Requirements Engineering/het werk/werkstuk/2009-10/Groep 05
Groep 05 - Examenportal
Werkstuk Requirements Engineering
Bas Vossen, Beau Verdiesen, Tim Baltissen, Ben Siebert, Stefan Joosten
Onderwijsinstituut voor Informatica en Informatiekunde
Radboud Universiteit Nijmegen
version 18 februari 2022
Inhoud
Introduction
Er blijken veel problemen te zijn omtrent het inschrijven van studenten, goedkeuren van vakken, bijhouden van de voortgang van de studie en al wat daar omhee hangt. Het is duidelijk geworden dat er een hoop papieren rompslomp en een aantal verschillende instanties aan te pas komt om deze zaken voor elkaar te krijgen. Om deze problemen aan te pakken is er gekozen voor de implementatie van een informatiesysteem. Het is onze taak om de vereisten van dit systeem (de 'requirements') op te stellen op een manier dat iedereen dit document kan lezen én begrijpen. Deze vereisten bestaan uit dingen die het systeem moet 'kunnen'. Het resultaat hiervan en onze verdere analyse daarover kunt u vinden in dit document.
Problem statement
Het probleem op dit moment is dat heel veel handeling die herhaaldelijk gedaan moeten worden handmatig gedaan moeten worden. Ook zijn deze handelingen vaak onoverzichtelijk, dit zorgt ervoor dat het vaak niet duidelijk is hoe alles precies zit en er moet dan veel opgezocht worden. Zo moeten exameneisen e.d. handmatig nagekeken worden terwijl dit geautomatiseerd zou kunnen en kost het opzoeken hiervan veel tijd. Verschillende partijen werken langs elkaar heen in plaats van dat ze met elkaar samen werken, en weten zo niet van elkaar wat ze aan het doen zijn. Het is vaak onduidelijk of studenten voor bepaalde vakken vrijstelling kunnen krijgen en erg lastig om aangevraagde vrijstellingen te controleren en door te voeren. Als het systeem niet wordt doorgevoerd zal de situatie niet verbeteren, en zullen de eerder genoemde problemen blijven. Sterker nog, er is dan alleen maar kans dat de situatie verslechterd (als er nieuwe regels of iets dergelijks komen bijvoorbeeld).
Case analysis
Stakeholder analysis
De volgende stakeholders zijn ons bekend:
- Studenten
- Studenten volgen vakken(pakketten), en moeten voldoen aan eisen van de propedeuse-, bachelor- en/of master-fasen
- Docenten
- Docenten zijn gebonden aan de regels uit het OER.
- Medewerkers van het Onderwijsbureau
- Stellen vakkenpakketten samen en controleren, in samenwerking met de Examencommissie, onder andere de studielast.
- Examencommissieleden
- Nemen besluiten over examens, controleren en besluiten aan de hand van gestelde regels bij die examens.
- Medewerkers Facultaire Studentenadministratie
- Administratieve werkzaamheden binnen de faculteit.
- Studieadviseurs
- Houden zich op de hoogte van eisen en regels om vakken(pakketten) en adviseren onder andere de Studenten bij het maken van keuzen.
- Medewerkers Centrale Studentenadministratie
- Medewerkers van de CSA voeren administratieve taken uit die buiten het gebied van de FSA vallen.
Mission and vision statement
- Mission: Het goedkeuren/inzien van studiepaketten en cijfers (en wat daarmee samenhangt) zal vloeiender verlopen en de doorlooptijd van deze processen zal aanzienlijk verkort zijn.
- Vision: Het project zal een informatiesysteem opleveren dat het goedkeuren/inzien van studiepaketten en cijfers (en wat daarmee samenhangt) deels kan automatiseren en in staat is de in de Requirements gestelde doelen te realiseren.
- Value: Het intact houden van de privacy van de actoren Let op: Dit is slechts een poging tot een Value.
Statement of work
Bevat taken (deadline), hoofdverantwoordelijke(n) en de status. Hoofdverantwoordelijke staat voor: deze persoon draagt het bijbehorende hoedje en houdt die taak voornamelijk in de gaten. Maar we zijn allen verantwoordelijk voor het totale product. Zie "wie" dan ook als een vorm van specialisatie en niet dat alleen die persoon er voor verantwoordelijk is.
Zodra een taak compleet is wordt hier een notitie achtergelaten of zet de persoon zelf een kruisje om in een vinkje (vergeet daarbij niet ook de Filled en Focussed iteraties mee te nemen indien van toepassing).
