Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2013-14/Groep 07/report

Uit Werkplaats
< Requirements Engineering‎ | het werk‎ | werkstuk‎ | 2013-14‎ | Groep 07
Versie door Daniel Roeven (overleg | bijdragen) op 27 jun 2014 om 13:25 (Docent Rik Rikkertsen wil een punt toevoegen)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Groep 07 Groepsleden

  1. Sander van Dam, s4350766
  2. Daniel Roeven, s4356772
  3. Jaco Schalij, s4356357
  4. Sjuul Föllings, s4360265
  5. Timo van Niedek, s4326164

Introduction

De universiteit van Skeerdam is een relatief kleine universiteit die zich specialiseert in biologie en artificiële intelligentie. De universiteit wil een nieuwe elektronische werkplaats voor haar studenten en docenten. Ze hebben tot nu toe gewerkt met openbare werkplaatsen, maar deze zijn erg traag en gegevens zijn over verschillende systemen verspreid. Ook is de beveiliging niet optimaal.

Het vernieuwde systeem moet de mogelijkheid bieden om werkstukken te maken en in te leveren, cijfers in te voeren en te bekijken en leerstof te bekijken. Dit wordt mogelijk gemaakt door de twee hoofdonderdelen: pagina’s en punten. Verschillende gebruikers hebben verschillende privileges om pagina’s en punten te bekijken en te bewerken. Deze privileges worden toegewezen door ofwel het systeem (in geval van punten) of door een gebruiker zelf (zie voor verduidelijking de Business Rules).

Pagina’s moeten tegelijkertijd bewerkt kunnen worden zonder dat er gegevens verloren gaan. Dit wordt gerealiseerd door het opslaan van de wijzigingsdatum in het systeem (zie Integrated Domain Model voor verheldering).

Het bekijken, bewerken en aanmaken van een pagina is beschreven in de use case "Pagina Aanmaken/Bewerken".

De universiteit gaf aan dat de digitale veiligheid en integriteit van de nieuwe werkplaats belangrijk is. Deze veiligheid wordt gewaarborgd door drie maatregelen:

  • Het feit dat nieuwe gebruikers alleen door de systeemadministrator kunnen worden toegevoegd (zie use case "Gebruiker Toevoegen/Gebruikersgegeven Veranderen").
  • Het feit dat gebruikers alleen toegang tot de werkplaats verkrijgen als ze een geldige combinatie van S-, of P-Nummer en wachtwoord opgeven (zie use case "Gebruiker inloggen/uitloggen")
  • Het feit dat er restricties zijn op het bekijken en bewerken van pagina’s en punten (zie Business Rules).

Tenslotte is het belangrijk dat de nieuwe werkplaats gebruiksvriendelijk is. Dit wordt verwerkelijkt door het duidelijke aanbod van wat gebruikers kunnen doen op elk gegeven moment en de veilige indeling van de werkplaats; gebruikers kunnen gerust met de werkplaats spelen zonder angstig te zijn dat ze per ongeluk iets verpesten.

De structuur van dit verslag is volgens de Requirements Engineering methode van Kulak & Guiney [K&G] opgesteld.

Dit verslag is bedoeld om helder en ondubbelzinnig weer te geven en om in kaart te brengen wat ons plan van aanpak is met betrekking tot de wensen en eisen van de Universiteit.

Problem Statement

Huidige elektronische werkplaats moet worden vervangen. Er zijn een aantal fundamentele problemen met de huidige werkplaats:

  • De huidige werkplaats is niet gebruiksvriendelijk. Studenten kunnen moeilijk informatie vinden die ze nodig hebben voor hun studie.
  • De huidige werkplaats is niet snel genoeg.
  • De huidige werkplaats ziet er niet mooi uit.
  • De huidige werkplaats mist functionaliteit om punten in te voeren, te bekijken en eventueel aan te passen.

