ow ik heb hem hoor…komt er nog iets? Ow dit is nog een hand…nou die kan ik nog niet want die heb ik nog niet, maar dan moet ik de andere kabouter even zoeken, want het zijn er drie, [TAG:Delen]en dan zie ik hier nog iets…nee dat is een vogel…rood ook heel erg [TAG:Kleur]leuk…kabouter..hoe ziet die eruit? Hij heeft geen gezicht..ik zie hier een rood puntje..kan dat kloppen? Van een takje..ja die moet hier in..nee toch niet…hier? Ja daar in… wat heb ik nog meer? Ik zie nog een hand liggen…een klein handje [TAG:Herkenning] …met een stok…dat hoort met die andere kabouter..maar waar zit zijn hand? Nee hij past nog niet…wat is dit..ik heb nog een voet heb ik hier…ow nee kijk..toch niet…iets te vroeg…past die dan zo, zo…nee schijnbaar niet..even verder zoeken..vogel vogel…ik heb nog een kabouter nodig..ow hier zit nog een kabouter [TAG:Herkenning] …en nog een stukje kabouter…heel even kijken hoor..dit is een paard zo te zien…of een lichaamsdeel..die past er zo …dan heb ik hier nog een stukje mouw wat waarschijnlijk van de andere kant zal zijn wat er dan zo in kan…volgens mij had ik net nog een stukje over wat ergens in moest, past deze er in? Er zit wel een stukje hand in [TAG:Herkenning] ..die moet volgens mij zo, inderdaad die moet zo, dan heb ik hier nog een stuk konijn maar die hoorde toch ergens anders…ow kijk die ligt er de hele tijd al maar die had ik niet eens gezien…hij heeft geen hoofd, de kabouter die ik nu wil doen…dus…hij heeft geen hoofd dus die kan ik ook niet gaan zoeken..passen deze? Even kijken op de tekening [TAG:Voorbeeld] ..er zit een stok tussen zijn hand dus die moet hier…ja inderdaad..dan heeft ie een klein puntje op zijn muts wat dus niet dit is zo te zien..nee..die moet ergens bovenop maar dit is hem wel..ja maar deze hoort dan dus hier bij de andere kabouter..ja..nee..dus wel…even kijken ik kan ze niet aan elkaar vast maken omdat ze te ver van elkaar zitten maar deze kabouter geeft eten aan het konijn en die past hier [TAG:Herkenning] …”er ligt ook een konijn in het water”…ja inderdaad…een konijn is aan het zwemmen zie ik nu uit de puzzel ontstaan..erg interessant..heb ik ook al zijn been [TAG:Herkenning] …ja maar ik heb zijn lichaam nog nie, die moet ik even gaan zoeken anders kom ik niet verder…en zijn lichaam heb ik al meteen gevonden..ja…en dan kan ik zijn beentje eraan doen…en dan kan ik gelijk zijn arm eraan doen, nee die hoort bij de andere…wat is dit? Is dit een deel van het konijn? Of is dat toch de fred ofzo? Nee dat was niet het konijn…even verder zoeken naar..ja konijntje die ik ergens anders heb gevonden…een touw…een touw kan er ook nog niet bij [TAG:Herkenning] ..een oor…nog een touw..kan dat touw dan? Dat kan ook midden in de sneeuw liggen dus dat weet ik nog niet..ow hier heb ik een voet, en nog een deel van zijn arm…waardoor ik toch al een groot stuk puzzel heb, toch al een stuk verder dan de andere mensen gedaan hebben..nu kan ik ze aan elkaar vast maken…dit schiet op…hier heb ik nog een arm..en ik kan nog een…ow een oog van het andere beest [TAG:Herkenning] ..kan ik die? Ow kijk hij krijgt al een oog al, en nog niets anders, dat past niet….ik ga nog niet aan zijn lichaam beginnen maar al wel aan zijn hoofdje…ow kijk dat past er ook al in..maar ik denk dat ik het daar maar even bij laat…hij heeft iets om zijn poot..heeft er iemand een strikje om? [TAG:Voorbeeld] Dat is het konijn…het