Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2009-10/Groep 01 Groepsnaam
Groep 01 - "Examen Portal II"
Werkstuk Requirements Engineering
Jodocus Deunk, Niek Brunninkhuis, Gert Mennen, Pim Sewuster
Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde
Radboud Universiteit Nijmegen
version 18 februari 2022
De inhoud is opgebouwd als volgt.
Inhoud
- 1 Introduction
- 2 Case analysis
- 3 Requirements
- 3.1 Use cases
- 3.1.1 Use case survey
- 3.1.2 Integrated use case diagram
- 3.1.3 Individual use cases
- 3.1.3.1 1. Student aanmelden
- 3.1.3.2 2. Studentinformatie aanpassen
- 3.1.3.3 3. Examen aanvragen
- 3.1.3.4 4. Examen beoordelen
- 3.1.3.5 5. Studievoortgang bekijken
- 3.1.3.6 6. Vakkenpakketaanvraag indienen
- 3.1.3.7 7. Vakkenpakketaanvraag beoordelen
- 3.1.3.8 8. Vrijstelling aanvragen
- 3.1.3.9 9. Curriculum toevoegen
- 3.2 Scenarios
- 3.2.1 Individual scenarios
- 3.2.1.1 1. Student aanmelden
- 3.2.1.2 2. Studentinformatie aanpassen
- 3.2.1.3 3. Examen aanvragen
- 3.2.1.4 4. Examen goedkeuren
- 3.2.1.5 5. Studievoortgang bekijken
- 3.2.1.6 6. Vakkenpakket samenstellen
- 3.2.1.7 7. Vakkenpakketaanvraag beoordelen
- 3.2.1.8 8. Vrijstelling aanvragen
- 3.2.1.9 9. Curriculum toevoegen
- 3.2.2 Integrated Domainmodel
- 3.2.1 Individual scenarios
- 3.3 Non-functional Requirements
- 3.1 Use cases
- 4 Appendum
Introduction
Een van de taken van de facultiteit iii is de administratie van de voortgangsgegevens van studenten. Hierbij heeft de faculteit te maken met verschillende stakeholders zoals studenten, docenten, centrale administratie, facultiteit administratie die betrokken zijn bij de voortgang van de studenten. De informatie die hiervoor nodig is is wel voorhanden maar moet uit verschillende systemen worden gehaald. Daardoor kan er niet intelligent met deze informatie worden omgegaan. In deze casus zullen wij een oplossing aandragen voor deze problemen. Door de processen te gaan automatiseren krijgen de stakeholders meer inzicht in de voortgang en is het minder tijdrovend.
Problem statement
Op dit moment is er geen system beschikbaar voor de stakeholders om de loopbaan van een student duidelijk in beeld te brengen. De resultaten van studenten zijn moeilijk inzichtelijk. Op de manier hoe het nu gedaan wordt, met de hand, kost het (te)veel tijd. Dit geldt voor bijna alle stakeholders, studenten wachten op het resultaat, de administratie moet de cursussen en cijfers met de hand controleren. Tijdens dit proces is er geen overzicht in wat er nu al gedaan is, en waar het beschikbaar is. Enkele werkzaamheden worden zelfs dubbel uitgevoerd, zoals de gekozen vakken van de student die twee keer worden bekeken. De meeste van deze processen moeten in de toekomst geautomatiseerd gaan en zodoende ook een stuk sneller.