Stakeholder list/Analysis

Stakeholder List

  • Bauke Brenninkmeijer (Hoogleraar-directeur van de universiteit van Skeerdam, lid van het college van bestuur)
  • Niek Janssen (Docent aan de universiteit van Skeerdam)
  • Etienne Bruines (Docent aan de universiteit van Skeerdam)
  • Brandaan Brouwers (Docent aan de universiteit van Skeerdam)

User Demography

  • Student (Een persoon die ingeschreven staat als student bij de universiteit van Skeerdam)
  • Medewerker (Een persoon die ingeschreven staat als docent ofwel studentassistent aan de universiteit van Skeerdam)
  • Administrator (Een persoon die werkt aan de universiteit van Skeerdam bij de afdeling Systeembeheer of de afdeling Administratie)

Zie het Integrated UC-Diagram voor de privileges van de verschillende gebruikers.

N.B.: één persoon kan meerdere rollen vervullen (denk aan studentassistent: medewerker én student).

Mission

De elektronische werkplaats moet verbeterd worden omdat de oude werkplaats niet genoeg functionaliteit heeft en niet gebruiksvriendelijk genoeg is.

Vision

De centrale elektronische werkplaats moet de volgende functionaliteit hebben:

  • Er moeten punten gegeven kunnen worden door docenten.
  • Studenten moeten hun punten kunnen in zien.
  • Opdrachten moeten ingeleverd kunnen worden door studenten.
  • Er moet samengewerkt kunnen worden aan opdrachten door meerdere studenten.
  • Er moet commentaar gegeven kunnen worden door docenten en studenten op de opdrachten.
  • Docenten moeten toegang hebben tot gegevens van studenten (welke studie, welk jaar ze zijn begonnen, contactgegevens).
  • De werkplaats moet goed beveiligd zijn.
  • De werkplaats moet eenvoudig te beheren zijn.
  • De werkplaats moet gebruiksvriendelijk zijn.
  • De werkplaats moet er modern uit zien.
  • De werkplaats moet consistent zijn door studenten en docenten te dwingen informatie gestructureerd te ordenen.
  • De werkplaats moet één enkel systeem zijn waarmee al deze functies mogelijk zijn.

Statement of Work

Deliverable Façade iteratie Filled iteratie Focused iteratie
Introduction Klaar Klaar Klaar
Problem statement Klaar Klaar Klaar
Stakeholder list/analysis Klaar Klaar Klaar
Mission-Vision-(Values) Klaar Klaar Klaar
Statement of Work Klaar Klaar Klaar
Risk Analysis Klaar Klaar Klaar
Use Case Survey Klaar Klaar Klaar
Integrated UC Diagram Klaar Klaar Klaar
Use Cases Klaar Klaar Klaar
Scenarios Klaar Klaar Klaar
Domain Models Klaar Klaar Klaar
Business rules per UC Klaar Klaar Klaar
Integrated Domain Model Klaar Klaar Klaar
Busines Rules Catalogue Klaar Klaar Klaar
Non-functional Requirements Klaar Klaar Klaar
Terminological Definitions Klaar Klaar Klaar

Risk analysis

# Category Risk Solution needed by Status Days lost Expectancy factor Risk factor
01 Projectleden Een projectlid maakt zijn onderdeel niet (correct) Meteen Nog niet voorgekomen Onbekend 50% 4
02 Projectleden Een projectlid besluit te stoppen met de studie Meteen Paul Hoekstra is gestopt met de studie 2 10% 8
03 Projectleden Een projectlid wil niet meer in de groep Meteen Nog niet voorgekomen Onbekend 5% 8
04 Communicatie Communicatie tussen de projectleden gaat verkeerd Zo snel mogelijk Nog niet voorgekomen Onbekend 25% 2
05 Communicatie Communicatie tussen de projectleden en stakeholders gaat verkeerd Zo snel mogelijk Nog niet voorgekomen Onbekend 40% 5
06 Stakeholders Een stakeholder houdt zich niet aan de afspraak Meteen Nog niet voorgekomen Onbekend 5% 7
07 Technisch Wiki slaat de aanpassingen niet (correct) op Zo snel mogelijk Nog niet voorgekomen Onbekend 5% 6
08 Technisch Digitale hulpmiddelen zoals Wiki zijn niet bereikbaar Zo snel mogelijk Wiki is een paar keer traag geweest 0.5 10% 5

