Research and Development 1/^Archief/2009-2010/07/Logboek
Uit Werkplaats
< Research and Development 1 | ^Archief | 2009-2010 | 07
Versie door Erik Barendsen (overleg | bijdragen) op 2 feb 2011 om 09:36 (Research and Development 1/Projecten/07/Logboek hernoemd naar Research and Development 1/^Archief/2009-2010/07/Logboek)
- Property "Auteur1" (as page type) with input value " Research and Development 1/^Archief/2009-2010/07Gebruiker:Marco Jonkers" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
- Property "Auteur2" (as page type) with input value " Research and Development 1/^Archief/2009-2010/07Gebruiker:Stein Keijzers" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
- Property "Auteur3" (as page type) with input value " Research and Development 1/^Archief/2009-2010/07Gebruiker:Peter Maandag" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
- Property "Auteur4" (as page type) with input value " Research and Development 1/^Archief/2009-2010/07" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
Datum | Wie | Wat | Waarom | Conclusies |
---|---|---|---|---|
06-02-2010 | Allen | Brainstormen over het project (online meeting) | We hadden nog geen onderwerp | We gaan een chat-client maken voor LAN-netwerken, die iedereen in de RU kan gebruiken |
15-02-2010 | Allen | Nadenken over een leuker/nieuw project (online meeting) | Ons chat-client project bood geen nieuwe inzichten om onderzoek naar te doen. We zouden alleen maar onderzoek doen naar bestaande chat technologieën | We hebben nu besloten om een RTS game te maken dat focust op cooperatief spelen. |
21-02-2010 | Stein | Concept-pagina aanmaken, online meeting verwerken | De genotuleerde meeting was nog niet uitgewerkt, de ruwe gedachten moeten netjes opgeschreven worden | Onderzoeksvragen en algemeen concept zijn opgesteld: conceptpagina |
Eind februari | Stein/Marco | Concept-idee maken, op de wiki zetten | Het idee voor het spel moet eerst helder op de wiki staan, voordat we een user interface kunnen maken | Idee voor het spel is opgesteld |
week van 1-7 maart | Stein | Onderzoeksvragen online zetten | We moeten onderzoeksvragen beantwoord krijgen in de pilot | Onze doelen zijn gesteld https://lab.cs.ru.nl/algemeen/Research_and_Development_1/Projecten/07/Pilot/Te_Doen |
Week van 7 maart | Stein/Peter | klassen ontwerpen/ User interface programmeren | We moeten eerst een werkende user interface hebben, voordat we onze onderzoeksvragen kunnen beantwoorden | Begin UI gemaakt. |
Week van 15 maart | Stein/Peter | Werken aan de broncode | De UI heeft nog niet helemaal de gewenste functionaliteit. Het commando-interpreteren kon beter. | Het interpreteren en foolproof maken van commandos invoeren afgemaakt en werkend gekregen. Aantal nieuwe klassen gecreert en begonnen met implementatie ervan. Afgesproken dat we tussen deze week en volgende week de Speler-klasse gaan verbeteren, en de definities van andere klassen verbeteren/toevoegen. Geprobeerd of het commandinterpreter-klasse ook goede foutmeldingen geeft. Positief resultaat. |
Week van 22 maart | Allen | We hebben verder aan de broncode gewerkt. Het model is nog steeds niet functionerend (er kan nog niet "gespeeld" worden). Verder heeft Marco een projectpagina op SourceForge aangemaakt zodat er onder andere met SVN gewerkt kon worden. Dit maakt het makkelijker om tegelijk aan de code te werken. | Marco vond het noodzakelijk om een beter overzicht te kunnen krijgen op de vooruitgang van het project. Ook was het voorheen lastiger om grip te krijgen op "de laatste versie" van een klasse. | Het werken met SVN werkt vrij succesvol, en de code vordert goed, ook dankzij de naderende deadline (tijdsdruk). |
24-Maart-2010 | Stein | Klassen-pagina verbeterd | De klassen-pagina mistte nog wat dingen. | Manager-klassen toegevoegd, Player, Team, Map en Army-klassen verbeterd naargelang het concept. |
Zaterdag 27 Maart 2010 | Allen | We hebben flink aan de code gewerkt, en een begin gemaakt met een Powerpoint-presentatie. We wouden de simplele graphische grid van het speelveld werkend en functioneel krijgen, het Map-laden en implementeren verbeteren en een boel Javadoc toevoegen. | De grafische grid was nog heel erg basisch, de Map-klasse kon nog niet goed worden ingelezen en geupdate, en we hadden nog geen presentatie. | De Grafishe grid kan een Map correct weergeven, de Map-klasse werkt nu met meerdere lijnen per file (aangezien kladblok zinnen met meer dan 1024 tekens blijkbaar niet leuk vindt) en update rekening houdend met andere elementen al op de kaart, en de basis voor de presentatie is gelegd. Ook hebben we Javadoc toegevoegd bij een boel klassen. |
Zondag 28 Maart 2010 | Allen | De ObjectManager-klasse gemaakt, en een PowerPoint-presentatie bijna af gekregen | De ObjectManager-klasse was erg nodig voor de uiteindelijke game-mechanics, en we hadden nog geen Powerpoint-presentatie | De ObjectManager kan nou de building- en unitfiles netjes inlezen en alle Units en Buildings laden voor gebruik, en de PowerPoint-presentatie is bijna af |