Case analysis
Stakeholder analysis
De stakeholders welke dit systeem gebruiken:
# | Rollen en actoren | Beschrijving | Stakeholder(s) |
---|---|---|---|
01 | Medewerker facultataire studentenadministratie | Medewerkers van de facultataire studenten administratie voeren diverse administratieve werkzaamheden uit (passen bijvoorbeeld punten aan) | Mw. Clementine Hendriks |
02 | Medewerker onderwijsbureau | Het onderwijsbureau is verantwoordelijk voor de volgende zaken:
|
Vera Kamphuis (hoofd), Yella Kleijnen, Resi Westerman en Marcha Jelissen |
03 | Lid Examencommissie |
De verantwoordelijkheid van de examencommissie Informatica en Informatiekunde betreft alle opleidingen die onder verantwoordelijkheid van het Nijmeegs Instituut voor Informatica en Informatiekunde vallen. De examencommissie is belast met
De Examencommissie bepaalt eigen werkwijze. [2] |
prog. dr. ir. M.J. (Rinus) Plasmeijer (voorzitter), dr. P. van Bommel, A.B.P. Kleijnen en dr. T.E. Schouten |
04 | Student | Studenten volgen vakken en dienen zich in te schrijven voor deze vakken. | Studenten Informatica en Informatiekunde |
05 | Docent | Docenten moeten zich houden aan de regels van het OER | Vertegenwoordigd door Stijn Hoppenbrouwers / Niels Braakensiek |
06 | Studieadviseur | Voor allerhande problemen of vragen over je studie zijn de studieadviseurs het aanspreekpunt. [3] | Peter Achten, Vera Kamphuis, Peter van Rossum, Theo Schouten, Theo van der Weide en Hanno Wupper |
Mission and vision statement
Missie
De missie is het inzichtbaar maken van het systeem van beoordeling van examenaanvragen. Meer inzicht in het systeem maakt een betere studiebegeleiding mogelijk en een beter inzicht in de status van (individuele) studieloopbanen.
Visie
Een systeem dat, waar mogelijk, automatisch, snel en correcte informatie verschaft over, en helpt bij de behandeling van, exmameneisen, -aanvragen en (individuele) studiepaden.
Values
Belangrijke aspecten die een rol spelen voor dit project betreffen de beveiliging (security) en integriteit (integrity) van het systeem. Beveiliging speelt een grote rol binnen het systeem omdat er binnen de doelgroep van het systeem zelf al een groep potentiele hackers aanwezig is. Omdat het systeem leidend zal zijn voor de aanvraag en verwerking van het examen, zijn de beveiliging en integriteit van het systeem belangrijk tijdens dit project.
Executive Sponsor Viewpoint
"Wat is het probleem dat wordt opgelost met dit systeem"
Het probleem van de studentenadministratie is dat alle behaalde resultaten handmatig gecontroleerd moeten worden waneer een student toestemming vraagt voor het examen. De student heeft niet de actuele informatie over zijn studievoortgang.
"Waarom is er een systeem nodig"
Het proces van controleren en aanvragen van examenaanvragen neemt veel tijd in beslag en de kans op het maken van een fout is aanwezig omdat alle informatie meerdere keren handmatig wordt verwerkt.
"Waarom is er een computer systeem nodig"
Door gebruik te maken van een computersysteem is het niet meet nodig om behaalde resultaten meerdere keren in te voeren in verschillende systemen. Nu moeten de studentenadministratie, de docent en de examencommissie de resultaten allemaal handmatig invoeren. Door gebruik te maken van een computersysteem hoeft dit nog maar eenmalig gedaan te worden.
"Wie wordt er betrokken bij de implementatie"
Student, studentenadministratie, docenten en de examencommissie. De student krijgt een overzicht van de studievoortgang. De studentenadministratie en de docenten krijgen een nieuwe manier van het doorgeven van de behaalde resultaten. Hierdoor wordt het voor de examencommissie makkelijker om de aanvragen de controleren.