Use Case Survey

Use Case number Use Case name Initiating Actor Description
PAG-01 Pagina aanmaken/bewerken Student, Medewerker, Administrator Een gebruiker van het systeem maakt pagina's aan. Bestaat de pagina al, dan verloopt de Use Case via een alternative path: de gebruiker bewerkt de pagina.
PAG-02 Pagina bekijken Student, Medewerker, Administrator Een gebruiker van het systeem bekijkt pagina's.
PNT-01 Punt toevoegen/veranderen Medewerkers Medewerkers voegen punten toe voor studenten. Is dit punt al toegevoegd, dan veranderen medewerkers van de faculteit dit punt (dit verloopt via een alternative path).
PNT-02 Punt bekijken Student, Medewerker Een student bekijkt zijn eigen punt; een leraar bekijkt een punt die hij heeft toegekend.
GBR-01 Gebruiker toevoegen/gebruikersgegevens veranderen Administrator Administrators voegen gebruikers toe aan het systeem. Bestaat een gebruiker al, dan veranderen administrators de gegevens van de gebruiker in kwestie (dit verloopt via een alternative path).
GBR-02 Gebruiker inloggen/uitloggen Student, Medewerker, Administrator Gebruiker logt in in het systeem. Is de gebruiker al ingelogd, dan logt de gebruiker uit (dit verloopt via een alternative path).

Integrated UC Diagram

Integrated UC Diagram Groep 07.png

Use Cases

Pagina aanmaken/bewerken

Use Case: Pagina aanmaken/bewerken
Number PAG-01
Version 0.1
Description Een gebruiker van het systeem maakt pagina's aan. Bestaat de pagina al, dan verloopt de Use Case via een alternative path: de gebruiker bewerkt de pagina.
Actor
  • Student
  • Administrator
  • Medewerker
Trigger
  • De gebruiker klikt op de knop 'Pagina Aanmaken'.
  • De gebruiker klikt op de knop 'Pagina Bewerken'.
Basic course of events

Pagina aanmaken

  1. De gebruiker klikt op de knop 'Pagina Aanmaken'.
  2. Het systeem toont het 'Bewerken'-scherm, met verschillende opties.
  3. De gebruiker geeft aan welke gebruikers de pagina mogen bewerken.
  4. Het systeem laat zien welke gebruikers de gebruiker heeft gekozen op het scherm.
  5. De gebruiker kiest het lettertype waarmee hij wil gaan werken.
  6. Het systeem geeft het gekozen lettertype geselecteerd weer.
  7. De gebruiker kiest een lettergrote.
  8. Het systeem verandert het formaat van de cursor, zodat de grote van de tekst duidelijk is.
  9. De gebruiker typt de tekst die hij wil typen.
  10. Het systeem geeft deze tekst weer op het scherm.
  11. De gebruiker drukt op de "opslaan"-knop.
  12. Het systeem geeft de aangemaakte pagina weer aan de gebruiker.
Alternate paths

Pagina bewerken

  1. De gebruiker klikt op de knop 'Pagina Bewerken'.
  2. Het systeem toont het 'Bewerken'-scherm, met verschillende opties.
  3. De gebruiker kiest het lettertype waarmee hij wil gaan werken.
  4. Het systeem geeft het gekozen lettertype geselecteerd weer.
  5. De gebruiker kiest een lettergrote.
  6. Het systeem verandert het formaat van de cursor, zodat de grote van de tekst duidelijk is.
  7. De gebruiker typt de tekst die hij wil typen.
  8. Het systeem geeft deze tekst weer op het scherm.
  9. De gebruiker drukt op de "opslaan"-knop.
  10. Het systeem geeft de bewerkte pagina weer aan de gebruiker.

Pagina verwijderen

  1. De gebruiker klikt op de knop 'Pagina Bewerken'.
  2. Het systeem toont het 'Bewerken'-scherm.
  3. De gebruiker drukt op de 'verwijderen' knop.
  4. Het systeem geeft aan dat de pagina is verwijderd.
Preconditions

Basic Course of Events:

  • De gebruiker moet ingelogd zijn.

Pagina bewerken

  • De pagina moet bestaan.
  • De gebruiker moet bevoegd zijn om de pagina te bewerken.

