Research and Development 1/^Archief/2009-2010/Cursusinformatie/Aankondigingen

Uit Werkplaats
< Research and Development 1‎ | ^Archief‎ | 2009-2010‎ | Cursusinformatie
Versie door Hanno Wupper (overleg | bijdragen) op 3 feb 2011 om 20:44 (Tekst vervangen - '{{RD1/Inhoud}}' door '{{contents}}')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
Bagjoke.jpg

Research and Development 1

Patrick van Bommel
Sjaak Smetsers


 © comments



9 juli 2010

De deadline is verplaatst naar woensdag 14 juli, 23:59 uur.

9 juli 2010

Komende twee weken zullen wij de eindcijfers voor R&D1 vaststellen voor elk projectgroepje dat aan de eindpresentaties heeft deelgenomen. Voor de bepaling van deze cijfers is het noodzakelijk dat je alle producten en overige informatie goed bereikbaar op de werkplaats zet. De deadline hiervoor is woensdag 14 juli, 23:59 uur.

Nog even ter herinnering, je zult worden beoordeeld op de volgende onderdelen:

  • vakproduct, onderzoeksresultaten
  • documentatie vakproduct
  • onderzoeksverslag
  • presentatie (+ voorbereiding!)
  • refereerapport
  • voortgang/groepswerk/logboek

Al deze onderdelen zullen bij de beoordeling worden meegenomen, dus controleer of alles daadwerkelijk aanwezig is. Voor het gewicht van deze onderdelen bij de berekening van het eindcijfer, zie werkplaats.

Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact met ons op. Stuur voor de zekerheid de mail naar ons beiden.

1 juli 2010

De instructies voor de review-procedure staan klaar op de werkplaats. Je ziet daar een code die je boven het formulier moet zetten. Daarin vermeld je je eigen groepsnummer en het nummer van de groep waarvoor de feedback bestemd is.

Zoals besproken op het college zijn de deadlnes:

  • verslag, documentatie: do 1 juli, 23:59 uur
  • peer review: zo 4 juli, 23:59 uur

Let op: we hebben een kleine wijziging aangebracht in de lijst omdat groep 11 niet aan de eerste kans meedoet.

26 mei 2010

De komende week staan de tussenpresentaties op het programma. Zet de voorbereiding van jullie presentatie in de werkplaats. Die voorbereiding bestaat uit de volgende onderdelen (zie de sheets van het college over presentatievaardigheden):

  • doel (in termen van publiekseisen geformuleerd)
  • inventarisatie inhoud (aan de hand van kernuitspraken, begrippen/items)
  • verhaal (in de vorm van een script -- volgens de gekozen scriptstijl: variërend van een puntsgewijze leidraad voor de spreker tot een uitgeschreven verhaal)
  • de presentatie zelf

De voorbereiding wordt meegenomen in de beoordeling.

Er staan intekenlijsten gereed.

1 mei 2010

Ter bevestiging van wat we in het afgelopen college besproken zetten we de gang van zaken voor de voortgangsbespreking op een rij.

Let op: deze ingeroosterde activiteit geldt alleen voor de reguliere R&D1-deelnemers, dwz de groepjes met propedeusestudenten 2009-2010.

In de week na de meivakantie (di 11, wo 12 mei) staat de voortgangsbespreking op het programma. Je groep bespreekt dan de voortgang van het project met de docenten. Doel is: bespreken van de resultaten, bekijken of het project kan worden voortgezet, planning voor de komende tijd.

Zorg dat je goed bent voorbereid:

  • resultaten op orde en zichtbaar,
  • gedetailleerde planning (zie een vorige aankondiging) compleet,
  • logboek op orde (waarin je naast uitgevoerde werkzaamheden en resultaten ook verwijst naar de geplande werkzaamheden en resultaten).

Er staan intekenlijsten gereed.

20 april 2010

Door onvoorziene omstandigheden kan het spreekuur van di 27 april niet doorgaan. Wil je overleggen, maak dan een afspraak met Erik, bij voorkeur maandag 26 april tussen 9:00 en 11:00, of woensdagmiddag 28 april voorafgaand aan het R&D1-college.