Legenda
: Gestart / Wordt momenteel aan gewerkt, bijvoorbeeld te gebruiken om te laten zien dat men daar nu aan zit te werken binnen deze Wiki. Of om aan te geven dat de taak vulling bevat, maar waarschijnlijk nog niet voldoet aan de eisen van de iteratie.
Risk analysis
# | Category | Risk | Solution needed by | Status | Days lost | Expectancy factor | Risk factor |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | Planning | Eén of meerdere groepsleden houdt zich niet aan de planning | Unresolved | 7 | 20% | 1,4 | |
02 | Technisch | Het crashen van de wiki | Unresolved | 20 | 10% | 4 | |
03 | Onderhoud | Het verliezen van aantekeningen en dergelijke documenten | Resolved | 25 | 20% | 5 | |
04 | Inhoud | Onduidelijkheden over de eisen van het systeem | Unresolved | 10 | 30% | 3 | |
05 | Planning | Achterstand oplopen door andere verplichtingen (tentamens e.d.) | Resolved | 7 | 30% | 2,1 |
Commentaar van Bas Vossen: In het boek wordt niet heel erg uitgebreid uitgelegd wat de verschillende onderdelen van de Risk Analysis moeten bevatten. Als ik het goed begrijp moet bij 'solution needed by' een datum komen te staan, waarschijnlijk dan de datum dat de oplossing paraat moet zijn. Dit vind ik bij het huidige project een beetje moeilijk inschatten... Zo vond ik 'status' ook een beetje onduidelijk, ik ben van 'resolved' uitgegaan als we wel een oplossing weten te bedenken voor het probleem, en 'unresolved' als dit niet zo is... Verder is 'days lost' en 'expectancy factor' vooral 'natte-vinger-werk'.
Requirements
Use cases
Use case survey
# | Name | Description | Initiating actor |
---|---|---|---|
01 | Aanvragen Examen, Vrijstelling | Student vraagt een examen of een vrijstelling (incl motivatie) aan voor een vak | Student |
02 | Beheren Vakken | Student kiest curriculum, eventuele keuzevakken of masterthema uit. Het onderwijsbureau/FSA stelt de curricula samen en eventuele veelgekozen suggesties voor keuzevakken op | Student, Onderwijsbureau/FSA |
03 | Cijferadministratie | Bekijken, wijzigen, toekennen van (behaalde) cijfers van/voor vakken | Student, Docent, Studentenadviseur, FSA |
04 | Goedkeuren Examen, Keuzevak, Thema | Goed-/Afkeuren van door student gekozen examens, keuzevakken en/of thema's door de examencommissie | Examencommissie |
05 | Goedkeuren Vrijstelling | Docent keurt een aangevraagd vrijstelling door een student goed of af aan de hand van de gegeven motivatie | Docent |
06 | Vaststellen Bijzonderheden | Bevoegde medewerker FSA of studentenadviseur controleert aangegeven bijzonderheid door student en kent deze toe of niet | FSA, Studentenadviseur |
07 | Afspraken Student* | Maken en bijhouden afspraken en besprekingen met student, docent of adviseur. | Student, Docent, Studentenadviseur |
08 | Business Rules instellen | De actor kan businessrules instellen die gebruikt worden ter eventuele automatische goedkeuring van examens, keuzevakken, minoren en thema's | Examencommissie |
"* = Inspiratie Groep 3 :-)
Onderstaande Use Cases zijn verouderd. Worden zo snel mogelijk bijgewerkt naar huidige tabel.
