Categorie:Academisch onderwijs in exacte wetenschappen

Uit Werkplaats
Versie door Hanno Wupper (overleg | bijdragen) op 8 jun 2008 om 09:20
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
Experts voor academisch beta-onderwijs   vakinhoudelijk academisch dialoog instrumenten doelgroepen

„Het oude leren werkt niet.” (de onderwijskundige beleidsmedewerker) „En het nieuwe leren werkt al helemaal niet” (de ervaren bèta-wetenschapper)
Het "oude leren" in zijn zuiverste vorm:
hoorcollege
  • De docent staat voor een collegezaal met honderden studenten een boek voor te lezen: "hoorcollege".
  • Studenten mogen geen vragen stellen. Of juist wel, maar dan vragen "ter verheldering".
  • Een docent die op academisch niveau praat, wordt "vaag" gevonden. ("Maar wat moeten we voor het tentamen weten?")
  • Een docent die vertelt "wat op het tentamen komt" wordt gewaardeerd.
  • Elke student krijgt hetzelfde huiswerk: oefensommetjes.
  • Een student zonder didactische ervaring "corrigeert" en "beoordeelt" het huiswerk.
  • Omdat studenten de neiging hebben, het huiswerk niet uit te voren, "telt het mee". "Ze moeten tenslotte oefenen, en anders doen ze het niet."
  • Sommige studenten leveren daarom huiswerk in dat ze niet zelf hebben gemaakt.
  • In een "werkcollege" doet de assistent op het bord voor hoe het huiswerk moest.
  • Studenten hebben "bezinkingstijd" nodig, in de hoop dat alles op zijn plaats valt en met dee "stof" van andere "vakken" verbonden wordt.
  • In de "onderwijsvrije" "tentamenperiode" leren studenten "voor het tentamen".
  • Het tentamen bestaat uit een selectie van de sommetjes uit het huiswerk.
  • Wie 100% van de sommetjes goed heeft, krijt een tien. Wie 54% of minder goed heeft, zakt.
  • Leerdoelen zijn "onzinnig". In plaats daarvan hoort bij elk "vak" een lijstje van "stof".
leerlandschap

Het "nieuwe" leren in zijn zuiverste vorm:

  • Kennis heb je niet nodig, want je kunt alles op internet opzoeken.
  • Wat telt is wat je kunt. Dit toon je aan door flitsend opgemaakte vlotte babbel.
  • Er zijn geen classicale colleges. Er is geen doorlopend verhaal.
  • Studenten leren "competentiegericht". Of niet.
  • Studenten moeten alles zelf ontdekken en uitvinden.
  • Studenten doen alleen, waarin ze zin hebben.
  • Er is geen docent, maar een coach.
  • Pas als de student een vraag heeft, gaat de coach daarop in.
  • Aan het eind zijn studenten erg veel tijd kwijt om te bewijzen dat ze iets hebben geleerd.
  • Omdat iedereen alles "bij elkaar googelt" moeten er programma's ontwikkeld worden, die de betogen van de studenten met het hele irnet vergelijken op zoek naar plagiaat.

In plaats van te ruziën of het ene dan wel het andere uiterste fout is kunnen we beter de waardevolle dingen uit beide visies ontdoen van polemiek en samenvoegen tot iets dat wél werkt.



De overgang van middelbare school naar universiteit

Met dit vraagstuk zijn we bezig sinds 2000. [1]

Constructivisme of cognitivisme? Het spanningsveld tussen twee onderwijsvisies

"Vakken" of "landschap"?

Kan men een academische attitude stimuleren? Of komt die na het afstuderen vanzelf?

  • Onderzoeksmethoden

"Stof" of "competenties"?

Onderwijsbeleid

Pagina’s in categorie "Academisch onderwijs in exacte wetenschappen"

Deze categorie bevat de volgende 6 pagina’s, van in totaal 6.