konijn heeft een strikje om…en dan…ik mis nog een stukje van een kabouter..een hand van eentje…ik moet dan een blauwe mouw vinden..of past die dan in dit stukje? Owkee dat was goed gezien..het vogeltje…zou ik het vogeltje al gaan maken? Nee..wat is dit? Nou ik kan er niet iets van maken…het zal wel een boom zijn ofzo…hier heeft nog iemand iets in zijn mond zitten…dat is volgens mij nog iets van het beestje [TAG:Herkenning] ….en inderdaad..ik hier net nog een stuk beest..past die er nu in dan? Nee…nog steeds niet…ofwel? Nee dan duw ik het stukje gewoon zo hard aan dat het wel past….even kijken wat zoek ik nog meer? Wat zit er nog meer in de buurt…hij heeft een wit baardje….dat past er wel in…waar hoort dit stukje dan? Ik kan er bijna niet over uit waar het hoort…ow ik heb hem al…even kijken hoor…dan is dit een boom…zit hij in donker water? Of is dit nog steeds het konijn? Nee dit hoort bij hem [TAG:Voorbeeld] …even kijken dat hoort daar…ik heb al het meeste deel van de puzzel…wat een eind…ow hier is de neus…die past er ook al in…nog meer lichaamsdelen van het beest? De lucht heb ik nog niet, maar dat komt later wel…ja..nee dat past niet…daar soms? Dat lijkt me sterk dat die daar hoort..dan heeft hij lucht in de buik zitten…dat lijkt me logischer…nee die zit wel erg scheef…even kijken hoor..wat is dit…is dit de staart [TAG:Herkenning] ..bij de boom? Of hij heeft nog geen staart…ik zag net ergens lichaamsdelen van hem..dan kan ik die er vast al in doen…als hij dan allemaal bruine stukjes zoek…”ja…” ben ik klaar? “ja”…maar ik ben al zo ver…einde…
samenvatting: [TAG:Herkenning] [TAG:Voorbeeld] [TAG:Delen] [TAG:Kleur]
De conclusie
Tijdens de experimenten hebben we besloten om een testpersoon maximaal 10 minuten te laten puzzelen. Is de puzzel binnen deze tijd opgelost wordt de tijd genoteerd. Is de testpersoon nog bezig na 10 minuten zal gekeken worden hoe ver de persoon is met de puzzel. Aan de hand van de tags kan er dan een conclusie gemaakt worden welke (combinatie van) methode's het beste zijn. Als eerst wordt er een samenvatting gemaakt van de gebruikte methode's en deze zullen per persoon gesorteerd worden op het resultaat dat behaald is door de persoon.
resultaat: 1. Lisette (4) 2. Bert (1) 3. Erny (2) 4. Marjolein (3)
Persoon | Herkenning | Kleur | Voorbeeld | Randen | Overzicht | Delen | Willekeurig |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Lisette | X | X | X | X | |||
2. Bert | X | X | X | X | X | ||
3. Erny | X | X | X | X | X | ||
4. Marjolein | X | X | X | X |
De conclusie die wij kunnen trekken uit de resultaten die behaald zijn met ons experiment is dat het delen van de puzzel de snelste methode is. Ook het gebruiken van het voorbeeld kan een positieve werking hebben op het oplossen van de puzzel. De overige methodes (kleur en herkenning) komen bij alle vier de personen voor, dus deze methode heeft geen invloed op het oplossen van de puzzel. Doordat de puzzel door geen van alle personen binnen de tijd is opgelost kunnen wij geen waardes aan de methodes koppelen. Hierdoor kan er niet gezegd worden hoeveel sneller een bepaalde methode is en of deze een grote of kleine invloed heeft op het oplossen. Wel kan er geconcludeerd worden dat werken vanuit een op kleur gesorteerd veld samen met het opdelen van de puzzel in bepaalde vlakken het meest effect heeft op de snelheid waarmee de puzzel opgelost wordt.