Beweren en bewijzen/supplement/Tentamenvalidatie

Uit Werkplaats
< Beweren en bewijzen‎ | supplement
Versie door Wouter Lockefeer (overleg | bijdragen) op 5 jun 2008 om 15:14 (Groepswerk)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
de opzet 2017-18    KalenderIcon.gif multimedia kwaliteit commentaren
site map


Beweren en bewijzen
Wijsheid omgaan met onzekerheid: met open blik op wankele ondergrond levenspad bewandelen
Vernuft aanpak van glibberige problemen precies redeneren op het hoogste niveau
vier zuilen → Artefacten Formalisering Taal Zekerheid
1. Rationaliteit Rationaliteitsvierkant 4 werelden Beweren is moeilijk Overtuigen
2. Modellen Focus Precisie Logica Stelling en bewijs
3. Model en realiteit Specificaties Domeinmodel Syntax en semantiek Waarheid
4. Correctheid Structuur Correctheidsstelling Typering Nagaan
5. Methoden Decompositie Systemat. vertalen Definities Natuurl. deductie
6. Theorie Domeintheorie Tijd Tijdslogica Wiskunde
7. Complexiteit Hiërarch. decompositie Vereenvoudigingen Modules Bewijsassistenten
8. Generalisering Standaardisatie Parametrisatie Talen Hulpstellingen
Beweren en bewijzen/supplement/Tentamenvalidatie

Aan deze pagina wordt nog gewerkt. Bedankt voor uw begrip.

De doelen van B&B staan hier. Hoe het eindcijfer bepaald wordt staat in de regelingen en afspraken.

Doelen 2006 en hun tentaminering

Hier dezelfde doelen, versie 2006, met letters die verwijzen naar de manier van taentaminering.


Leerdoelen Beweren en Bewijzen

Als we systemen willen maken, laten maken, kopen of beoordelen die werkelijk doen wat ze moeten doen, en als we dat ook zeker willen weten, moeten we op het hoogste niveau over zulke systemen kunnen redeneren. Daar draait deze cursus om.

Wie slaagt voor de cursus kan:

Algemene leerdoelen beweren

  • actief en constructief meewerken aan het verhelderen van onduidelijke beweringen (C,SW,W)
  • heldere, consistente en correcte beweringen formuleren in natuurlijke en formele talen (W, T2)
  • syntax, typering en semantiek van formele beweringen exact controleren (bijv. aan de hand van een formele grammatica)(W, T2)
  • syntactische en semantische inconsistenties en incorrectheden aanwijzen in niet deugende beweringen (T2, T4)
  • onderscheiden tussen verschillende notaties voor formalismen, beweringen vertalen tussen verschillende notaties (T2)
  • teksten en discussies structureren d.m.v. begripsdefinities (W)
  • orde scheppen in complexe problemen door hiërarchische onderverdeling ("dozen in dozen") (w)

Algemene leerdoelen bewijzen

  • impliciete aannames expliciet maken (W)
  • de correctheid van eigen beweringen beredeneren (W)
  • oplossingen systematisch kunnen afleiden c.q. een systematische afleiding presenteren (W)
  • uitleggen wat een bewijs is en hoe men een bewijs maakt (T3)

Specifieke leerdoelen <a href="rodeDraad/vierWerelden.html">logica</a>

propositie- en predikatenlogica

  • herkennen welke redeneerproblemen met propositielogica worden aangepakt en welke niet (-)
  • beweringen in natuurlijke taal omzetten naar logica (T1, T2, W)
  • de betekenis van logische formules helder in natuurlijke taal weergeven (T2, W)
  • de betekenis van de regels voor natuurlijke deductie aangeven (-)
  • eenvoudige beweringen bewijzen of weerleggen met behulp van natuurlijke deductie (T3, T4)
  • bewijzen netjes opschrijven (W)

propositielogica

  • voor gegeven beweringen de waarheidstabel opstellen (T3)
  • voor gegeven beweringen aangeven of deze tautologisch zijn (T3)
  • redeneerfouten herkennen en blootleggen (-)
  • aangeven welke verzamelingen van voegtekens al dan niet functioneel volledig zijn (-)

Specifieke leerdoelen <a href="rodeDraad/correctheid.html">systeemontwikkeling</a>

  • relevante eigenschappen van eenvoudige ingebouwde real-time-systemen en hun onderdelen logisch specificeren (W)
  • de juistheid van logische specificaties aantonen (W)
  • systemen hierarchisch onderverdelen (w)
  • op basis van logische specificaties bewijzen dat een uit de juiste onderdelen samengesteld systeem de verlangde eigenschappen heeft (T1, W)
  • systeemanalyse, systeemontwerp en correctheidsbewijs helder presenteren (W)


Legenda

Ti 
Getentamineerd in deeltentamen i
Indruk uit meewerking in onderwijsleergesprekken en responsiecolleges
SW 
Spreekuur tijdens het maken van de werkstukken
Werkstuk
Wel behandeld maar niet individueel getentamineerd


De deeltentamens en hun samenhang

Je kunt geen voldoende voor de hele cursus krijgen als je op een essentieel leerdoel onvoldoende scoort. D.w.z. je kunt de ene vaardigheid niet compenseren met een andere. Dit geldt voor de beoordeling van elk deeltentamen en ook voor de deelntetamens samen. Alleen als elk doel ten minste met een 5,5 beoordeeld is, worden cijfers gemiddeld.

In het werkstuk worden veel van de doelen in samenhang getoetst. Hierbij bestaan twee problemen:

Zelf gekozen onderwerp

Het werkstuk gaat over een zelf gekozen onderwerp. De keuze moet door de docent goedgekeurd worden, waardoor het onderwerp voldoende moeilijk is. Maar bij de afwegingen kan het gebeuren dat bijvoorbeeld de specificaties niet erg complex worden of in de te bewijzen stelling geen "moeilijke" logische constructies voorkomen.

Daarom zijn er in de deeltentamens voor elk belangrijk doel vragen, die dieper gaan dan de uitdagingen in het gemiddelde werkstuk.

Groepswerk

Is het cijfer voor het werkstuk ook het cijfer dat elk groepslid verdient?

Zo als hierboven beschreven worden de belangrijkste voor het maken van het werkstuk nodige vaardigheden los van elkaar in aparte deeltentamens individueel getoetst. Daardoor is zeker dat elk groepslid over de voor het werkstuk nodige vaardigheden beschikt.

Bij het werkstuk hoort een persoonlijke verantwoording van elk groepslid. Deze is aan de andere groepsleden bekend.

Het enige probleem zou daarom kunnen zijn dat -

  • een student wel aantoonbaar beschikt over de bagage om aan het werkstuk mee te werken,
  • dat echter niet doet en alles overlaat aan zijn groepsgenoten,
  • hierover liegt in zijn persoonlijke verantwoording en
  • zijn groepsgenoten deze leugen zwart op wit accepteren in het verslag.

De docent, die alle groepen herhaaldelijk persoonlijk gesproken heeft, is overtuigd dat dit geval zich niet voorgedaan heeft.