Statement of work
nr. | Deliverable | Eindverantwoordelijke | Fasering | Status | Opmerking | ||
Facade | Filled | Focesed | |||||
1 | Introduction | Niek | Complete | ||||
1.1 |
|
Niek | Complete | ||||
2 | Case analysis | Jodocus | Iterating | Complete | |||
2.1 |
|
Jodocus | Iterating | Complete | |||
2.2 |
|
Jodocus | Iterating | Complete | |||
2.3 |
|
Gert | Iterating | Complete | |||
2.4 |
|
Jodocus | Complete | ||||
2.4 |
|
Gert | Itarating | Ongoing | |||
3 | Requirements | Pim | Iterating | Complete | |||
3.1 |
|
Pim | Itarating | Partially complete | Complete | ||
3.1.1 |
|
Pim | Itarating | Complete | |||
3.1.2 |
|
Pim | Itarating | Complete | |||
3.1.3 |
|
|
Complete | ||||
3.2 |
|
Gert | |||||
3.2.1 |
|
|
Complete | ||||
3.2.2 |
|
Niek | Iterating | Complete | |||
3.3 |
|
Gert | Iterating | Complete | |||
4 | Appendum | Rob | Iterating | Complete | |||
4.1 |
|
Jodocus | Itarating | Partially complete | Almost complete | ||
4.2 |
|
Rob | Iterating | Complete |
Risk analysis
# | Category | Risk | Solution needed by | Status | Days lost | Expectancy factor | Risk factor |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | Interfaces | Wijzigingen binnen de projectgroep | Mocht er iemand uitvallen door bijv. ziekte, dan moet hier de planning op aangepast worden | afhankelijk van de duurt van de ziekte | nvt | middelmatig | |
02 | Interfaces | De haalbaarheid van het project | Soms is het projectdoel met de beschikbare middelen domweg niet binnen de gestelde tijd haalbaar | nvt | soort geloijk project is eerder uitgevoerd binnen de zelfde tijd | laag | |
03 | Interfaces | Uitval groepslid | Een groepslid zet zich niet voldoende in en wordt door uit de groep verwijderd. Groep heeft betreffend groepslid niet buitengesloten maar betrokken in het proces | nvt | nvt | middelmatig |
Requirements
Use cases
Use case survey
Name | Description | Initiating actor |
1 Student aanmelden | Een nieuwe student heeft zich aangemeld | Student |
2 Studentinformatie aanpassen | Bepaalde informatie van een student aanpassen | FSA/Student |
3 Examen aanvragen | Student vraagt toestemming voor examen | Student |
4 Examen beoordelen | De examenaanvraag van de student wordt beoordeeld | FSA |
5 Studievoortgang bekijken | Bekijk de studievoortgang van een bepaalde student | Student en studieadviseur |
6 Vakkenpakketaanvraag indienen | De student stelt vakkenpakket samen en dient aanvraag in | Student |
7 Vakkenpakketaanvraag beoordelen | De examencommissie beoordeelt vakkenpakket | Examencommissie |
8 Vrijstelling aanvragen | Een student vraagt vrijstelling aan voor een bepaald vak | Student |
9 Curriculum toevoegen | Het toevoegen van een curriculum | FSA |
Integrated use case diagram
Individual use cases
Overduidelijke pre-condities zijn opzettelijk weggelaten. Dit zijn dingen als: is ingelogd, is bekend bij het systeem, etcetera.