Pagina verwijderen

  • De pagina moet bestaan.
  • De gebruiker moet bevoegd zijn om de pagina te verwijderen.
Postconditions

Pagina aanmaken

  • De pagina is aangemaakt.
  • De wijzigingen zijn opgeslagen.

Pagina bewerken

  • De wijzigingen zijn opgeslagen.

Pagina verwijderen

  • De pagina is verwijderd.
Related business rules
  • 02
  • 05
  • 08
  • 09

PAG-01.PNG

Pagina bekijken

Use Case: Pagina Bekijken
Number PAG-02
Version 0.1
Description Een gebruiker van het systeem bekijkt pagina's.
Actor
  • Student
  • Medewerker
  • Administrator
Trigger
  • Gebruiker klikt op een link naar een pagina waarvan hij toestemming heeft die te bekijken.
  • Gebruiker navigeert naar een pagina door een URL in te vullen in de nagivatiebalk van de browser.
Basic course of events

Pagina bekijken via link met toestemming

  1. Gebruiker klikt op een link naar een pagina waarvan hij toestemming heeft die te bekijken.
  2. Systeem toont de pagina.
Alternate paths

Pagina bekijken via navigatiebalk met toestemming

  1. Gebruiker navigeert naar een pagina waarvan hij toestemming heeft die te bekijken door een URL in te vullen in de nagivatiebalk van de browser
  2. Systeem toont de pagina.

Pagina bekijken via link zonder toestemming

  1. Gebruiker klikt op een link naar een pagina waarvan hij geen toestemming heeft die te bekijken.
  2. Systeem toont een pagina met de tekst "U heeft geen toestemming om deze pagina te bekijken".

Pagina bekijken via navigatiebalk zonder toestemming

  1. Gebruiker navigeert naar een pagina waarvan hij geen toestemming heeft die te bekijken door een URL in te vullen in de nagivatiebalk van de browser
  2. Systeem toont een pagina met de tekst "U heeft geen toestemming om deze pagina te bekijken".
Preconditions
  • Gebruiker moet ingelogd zijn.
  • De pagina moet bestaan.
Postconditions
  • De pagina is getoond
Related business rules
  • 09

PAG-02.PNG

Punt toevoegen/veranderen

Use Case: Punt toevoegen/veranderen
Number PNT-01
Version 0.1
Description Medewerkers voegen punten toe voor studenten. Is dit punt al toegevoegd, dan veranderen medewerkers van de faculteit dit punt (dit verloopt via een alternative path).
Actor
  • Medewerker
Trigger
  • Medewerker navigeert naar de pagina van de cursus waarvan hij/zij punten wilt toevoegen.
  • Medewerker navigeert naar de pagina van de cursus waarvan hij/zij punten wilt wijzigen.
Basic course of events

Punt toevoegen

  1. Medewerker navigeert naar de pagina van de cursus waarvan hij/zij punten wilt toevoegen.
  2. Systeem geeft de pagina van deze cursus weer met onder andere de knop "Punt Toevoegen".
  3. Medewerker drukt op de knop 'Punt Toevoegen'.
  4. Systeem geeft een invoertabel met een lijst van de leerlingen die zich hebben ingeschreven voor de desbetreffende cursus.
  5. Medewerker voert de punten in die de leerlingen hebben gehaald
  6. Systeem geeft deze punten direct weer in de invoertabel en vraagt de medewerker "Weet u zeker dat u de goede punten heeft ingevuld?".
  7. Medewerker controleert dat het de goede punten zijn en drukt op opslaan.
  8. Systeem bevestigt de toevoeging en geeft de punten nog een keer aan de medewerker weer.
Alternate paths

Punt wijzigen

  1. Medewerker navigeert naar de pagina van de cursus waarvan hij/zij punten wilt wijzigen.
  2. Systeem geeft de pagina van deze cursus weer met onder andere de knop "Punt Wijzigen".
  3. Medewerker drukt op de knop 'Punt Wijzigen'.
  4. Systeem geeft een invoertabel met een lijst van de leerlingen die zich hebben ingeschreven voor de desbetreffende cursus en de reeds ingevulde punten.
  5. Medewerker verandert de punten waar nodig.
  6. Systeem geeft deze punten direct weer in de invoertabel en vraagt de medewerker "Weet u zeker dat u de goede punten heeft ingevuld?".
  7. Medewerker controleert dat het de goede punten zijn en drukt op opslaan.
  8. Systeem bevestigt de wijziging en geeft de punten nog een keer aan de medewerker weer.
Preconditions
  • Medewerker moet ingelogd zijn.
Postconditions
  • Punt is toegevoegd of gewijzigd.
Related business rules
  • 03