19 april 2010

In aansluiting op de Pilot gaan jullie aan de slag met het 'echte' R&D-werk. Zorg dat de vaart erin blijft (de tijd is zó voorbij), maar doe dat aan de hand van een goede planning.

Maak daarom voor deze fase een gedetailleerd plan -- de plannen ihkv de Pilot bieden vaak onvoldoende aanknopingspunten. Vermeld in je plan

  • wat je gaat ontwikkelen (wat is het, in welke vorm gieten jullie het eindresultaat)
  • wat je (ondersteunend voor de ontwikkeling) gaat onderzoeken
  • hoe je te werk gaat (methoden, werkwijzen)
  • een globale tijdsplanning voor de gehele projectperiode
  • een gedetailleerde tijdsplanning voor de komende maand
  • in de tijdsplanning: activiteiten en specificatie van (deel)producten met opleverdatum.

Zo'n plan levert je houvast tijdens de komende periode. Succes!

25 maart 2010

Volgende week presenteren jullie de resultaten van de Pilot.

  • Producten
Een overzicht van producten (verslag, presentatie, R&D-plan, logboek) vind je via de pagina Beoordeling op de werkplaats. Door te klikken op 'Pilot' vind je nadere richtlijnen over inhoud en beoordelingspunten.
  • Presentaties
Deze vinden plaats op dinsdag, 8:30-10:30 in het Spinozagebouw (Sp A 01.14) en op woensdag, 15:30-17:30 in het Huygensgebouw (HG00.068). Iedereen wordt bij beide sessies verwacht! Op de pagina Planning vind je intekenlijsten voor de presentaties.
  • Deadline
Voor alle producten (behalve de presentatie natuurlijk) is de deadline vrijdag 2 april, 23:59 uur.
9 maart 2010

De groepsindeling voor de werkbespreking van woensdag 10 maart staat in de planning.

Tips voor de voorbereiding:

  • formuleer concrete resultaten, vragen en problemen
  • zorg dat jullie logboek op orde is
15 februari 2010

Om de pilot succesvol te laten verlopen is het zaak om, voor zover dit nog niet gebeurd is, zo snel mogelijk echt aan de slag te gaan. Volg hierbij de volgende instructies op:

  • Formulier een aantal concrete vragen die je gedurende de pilot wil beantwoorden;
  • Stel aan de hand van deze vragen een experiment of onderzoek samen en voer dit uit;
  • Leg de voortgang vast in het logboek.

Mocht je met ons willen overleggen dan kun je hiervoor gebruik maken van de groepsgewijze besprekingen op de dinsdagochtend. Schrijf je hiervoor tijdig in (uiterlijk 17:00 uur ’s maandags). Daarnaast willen we de woensdagmiddagbijeenkomsten gebruiken voor (verplichte) plenaire werkbesprekingen. Zoals aangekondigd, hebben we voor deze werkbesprekingen de groep in tweeën gesplitst, waarvan we de ene helft van 15:45-16:30 uur en de andere van 16:45-17:30 uur verwachten. De opdeling staat op de pagina 'Planning' in de werkplaats.

4 februari 2010

Op woensdag 10 februari doe je mee aan een werkbijeenkomst. We verwachten dat dan de groepen zijn ingedeeld en elke groep een projectpagina heeft in de werkplaats. Elke groep presenteert kort (in vijf minuten):

  • het gekozen onderwerp en lange-termijn doel (vakproduct voor R&D)
  • een plan van aanpak voor de pilot:
    • wat wil je weten? (welke informatie wil je vergaren? hoe kom je aan die informatie?)
    • wat wil je alvast onderzoeken? (welke experimenten, peilingen, case studies, etc wil je doen?)

Zorg ervoor dat deze resultaten ook in de werkplaats staan.

Je mag gebruik maken van laptop en beamer, maar dat is niet verplicht. Wij zorgen voor een laptop. Wil je iets presenteren, zorg dan dat je je presentatie bij de hand hebt of tevoren aan Sjaak hebt gemaild. Er is geen tijd om ter plekke nog uitgebreid dingen te downloaden of installeren!

We zullen de pagina 'Aankondigingen' in de werkplaats gebruiken voor mededelingen. Tip: zet die pagina in je Volglijst, dan krijg je een mailtje als er iets nieuws is verschenen.

3 februari 2010

Welkom bij R&D1!