1. Student aanmelden
2. Studentinformatie aanpassen
3. Examen aanvragen
4. Examen beoordelen
5. Studievoortgang bekijken
6. Vakkenpakketaanvraag indienen
7. Vakkenpakketaanvraag beoordelen
8. Vrijstelling aanvragen
9. Curriculum toevoegen
Scenarios
Individual scenarios
1. Student aanmelden
Scenario 1
- Tim Bakker vult online formulier in geeft aan het te willen verzenden
- Systeem geeft een samenvatting van de gegevens en vraagt of het verstuurd mag worden
- Tim Bakker geeft aan dat het formulier verstuurd mag worden
- Systeem laat Tim Bakker weten dat het formulier verstuurd is
Scenario 2
- Tim Bakker vult online formulier in geeft aan het te willen verzenden
- Systeem geeft aan dat niet alle gegevens juist zijn ingevuld
- Tim Bakker vult online formulier aan en geeft aan het te willen verzenden
- Systeem geeft een samenvatting van de gegevens en vraagt of het verstuurd mag worden
- Tim Bakker geeft aan dat het formulier verstuurd mag worden
- Systeem laat Tim Bakker weten dat het formulier verstuurd is
Scenario 3
- Tim Bakker vult online formulier in geeft aan het te willen verzenden
- Systeem geeft een samenvatting van de gegevens en vraagt of het verstuurd mag worden
- Tim Bakker geeft aan dat het formulier niet correct is
- Tim Bakker wijzigt de gegevens van online formulier en geeft aan het te willen verzenden
- Systeem geeft een samenvatting van de gegevens en vraagt of het verstuurd mag worden
- Tim Bakker geeft aan dat het formulier verstuurd mag worden
- Systeem laat Tim Bakker weten dat het formulier verstuurd is
2. Studentinformatie aanpassen
Scenario 1
- Tim Bakker geeft te kennen dat hij bepaalde studentgegevens wil vervangen. Tim Bakker voert gegevens in
- Systeem geeft overzicht van wijziging en vraagt om bevestiging
- Tim Bakker geeft bevestiging aan het systeem
- Systeem geeft aan dat de gewijzigde gegevens opgeslagen zijn
Scenario 2
- Tim Bakker geeft te kennen dat hij bepaalde studentgegevens wil vervangen. Tim Bakker voert gegevens in
- Systeem geeft aan dat gegevens niet correct zijn en vraagt Tim Bakker de gegevens aan te passen
- Tim Bakker wijzigt gegevens
- Systeem geeft overzicht van wijziging en vraagt om bevestiging
- Tim Bakker geeft bevestiging aan het systeem
- Systeem geeft aan dat de gewijzigde gegevens opgeslagen zijn
Scenario 3
- Tim Bakker geeft te kennen dat hij bepaalde studentgegevens wil vervangen. Tim Bakker voert gegevens in
- Systeem geeft overzicht van wijziging en vraagt om bevestiging
- Tim Bakker geeft aan dat de gegevens niet juist zijn en voert gegevens in
- Systeem geeft overzicht van wijziging en vraagt om bevestiging
- Tim Bakker geeft bevestiging aan het systeem
- Systeem geeft aan dat de gewijzigde gegevens opgeslagen zijn
3. Examen aanvragen
Scenario 1
- Tim Bakker dient examenaanvraag in voor vakkenpakket
- Systeem toont uitslagen van vakken behorende bij examenaanvraag en vraagt om bevestiging aan Tim Bakker
- Tim Bakker bevestigd aanvraag
- Systeem verstuurt examenaanvraag
Scenario 2
- Tim Bakker dient examenaanvraag in voor vakkenpakket
- Systeem toont overzicht en geeft aan dat er fouten in de examenaanvraag zitten en geeft aan wat de oorzaak is van deze fouten
- Tim Bakker wijzigt de examenaanvraag voor vakkenpakket
- Systeem toont uitslagen van vakken behorende bij examenaanvraag en vraagt om bevestiging aan Tim Bakker
- Tim Bakker bevestigd aanvraag
- Systeem verstuurt examenaanvraag
4. Examen goedkeuren
Scenario 1
- FSA selecteert examenaanvraag
- Systeem toont examenaanvraag met vakken behorende bij de examenaanvraag
- FSA controleert het overzicht en controleert of aan alle eisen van het curriculum voldaan is en keurt de aanvraag goed
- Systeem bevestigd FSA dat de goedkeuring is opgeslagen
Scenario 2
- FSA selecteert examenaanvraag
- Systeem toont examenaanvraag met vakken behorende bij de examenaanvraag
- Er is niet aan alle eisen voldaan, de examenaanvraag wordt afgekeurd en FSA geeft reden op.
- Systeem bevestigd aan FSA dat de examenaanvraag is afgekeurd
5. Studievoortgang bekijken
Scenario 1
- Studieadviseur selecteerd Tim Bakker
- Systeem toont per studie de studievoortgang bestaande uit gekozen vakken en resultaten van Tim Bakker
Scenario 2
- Systeem geeft een overzicht van de gegevens van Tim Bakker
- Tim Bakker selecteert studievoortgang bekijken
- Systeem toont vakkenpakket studie en voortgang van vakkenpakket.