PNT-01.PNG

Punt bekijken

Use Case: Punt bekijken
Number PNT-02
Version 0.1
Description Een student bekijkt zijn eigen punt; een leraar bekijkt een punt die hij heeft toegekend.
Actor
  • Student
  • Medewerker
Trigger
  • Systeem geeft een notificatie dat er een nieuw punt is toegevoegd.
  • Systeem geeft een notificatie dat er een punt is veranderd.
Basic course of events

Nieuw punt bekijken

  1. Systeem geeft een notificatie dat er een nieuw punt is toegevoegd.
  2. Gebruiker klikt op deze notificatie.
  3. Systeem toont het nieuwe punt.
Alternate paths

Veranderd punt bekijken

  1. Systeem geeft een notificatie dat er een punt is veranderd.
  2. Gebruiker klikt op deze notificatie.
  3. Systeem toont het gewijzigde punt.
Preconditions
  • Student of medewerker moet ingelogd zijn.
  • Punt moet bestaan.
Postconditions
  • Nieuw punt is getoond.
  • Gewijzigd punt is getoond.
Related business rules

PNT-02.PNG

Gebruiker toevoegen/gebruikersgegevens veranderen

Use Case: Gebruiker toevoegen/gebruikersgegevens veranderen
Number GBR-01
Version 0.1
Description Administrators voegen gebruikers toe aan het systeem. Bestaat een gebruiker al, dan veranderen administrators de gegevens van de gebruiker in kwestie (dit verloopt via een alternative path).
Actor
  • Administrator
Trigger
  • Administrator klikt op de knop 'Gebruiker Toevoegen' in het gebruikersadministratie-scherm.
  • Administrator klikt op de knop 'Gebruikersgegevens Wijzigen' in het gebruikersadministratie-scherm.
Basic course of events

Gebruiker toevoegen

  1. Administrator klikt op de knop 'Gebruiker Toevoegen' in het gebruikersadministratie-scherm.
  2. Systeem geeft een invoertabel waar alle gebruikers eerst op functie gegroepeerd zijn, de leerlingen daarna op startjaar en de leraren op vakgebied en daarbinnen allebei weer op alfabet.
  3. Administrator navigeert via deze indeling naar de plek waar de nieuwe gebruiker moet komen te staan.
  4. Het systeem geeft een subtabel weer van waar de administrator naartoe is genavigeerd.
  5. Administrator voert de gegevens in van de nieuwe gebruiker.
  6. Systeem laat aan de administrator zien wat hij heeft ingevoerd en vraagt of dit de goede gegevens zijn.
  7. Administrator bevestigt.
  8. Systeem laat de gewijzigde invoertabel zien.
Alternate paths

Gebruikersgegevens wijzigen

  1. Administrator klikt op de knop 'Gebruikergegevens Wijzigen' in het gebruikersadministratie-scherm.
  2. Systeem geeft een invoertabel waar alle gebruikers eerst op functie gegroepeerd zijn, de leerlingen daarna op startjaar en de leraren op vakgebied en daarbinnen allebei weer op alfabet.
  3. Administrator navigeert via deze indeling naar de plek waar de gegevens van een gebruiker moeten worden aangepast.
  4. Het systeem geeft een subtabel weer van waar de administrator naartoe is genavigeerd.
  5. Administrator verandert de gegevens van de desbetreffende gebruiker.
  6. Systeem laat aan de administrator zien wat hij heeft ingevoerd en vraagt of dit de goede gegevens zijn.
  7. Administrator bevestigt.
  8. Systeem laat de gewijzigde invoertabel zien.
Preconditions
  • Administrator moet ingelogd zijn.
Postconditions
  • Gebruiker is toegevoegd of gewijzigd.
Related business rules
  • 01
  • 06

