Architectuur in de digitale wereld/2010-11/werkcollege
Inhoud
11 november 2010
Wat zijn problematische fenomenen?
- vervoerder:
- reizen zonder vervoerbewijs
- welke maatschappij krijgt hoeveel geld?
- vervalsen van vervoerbewijzen
- sociale veiligheid in stations
- reiziger:
- meerdere vervoerbewijzen voor één reis
- geen restitutie bij gedeeltelijk gebruikte strippenkaart
- overheid:
- fileprobleem
- technische innovatie
Criteria voor oplossingen en hun prioriteiten
- kost minder dan ... EUR
- kan door alle vervoerders gebruikt worden
- vervoerders kunnen zich onderscheiden
- toegankelijkheid voor alle gebruikers
- algemene acceptatie
- groter reisgemak
- voldoen aan wetgeving
18 november 2010
Ramon en Bas: Bij het invoeren van de OV Chipkaart zijn er drie belanghebbenden: de overheid, de vervoerders en de reizigers. De overheid heeft als stimulans een subsidie die aangeboden is om te testen met een chipkaart. Deze kaart is ontwikkeld door TLS en getest door de vervoerders. Tijdens deze testfase is er passieve feedback ontvangen van de reizigers. Deze feedback is opgesteld in een testrapport naar TLS. Zo is de cycle rond.
Judah en Ali: Er is een relatie tussen de algemene reiziger en de vervoerbedrijven. In deze relatie speelt persoonlijke reisinformatie een rol. Deze reisinformatie omvat de reis patronen gekoppeld aan personen. Deze informatie kan voor zowel positieve als negatieve doeleinden gebruikt worden. De relatie tussen reiziger en vervoerbedrijf op het gebied van service van vervoerbedrijf richting reiziger is niet de eerste prioriteit voor de ov-chipkaart. De inzichtelijkheid en eerlijke verdeling van geld is prioriteit nummer één.
Harm, Joost, Marc, Bruno: Het spanningsveld tussen de overheid en de vervoersmaatschappijen met betrekking tot reistarieven. De overheid wil een duidelijk en consequent tarief, de vervoersmaatschappijen willen juist kunnen concurreren en de tarieven kunnen wijzigen.
Menno, Ashwien, Laurens en Vincent:
Het spanningsveld van de belanghebbenden:
- Architect
De architect zal in dit geval afkomstig zijn uit de stal van TLS(Trans Link Systems) die tevens ook de aannemer is. Je kan hierdoor wel vraagtekens zetten achter de onafhankelijk van de architect, je kan hierbij denken aan belangenverstrekking.
- Bouwheer
De bouwheer ook wel de opdrachtgever genoemd, is in onze ogen de Rijksoverheid. Zij vormen een groep die de rol van de opdrachtgever vertegenwoordigt. Binnen de Rijksoverheid zijn er ook meerdere belanghebbenden aanwezig, dit maakt de rol van de bouwheer zeer complex.
- Aannemer
TLS is een joint venture van Connexxion, GVB (Amsterdam), HTM (Den Haag), de Nederlandse Spoorwegen en de RET (Rotterdam). Zij zijn in 2001 samen met de Rijksoverheid een initiatief gestart voor het ontwikkelen en invoeren van de OV-chipkaart. Deze groep vormt de rol van de aannemer. Er is eigenlijk ook sprake van een onderaannemer East-West e-Ticketing B.V. deze partij is verantwoordelijk voor het bouwen van het centrale systeem. TLS blijft wel de eindverantwoordelijke.
- Gebruikers (directe en indirecte)
De reizigers gebruik maken van het openbaar vervoer De reizigersorganisaties De OV-bedrijven zelf
- Omgeving
De treinstations, busstations
25 november 2010
We hebben „vragen” onderzocht in de volgende teksten:
- reactie op zorgpunten rond de ov-chipkaart [1]
- over kosten- en opbrengstenneutraliteit: [2]
- vragen van Sharpe over de de nieuwste kraak van de ov-chipkaart: [3]