Integrated use case diagram
Individual use cases
Use Case: | 'Naam van de Use Case' |
---|---|
Use case diagram | |
Description | |
Source | |
Version | |
Basic course of events | |
Alternate paths | |
Preconditions | |
Postconditions | |
Related business rules |
Aanvragen Examen, Vrijstelling
Use Case: | 1. Aanvragen Examen, Vrijstelling |
---|---|
Use case diagram | |
Description | Actor vraagt een examen of een vrijstelling (incl motivatie) aan voor een cursus. |
Source | Stakeholder |
Version | 7 jan 2010 |
Basic course of events |
Vrijstelling aanvragen
|
Alternate paths |
Examen aanvragen
|
Preconditions | |
Postconditions |
|
Related business rules |
|
Beheren Vakken
Use Case: | 2. Beheren Vakken |
---|---|
Use case diagram | |
Description | Actor kiest curriculum, eventuele keuzevakken of masterthema uit. Of de actor stelt de curricula samen en eventuele veelgekozen suggesties voor keuzevakken op |
Source | Stakeholders |
Version | 7 jan 2010 |
Basic course of events |
Kiezen Curriculum
|
Alternate paths |
Kiezen Vak
Kiezen Thema
Toevoegen Vak
|
Preconditions |
|
Postconditions |
|
Related business rules |
|
Cijferadministratie
Use Case: | 3. Cijferadministratie |
---|---|
Use case diagram | |
Description | Invoeren, controleren, invoeren of wijzigen van behaalde punten van een student |
Source | Student, Docent, Studieadvisuer, FSA |
Version | 8 jan 2010 |
Basic course of events |
Studievooruitgang controleren
|
Alternate paths |
Tentamenuitslag invoeren
Cijfer wijzigen
|
Preconditions |
|
Postconditions |
|
Related business rules |
|
Goedkeuren Aanvragen Examen, Keuzevak, Thema
Use Case: | 4. Goedkeuren Aanvragen Examen, Keuzevak, Thema |
---|---|
Use case diagram | |
Description | De examencommissie keurt een aangevraagd examen, keuzevak of thema goed of af. |
Source | Examencommissie |
Version | 7 jan 2010 |
Basic course of events |
Aangevraagd examen keuren.
|
Alternate paths |
Keuzevak keuren
Thema keuren
|
Preconditions |
|
Postconditions |
|
Related business rules |
|
Goedkeuren Vrijstelling
Use Case: | 5. Goedkeuren Vrijstelling |
---|---|
Use case diagram | |
Description | Een docent keurt een aangevraagde vrijstelling goed of af. |
Source | Docent |
Version | 7 jan 2010 |
Basic course of events |
|
Alternate paths | |
Preconditions |
|
Postconditions |
|
Related business rules |
|
Vaststellen Bijzonderheden
Use Case: | 6. Vaststellen Bijzonderheden |
---|---|
Use case diagram | |
Description | Actor controleert aangegeven bijzonderheid door student en kent deze toe of niet. |
Source | Studieadviseur, FSA |
Version | 7 jan 2010 |
Basic course of events |
|
Alternate paths |
Bijzonderheid aangeven
|
Preconditions |
|
Postconditions |
|
Related business rules |
|
Afspraken Student
Use Case: | 7. Afspraken Student |
---|---|
Use case diagram | |
Description | Maken en bijhouden afspraken en besprekingen met student, docent of adviseur. |
Source | Student, Studieadviseur, Docent |
Version | 7 jan 2010 |
Basic course of events |
Afspraken Student
|
Alternate paths |
Afspraken Student Bewerken
|
Preconditions | |
Postconditions |
|
Related business rules |
Business Rules instellen
Business Rules instellen is een usecase die we niet nader uitwerken omdat deze een niveau lager is dan het niveau van de te bouwen applicatie. Het idee was om de eindgebruiker (Examencommissie in dit geval) business rules te laten instellen zodat ze zelf het systeem kunnen wijzigen.
Use Case: | 8. Business Rules instellen |
---|---|
Use case diagram | |
Description | De actor kan businessrules instellen die gebruikt worden ter eventuele automatische goedkeuring van examens, keuzevakken, minoren en thema's |
Source | Stakeholders |
Version | 1.0 |
Basic course of events |
1. Actor logt in in het systeem. |
Alternate paths |
Alternate path 1 |
Preconditions | ?? |
Postconditions | Business rules bijgewerkt met ingevoerde regel. |
Related business rules | ?? |
Scenarios
Individual scenarios
Aanvragen Examen, Vrijstelling
Aanvragen examen
- 1. Bau Vervossen, student informatiekunde, logt in op het systeem.
- 2. Bau kiest de optie 'Aanvragen Examen'.
- 3. Bau kiest selecteert de optie 'Examen informatiekunde propedeuse'.
- 4. Bau bevestigt.
- 5. Bau krijgt enkele weken later bevestiging en is dolgelukkig!
Aanvragen vrijstelling
- 1. Henk, Student Informatica, log in op het systeem.
- 2. Henk kiest 'Overzicht Vakken'.
- 3. Henk selecteert de cursus 'Beweren en Bewijzen'.
- 4. Henk kiest voor de optie 'Aanvragen vrijstelling'.
- 5. Henk motiveert dat hij door zijn werkervaring heel sterk is in het bewijzen van logische formules.