GBR-01.PNG

Gebruiker inloggen/uitloggen

Use Case: Gebruiker inloggen/uitloggen
Number GBR-02
Version 0.1
Description Gebruiker logt in in het systeem. Is de gebruiker al ingelogd, dan logt de gebruiker uit (dit verloopt via een alternative path).
Actor
  • Student
  • Medewerker
  • Administrator
Trigger
  • Gebruiker klikt op de knop 'Inloggen'.
  • Gebruiker klikt op de knop 'Uitloggen'.
Basic course of events

Gebruiker inloggen

  1. Gebruiker klikt op de knop 'Inloggen'.
  2. Systeem vraagt om S- of P-nummer en wachtwoord.
  3. Gebruiker voert S- of P-nummer en wachtwoord in en drukt op inloggen.
  4. Systeem controleert S- of P-nummer en wachtwoord en verleent toegang tot de wiki.
Alternate path 1

Gebruiker inloggen met fout wachtwoord

  • Systeem controleert naam en wachtwoord, verleent geen toegang tot de wiki en vraagt opnieuw om naam en wachtwoord.

verder met stap 3

Alternate path 2 Gebruiker uitloggen
  1. Gebruiker klikt op de knop 'Uitloggen'
  2. Systeem logt gebruiker uit.
Preconditions
  • Gebruiker moet account hebben.
Postconditions
  • Gebruiker is in- of uitgelogd.
Related business rules
  • 07

GBR-02.PNG

Integrated Domain Model

Requirements Engineering 2013 2014 Groep 07 Integrated Domain Model.png

Scenarios

Piet Pietersen wil een pagina aanmaken

  1. Piet Pietersen klikt op de knop 'Pagina Aanmaken'.
  2. Het systeem toont Pieter het 'Bewerken'-scherm, met verschillende opties.
  3. Piet geeft aan welke gebruikers de pagina mogen bewerken.
  4. Het systeem laat zien welke gebruikers Piet heeft gekozen op het scherm.
  5. Piet kiest het lettertype waarmee hij wil gaan werken.
  6. Het systeem geeft het gekozen lettertype geselecteerd weer.
  7. Piet kiest een lettergrote.
  8. Het systeem verandert het formaat van de cursor, zodat de grote van de tekst duidelijk is.
  9. Piet typt tekst op de pagina.
  10. Het systeem geeft deze tekst weer op het scherm.
  11. Piet drukt op de "opslaan"-knop.
  12. Het systeem geeft de aangemaakte pagina weer aan de Piet.

Niek Jansen wil pagina bekijken via link zonder toestemming

  1. Niek klikt op een link naar een pagina waarvan hij geen toestemming heeft die te bekijken.
  2. Systeem toont Niek een pagina met de tekst "U heeft geen toestemming om deze pagina te bekijken".

Docent Rik Rikkertsen wil een punt toevoegen

  1. Rik Rikkertsen navigeert naar de pagina van de cursus waarvan hij/zij punten wilt toevoegen.
  2. Systeem geeft de pagina van deze cursus weer met onder andere de knop "Punt Toevoegen".
  3. Rik drukt op de knop 'Punt Toevoegen'.
  4. Systeem geeft een invoertabel met een lijst van de leerlingen die zich hebben ingeschreven voor de desbetreffende cursus.
  5. Rik voert de punten in die de leerlingen hebben gehaald.
  6. Systeem geeft deze punten direct weer in de invoertabel en vraagt de medewerker "Weet u zeker dat u de goede punten heeft ingevuld?".
  7. Rik controleert dat het de goede punten zijn en drukt op opslaan.
  8. Systeem bevestigt de toevoeging en geeft de punten nog een keer weer.

Student Stefan Ulrich Dent wil een punt bekijken

  1. Stefan U. Dent klikt op de knop "punt bekijken".
  2. Systeem toont een pagina met het punt.

Administrator Frans Loppy voegt een gebruiker toe of verandert de gegevens

  1. Administrator Frans klikt op de knop 'Gebruikersgegevens Wijzigen'.
  2. Systeem toont Frans huidige gebruikersgegevens en invoertabel voor gewijzigde gebruikersgegevens.
  3. Frans voert gewijzigde gebruikersgegevens in en drukt op opslaan.
  4. Systeem toont gewijzigde gebruikersgevens.