- Tim Bakker geeft aan meer details te willen zien.
- Systeem toont gedetailleerde informatie over vakken en resultaten.
Scenario 3
- Studieadviseur selecteerd Tim Bakker
- Systeem toont per studie de studievoortgang bestaande uit gekozen vakken en resultaten van Tim Bakker
- Studieadviseur geeft aan meer details te willen zien
- Systeem toont gedetailleerde informatie over vakken en resultaten van Tim Bakker
6. Vakkenpakket samenstellen
Scenario 1
- Tim Bakker geeft aan voor welke studie hij een vakkenpakket wil samenstellen
- Systeem toont verplichte vakken en vraagt welke minor Tim Bakker wil volgen
- Tim Bakker geeft minorkeuze aan
- Systeem vraagt welke vrije keuzes een Tim Bakker wil maken
- Tim Bakker vak of vakken aan die hij in vrije ruimte wil volgen
- Systeem geeft vakkenpakket weer en vraagt of Tim Bakker vakkenpakketaanvraag wil indienen
- Tim Bakker bevestigd aanvraag en geeft handtekening
Scenario 2
- Tim Bakker geeft aan voor welke studie hij een vakkenpakket wil samenstellen
- Systeem toont verplichte vakken en vraagt welke minor Tim Bakker wil volgen
- Tim Bakker geeft minorkeuze aan
- Systeem vraagt welke vrije keuzes een Tim Bakker wil maken
- Tim Bakker vak of vakken aan die hij in vrije ruimte wil volgen
- Systeem geeft aan dat het vakkenpakket niet voldoet aan de eisen en geeft aan, aan welke eis uit de OER het vakkenpakket niet voldoet
- Tim Bakker wijzigt vakkenpakket
- Systeem geeft vakkenpakket weer en vraagt of student vakkenpakketaanvraag wil indienen
- Tim Bakker bevestigd aanvraag en geeft handtekening
7. Vakkenpakketaanvraag beoordelen
Scenario 1
- Examencommissie selecteert een aanvraag van een vakkenpakket van Tim Bakker
- Systeem toont de samenstelling van het vakkenpakket
- Examencommissie keurt de aanvraag goed en zet handtekening
- Systeem bevestigd goedkeuring
Scenario 2
- Examencommissie selecteert een aanvraag van een vakkenpakket van Tim Bakker
- Systeem toont de samenstelling van het vakkenpakket
- De examencommissie keurt de aanvraag af, en geeft de reden aan
- Systeem bevestigd dat aanvraag is afgekeurd
8. Vrijstelling aanvragen
Scenario 1
- Tim Bakker kiest het vak waarvoor hij vrijstelling wil aanvragen, geeft reden waarom hij vrijstelling zou verdienen, en voegt mogelijk bewijslast toe
- Systeem geeft aan dat de aanvraag is ingediend en geeft de naam van de examinator die goedkeuring moet verlenen
9. Curriculum toevoegen
Scenario 1
- FSA geeft aan een nieuw vakkenpakket toe te willen voegen
- Systeem geeft overzicht van studies en vraagt voor welke studie FSA een curriculum wil toevoegen
- FSA bevestigd studie en geeft collegejaar waarvoor het curriculum geldt
- Systeem geeft beschikbare vakken weer
- FSA geeft aan welke vakken binnen het curriculum vallen
- Systeem geeft een overzicht van de geselecteerde vakken en bevestigd dat het curriculum is toegevoegd
Scenario 2
- FSA geeft aan een nieuw vakkenpakket toe te willen voegen
- Systeem geeft overzicht van studies en vraagt voor welke studie FSA een curriculum wil toevoegen
- FSA bevestigd studie en geeft collegejaar waarvoor het curriculum geldt
- Er is al een curriculum ingevoerd voor de geselecteerde studie in het opgegeven collegejaar, het systeem geeft overzicht van geselecteerde vakken en beschikbare vakken.
