Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 2. activiteiten/9. verificatie
Uit Werkplaats
< Introductie Informatica en Informatiekunde | deel 2. activiteiten
Versie door Hanno Wupper (overleg | bijdragen) op 30 mei 2010 om 07:23 (Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 2. activiteiten/9. weten hernoemd naar Introductie Informatica en Informatiekunde/deel 2. activiteiten/9. verificatie)
9. verificatie
Men heeft iets bedacht en gemaakt, alles zit goed in elkaar, op een theoretisch fundament. Maar klopt het ook? Het kan zo complex zijn dat we het niet meer overzien. |
Hoe zeker kunnen we zijn? En helpen computers daarbij?
|
- brainstorm
- Hoe kwam dit en kunnen we zoiets voorkomen - of, nog beter, uitsluiten?
- verkenning
testen, verifiëren, specificeren, modelleren, model checking, tools
- pauzevraag
- hoe kan men zeker zijn?
- inzicht
- correctness by construction (rationele ontwikkeling, waarbij elke stap gegarandeerd klopt)
- verifiëren: bewijzen dat ontwerp voldoet aan specificatie
- valideren: nagaan dat de specificatie zegt wat-ie moet zeggen
- deductie (afleiden, bewijzen)
- inductie (testen, experimeteren)
- simulatie, rapid prototyping
- proof assistants
- model checkers
- bewijsbaarheid
- model, toestandsdiagram
rode draad: cellulaire automaten
|
- studietaak
- materiaal
- carrieres (clickable map: correctness by construction)
- rondleiding ita
- billard (correctness by contruction)
- docenten
- zalen