Vrijdag 2 April 2010 | Allen | Het verslag maken | Het verslag moet vandaag ingeleverd worden | We hebben alle huidige informatie in het verslag gestopt en op sommige plekken nog wat meer tekst en uitleg gegeven. |
Zaterdag 15 mei 2010 | Peter | Uitzoeken hoe je meerdere computers met elkaar kunt laten communiceren | Dit is een opstapje naar de netcode voor ons spel | Het blijkt op het eerste gezicht toch moeilijker dan gedacht. Om meerdere computers te verbinden heb je een Server en 1 of meerdere Clients nodig. Echter, je wil dat ze tegelijkertijd kunnen verzenden en ontvangen. We moeten ook wat onderzoek doen over Threads om dit mogelijk te maken |
Vrijdag 22 mei 2010 | Peter | Een experimenteel chat-programma maken, om de basics van Socket programmering en threads te begrijpen. | We moeten eerst goed begrijpen hoe dit werkt, voordat we iets kunnen implementeren | We hebben nu een werkend chatprogramma, waarbij 1 computer als server dient en er van overal ter wereld computers kunnen connecten, zolang de server zijn poorten open heeft staan. |
Vrijdag 22 mei 2010 | Stein | Werken aan de gamemechanics van het spel / verouderde code opschonen | Omdat een paar klassen nogal veroudert waren en dus ook helemaal fout | TextIO aangepast/gemaakt voor de textuele input/output te generaliseren; Building, Unit en Army klassen gemaakt inclusief methodes; ObjectManager aangepast zodat hij de goede constructoren gebruikt; Building en Unit een speciale Constructor gegeven om makkelijk aan alleen de naam een volwaardige instantie te kunnen creeeeren; Player en Team een beetje aangepast met een nieuwe constructor en attributen; Veel klassen werken nu met ArrayLists ipv Arrays voor grotere flexibiliteit. |
Maandag en Dinsdag 24 en 25 Mei | Stein | Werken aan de gamemechanics van het spel / verouderde code opschonen | Nog steeds wat verouderde stukken; begin van mechanics nodig | Game-klasse aangepast met een template voor commandofuncties en hij leest nu ook alle objecten correct uit files; Army een nieuw attribuut gegeven, Player een nieuw attribuut gegeven. |
Woensdag 26 Mei | Stein | Werken aan de gamemechanics van het spel / verouderde code opschonen | Paar kleine foutjes; missende klasse | Army de mogelijkheid gegeven om met een ander Army te vechten; Beschrijvingen voor eenheden en gebouwen toegevoegd; Eerste commando gemaakt (help <commandonaam>) |
Vrijdag en Zaterdag 28 en 29 Mei | Stein | Commandos implementeren | Boel commandos waren nog niet geimplementeerd | Alle missende commandos geimplementeerd en oppervlakkig getest. Wincondities toegevoegd. Deelproduct: Werkend Prototype is af. |
Zaterdag 29 mei | Peter | TCP versus UDP onderzoeken | We moeten weten hoe we de internet communicatie het beste in ons spel kunnen implementeren. | UDP is makkelijk te implementeren en iets versturen/ontvangen is een fluitje van een cent, maar je hebt geen idee of de data wel goed aankomt of dat het uberhaupt aankomt. Ook als je denkt dat je nog met iemand aan het communiceren bent, kan het zijn dat deze persoon al lang verdwenen is. TCP is moeilijker te implementeren, maar zodra het werkt wel betrouwbaarder en goed te beheren. Kritische data komt ook zeker weten aan, anders wordt er een exception gegooid. Een must voor ons spel |
Zondag 30 mei | Allen | Werken aan presentatie | We moeten dinsdag een goede presentatie klaar hebben | Presentatie was niet onaardig, maar Marco heeft toch moeite met spontaan presenteren zonder van het blaadje te lezen. |
Week van 14 juni | Allen | Commando's bedenken/verbeteren, code verbeteren, documenteren, gui werk | Het spel is niet heel gebruikersvriendelijk en er zaten nog fouten in de code | Er is nog wat werk te doen |
Zaterdag 26 juni | Allen | LaTeXen | Om gezamelijk aan het verslag te kunnen werken | We hebben nu allen de basis van LaTeX onder de knie |
Zondag 27 juni, Maandag 28 juni | Allen | Concept versie van verslag voorbereiden | naderende deadlines | Teksten op wiki aangepast en verbeterd, globale verslagindeling opgezet in LaTeX, etc. |
Dinsdag 29 juni, woendag 30 juni | Allen | Marco: verbeteringen GUI implementeren. Peter & Stein verslag in elkaar zetten. | gebruikersvriendelijkheidsprobleem moest nog opgelost worden en de deadlines voor het verslag naderen | Het aanpassen van de GUI is goed gelukt, het spel hoeft niet meer via commandline opgestart te worden en de textuitvoer en invoer is nu overzichtelijker. Het verslag is af. |
Week van 5 juli | Allen | Presentatie maken/voorbereiden | dinsdag moet een presentatie gegeven worden | Presentatie is goed gelukt, maar men vond het jammer dat de demo en het onderzoek niet opnieuw aangehaald werden. |