- Systeem geeft een overzicht van de geselecteerde vakken en bevestigd dat het curriculum is toegevoegd
Integrated Domainmodel
Non-functional Requirements
Non-functionals beschrijven hoe de gebruik het systeem ervaart wanneer hij of zij deze gebruikt. Dit kan uitgedrukt worden in prestatie(snelheid), de beschikbaarheid van het systeem en toegankelijkheid en beveiliging van de gegevens in het systeem. Hiernaast is flexibiliteit een belangrijke requirement aan het systeem.
Prestatie: wanneer gebruikers moeten wachten op het systeem wanneer zij een bepaalde actie zouden willen uitvoeren kan dit veel irritatie veroorzaken. Om dit te voorkomen is al eis gesteld dat het systeem binnen een acceptabele tijd (3 sec.) alle gegevens geladen kan hebben.
Beschikbaarheid: de beschikbaarheid van het systeem moet goed zijn, maar er moet de mogelijkheid zijn om onderhoud te plegen en bijvoorbeeld onderwijsvrije weken.
Toegankelijkheid: het systeem en de verschillende delen hierbinnen mogen alleen toegankelijk zijn voor die gene die hiervoor geautoriseerd zijn. Gebruikers mogen geen data verloren laten gaan. Hierbij hoort ook dat acties gelogd moeten worden zodat ontvangst of verzending van data niet kan worden ontkend.
Bruikbaarheid: het systeem moet daadwerkelijk bijdragen aan het gebruikersvriendelijker maken van de processen. Dit kan alleen als het systeem makkelijk door gebruikers kan worden gebruikt.
Appendum
Business Rules Catalogue
In deze bijlage vindt u de Business Rules die van toepassing zijn op het systeem. Om kopieerfouten tegen te gaan is in deze bijlage een gedeelte van de geldende regels opgenomen en wordt verder verwezen naar de bronbestanden:
- Onderwijs en ExamenRegelement Bachelor Informatica 2009-2010
- Onderwijs en ExamenRegelement Master Informatica 2009-2010
- Onderwijs en ExamenRegelement Bachelor Informatiekunde 2009-2010
- Onderwijs en ExamenRegelement Master Informatiekunde 2009-2010
Deze bronbestanden zijn de OERs van het collegejaar 2009-2010. Via de website (Link) zijn ook oudere en nieuwere versies beschikbaar.
# | Regel | Statisch of dynamisch? | Source | Bachelor | IK / IC |
---|---|---|---|---|---|
# | Het propedeutische examen moet een studielast van 60 EC's hebben | Statisch | OER | Bachelor | IK & IC |
# | Het bachelorexamen heeft een studielast van 180 ec. | Statisch | OER | Bachelor | IK & IC |
# | In de postpropedeuse minimaal 6, maximaal 30 ec in de taal Engels | Statisch | OER | Bachelor | IK & IC |
# | De postpropedeuse omvat voorts een vrijekeuzeruimte met een minimale omvang van 6 ec | Statisch | OER | Bachelor | IK&IC |
# | Een bachelor student volgt een minor met een omvang van 30 ec of stelt een vakkenpakket samen met een omvang van 30 ec | Statisch | OER | Bachelor | IK & IC |
# | De postpropedeuse omvat 1 of meer cursussen met een wijsgerig karakter met in totaal een minimale omvang van 3 ec | Statisch | OER | Bachelor | IK & IC |
# | De postpropedeuse omvat 1 of meer cursussen met een communicatie, educatie en management karakter (CEM). Studenten van lichting 2007 dienen een cursus van 6 ec te kiezen. Studenten met lichting 2008 een CEM-cursus van 3 ec. | Statisch | OER | Bachelor | IK & IC |
# | De postpropedeuse omvat een afsluitende proeve van bekwaamheid van minimaal 9 ec (Research & Development 3: Bachelorscriptie). | Statisch | OER | Bachelor | IK & IC |
# | HVoor de toelating tot de postpropedeutische fase geldt als eis het bezit van het propedeutisch diploma