- 6. Henk bevestigd.
- 7. Henk is, enkele dagen later teleurgesteld omdat hij geen vrijstelling heeft gekregen
Beheren Vakken
Kiezen Keuzevak
- 1. Jeroen, student informatica, logt in op het systeem.
- 2. Jeroen kiest de optie 'Beheren vakken'
- 3. Jeroen kiest de optie 'Kiezen keuzevak'
- 3. Jeroen kiest de optie 'Introductie Keltische Talen'
- 4. Jeroen bevestigt.
- 5. Volgende dag krijgt Jeroen toestemming.
Kiezen Masterthema
- 1. Jan, student informatiekunde, logt in op het systeem.
- 2. Jan kiest de optie 'Beheren vakken'.
- 3. Jan kiest de optie 'Kiezen Masterthema'.
- 4. Jan kiest de optie 'Master Informatiekunde'
- 5. Jan bevestigt.
- 6. Enkele dagen later krijgt Jan te horen dat hij geen toestemming heeft wegen deficiënties.
Cijferadministratie
Invoeren tentamenuitslag
- 1. 'Flipke Flipmans', een docent, logt in in het systeem.
- 2. Flipke klikt op 'Mijn Account'.
- 3. Flipke klikt op 'Mijn Vakken'.
- 4. Flipke klikt op desbetreffende vak.
- 5. Flipke klikt op de deelnemer bij wie het resultaat hoort.
- 6. Flipke voegt de informatie over het resultaat in.
- 7. Flipke klikt op 'Opslaan'.
Controleren Studievoortgang
- 1. Klaas van Wanten, een studieadviseur, logt in in het systeem.
- 2. Klaas klikt op 'Overzicht Studenten'.
- 3. Klaas klikt op de te controleren student.
- 4. Klaas krijgt een overzicht te zien met informatie van de student etc.
- 5. Klaas klikt op 'Voldoende'
- 6. Klaas bevestigt zijn keuze.
Goedkeuren Aanvragen Examen, Keuzevak, Thema
Goedkeuren examen
- 1. Jan Manders, een lid van de examencommissie, logt in in het systeem.
- 2. Hij klikt op 'Aangevraagde examens'.
- 3. Hij klikt op een gewenst examen.
- 4. Hij krijgt een overzicht te zien met informatie over wie het examen heeft aangevraagd etc.
- 5. Hij klikt op 'Goedkeuren'
- 6. Hij bevestigt zijn keuze.
Goedkeuren keuzevak
- 1. Jan Manders, een lid van de examencommissie, logt in in het systeem.
- 2. Jan klikt op 'Aangevraagde keuzevakken'.
- 3. Jan klikt op een gewenst keuzevak.
- 4. Jan krijgt een overzicht te zien met informatie over wie het keuzevak heeft aangevraagd etc.
- 5. Jan klikt op 'Goedkeuren'
- 6. Jan bevestigt zijn keuze.
Goedkeuren thema
- 1. Berry van den Bepper, een lid van de examencommissie, logt in in het systeem.
- 2. Berry klikt op 'Aangevraagde thema's'.
- 3. Berry klikt op het gewenste aangevraagde thema.
- 4. Berry krijgt een overzicht te zien met informatie over wie het thema heeft aangevraagd etc.
- 5. Berry klikt op 'Goedkeuren'
- 6. Berry bevestigt zijn keuze.
Goedkeuren Vrijstelling
Scenario 1
- 1. Piet Nelissen, een docent, logt in in het systeem.
- 2. Piet klikt op 'Aangevraagde vrijstellingen'.
- 3. Piet klikt op een gewenste vrijstelling.
- 4. Piet krijgt een overzicht te zien met informatie over wie de vrijstelling heeft aangevraagd etc.
- 5. Piet klikt op 'Goedkeuren'
- 6. Piet bevestigt zijn keuze.
Scenario 2
- 1. Piet Nelissen, een docent, logt in in het systeem.
- 2. Piet klikt op 'Aangevraagde vrijstellingen'.
- 3. Piet klikt op een gewenste vrijstelling.
- 4. Piet krijgt een overzicht te zien met informatie over wie de vrijstelling heeft aangevraagd etc.
- 5. Piet klikt op 'Afkeuren'
- 6. Piet bevestigt zijn keuze.
Vaststellen Bijzonderheden
Scenario 1
- 1. Klaas van Wanten, een studieadviseur, logt in in het systeem.
