Research and Development 1/2010-11/project/AppResski/Project Initiation Document

Uit Werkplaats
< Research and Development 1‎ | 2010-11‎ | project‎ | AppResski
Versie door Joep Top (overleg | bijdragen) op 22 apr 2011 om 22:01 (Projectaanpak)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

PID

Opdrachtgever: Research & Development 1

Project: AppResski – Dagboek App

Auteur: Marvin Barron, Joep Top & Lore Veugen

Datum: 17-3-2011

Projectdefinitie

Achtergrond
Het project is een opdracht binnen het vak 'Research and Development 1'. Die opdracht is gegeven door de docenten van dat vak en bestaat uit het maken van een android application met een projectgroep.

Projectdoelstellingen en gewenste uitkomst

  • Een hoog cijfer voor Research and Development 1.
  • Gebruiker kan dagboekpagina's toevoegen, bewerken en bekijken.
  • Dagboekpagina bestaat uit tekst en foto's.
  • Titel van pagina bevat datum van aanmaken.
  • Applicatie is makkelijk in gebruik.
  • Applicatie ziet er mooi uit.
  • Applicatie heeft instellingen:
  • Locatie van moment van invoeren wordt meteen toegevoegd aan titel.
  • Gebruiker krijgt dagelijks herinnering om dagboek bij te houden.
  • Gebruiker kan dagboek beveiligen met wachtwoord.


Randvoorwaarden en aannames
Binnen onze projectgroep is er één telefoon waarop android applicaties kunnen draaien, verder gebruiken we de emulator van android op de computer en gaan we ervan uit dat dit alles blijft werken gedurende het project.

Afhankelijkheden en interfaces
Het slagen van het project is afhankelijk van informatie die verstrekt wordt tijdens (gast)college's en van de kennis van de projectleden.
De interface moet ervoor zorgen dat het de gebruiker weinig moeite kost zijn doel te bereiken. Dit kan goed bereikt worden met een simpele interface, waarmee alle functies makkelijk aangeroepen kunnen worden. De functies die het makkelijkst te bereiken moeten zijn via de interface zijn het toevoegen, bewerken en bekijken van pagina's.

Gebruiker(s) en andere betrokken partijen
De application is geschikt voor verschillende soorten gebruikers. De belangerijkste doelgroep, is de groep die al een dagboek bijhoudt op papier en die nu over kan stappen naar een digitaal dagboek, wat altijd en overal te bewerken is. Daarnaast is de applicatie ook erg geschikt voor reizigers, die kunnen hiermee op elk gewenst tijdstip hun belevenissen vast leggen doormiddel van tekst en foto's.

Projectaanpak

Beschrijving van de manier hoe het project wordt aangepakt. Hierbij geef je in elk geval de opsplitsing van het product in deelproducten (‘product breakdown structure’) en de fasering in de productontwikkeling, inclusief globaal doel en tijdsduur van elke fase. Tip: gebruik voor deze planning een Gantt-grafiek.


Ons project is opgebouwd uit kleine bouwstenen, deze bouwstenen staan in de product breakdown structure. In de planning staat wanneer er aan welke fase wordt gewerkt.

Product breakdown structure:

xf7qm8.jpg

Planning (18 maart)

1r9obd.png

Nieuwe Planning (22 april)

1glkz6.png


Fase 1 (pilot)

1. Verhalen toevoegen, bewerken bekijken

2. Datum toevoegen aan verhaal, sorteren

Fase 2

3. Foto toevoegen aan verhaal

4. Plaats toevoegen aan verhaal

5. Beveiliging voor dagboek

5. Realistischer dagboek

6. Herinner/alarm/snooze functie

7. Widget functie

Fase 3

8.Afronding & Onderzoek

Projectteam

Beschrijving van het team, inclusief de rollen, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.


Marvin Barron, Lore Veugen: Informatici, houden zich vooral bezig met programmeren.

Joep Top: Informatiekundige, zal aan de hand van use cases en requiresments de informatici goed informeren wat er precies geprogrammeerd moet worden. Zorgt voor de planning en controle op het werk. Zal zich bezighouden met de layout. Maakt verder wekelijkse memo's nadat hij bij zijn groepsleden heeft geinformeerd wat zij hebben gedaan.