Docent Gerard Bruiker logt in

  1. Gerard Bruiker klikt op de knop 'Inloggen'.
  2. Systeem vraagt om S- of P-nummer en wachtwoord.
  3. Gerard Bruiker voert zijn P-nummer en wachtwoord in en drukt op inloggen.
  4. Systeem controleert Gerards P-nummer en wachtwoord en verleent toegang tot de wiki.

Business Rules Catalogue

# Rule Definition Type of Rule Static/Dynamic Source
01 Een gebruiker heeft slechts één account. Structural fact Static Management
02 Een student kan alleen pagina’s aanpassen van andere studenten en pagina’s van docenten als de docent bij het aanmaken van de pagina dit toestaat. Action restricting Static Management
03 Alleen docenten die geregistreerd staan voor een vak kunnen punten van studenten aanpassen of invoeren voor dit vak. Action restricting Static Management
04 Een student kan een ingeleverde assignment nog bewerken, als de deadline nog niet geweest is. Structural fact Static Management
05 Een docent kan altijd wikipedia-pagina's bewerken, bijvoorbeeld om commentaar te leveren op studenten. Structural fact Static Management
06 Iedere student moet een persoonlijke pagina hebben waarop praktische informatie staat over de student. Structural fact Static Management
07 Er wordt alleen toegang tot de werkplaats verstrekt als het S- of P-nummer en het bijbehordende wachtwoord correct wordt ingevoerd. Structural fact Static Management
08 Een pagina aanmaken kan alleen als de pagina nog niet bestaat. Action restricting Static Management
09 Een pagina bekijken kan alleen als de gebruiker toestemming hiervoor heeft. Action restricting Static Management

Non-functional requirements

  • Gebruiksvriendelijkheid

Het moet duidelijk zijn waar informatie staat op de elektronische werkplaats en gemakkelijk om pagina's te bewerken en punten aan te passen. Dit wordt (deels) verwerkelijkt door het handige navigatiesysteem (waarin in een html pad voor een logische structuur zorgt), en het feit dat pagina's vrij aangepast kunnen worden zonder dat men bang is voor verlies van gegevens.

  • Veiligheid

Het moet onmogelijk zijn voor studenten om punten toe te voegen, aan te passen en punten te bekijken van andere studenten. Het moet onmogelijk zijn voor de administratie van de school om punten van studenten toe te voegen, bekijken of veranderen. Deze eis wordt gerealiseerd door strenge beveiliging (één account per persoon, lang en veilig wachtwoord vereist), en de indeling in gebruikers met verschillende privileges.

  • Toegankelijkheid

De elektronische werplaats moet 99% van de tijd online zijn.

  • Snelheid

De server van elektronische werkplaats moet minimaal een datasnelheid hebben van 70 mbit/s.

  • Consistentie

Alle pagina's van de elektronische werkplaats moeten dezelfde layout gebruiken. Dit wordt bereikt doordat gebruikers niet een eigen layout kunnen kiezen, maar alleen in Wiki formatting hun documenten kunnen structureren. De layout gebeurd volautomatisch.

Terminological Definitions

Term Definition
Administrator Mederwerkers bij de afdeling Administratie of Systeembeheer
Medewerker Iemand die op de Universiteit van Skeerdam werkt, leraren en studentassistenten.
Student Iemand die op de Universiteit van Skeerdam studeert.
Gebruiker Een groep die alle administrators, medewerkers én studenten omvat.
S-Nummer Het identificatienummer van een student, wordt gebruikt als inlognaam.
P-Nummer Het identificatienummer van een medewerker of administrator, wordt gebruikt als inlognaam.
Pagina Onderdeel van de wiki. Kan door iedere gebruiker worden aangemaakt.
Vak Wordt gevolgd door een leerling en gegeven door een medewerker.
Punt Het cijfer wat een student krijgt voor een vak dat door een medewerker is gegeven.
Wachtwoord De geheime code die een gebruiker samen met zijn S- of P-Nummer gebruikt om in te loggen.