- 2. Klaas klikt op 'Ingediende Bijzonderheden'.
- 3. Klaas klikt op de gewenste ingediende bijzonderheid.
- 4. Klaas krijgt een overzicht te zien met informatie over de bijzonderheid etc.
- 5. Klaas klikt op 'Goedkeuren'
- 6. Klaas bevestigt zijn keuze.
Scenario 2
- 1. Klaas van Wanten, een studieadviseur, logt in in het systeem.
- 2. Klaas klikt op 'Ingediende Bijzonderheden'.
- 3. Klaas klikt op de gewenste ingediende bijzonderheid.
- 4. Klaas krijgt een overzicht te zien met informatie over de bijzonderheid etc.
- 5. Klaas klikt op 'Afkeuren'
- 6. Klaas bevestigt zijn keuze.
Afspraken Student
Scenario 1
- 1. Een student genaamd Peter kiest 'Afspraak maken'
- 2. Peter krijgt een lijst van docenten en adviseurs te zien.
- 3. Peter kiest voro de Docent 'Stijn Hoppenbrouwers'
- 4. Peter ziet dat de Docent beschikbaar is op 12-01-10
- 5. Peter kiest deze datum.
- 6. Peter bevestigd de afspraak
Scenario 2
- 1. Een student genaamd Peter kiest voor 'Afspraak bewerken'
- 2. Peter krijgt een overzicht van al zijn afspraken te zien
- 3. Peter klikt op de afspraak met Stijn Hoppenbrouwers van 12-01-10
- 4. Peter krijgt meer informatie over de afspraak te zien
- 5. Peter veranderd de datum naar 14-01-10
- 6. Peter bevestigd de bewerking
Business Rules instellen
Scenario 1
- 1. Berry van den Bepper, een lid van de examencommissie, logt in in het systeem.
- 2. Berry klikt op 'Regelset'.
- 3. Berry klikt op de te wijzigen regel.
- 4. Berry voert nieuwe waarde voor de betreffende regel in.
- 5. Berry klikt op 'Pas regel toe'.
- 6. Berry bevestigt de keuze.
Scenario 2
- 1. Berry van den Bepper, een lid van de examencommissie, logt in in het systeem.
- 2. Berry klikt op 'Regelset'.
- 3. Berry klikt op de te wijzigen regel.
- 4. Berry voert nieuwe waarde voor de betreffende regel in. [Kan geskipt worden in dit scenario]
- 5. Berry klikt op 'Annuleren'.
- 6. Berry bevestigt de keuze.
Integrated Domainmodel
Bij deze versie is vooral aandacht besteed aan de controleerbaarheid van Business Rules en de mogelijkheid voor het uitvoeren van usecases (data opslag). Triviale feiten zoals NAW gegevens zijn hier achterwegen gelaten.
De constraints die over meer dan twee feittypen verspreid zijn (2 stuks) dwingen af dat een afspraak door één persoon gemaakt moeten worden, en dat één of meer mensen ontvanger zijn van die afspraak. En een aanvraag is en kan maar één soort verzoek zijn (examen-, thema-, minor- of bijzonderheidsaanvraag).
Propedeuse is hierin ook een curriculum.