van de betreffende opleiding. | Statisch | OER | Bachelor | IK & IC |
# | Studenten die na het eerste jaar niet voldoen aan de eisen van het propedeutisch examen, mogen reeds tentamens van het tweede studiejaar (postpropedeutische fase)afleggen indien ze in de propedeutische fase van de opleiding minimaal 45 EC hebben behaald. | Statisch | OER | Bachelor | IK & IC |
# | Duitse scholieren die de Leistungskurs Mathematik of de combinatie Grundkurs Mathematik met de Leistungs/Grundkurs Informatik in de laatste 2 jaar voor het Abitur hebben gevolgd en behaald worden toegelaten tot de bacheloropleiding Informatica. | Statisch | OER | Bachelor | IK & IC |
# | ... | ... | ... | ... | ... |
# | ... | ... | ... | ... | ... |
# | Het masterexamen heeft een studielast van 120 ec. | Statisch | OER | Master | IC |
# | De masteropleiding omvat de volgende onderdelen met de daarbij vermelde studielast: Informatica basis (3 ec), Research & Development (20 ec) en afstudeeropdracht. Hiernaast is er het keuze onderdeel waarbij gekozen wordt tussen thamatische specialisatie (24 ec), Keuze informatica, bijvak (25 ec), vrije keuze (6 ec) | Dynamisch | OER | Master | IC |
# | Er zijn drie varianten masteropleiding: onderzoeksvariant (O), Management& toepassing (MT) en wetenschapscommunicatie (c) | Statisch | OER | Master | IC |
# | ... | ... | ... | ... | ... |
# | ... | ... | ... | ... | ... |
Terminological Definitions
Term | Beschrijving |
---|---|
Opleiding | De bacheloropleiding bedoel in 7,3a lid 1 van de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek afgekort tot WHW en zoals sindsdien gewijzigd. |
Student | Hij of zij die is ingeschreven aan de instelling voor het volgen van het onderwijs en/of het afleggen van de tentamens en de examens van de opleiding |
Propedeuse | De propedeutische fase van de opleiding, als onderdeel van de opleiding, genoemd in artikel 7.8 van de WHW |
Examen | Toetsing, waarbij door de examencommissie wordt vastgesteld of alle tentamens van de tot de propedeuse behorende onderwijseenheden respectievelijk van alle tot de bachelor behorende onderwijseenheden met goed gevolg zijn afgelegd, voor zover de examencommissie niet heeft bepaald dat het examen tevens omvat een door haar zelf te verrichten onderzoek naar de kennis, inzicht en vaardigheden van de examinandus alsmede de beoordeling van de uitkomsten van dat onderzoek. Conform artikel 7.10 van de WHW. |
Examencommissie | De examencommissie van een opleiding ingesteld conform artikel 7.12 van de WHW. Zie ook Structuurregeling Link |
EC | Studiepunten, conform het European Credit Transfer System. |
Instelling | Radboud Universiteit Nijmegen |
Bachelor opleiding | Een academische basisopleiding waar de student de basiskennis leert over een vakgebied. |
Keuzevak | Vak welke student zelf moet invullen, naast de standaard vakken in het vakkenpakket. |
FSA | Facultaire Studenten Administratie |
Studieadviseur | Medewerker aangesteld voor het begeleiden van student in het maken van keuzes gerelateerd aan hun studie |
Examinator | De medewerker welke verantwoordelijk is voor het vak. |
Stakeholder | Belanghebbenden in dit project |
Verplichte vakken | Vakken welke iedere student dient te volgen wanneer een student een vakkenpakket behorend tot een curriculum heeft gekozen. |
OER | De Onderwijs Examen Regeling. In deze regeling zijn de regels over het onderwijs en examen vastgelegd. |
Faculteit | Hoofdafdeling binnen een universiteit |