Research and Development 1/2011-12/instructies/eindverslag
Titel
Kies een aansprekende titel. Dus niet ‘Verslag R&D1’ of iets dergelijks.
Voorwoord
Geef aan waarvoor het document bedoeld is en in het kader waarvan het geschreven is. Beschrijf hoe het document is opgebouwd (leeswijzer).
1. Beschrijving
Inleiding
Globale beschrijving van het product en belangrijkste eigenschappen.
Productverantwoording
Hierin geef je aan waarom het bouwen van deze app de moeite waard was. Maak bijvoorbeeld gebruik van lijstjes met factoren voor 'succes-apps'. Welke vergelijkbare producten zijn er al? Hoe verhoudt jullie app zich hiertoe? Vergelijk, weeg af. Waaruit blijkt eventueel de behoefte van potentiële gebruikers voor deze app?
Specificaties
Beschrijving van de eigenschappen van de applicatie. (Her)gebruik de specificaties in het ontwerpdocument. Pas ze zo nodig aan zodat ze het uiteindelijke product karakteriseren. Je hoeft niet alles over te doen: beschrijf de functionele en niet-functionele eigenschappen, geef het use case diagram en werk één interessante use case uit.
2. Ontwerp
Globaal ontwerp
Geef het globale ontwerp. Hergebruik zoveel mogelijk de beschrijving in het ontwerpdocument! Beschrijving van de opbouw van het systeem. Geef een functionele opsplitsing in componenten die overeenkomt met de wijze waarop jullie het systeem hebben gebouwd.
Detailontwerp
Geef het detail-ontwerp, beperkt tot de use case die je hebt uitgewerkt.
Ontwerpverantwoording
Geef aan waarom jullie ontwerp een goed ontwerp is. Werk twee interessante ontwerpbeslissingen en/of technische details uit. Geef bijvoorbeeld mogelijke alternatieven en afwegingen, of beschrijf een onderzoekje of experiment. Vermeld hoe de resultaten van het eerste gebruikersonderzoek (verwijs!) de productontwikkeling hebben beïnvloed.
Tijdens de eerste workshop over documenteren en verantwoorden hebben we besproken hoe zo'n verantwoording eruit kan zien.
3. Evaluatie
Verslag van het usability-onderzoek:
Testdoelen
Geef aan hoe deze samenhangen met de specificaties van de app.
Gebruikers(sub)groepen
Karakteriseer aan de hand van persoons- en/of ervaringskenmerken. Gebruik 'personas' als dat handig is.
Scenario’s
Beschrijving van de uitgevoerde taken. Het eerste scenario kan een 'look and feel' scenario zijn.
Methoden voor gegevensverzameling
Hoe heb je de data verzameld? Welke data heeft het opgeleverd? Bekende methoden zijn: hardop-denken, vragenlijst, observeren, interview.
Procedure
Het verloop van de testsessie en de aanpak voor de analyse van de data.
Resultaten
Let op: 'droog' beschreven, eventueel wat geordend/voorbewerkt.
Conclusies
Gerelateerd aan de testdoelen. Wat zijn de gevolgen tav verdere ontwikkelactiviteiten: wat moet er verbeterd worden? gebruik bv de indeling (van ‘show stopper’ tot ‘cosmetisch probleem’) zoals bij expert reviews
4. Reflectie
Groep
Geef aan waarover jullie tevreden zijn. Beschrijf ook waarover jullie minder tevreden zijn. Werk een positieve en een negatieve ervaring uit. Beschrijf en analyseer de bepalende factoren en trek een conclusie. Welke gevolgen heeft dat voor toekomstig werk: hoe zouden jullie het een volgende keer aanpakken?
Gebruik de opbrengst van de tweede workshop over documenteren en verantwoorden.
Individueel (onderdeel van je portfolio)
Geef aan wat je geleerd hebt in R&D1. Je leerervaringen kunnen gaan over de inhoud (over ontwikkel- of onderzoeksaspecten, programmeren, presenteren, verantwoorden, projectwer, etc) en over jezelf (sterke en minder sterke kanten, aanpak, samenwerking, etc). Ze kunnen algemeenheden betreffen (‘regels’) of specifieke situaties (‘uitzonderingen’).
Tip: vergelijk start- en eindsituatie.
Bijlagen
- (Verwijzing naar) code
- Evt. onderzoeksinstrumenten
- Evt. ruwe onderzoeksgegevens
Denk aan
- Het verslag wordt geproduceerd met LaTeX
- Sturing van de lezer: val niet met de deur in huis, spring niet van de hak op de tak. Voer de lezer (‘aan de hand’) door het document heen.
- Taalgebruik: bij meer dan 10 fouten wordt het verslag niet beoordeeld. Organiseer zonodig taaladvies.
- Formulering: houd het zakelijk en to-the-point.