Kwaliteitsplan

Geef globaal aan welke aspecten je de kwaliteit van het eindproduct bepalen. De detail-criteria komen later. Geef ook aan hoe je die kwaliteitsaspecten tijdens het project bewaakt - koppel de werkwijze aan de planning (fasering) en de op te leveren onderdelen (product breakdown structure).

belangrijke aspecten:

Om verzekerd te zijn van een App van goede kwaliteit hebben we vooraf nagedacht welke aspecten van de App essentieel zijn voor de kwaliteit. hieruit volgde een rijtje van belangrijke dingen, namelijk:

  • Een plan van aanpak die ervoor zorgt dat we niet in tijdnood komen.
  • Bepalend is dat wij als R&D team ervoor zorgen dat we elkaar helpen en controleren om ervoor te zorgen dat we het maximale van ons kunnen bereiken.
  • Onze App zal gebruikersvriendelijk zijn en makkelijk/snel te gebruiken.
  • verder is het uiterlijk van de App bepalend in de kwaliteitscontrole.

bewaken van aspecten:

Natuurlijk is het van belang om ervoor te zorgen dat de hiervoor genoemde aspecten ook gerealiseerd worden. We hebben daarom gezorgd voor een aanpak en werk plan zodanig dat we na afronding van elk bouwsteen verzekerd zijn van een product dat voldoet aan onze criteria voor kwaliteit. Hierdoor weten we zeker dat we altijd een eindproduct kunnen opleveren.

Risicomanagement

Analyse van risico’s, maatregelen en kansen.

Zoals eerder gezegd hebben wij zorgvuldig nagedacht over onze aanpak en planning. Vanwege onze aanpak hebben we het aantal risico's beperkt. Tijdens onze presentie hebben we geprobeerd duidelijk te maken dat we na verloop van tijd iedere keer een nieuwe functie toevoegen aan onze App. We komen dan in een nieuw segment van het project wat pas afgerond is als de functie werkt en we aan alle kwaliteitscriteria voldoen. Dit word ook wel de waterval methode genoemd. Het risico dat we geen werkend geheel hebben als eindproduct, is er hierdoor niet. Wel zou het zo kunnen zijn dat we niet al onze ideeën voor functies ook daadwerkelijk kunnen implementeren. De voorgenomen maatregelen zorgen dus ervoor dat we altijd een presentabel product hebben.

Een nadeel van onze werkwijze is wel dat er een kans bestaat, dat we ervoor kiezen om een nieuwe functie toe te voegen. Maar dat het ons niet lukt om deze functie zo aan te passen, dat hij in de context van een dagboek App goed werkt. We moeten dus goed ervoor zorgen dat we weten hoe we elke handige functie van een andere App zo kunnen gebruiken, dat hij bij onze App ook goed werkt. Wat hier fout zou kunnen gaan is dat de functie niet overeenkomt met wat we voor ogen hadden voor gebruik in onze App, of dat we de functie helemaal niet kunnen integreren in onze App. Daarom gaan wij ervoor zorgen dat we goed weten welke aspecten van bepaalde functies goed werken in de App die we gaan maken. Verder zorgen we ervoor dat we goed weten hoe we deze toevoegingen kunnen realiseren. Dit zorgt ervoor dat we niet eventueel tijd verliezen.

Communicatie

Communicatieplan (rapporteren van voortgang, knelpunten, etc: wanneer, hoe, aan wie)

Het is van belang dat we tijdens het verloop van het project een duidelijk beeld hebben van:

  • wat we al hebben gedaan.
  • waar we nu mee bezig zijn en hoe lang het duurt voordat we klaar zijn.
  • en wat vervolgens weer de volgende stap is.

We zorgen ervoor dat we allemaal samen doelgericht een set van problemen aanpakken, volgens onze aanpak is het immers de bedoeling om het project in segmenten te verdelen. Wanneer we gezamenlijk de set van problemen hebben opgelost kunnen we pas verder gaan naar een volgend segment. belangrijk voor elk segment is:

  • dat we de taken goed onderverdelen.
  • dat we elkaar op de hoogte houden van onze voortgang en eventuele knelpunten.
  • dat we als team ervoor zorgen dat we een segment pas afsluiten als we als groep klaar zijn.

Om ervoor te zorgen dat we dit kunnen realiseren komen we in ieder geval als groep een keer in de week samen voor een bespreking. Tijdens de bespreking gaan we het hebben over wat we allemaal afgelopen week hebben gedaan. Ook willen we tijdens de bespreking bepalen wat er de komende week moet worden gedaan. Belangrijk is dat de prioriteit gaat naar dingen die voorgaande week niet is gelukt, een ander lid van het team kan dan helpen met het zoeken naar een oplossing. Daarnaast zullen de informatici ook nog een keer in de week samen komen om eventuele knelpunten met het programmeren te bespreken. Om de bespreking soepel te laten verlopen zullen we iedere week voor de bespreking een verslag/rapportage maken. Onze informatiekundige zal ook nog met behulp van de memo's ervoor zorgen dat we een duidelijk overzicht hebben van wat we al bereikt hebben en wat we komende week gaan doen.