Non-functional Requirements
Non-functional Requirements | Description |
---|---|
Auditability | Het systeem moet binnen een redelijke tijd geladen worden, binnen 3 seconden moet het volledig geladen kunnen worden. |
Authentication | Het systeem moet alleen toegang geven tot datgene wat de betreffende gebruiker aangaat. |
Authorization | Het systeem moet een persoon alleen toegang geven tot de data en functies die die persoon aangaan. |
Availability | Het systeem moet 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar zijn. |
Compatibility | Het systeem moet op elke computer te benaderen zijn, overal ter wereld. Zodat de student bijvoorbeeld altijd zijn informatie op kan vragen |
Data integrity | Het systeem moet geen data kwijtraken, zoals tentamenuitslagen en dergelijke. En ook altijd correcte data weergeven. |
Security | Het systeem moet perfect beveiligd zijn zodat het nooit mogelijk is voor iemand om data, waarop hij geen invloed mag hebben, te veranderen. Te denken aan tentamenuitslagen e.d. |
Usability | Het systeem moet toegankelijk zijn voor alle studenten en medewerkers die van toepassing zijn op dit systeem, hier zitten mogelijk slechthorenden en slechtzienden tussen. |
Addendum
Business Rules Catalogue
Nr. | Regel definitie | Type regel | Statisch/Dynamisch | Bron |
---|---|---|---|---|
1 | Één student mag niet tweemaal hetzelfde curriculum volgen. | Structureel feit | Statisch | OER |
2 | Actor die een examen aanvraagt moet een student zijn. | Structureel feit | Statisch | OER |
3 | Actor die een vrijstelling aanvraagt moet een student zijn. | Structureel feit | Statisch | OER |
4 | Een student mag alleen een keuzevak kiezen waar deze voor in aanmerking komt. | Action restricting | Statisch | OER |
5 | Een student mag alleen een Minorpakket kiezen waar deze voor in aanmerking komt. | Action Restricting | Statisch | OER |
6 | Een student mag alleen een Masterthema kiezen waar deze voor in aanmerking komt. | Action Restricting | Statisch | OER |
7 | Een student mag alleen een bijzonderheid toevoegen als deze ook echt aanwezig is. | Action Restricting | Statisch | OER |
8 | en docent mag alleen een tentamen uitslag toevoegen bij vakken en studenten waarin en waaraan hij zelf lesgeeft. | Action Restricting | Statisch | OER |
9 | De examencommissie mag een examen alleen goedkeuren als de student hiervoor in aanmerking komt. | Structureel feit | Statisch | OER |
10 | Een docent mag een vrijstelling alleen goedkeuren als de student hiervoor in aanmerking komt. | Structureel feit | Statisch | OER |
11 | De examencommissie mag een keuzevak alleen goedkeuren als de student hiervoor in aanmerking komt. | Structureel feit | Statisch | OER |
12 | De examencommissie mag een minor alleen goedkeuren als de student hiervoor in aanmerking komt. | Structureel feit | Statisch | OER |
13 | De examencommissie mag een thema alleen goedkeuren als het een samenhangend geheel van vakken bevat. | Structureel feit | Statisch | OER |
14 | De examencommissie mag bijzonderheden alleen goedkeuren indien daar gegronde reden voor is. | Structureel feit | Statisch | OER |
15 | Als een docent een tentamenuitslag invoert moet hij kunnen aangeven hoe hij aan dit punt komt. | Action restricting | Dynamisch | OER |
16 | Een actor mag alleen de opties gebruiken (en zien) waarvoor hij/zij bevoegd is ze te gebruiken. | Structureel feit | Statisch | OER |
17 | Cursusresultaat van 6 of hoger, of waar vrijstelling voor staat, telt als voldoende en geeft recht op studiepunten. | Structureel feit | Dynamisch | OER |
18 | Aan een propedeutisch examen is voldaan als alle cursussen van het eerste jaar van het curriculum een voldoende beoordeling hebben | Structureel feit | Dynamisch | OER |
Terminological Definitions
Naam | Definitie |
---|---|
Curriculum | Het curriculum is het vakkenpakket waaruit een opleiding bestaat. |
Examen | Een examen een beoordeling of een student aan alles voldaan heeft wat voor dat examen staat. |
Vrijstelling | Een vrijstelling houdt in dat een student een bepaald vak niet hoeft te volgen, omdat deze inhoudelijk voldoende overeenkomt met een eerder gevolgd vak. |
Keuzevak | Een keuzevak is een vak die niet standaard binnen het vakkenpakket valt, maar door een student gekozen kan worden als extra vak in zijn/haar vakkenpakket. |
Minor | Een 'Minor' is een vakkenpakket samengesteld uit een aantal samenhangende vakken en moet goedgekeurd worden door de Examencomissie. |
Thema | Een thema is een onderwerp waarop verschillende vakken betrekking hebben of overlap mee vertonen. |
Cursus | Een deel van het vakkenpakket wat studenten kennis geeft over een bepaald onderwerp van de studie. (Ook wel aangeduidt als vak) |
Bijzonderheid | Een bijzonderheid is iets wat de student kan belemmeren in het normaal volgen van de studie, een geestelijke of lichamelijke aandoening. |
Tentamen | Een toetsing of er voldoende kennis is behaald voor het afsluiten van een bepaalde cursus. |
Studievoortgang | Geeft inzicht in alle behaalde cursussen van een bepaalde student. |
ECTS | European Credit Transfer and Accumulation System, 1 ECTS staat voor 28 uur tijd spenderen aan één bepaalde cursus. |
Studiepunten | Geeft de waardering van een cursus aan, uitgebeeld in ECTS. |